Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Als ie klikt zit ie vast toch? En vast = vast

Nieuwe bobines heeft het gewenste effect niet bereikt. Ontsteking is nu goed, dus kan het niet wezen. Brandstofdruk moet ook goed zijn. Blijft lucht probleem over en nu blijkt de stationair regelklep zijn werk ook niet meer correct te doen. Blijft continu een beetje open staan. Als je dat ding by passt, en manueel gas geeft, dan loopt de motor stationair wel goed. Dus de bankpas mag morgen nogmaals door de gleuf.
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Zal nog even proberen op te schrijven wat we gedaan en geconstateerd hebben.

Als je de auto start, loopt deze constant rond 1100 toeren. Geef je dan een paar keer flink gas, dan schiet de motor in de hobbel. Stationair begint ie dan te flipperen tussen de 400 en 1100 toeren en heeft af en toe een backfire in de luchtslang. Ook rookt ie best veel.

Gisteren dus geconstateerd dat de bobines niet goed waren. Nieuwe erop maar geen effect, probleem blijft. Dus volgens vriend van mij kan het bijna niet anders dan lucht probleem. Slangen in het zicht nagelopen, zijn allemaal ok, behalve 1 slangetje wat volgens hem iets te maken heeft met bezinegas afvoer. Maar ook al hielden we die dicht, dan was er niet echt een verbetering waarneembaar. Naast dat slangetje zit de stationair gasklep. Toen hij die loshaalde en bekeek, viel hem op dat ie niet goed sloot. Ding dicht gedrukt, aangesloten en motor starten. Liep weer goed, totdat we een paar keer flink gas gaven en toen was het weer mis. Ding er weer vanaf, bleek weer beetje open te staan terwijl ie dicht moest zijn volgens hem. Hij blies er doorheen en de lucht kwam er doorheen. Ding er weer op, motor gestart. Toen heeft ie een slang losgehaald die op de grote luchttoevoer slang zit, met de hand een beetje gas gegeven en de stekker van de stationair gasklep losgemaakt. Vervolgens hield ie met zijn duim die ene slang dicht, terwijl ie met de hand gas gaf. Als het ware omzeil je zo dan de stationair regelklep. Normaal valt ie dus in de hobbel en geeft ie backfires na een paar keer gas geven, nu niet. Volgens hem is deze nu dus de verdachte. Feit is dat ie dus iig niet goed is, sluit slecht als ie moet sluiten. Dus vervangen moet zowiezo. Volgens hem zorgt de defecte stationair gasklep ervoor dat er teveel lucht in een van de cilinders komt, waardoor hij dat wegpompt in de luchtslang wat daar de backfires veroorzaakt.
Over het roken: dat doet ie dus behoorlijk. Was dus ook bang voor evt lekke koppakking. Maar sinds ie op 450 km geen druppel koelvloeistof heeft gebruikt en dat spul nog mooi groen is (dus geen olie erin) kan ik dat gelukkig uitsluiten. Wat me wel opviel was dat toen ie gestart was er een normale hoeveelheid rook uitkomt. Zodra de motor in de hobbel raakt, begint ie te roken. Wat dus volgens hem weer wijst op teveel lucht in de cilinder wat een onvolledige verbranding veroorzaakt.

Nogmaals, ik ben een leek op auto gebied, hoewel ik de laatste tijd (ongewil) toch een boel erover leer. Ik ga in dit bericht dus uit van dingen die hij tegen mij verteld en heb geconstateerd. Hopelijk lost dit het ook eindelijk eens op. Begin er onderhand wel klaar mee te raken. Heb sinds het kouder is geworden problemen met die auto. Ik heb nog altijd het idee dat ie bij warmere buitentemperaturen beter loopt dan als het kouder is.
Wat doet een buitentemperatuursensor eigenlijk als je geen temperatuur weergave in je klok hebt. Die geeft nm storing op motormanagement. Maar zoals ik al eerder meldde is die ondertussen vervangen, echter zonder kabel waar ik wel om gevraagd had. Maar garage verzekerde mij dat ie nu goed moet zijn, zou doorgemeten zijn.

Beetje lang bericht, maar geeft misschien gedetailleerdere beschrijving van het probleem.

Laat morgen wel iets weten als de nieuwe stationair gasklep erop zit.

Met slang die op luchtslang zit bedoel ik de slang die op deze foto links van de temperatuursensor zit die aangewezen wordt.

Afbeelding

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pim op wo 07 jan 2015, 20:53, 3 keer totaal gewijzigd.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door myalexx »

die stationairklep is een probleem wat vaker voorkomt.
probeer hem eens gangbaar te maken?

ander inderdaad een goeie andere zoeken, je bent iig niet de eerste :)
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door volvoS40 »

Schoonmaken is idd zelf te doen, er was ooit een how to van myalexx ... Maar die let niet zo op zijn foto's :p

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Schoonmaken hebben we geprobeerd en wat wd40 erin voor smering, maar geen succes. Hij heeft er dus wat mee lopen prutsen, vraag me niet wat. Maar zei dus dat ie niet goed sluit en een beetje op het staafje moet drukken om de klep dicht te krijgen. Bij een gebruikte weet je ook niet hoeveel km die al gedraaid heeft, dus maar nieuwe erop.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Hij liet het woord gasklephuis ook nog even vallen, maar omdat we dus de stationair gasklep als hoofdverdachte zien op dit moment gaan we eerst even zien wat een nieuwe doet. Moet toch zowiezo.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door volvoS40 »

schoonmaken kost een bus remmenreiniger/wd40 van de action 4 euro... en een doekie van moeders (laat het dr niet weten, dan ontploft ze)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Nou, nieuwe stappenmotor erop en de auto gestart. Loopt mooi stabiel, maar nog altijd na een paar keer goed gas geven raakt de motor in de stress en gaat de auto enorm roken. Het flipperen in toerental tussen de 400 en 1100 is echter wel weg nu. Hij blijft constant op 1100 toeren. Maar zodra je het gas intrapt als de motor in de stress is, begint de motor te hobbelen en geeft backfires in de luchttoevoer. Dat is nog niet over en is eigenlijk het grootste probleem op dit moment.
Wat ik echter de hele tijd ben vergeten te melden is dat bij ong 3700/3800 toeren de lampjes op mijn dashboard gaan branden. Zodra je over of onder dat toerental gaat zitten, zijn ze ook weer uit. Dit heb ik eigenlijk sinds de auto hobbelt bij het wegrijden. Het zijn dezelfde lampjes die ook gaan branden met het contact op 2 (dus oa abs, airbag, accu etc). Er is dan volgens mij niks aan de hand met die onderdelen, bijv abs lampje brand, maar kan nog altijd remmen. Accu lampje brand, maar auto loopt etc. Maar het is wel vreemd dat alleen bij dat toerental die lampjes gaan branden.
Was dit vergeten omdat ik dacht dat het niet belangrijk was, maar schijnt er misschien toch wel iets mee te maken kunnen hebben.

Auto heeft dus meerdere problemen, van de ene kant wel goed om er nu achter te komen. Maar levert een boel frustratie op en financieel doet het ook pijn.

Even een resume van dingen die recent vervangen zijn en dus uit te sluiten zijn:

Bougies
Kabels
Bobines
Lambdasonde
Stappenmotor met pakking
Benzinefilter
Temperatuursensor
Thermostaat
Olie- & luchtfilter
Alles nieuwe onderdelen, dus moet goed zijn.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door krismazur »

Misschien je ECU geest gegeven
Lees je lamabda uit, deze kan veel ontregelen, stuurt de inspuiting en lucht aan :vertag
Dus ff langs de dealer of iemand met (Volvo) uitleesapparatuur en dan onderweg uitlaten lezen

Sucvces
Just call me Kris

Afbeelding
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Onderweg uitlezen zal lastig gaan aangezien de auto amper rijdt. Lambdasonde zit er nieuw op. Hebben we ook al los gehad om te zien of dat wat oplost. Motormanagement 2x laten uitlezen. Enige wat daar naar boven kwam was buitentemperatuursensor. Deze is vervangen (echter zonder kabel) en doorgemeten.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door volvoS40 »

massa kabel ... ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door myalexx »

meet ook even je laad spanning :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Massa kabel... Is dit die via de auto loopt? Indien ja, deze zit goed vast aan accu en bak. Heb ik gecheckt.

Accu ook doorgemeten toen ik m kreeg. 12,nogwat gewoon en 14,nogwat als ik m gestart heb en gas geef. Is toch genoeg? Heb de amperes niet gemeten trouwens.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door volvoS40 »

gaat er niet om hoe goed vast deze zit.... maar hoe rot deze is van binnen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Dus even doormeten denk je? Wat zou de weerstand van de kabel moeten zijn?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door myalexx »

Hetzelfde als dat je meet als je de 2 pennen gewoon tegen elkaar houd rond de 0,2Ω
maar meet maar eens je spanning als motor loopt, kan ook zijn dat je dynamo te zwak is en bij vermogen vragen in kakt.

Mocht je massa kabel stuk zijn;
Tip: haal kabel bij audiozaak, wat klemmen en een accu klem bij de brezan ofzo :tumbup

Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Als de motor loopt heb ik gemeten, deze was 14,nogwat V.
Maar dat was met goed weer, zal m morgen nog eens meten, zien wat ie dan doet. Maakt het ook nog wat uit of ik gas geef of niet?

Ik zag trouwens dat die kabel op jouw foto aan 1 kant 2 aansluitingen heeft. Als ik goed gezien heb, heb ik er maar 1. Alleen op de bak.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door krismazur »

Achter de accu als je voor de bumper van je wagen staat
Daar achter is nog een bevestiging en daar gaat meestal de kabel doormidden.
Just call me Kris

Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door myalexx »

Hij gaat vanaf je accu naar je bak en eentje naar je frame.
even kabel volgen :)

ik had een beetje zelfde symptomen met vorige auto, alleen of dat deze kabel was kan ik je niet vertellen.
kabel zelf maken is echt goedkoopt. neem alleen wel goeie dikte
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Pim
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 14 dec 2014, 20:13
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Volvo V40 bokt soms bij wegrijden.

Bericht door Pim »

Ow, dus mijn problemen klinken jou niet raar in de oren begrijp ik. Wat heb je toen allemaal gedaan?

Klinkt aannemelijk dat er een massa probleem is, lees net http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... &start=160
Bij mij gaan er ook lampjes branden. Bak is eronder weg geweest, dus dan moet die kabel los. Schijnt dus broos te worden en te kunnen breken.
Verklaard misschien ook mijn gevoel dat de auto het beter doet als het t buiten warmer is.
Kan het misschien zijn dat de accu of dynamo niet genoeg stroom / spanning leveren en dat daardoor bij het gas geven de motor in de hobbel raakt?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Plaats reactie