Guus rookt (soms), turbo of carterventilatie

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
ronker
1st Gear member
1st Gear member
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997

Guus rookt (soms), turbo of carterventilatie

Bericht door ronker » ma 30 jul 2018, 18:24

LIefhebbers,

Even een vraagje voor de technisch gevorderden hier :-D

We hebben Guus afgelopen weekend meegenomen naar de Ardennen, zijn naar de 24 uur van Spa geweest (Blancpain series). En het ging eigenlijk echt prima, je merkt dat het vermogen er niet altijd helemaal is en dat soort dingen, maar temperatuur blijft mooi stabiel, verbruik valt mee al kan het beter en verder geen gekke dingen eigenlijk, ondanks de hitte, so far so good :tumbup

Maarrr, Ik had al eerder gechreven dat Guus nogal rookte tijdens de proefrit, maar dat is eigenlijk na een paar dagen minder en minder geworden. Ik rook nog wel wat verbrande motorolie als ik tot stilstand kwam bij een stoplicht en zo, maar geen grote rookpluimen meer.
Nu heb ik gemerkt, door het bergachtige karakter in de Ardennen, dat als Guus een poosje op de motor afgeremd heeft, bergaf, hij echt heel erg gaat roken, de pluimen waren weer helemaal terug :swear

Klinkt het logisch dat het dan wel aan de carterventilatie zou moeten liggen? Ik heb het een paar keer geprobeerd, langer afremmen op de motor geeft telkens dikke pluimen, afremmen met de remmen en motor stationair draaiend gebeurt er niks. Oliepijl was ook wel wat gezakt na dat afdalen terwijl tot nu toe het verbruik nihil was.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Truus = V40 T4 is opgevolgd door .......Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door Guus (iets kleiner als Truus en Groen, vandaar) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles

jbruijs
Supporting Member
Supporting Member
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Contacteer:

Re: Guus rookt (soms), turbo of carterventilatie

Bericht door jbruijs » di 31 jul 2018, 07:56

Het is niet gewoon zo dat er met bijvullen een litertje (of wat minder :P ) naast is gegaan en op het blok terecht is gekomen? Dat heb ik onlangs bij de Ford Ka van de vrouw gedaan en dan rook en zag ik weken later nog. Er vanuit gaande dat de rookpluimen onder de kap te zien zijn en niet uit de uitlaat. Dan wordt het een heel ander verhaal en ben je olie aan het verbranden in je blok.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Kuip
Supporting Member
Supporting Member
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2004

Bericht door Kuip » di 31 jul 2018, 09:05

Heel herkenbaar; ik heb exact dezelfde symptomen ook eens gehad met een Chevrolet met een V8. Verbruikte in de bergen ook flink olie.
Bergaf afremmen op de motor, en dan onderaan in één keer flink gas geven; het hele dal hing dan vol met blauwe rook :jerry .

Wielrenners vonden dat dan weer niet zo grappig.... :whistle.

Dit kan niet veroorzaakt worden door slecht werkende carterventilatie; door het afremmen op de motor is er op dat moment boven de zuigers immers geen overdruk (zoals normaal door de verbranding) maar juist onderdruk. Daardoor worden er geen verbrandingsgassen het onderblok in gedrukt maar juist olie de cilinders in gezogen. Turbo zou ik zo niet zeker weten, of die het zou kunnen zijn. Ik heb zelf geen ervaring met turbo's... (nothing beats cubic inches ;) ).

Mijn voorlopige conclusie: óf je zuiger(veren) zijn versleten, óf je klepsteelrubbertjes lekken.

Je kan testen of het de zuigerveren zijn of de klepsteelrubbertjes door compressie te testen.
Eerst op de normale "droge" manier.
Daarna gooi je wat olie via de bougiegaten in de cilinders en test je nog een keer.
Meet je nu een hogere compressie, dan zijn het je zuigerveren (omdat de olie de luchtlekkage naar onderblok verhindert).
Meet je ongeveer dezelfde compressie dan zijn het je klepsteelrubbertjes.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004, kleur 352 SilverGreen Metallic Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959, kleur 32 Inverness Green Iridescent Webdagboek

Afbeelding

ronker
1st Gear member
1st Gear member

Bericht door ronker » di 31 jul 2018, 10:35

jbruijs schreef:
di 31 jul 2018, 07:56
Het is niet gewoon zo dat er met bijvullen een litertje (of wat minder :P ) naast is gegaan en op het blok terecht is gekomen? Dat heb ik onlangs bij de Ford Ka van de vrouw gedaan en dan rook en zag ik weken later nog. Er vanuit gaande dat de rookpluimen onder de kap te zien zijn en niet uit de uitlaat. Dan wordt het een heel ander verhaal en ben je olie aan het verbranden in je blok.
Als het onder de kap uit zou komen zou ik deze vraag niet stellen ;) :whistle
Truus = V40 T4 is opgevolgd door .......Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door Guus (iets kleiner als Truus en Groen, vandaar) =S40 T4

ronker
1st Gear member
1st Gear member

Bericht door ronker » di 31 jul 2018, 10:40

Kuip schreef:
di 31 jul 2018, 09:05
Heel herkenbaar; ik heb exact dezelfde symptomen ook eens gehad met een Chevrolet met een V8. Verbruikte in de bergen ook flink olie.
Bergaf afremmen op de motor, en dan onderaan in één keer flink gas geven; het hele dal hing dan vol met blauwe rook :jerry .

Wielrenners vonden dat dan weer niet zo grappig.... :whistle.

Dit kan niet veroorzaakt worden door slecht werkende carterventilatie; door het afremmen op de motor is er op dat moment boven de zuigers immers geen overdruk (zoals normaal door de verbranding) maar juist onderdruk. Daardoor worden er geen verbrandingsgassen het onderblok in gedrukt maar juist olie de cilinders in gezogen. Turbo zou ik zo niet zeker weten, of die het zou kunnen zijn. Ik heb zelf geen ervaring met turbo's... (nothing beats cubic inches ;) ).

Mijn voorlopige conclusie: óf je zuiger(veren) zijn versleten, óf je klepsteelrubbertjes lekken.

Je kan testen of het de zuigerveren zijn of de klepsteelrubbertjes door compressie te testen.
Eerst op de normale "droge" manier.
Daarna gooi je wat olie via de bougiegaten in de cilinders en test je nog een keer.
Meet je nu een hogere compressie, dan zijn het je zuigerveren (omdat de olie de luchtlekkage naar onderblok verhindert).
Meet je ongeveer dezelfde compressie dan zijn het je klepsteelrubbertjes.
Zuigerveren wil ik nog even niet aan denken, als ik de olievuldop los draai dan blijft ie ook mooi strak liggen bij stationair. Ik weet dat dat niet alles zegt maar is een redelijke indicator.
En juist die onderdruk tijdens het afremmen op de motor is waarom ik vermoed dat daardoor ergens olie vandaan gezogen wordt, bijvoorbeeld uit de olieafscheider of slangenwerk van de carterventilatie.

ronker
1st Gear member
1st Gear member

Bericht door ronker » di 31 jul 2018, 11:12

Oh, nog een kleine toevoeging, als ik een wat langer stuk gereden heb en de motor dus goed warm is geweest komen er aardig wat dampen uit de motor. Ik laat de motor altijd even nalopen om de turbo te sparen en als ik dan de motor uitzet en meteen de vuldop eraf draai komt er echt een flinke blauwe walm uit het blok....... zegt al genoeg denk ik :think :swear

Plaats reactie