Hoge Air Intake Temperature
Geplaatst: wo 02 aug 2017, 17:26
Nu ik een ODBII stekertje heb gekocht eens naar de beschibare waardes gekeken.
Hierbij viel me op dat de IAT temperatuur snel oploopt en tegen de 60*C gaat zitten. Da's toch wel hoog dacht ik zo.
De thyristor doorgemeten met een ohmmeter in de luchtfilter (bij de MAF) en deze bleek keurig op orde. rond de 2Kohm bij 21*C
Na wat zoeken zag ik dat de warme/koude lucht klep op een kier stond. zeg zo'n 1,5 cm.
Dit is zowel bij een koude als warme motor. Dat is dus de verklaring voor de warme lucht.
Heel het luchtfilter uit elkaar gehaald. De uiteindelijke reden blijkt dat onderstaande koperen onderdeel niet meer lijkt te werken. De pin zit er volledig ingedrukt.
Op de 2e foto steekt deze er weer uit. De pin is er uit te nemen. Lijkt op een thermostaat achtig iets.
Tja, wat is dit, en is dit te verkrijgen?. Ik heb een tijdelijke oplossing door een kleine veer achter de pin te zetten.
De klep opent nu weer volledig bij een koude motor, en sluit als de motor op temperatuur komt de klep weer volledig af.
Al zag ik dat door de waarschijnlijk de grote hoeveelheid hete lucht een flens in de de filterbehuizing ietswat is weggesmolten.
Heb het eens getest met en zonder die warmteaanvoerslang en dit lek doet nog steeds 3*C verschil.
Dus ergens een andere luchtfilterbehuizing op de kop tikken wellicht? iemand nog iets liggen voor een V40 2.0 uit 2004?
Hierbij viel me op dat de IAT temperatuur snel oploopt en tegen de 60*C gaat zitten. Da's toch wel hoog dacht ik zo.
De thyristor doorgemeten met een ohmmeter in de luchtfilter (bij de MAF) en deze bleek keurig op orde. rond de 2Kohm bij 21*C
Na wat zoeken zag ik dat de warme/koude lucht klep op een kier stond. zeg zo'n 1,5 cm.
Dit is zowel bij een koude als warme motor. Dat is dus de verklaring voor de warme lucht.
Heel het luchtfilter uit elkaar gehaald. De uiteindelijke reden blijkt dat onderstaande koperen onderdeel niet meer lijkt te werken. De pin zit er volledig ingedrukt.
Op de 2e foto steekt deze er weer uit. De pin is er uit te nemen. Lijkt op een thermostaat achtig iets.
Tja, wat is dit, en is dit te verkrijgen?. Ik heb een tijdelijke oplossing door een kleine veer achter de pin te zetten.
De klep opent nu weer volledig bij een koude motor, en sluit als de motor op temperatuur komt de klep weer volledig af.
Al zag ik dat door de waarschijnlijk de grote hoeveelheid hete lucht een flens in de de filterbehuizing ietswat is weggesmolten.
Heb het eens getest met en zonder die warmteaanvoerslang en dit lek doet nog steeds 3*C verschil.
Dus ergens een andere luchtfilterbehuizing op de kop tikken wellicht? iemand nog iets liggen voor een V40 2.0 uit 2004?