Aanloop geluid, zoemen, tikken, schuren links bij riemen van motor

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Aanloop geluid, zoemen, tikken, schuren links bij riemen van motor

Bericht door stefmen »

Hallo,

Mijn S40 2.0T heeft sinds een aantal dagen last van een piepende/hoog zoemende riem (lager? multiriem? distributieriem?). Ik ga er morgen mee naar de dealer, maar weet iemand van jullie misschien wat dit kan zijn? Hieronder een youtube filmpje waar het geluid duidelijk op te horen is:
[youtube][/youtube]
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door schaefer »

klinkt idd alsof er een lagertje overleden is. Hoop voor je dattie 't nog ff houd tot aan de dealer. Hou ff je koeltemp. in de gaten onderweg voor als 't verband mag houden met je waterpomp. Suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Okee, thanks! Is zoiets een dure grap? :vertag
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door schaefer »

sja ligt eraan. Als je van je multiriem vandaan komt zal 't misschien meevallen...... Hier kun je aardig easy bij. Kom je uit bij problemen bij je distributieriem (spanrol kapot bv.) wordt 't duurder omdat deze moeilijker bereikbaar zijn. Mocht dit zo zijn bedenk je dan of 't raadzaam is om gelijk je distributie te laten vervangen. Maar ik loop op de zaken vooruit, laat eerst de garage even goed lokaliseren wat er eventueel kapot is.
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Ja inderdaad.. Ik ga morgen in de pauze van het werk even naar de dealer. Zal het direct daarna posten op het forum als er duidelijkheid is. Bedankt alvast!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Net bij de dealer geweest en ik merkte het ook al op, maar het geluid is bijna zo goed als weg. Ik vind hem wel nog iets meer geluid maken dan voorheen, maar volgens de monteur hoorde dit normaal aan..

Ben benieuwd of het nog terugkomt, want dan moet ik dan nog maar eens teruggaan..

Hoop echt dat het niks ernstigs is.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door wbe »

bij mij was het de dynamo en die zijn niet duur.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Ja, daar zat ik ook al aan te denken.. Ik meende ook gisteren gemerkt te hebben dat de lampen zwakker brandde en toen ik wat gas gaf de opeens feller gingen branden. Zou dit een teken kunnen zijn van een versleten dynamo?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Thijs schreef:he? Wanneer maakt de motor dat geluid? Constant, of enkel bij koudstart?
Toen ik dat filmpje maakte was de motor goed warm. Maar ik heb het nu al 2/3 dagen niet meer gehoord.. Ook niet bij een koude start of als de motor goed warm is. Het geluid is er nog wel een beetje (vind ik dan), maar de volvo monteur zei dat het niks abnormaals was en volgens hem alles zoals hij het nu kan beoordelen in orde was.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

He... Dat is vreemd.. Ik start vanmorgen de auto en hij maakt het geluid weer! Het enige verschil met de andere dagen (toen hij het niet deed) is dat het vannacht geregend heeft en het dus vochtig is..

Misschien dat dit iets meer zegt over het geluid? Zijn er specifieke dingen die gaan piepen bij vochtig weer? :P
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door schaefer »

Heb zelf ook zo'n vaag probleem. Als 't goed koud is maakt mijne bij de koude start een fluitend geluid dat meeloopt op 't toerental. Zodra ik enkele honderden meters heb gereden of als de motor warm is hoor ik 't niet meer. Merk verder ook niets aan de auto, vage problemen bestaan dus (A)

Bij vochtig weer kan 't zijn dat je multiriem gaat slippen, misschien kun je deze bij je dynamo ff paar tikjes strakker spannen. Overigens een te strakke riem kan ook gaan piepen. Ik vind dat als ik de riem ongeveer een cm naar beneden kan drukken hij een mooie spanning heeft :P
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Robbie f
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 19:57
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Zutphen

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door Robbie f »

hey hallo

dit klinkt mij in de oren als een versleten multiriem. ook als ik zo de symptonen hoor zoals met vochtig weer het geluid weer terug hebben. als eerste maar eens een nieuwe multiriem monteren omdat wellicht je huidige riem opgerekt is en daarom niet meer genoeg spannig van de spanner krijgt.

mvg robbie f
Volvo S40 T4
Full options
2002 FaseII
hepa
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 18:02
14

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door hepa »

dit klinkt echt wel als een lagertje hoor.

hij kan van je dynamo of airco zijn, maar waarschijnlijk is het gewoon 1 van je geleiderollen.

even je multiriem er af halen en een slinger geven aan al de draaiende delen waar de multiriem overheen loopt.
dan hoor je het vanzelf.

groeten henrie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Ja.. Ik heb er niet veel verstand van maar mij klinkt het ook meer als een lagertje.. Hij maakt het geluid nu bijna elke dag dus ga er binnenkort nog eens mee langs de garage...

In de handleiding van de S40 staat trouwens dat de auto een zelfspannende multiriem heeft.. Is het dan toch nog nodig om deze aan te spannen? Ik heb trouwens niet echt het idee dat het hier aan ligt.

Veel garages kun je tegenwoordig niet eens meer binnenrijden.. Moet je speciaal een afspraak maken, maar dat gaat nogal lastig als het probleem er niet elke dag is he...
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door stefmen »

Nou.. Nu het koude weer toch begint te overheersen heb ik eigenlijk altijd last van het zoemen/piepen...

Ik heb zojuist eens even wat WD 40 gespoten op het lagertje van het bovenste wiel (de grootste) en METEEN was het geluid weg (in ieder geval stukken minder).

Welke lager is dit (stuurbekrachtiging?) en kan dit vervangen worden?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door Mr-officer »

Je kan denk ik het beste je hele multiriem vervangen. Er zitten spanveren op. Gehele setje ben je 175 euro kwijt, maar dan heb je geen gepiep en heb je opok geen problemen later. Als er speling zit op een lager van je stuurbekrachtiging, kan dit op langere termij je pomp kapot maken.

Succes in elk geval!

Cheers, Vé :-D
hepa
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 18:02
14

Re: B Piepend/zoemende riem S40 2.0T

Bericht door hepa »

zoals ik al eerder vermelde : haal je rechter voorwiel er even af, dan zie je vanzelf wat je spanrol is. zet hier een ringsleutel op en je kunt je multiriem er zo afhalen. kijk wel even goed hoe hij over de rollen loopt. controleer alle wieltjes waar deze overheen loopt door er even een slinger aan te geven. dan hoor je vanzelf welke het is. waarschijnlijk is het een geleiderol en ben je voor een paar tientje klaar.

veel geld uitgeven kan altijd nog (als je daar echt behoefte aan hebt)

groeten henrie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

B Zoemen stuurbekrachtigingspomp / multiriem

Bericht door stefmen »

Mijn S40 heeft sinds het koude en natte weer (2/3 maanden) last van een piepende zoemende lager van de stuurbekrachtigingspomp. Ik ben erachter gekomen dat het de stuurbekrachtigingspomp is door wat WD40 op het wiel te spuiten (het lager) en het geluid is meteen 'weg' (stukken minder in ieder geval). Helaas is het WD40 spuiten maar een tijdelijke oplossing, want na 100km begint het weer erger te worden. Wanneer de motor warm is, hoor je het geluid eigenlijk nauwelijks.

Onderstaand youtube filmpje geeft een goed beeld (eigenlijk geluid) welk geluid het is:
[youtube][/youtube]

Weet iemand of zoiets te repareren/vervangen valt? (A)
Laatst gewijzigd door stefmen op di 19 apr 2011, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Speed »

Dat had mijn Mazda ook, nog dik een jaar mee kunnen doorrijden, volgens mij piept die van mij nu ook een beetje, waar ik mij meer druk om maak zijn de haarscheurtjes in de multieriem, heb jij dat ook?
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Tijs »

Wellicht een keer vloeistof vervangen, misschien wat betere werking als het nog koud is.
Bij mijn 440 had ik het juist als de vloeistof warm werd, dan ging de stuurbekrachtiging janken, dit was eenvoudig op te lossen door net iets boven maximaal af te vullen met ATF vloeistof.

Gr Tijs
Plaats reactie