plof / inhouden automaat bij warme motor

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Paulv40
Engine off
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

plof / inhouden automaat bij warme motor

Bericht door Paulv40 » zo 19 mei 2019, 16:14

Hallo allemaal, ik heb een V40 1.8 automaat uit 2001, km stand 174500.
Misschien is onderstaande al ergens besproken; ik wist niet goed waar ik het onder kon plaatsen.

Nadat ik de caravan naar de stalling bracht een maand geleden merkte ik bij het wegrijden een soort dof 'ratel-achtig' geluid (PrrRrrrrRrr ;) ), alsof de automaat niet in de versnelling komt; vervolgens ook enkele wat hardere ploffen hoorbaar, afkomstig van mid-voor. De auto gaat dan nauwelijks vooruit. Hierna 'pakt' hij weer en trekt hij rustig op.
- Het probleem is er niet als de motor koud is; het is vooral na een flink stuk rijden of een stukje stevig doorrijden. Bovendien is het probleem er niet altijd.
- Tevens voelt de auto meer 'lui' aan; geen fut meer. Alsof ie eerder in een hogere versnelling gaat rijden en bij gasgeven niet een versnelling terugschakelt; alleen via de kickdown schakelt hij terug.
- Auto loopt stationair goed; wel gaat enkele seconden na het starten de 'fan' aan voor zo'n 20sec, maar dat is misschien normaal?
- tevens hoor ik zachte kleine plofjes / stotteren uit de uitlaat als ik het gas loslaat (onbelast; in P of N) (geen knallen ofzo)
- 2 keer meegemaakt dat automaat klein beetje slipt bij plankgas van 3 naar 4.

Uitlezen bij Kwikfit gaf storing pingelsensor. Toen naar Volvo dealer gegaan; ook daar storing pingelsensor. Zij hebben de storing toen computermatig verwijderd maar probleem bleef zich voordoen.
Bij een andere garage ook storing pingelsensor, waarna de pingelsensor is vervangen.
Dit gaf helaas geen resultaat (behalve dat bij opnieuw uitlezen de pingelsensor geen fout meer aangaf). Hierna zijn de bougies vervangen. Helaas ook zonder resultaat.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Ik wil de auto graag laten maken maar de garage kon niks vinden verder.

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: plof / inhouden automaat bij warme motor

Bericht door Redv40 » do 23 mei 2019, 21:59

Ik verdenk 99% zeker een of meerdere bobines. Klinkt bekend, bij m'n Opel astra gaf dit dezelfde symptomen

Plaats reactie