Nu ik een ODBII stekertje heb gekocht eens naar de beschibare waardes gekeken.
Hierbij viel me op dat de IAT temperatuur snel oploopt en tegen de 60*C gaat zitten. Da's toch wel hoog dacht ik zo.
De thyristor doorgemeten met een ohmmeter in de luchtfilter (bij de MAF) en deze bleek keurig op orde. rond de 2Kohm bij 21*C
Na wat zoeken zag ik dat de warme/koude lucht klep op een kier stond. zeg zo'n 1,5 cm.
Dit is zowel bij een koude als warme motor. Dat is dus de verklaring voor de warme lucht.
Heel het luchtfilter uit elkaar gehaald. De uiteindelijke reden blijkt dat onderstaande koperen onderdeel niet meer lijkt te werken. De pin zit er volledig ingedrukt.
Op de 2e foto steekt deze er weer uit. De pin is er uit te nemen. Lijkt op een thermostaat achtig iets.
Tja, wat is dit, en is dit te verkrijgen?. Ik heb een tijdelijke oplossing door een kleine veer achter de pin te zetten.
De klep opent nu weer volledig bij een koude motor, en sluit als de motor op temperatuur komt de klep weer volledig af.
Al zag ik dat door de waarschijnlijk de grote hoeveelheid hete lucht een flens in de de filterbehuizing ietswat is weggesmolten.
Heb het eens getest met en zonder die warmteaanvoerslang en dit lek doet nog steeds 3*C verschil.
Dus ergens een andere luchtfilterbehuizing op de kop tikken wellicht? iemand nog iets liggen voor een V40 2.0 uit 2004?
Hoge Air Intake Temperature
- RobertV
- Idle
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- RobertV
- Idle
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: Hoge Air Intake Temperature
Vandaag de warme lucht afsluiting van een siliconen kitrand voorzien. Hij sluit nu ook weer perfect. Zijn toch weer een paar graden minder warme lucht. Voor wat dat dan nog voor invloed had.
Mooi, weer opgelost.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mooi, weer opgelost.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Bramzel
- Supporting Member
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
- 7
- Roepnaam: Bram
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Hoge Air Intake Temperature
Merk je nog verschil qua hoe de motor loopt of presteert?
Wagenpark: '12 Ford Focus 1.6 EcoBoost - '07 Citroën C1 1.0
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
Voorheen: '02 Volvo V40 2.0 - '04 Hyundai Getz 1.3i
Instagram: @brambo.jpg
- RobertV
- Idle
- Berichten: 63
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:01
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: Hoge Air Intake Temperature
Of het zit tussen de oren, maar in de 5e pakt hij beter door van 100->130+ is mijn gevoel. Onderin merk ik geen verschil.
Rij binnenkort Duitsland in
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rij binnenkort Duitsland in
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Skunkworks
- Idle
- Berichten: 34
- Lid geworden op: za 14 nov 2009, 01:25
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Oldenzaal
Re: Hoge Air Intake Temperature
Ik heb zowel bij de ingekorte S40 2.0 phase 1 als de huidige V40 1.8 phase 2 de klep eruit gesloopt en het ronde deel in de opening van de warme lucht gelijmd en de vacuüm slangen afgedopt, ook het aanzuigbuisje naar het spatbord heb ik weg gelaten.
Die klep en de vacuüm slangetjes waren bij de phase 1 helemaal vergaan en bleef daardoor continu warme lucht aanzuigen waardoor de auto zo traag als dikke stront in een trechter was.
Ik kwam er toevallig achter bij het wisselen van het luchtfilter dat het hele zaakje einde oefening had bereikt.
Het voelt na de ingreep net alsof je een pk of 20 meer hebt, bij de phase 2 ook maar gedaan want die was ook traag en de klep zag er niet veel beter uit.
Soort van "poor man's powerfilter"
Die klep en de vacuüm slangetjes waren bij de phase 1 helemaal vergaan en bleef daardoor continu warme lucht aanzuigen waardoor de auto zo traag als dikke stront in een trechter was.
Ik kwam er toevallig achter bij het wisselen van het luchtfilter dat het hele zaakje einde oefening had bereikt.
Het voelt na de ingreep net alsof je een pk of 20 meer hebt, bij de phase 2 ook maar gedaan want die was ook traag en de klep zag er niet veel beter uit.
Soort van "poor man's powerfilter"
-R.I.P. Volvo S40 2.0 1998, zwart (met blauwe gloed) metallic, ECC, Halfleder
-Volvo V40 1.8 2001, titanium grey metallic, ECC, Halfleder, Cruise control etc.
How's work?
Same shit, different day.
-Volvo V40 1.8 2001, titanium grey metallic, ECC, Halfleder, Cruise control etc.
How's work?
Same shit, different day.