p0102 mass or volume air flow a circuit low
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
p0102 mass or volume air flow a circuit low
Hallo,
ik heb al 6mnd of langer een terugkomende storing p0102.deze storing geeft aan dat de inkomende luchthoeveelheid te laag is voor wat ie op dat moment moet hebben.
dus je kan denken aan een lek,een kapotte/vervuilde lmm,turbo,gaskleppotentiometer,bedrading vd lmm en intercooler.
oja ik heb dus een v40 t2 een b4204t2 motor met turbo.
al het bovengenoemde is dus al gecheckt enof vervangen.
vervangen:turbo/huis gescheurd,alle slangen/ook van turbo,intercooler,lmm,solenoidklep...
eigenlijk zou je even moeten kijken op: even voorstellen michel v40t2.
daar staat zo een beetje alles wat er vervangen is.
ik heb zelf een uitleescomputer en daar komt deze melding steeds naar boven.ook heb ik op mijn werk een uitleescomputer en die vermeld: 19 lmm signaal buiten bereik,p0102 lmm signaal te klein,brandstofverhouding te lang foutief.
heeft iemand hier nog een idee wat er nog aan de hand kan zijn?
de storing komt nu steeds vaker terug.soms blijft ie lang weg.storing komt vaak als de auto goed warm is en stationair loopt te draaien voor een stoplicht ofzo enof er hard mee gereden is.
tevens als de storing er is ,dan ben ik vermogen kwijt en lijkt hij meer te gaan zuipen.ook heel vreemd is,als de storing erin zit en ik wil de auto uitzetten(contact uit),dan gaat de koelvin aan en blijft aan staan.even de accupool los en deze blijft uit.
ondanks dat ik autotechnicus ben en vele collegas geraadpleegd heb,kom ik er niet uit.
wie o wie heeft de platinum tip voor mij?
alvast bedankt,radeloze nog steeds verliefde v40 liefhebber
Michel
ik heb al 6mnd of langer een terugkomende storing p0102.deze storing geeft aan dat de inkomende luchthoeveelheid te laag is voor wat ie op dat moment moet hebben.
dus je kan denken aan een lek,een kapotte/vervuilde lmm,turbo,gaskleppotentiometer,bedrading vd lmm en intercooler.
oja ik heb dus een v40 t2 een b4204t2 motor met turbo.
al het bovengenoemde is dus al gecheckt enof vervangen.
vervangen:turbo/huis gescheurd,alle slangen/ook van turbo,intercooler,lmm,solenoidklep...
eigenlijk zou je even moeten kijken op: even voorstellen michel v40t2.
daar staat zo een beetje alles wat er vervangen is.
ik heb zelf een uitleescomputer en daar komt deze melding steeds naar boven.ook heb ik op mijn werk een uitleescomputer en die vermeld: 19 lmm signaal buiten bereik,p0102 lmm signaal te klein,brandstofverhouding te lang foutief.
heeft iemand hier nog een idee wat er nog aan de hand kan zijn?
de storing komt nu steeds vaker terug.soms blijft ie lang weg.storing komt vaak als de auto goed warm is en stationair loopt te draaien voor een stoplicht ofzo enof er hard mee gereden is.
tevens als de storing er is ,dan ben ik vermogen kwijt en lijkt hij meer te gaan zuipen.ook heel vreemd is,als de storing erin zit en ik wil de auto uitzetten(contact uit),dan gaat de koelvin aan en blijft aan staan.even de accupool los en deze blijft uit.
ondanks dat ik autotechnicus ben en vele collegas geraadpleegd heb,kom ik er niet uit.
wie o wie heeft de platinum tip voor mij?
alvast bedankt,radeloze nog steeds verliefde v40 liefhebber
Michel
De autotechnicus: Michel
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
Lambda sonde die stuk is
of LMM die happert
ook de EVAP klep die niet goed verkt
Pakkeing van gasklephuis of stappenmotor
ook kan de slang van intercooler naar gasklephuis kapot zijn
succes
of LMM die happert
ook de EVAP klep die niet goed verkt
Pakkeing van gasklephuis of stappenmotor
ook kan de slang van intercooler naar gasklephuis kapot zijn
succes
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
hoi kris, bedankt voor je advies!
pakking vh gasklephuis,slang intercooler gkh en lmm zijn al vervangen.
alleen de lambdasondes niet.maar die meten wat er uit de motor komt en niet wat erin gaat.
natuurlijk wil ik dit wel checken,maar dan heb ik ook de waardes nodig waar die in hoort te werken. de mijne geven op moment van storing 0.570 bank 1 en 0.065 bank 2 aan.
stappenmotor heb ik niet.bedoel jij misschien de idle air control valve of tewel de luchtregelklep?
en de evapklep zal ik is napluizen.nog niet aan gedacht.
pakking vh gasklephuis,slang intercooler gkh en lmm zijn al vervangen.
alleen de lambdasondes niet.maar die meten wat er uit de motor komt en niet wat erin gaat.
natuurlijk wil ik dit wel checken,maar dan heb ik ook de waardes nodig waar die in hoort te werken. de mijne geven op moment van storing 0.570 bank 1 en 0.065 bank 2 aan.
stappenmotor heb ik niet.bedoel jij misschien de idle air control valve of tewel de luchtregelklep?
en de evapklep zal ik is napluizen.nog niet aan gedacht.
De autotechnicus: Michel
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
Stappenmotor, toch?
foto geleend, die bij T4 zijn van FORD en iets korter, links daarvan is die dikke slang van intercooler naar gasklephuis
en lambda van T4 is zo gevoellig, dat iedr klein onregelmatigheid en je krijg gelijk storing
wat ook nog kan is de VVT (pomp) valve maar dan zou je ook 061 (volvo)foutcode moeten krijgen
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
Hoi Kris,ja dat ding op de foto noemen ze idle Air control valve of luchtregelschuif.stappen motor is een motortje die elektronisch wat brandstof inspuit.maar dat is verder onbelangrijk.ik heb vandaag 2klepjes en een electrische klepje en die luchtregelschuif besteld.tevens een gaskleppositiesensor. Deze geeft bij uitlezen soms 0.4graden open aan,terwijl hij stationair draait en nul moet zijn.nu maar wachten tot alles binnen is.
De autotechnicus: Michel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Veenendaal
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
Die melding dat de waarde van de luchtmassameter buiten bereik is, suggereert mij toch dat daar wat mis zit. Ik zou verwachten dat de waarde nooit buiten bereik mag komen en dat deze melding betekent dat de sensor defect is (maar net nieuw) of dat de bedrading kapot is, of dat het meetcircuit in de ECU defect is.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
wat voor kleur hebben je bougies ?
ik vermoed dat deze wit kleuren wat waarschijnlijk betekend dat er ergens valse lucht wordt getrokken door een kapotte pakking oid
ik vermoed dat deze wit kleuren wat waarschijnlijk betekend dat er ergens valse lucht wordt getrokken door een kapotte pakking oid
Nissan micra K12
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
Bedankt heren, ik ga verder zoeken en zal controleren wat jullie adviseren.Helaas heb ik het heel druk , dus het gaat even duren.ik laat het weten als ik iets gevonden heb.
Michel
Michel
De autotechnicus: Michel
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 04 sep 2016, 17:26
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
Re: p0102 mass or volume air flow a circuit low
halllo allemaal,
Zo te zien is mijn probleem opgelost!!! geen storingsmelding meer!! hiep hoi.
met name kris bedankt.jij had het goed met het evapsysteem.
1 van de klepjes was lek en liet de turbodruk vanuit het inlaatspruitstuk teruglopen naar de luchtinlaat.theoretisch en achteraf gezien klinkt dit erg logisch.helaas is dat nooit in me opgekomen.gelukkig heb ik nu veel meer volvo specialisten gevonden.
Super bedankt voor alle adviezen.ik hoop dat ik jullie mogelijk in de toekomst ook is zou kunnen helpen.
Michel.
Zo te zien is mijn probleem opgelost!!! geen storingsmelding meer!! hiep hoi.
met name kris bedankt.jij had het goed met het evapsysteem.
1 van de klepjes was lek en liet de turbodruk vanuit het inlaatspruitstuk teruglopen naar de luchtinlaat.theoretisch en achteraf gezien klinkt dit erg logisch.helaas is dat nooit in me opgekomen.gelukkig heb ik nu veel meer volvo specialisten gevonden.
Super bedankt voor alle adviezen.ik hoop dat ik jullie mogelijk in de toekomst ook is zou kunnen helpen.
Michel.
De autotechnicus: Michel