Aanloop geluid, zoemen, tikken, schuren links bij riemen van motor

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Wouter »

Zeer herkenbaar geluid.

Bij mij ging het geluid ook weg bij inspuiten van kruipolie, maar het kwam weer terug.
Het bleek het lager te zijn van een geleidings rol eronder, deze belaste de hele gang van zaken verkeerd.
Bij uitbouw merkte je het meteen dat het lager niet goed meer was.

Onderdelen indicatie:
Losse poelie 37 euro ex
Riemspanner 49 euro ex
Riem 27 euro ex

Het is zelf te doen.

Groetjes Wouter
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Dodo-tje »

Naar aanleiding van een brul op de shoutbox een PM gekregen van Stef naar dit topic.
Mijn motor maakt dus net zo`n geluid. Inspuiten met olie maakte het voor mij niet beter. Ik denk eerlijk gezegd dat ik er niet te lang mee door wil rijden! (zoals speed deed met de Mazda)

Het kan natuurlijk ook een poelie zijn maar dat weet je pas zeker als de riem eraf ligt. En laat ik nou net dat hele circus in Juni willen doen. (vakantie geld) Maar goed, zo ver is het nog niet en de rib uit mijn lijf van de vorige reparatie is nog niet aangegroeid! :P

Ik merk al wel een tijdje dat de steur bekrachtiging het pas doet na de eerste 3 meter, hoort dat ook?

Vanavond rijdt ik langs een monteur als het lukt, I`ll keep you posted!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door stefmen »

Tja.. Zoals je ziet is het topic al uit december vorig jaar en ik rij er nog steeds mee... Maar dit is meer omdat ik geen tijd heb om na de garage te gaan (en mijn auto te missen)...

De eerste 10 km is het geluid ERG aanwezig, harder dan voorheen zelfs (lijkt net een naaimachine), en daarna is het nauwelijks meer hoorbaar.. Vooral met vochtig weer (zoals vanmorgen) hoor je het erg goed. Wanneer het droog weer is, is het nauwelijks te horen, ook niet als de motor nog koud is.

Stuurbekrachtiging is bij mij niets mis mee (voor zover ik kan beoordelen).. Ik denk inderdaad dat de oorzaak bij een lager van de multiriem gezocht moet worden zoals Wouter al aangaf.

Hou me maar op de hoogte! Als ik precies weet waar het probleem zit, dan kan ik dit gericht bij een garage aangeven, want het probleem is dat ik geen probleem meer heb als ik bij een garage aankom (dan is het gepiep voor het grootste gedeelte weg)..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Dodo-tje »

Ik was gister een van de 400.000 mensen waar het telfort netwerk van plat ligt, vandaar de late reply.

We hebben de multi riem even los gehad om te luisteren of het niet in de distributie zit. Dit was gelukkig niet het geval. Na handimatig wat aan de rollen te hebben gedraait konden we niet achterhalen waar het aan lag, dus riem er weer op!
Motor weer starten en goed luisteren. Als we een koevoet tegen de stuurbek. pomp zette met je oor er tegen aan klonk het schavend (monteurs stethoscoop). Maar deden we dit bij de dynamo werd het veel erger. Het vermoeden is dus dat die de geest aan het geven is of al gegeven heeft.

Het advies was om het even aan te zien. Het geluid was vanochtend wel minder dan gister maar fijn vind ik het niet. (`t is elke keer wat en ik raak er een beetje moe van, maar ja, dan moet je ook maar geen wagen kopen met 340.000 km op de klok)

Het laten reviseren van de dynamo kost rond de 200 maar dan is ie wel weer tip top, een 2e hands brengt het risico van een anders elende maar zal vast goedkoper zijn.
Misschien dat ik het even aan kijk en dan in mei/juni de boel vervang.

Ik geloof niet dat de riem nu zomaar knapt en de motor in de soep helpt maar het moet wel weer in orde zijn!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door stefmen »

Dan zal ik dat advies maar eens gaan opvolgen.. Heb zojuist de monteur geSMSt, en hoop dat hij volgende week ergens naar binnen kan.

Ik heb wouter een PB gestuurd of hij een overzicht van de benodigde onderdelen uit VADIS zou kunnen trekken, zodat we precies weten welk onderdeel we nodig hebben... (A)
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Wouter »

Zeer herkenbaar geluid.

Bij mij ging het geluid ook weg bij inspuiten van kruipolie, maar het kwam weer terug.
Het bleek het lager te zijn van een geleidings rol eronder, deze belaste de hele gang van zaken verkeerd.
Bij uitbouw merkte je het meteen dat het lager niet goed meer was.

Onderdelen indicatie:
Losse poelie 37 euro ex (9143643)
Riemspanner 49 euro ex (9146249)
Riem 27 euro ex (9458411)

Bestel het via de dealer, deze heeft de meest recente nummers en het wil weleens anders zijn (er zijn twee type riemspanners).

Groetjes Wouter

http://s40concepts.net/forum/index.php? ... a81c1a1d71
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door stefmen »

Is vervangen bij mij! Loopt nu weer lekker stil!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12
13

Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door nvanos »

Hallo,

Bij mijn s40 uit 2002 hoor ik af en toe een schurend/schavend geluid in de buurt van de distributieriem/nokkenastandwielen. Dacht in eerste instantie aan waterpomp of lager oid. Vanmiddag even op onderzoek uit gegaan en nu bleek dat mijn distributieriem heel lichtjes tegen de beschermkap aanloopt. Heb toen de kap eraf gehaald en zie idd dat de riem daar af en toe tegenaan loopt. Wat mij ook opviel en tevens mij vraag is is dat de riem een mm of 1 a 2 buiten de tandwielen ligt/loopt. Dit verklaart ook waarom hij de kap raakt waarschijnlijk. De riem ligt er al z'n 80.000 km op dus vraag me af of dit kwaad kan of niet? Lijkt mij toch dat de riem in het midden van de tandwielen moet liggen?

bvd Nick
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door Koen is Sleeping »

Ja, dit kan kwaad.
Niet meer laten lopen en degene die de riem gemonteerd heeft even dringend verzoeken eea in orde te maken.
Doe je er niets aan, dan loop je redelijk wat risico op (dure) motorschade.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12
13

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door nvanos »

Het leek mij zelf ook niet echt goed nee. Terug gaan is geen optie want heb de auto zo gekocht en de riem heeft de vorige eigenaar 80000 km terug al laten vervangen. Maar kan het zijn dat dit in de loop van de tijd is gebeurd, spanrol kapot oid of is de riem gewoon niet goed gemonteerd? Moet morgen toch langs de dealer, zal gelijk eens navragen.
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door Koen is Sleeping »

Ja, kan vanalles zijn, materiaal of montage of ouderdom of whatever, wat het ook is:
je riem is nu hard op weg om het te begeven.
Persoonlijk zou ik er echt geen moment mee wachten, want de kosten van een riem met alle andere spullen erbij weegt echt niet op tegen de kosten van een motorrevisie/transplantatie.
(Sowieso zet je bij er bij montage van een andere motor ook meteen een nieuwe riem op, dus die kosten ga je echt niet besparen)

Dus IK zou hem zeker niet overbodig laten lopen, maar zsm aktie ondernemen.
Bij montage komen dingen als slechte spanrollen en/of kapotte poelies vanzielf boven drijven.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12
13

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door nvanos »

Ok, bedankt voor je info. Ga hier ook zsm iets aan laten doen. Idd niet de meest kleine operatie als ie eraf loopt. :swear
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door Dodo-tje »

Ik ben wel benieuwd of het de riem zelf is, of iets onderweg (looprol oid) wat hem zo scheef trekt!

Maar inderdaad, zoals koen zegt, geen extra km meer mee rijden lijkt me!
bass40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 17:01
13
Locatie: Enschede

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door bass40 »

Ik heb dit ook gehad met een Honda.
Bij mij lag het aan de krukas poelie
nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12
13

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door nvanos »

Ok en wat was er mis met de poelie dan? Net dus even langs de dealer op gereden, moest nl setje verzwaarde veren en wat interieurlampjes ophalen. Daar gevragen of hun er ervaring mee hadden en of even een monteur wilde kijken. Natuurlijk geen tijd, moest maar een afspraak maken dus ff iets anders verzinnen :'(
bass40
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 17:01
13
Locatie: Enschede

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door bass40 »

Er zat een slag in de poelie, hoe dit kan is me nog steeds een raadsel.
nvanos
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 11:12
13

Re: Distributieriem schuurt langs kap

Bericht door nvanos »

Ok hier even een update wat betreft de riem. Ben zelf aan het sleutelen gegaan en kwam er redelijk snel achter waarom de riem niet recht op de tandwiel liep. De spanrol stond volledig ontspannen waardoor de riem niet op de juiste spanning stond en daardoor niet recht op het tandwiel bleef lopen. Verwacht dat dit bij de montage, zn 80000 km terug verkeerd is gemonteerd omdat ik verder niks aan de spanrol kon zien en de centrale bout gewoon vast zat. Omdat ik geen risico wilde lopen en de boel toch los had liggen en van mn autootje hou natuurlijk:D heb ik de riem, spanrollen en waterpomp incl nieuwe koelvloeistof vervangen. Dus wat dat betreft kan ik er weer tegenaan de komende kilometers. :tumbup

gr Nick
Boemeltje
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 13:42
13
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door Boemeltje »

Weet dat het een topic van een jaar oud is, maar de problemen lijken bij mij hetzelfde te zijn. Los daarvan vielen mij gister scheurtjes in de multiriem op...

Hoe is dit te vervangen (aangezien hier staat dat het prima zelf kan :tumbup ) en heeft iemand enig idee waar je alle onderdelen vandaan zou kunnen halen?

Thanks!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Zoemen stuurbekrachtigingspomp

Bericht door stefmen »

Ik zie je reactie nu pas...

Ik heb het zelf niet gedaan, maar ik hoorde van diegene die het vervangen heeft dat het wel een gekl**t is omdat er erg weinig ruimte is, maar het is dus blijkbaar wel te doen. Hoe kan ik je helaas geen antwoord op geven.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
mikeyall
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 20:21
12
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001

ohjee wat heb ik aan me heerlijke auto (filmpje)

Bericht door mikeyall »

Ik baaal als een stekker

ik rijdt de hele dag niks aan de hand plus minus 120km gereden (afstand lol)
ik parkeer de auto en 2 minuten later rij ik weer weg voor een boodschap en ja hooor een vreselijk geluid uit
ik dacht de vvt dus even los gekoppeld schoongemaakt maar dat hielp niet... of is het toch wel de vvt maar is deze gewoon overleden ondanks het schoonmaken?





Laatst gewijzigd door mikeyall op wo 12 apr 2017, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie