Knetteren bij koude start

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robin2000
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 19:19
4
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Robin
Locatie: Tzummarum

Knetteren bij koude start

Bericht door Robin2000 »

Hallo allemaal,

Mijn volgende klacht kon ik niet echt kwijt in de andere topics, vandaar dat ik het zo even doe.

In mijn webdagboek hebben sommigen van jullie misschien al gelezen dat ik een klacht heb met de koude start van mijn Volvo S40 1.6 benzine uit 2002.

Klacht:
Er knettert iets behoorlijk de eerste twee minuten na de koude start. Het geluid lijkt uit de buurt van de katalysator/het spruitstuk te komen. Het klinkt alsof de uitlaat lekt.
Na twee minuten trekt het geluid weg en blijft het weg. Het geknetter komt pas terug als de auto weer hélemaal afgekoeld is en gestart wordt. De temperatuurmeter moet dan ook op het laagste punt staan.

Wat is er al gedaan:
- Uitlaat vervangen vanaf de katalysator
- Spruitstukpakkingen vervangen
- Volgens de garage is er "één en ander afgevlakt", ergens bij het spruitstuk.

Ik heb een filmpje in elkaar gezet met fragmenten na elkaar waarin het geluid bij koude motor en warm (na 2 minuten draaien) vergeleken wordt.

Morgen licht ik de garage weer in. Het is immers zondag en zij hebben natuurlijk ook weekend. Tot die tijd ben ik erg benieuwd of jullie iets te binnen schiet.

Hier het linkje naar de video:

Volvo. For life.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door MarcO »

Zo met dit filmpje hoor je zeker verschil. Ik dacht eerst uitlaat pakking maar die had je al gedaan.
Het lijkt een beetje op de VVT maar dan weer net anders.

Getikt vanuit een modderpoel met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
5
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Gummiebeer »

Hier hetzelfde met koude start. Lijkt net of er een pakking lekt van het uitlaatsysteem. Na 2 minuten is het weg en komt het ook niet terug die dag, ook al heeft die een paar uur stil gestaan. Doet mij vermoeden dat er iets lek is in het uitlaatsysteem, maar nog niet lek genoeg zodat het blijvend is.

Edit: Nu ik erover nadenk komt opeens mijn oude Renault 25 naar boven. :think Die had dit ook en dat bleek een scheurtje in het spruitstuk te zijn. Nooit wat aan gedaan aangezien gietijzer niet goed te lassen is.
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10694
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door MarcO »

Gummiebeer schreef: zo 05 jul 2020, 18:44 Die had dit ook en dat bleek een scheurtje in het spruitstuk te zijn. Nooit wat aan gedaan aangezien gietijzer niet goed te lassen is.
Dit is wel een hele goeie en is soms moeilijk te zien als het spruitstuk gemonteerd zit.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door jbruijs »

Die van mij doet dat ook wel een beetje hoor, als hij koud is. Weet niet of het net zo extreem is als bij jou. Maar dat kan ook aan het filmpje liggen. Is altijd lastig te zeggen.
Zolang het maar weg is als de motor warm is, vind ik het niet zo'n probleem.

Zijn het niet de injectoren die meer geluid maken bij koude motor? Die willen ook nog wel eens voor extra geluid zorgen.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4768
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door EnigmaEll »

Mijn 2.0T klonk ook veel rauwer bij een koude start. Volgens mij ook wel iets waar ze om bekend staan.
Klinkt ergens ook een beetje als een defecte VVT. Heb je die al gecheckt? Hoewel deze na 2 minuten ook zou moeten blijven rammelen.
Gebruikersavatar
Robin2000
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 19:19
4
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Robin
Locatie: Tzummarum

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Robin2000 »

Allereerst ontzettend bedankt voor jullie reacties.
EnigmaEll schreef: zo 05 jul 2020, 21:48 Mijn 2.0T klonk ook veel rauwer bij een koude start. Volgens mij ook wel iets waar ze om bekend staan.
Klinkt ergens ook een beetje als een defecte VVT. Heb je die al gecheckt? Hoewel deze na 2 minuten ook zou moeten blijven rammelen.
Hoe kan ik de VVT checken? Na twee minuten is het echt weg en net zoals Gummiebeer zegt komt het inderdaad niet terug totdat de auto weer helemaal koud is. Ik heb verder ook helemaal geen motorische problemen. De distributie is in 2017 nog vervangen en het onderhoud is altijd netjes gedaan.
Gummiebeer schreef: zo 05 jul 2020, 18:44 Hier hetzelfde met koude start. Lijkt net of er een pakking lekt van het uitlaatsysteem. Na 2 minuten is het weg en komt het ook niet terug die dag, ook al heeft die een paar uur stil gestaan. Doet mij vermoeden dat er iets lek is in het uitlaatsysteem, maar nog niet lek genoeg zodat het blijvend is.

Edit: Nu ik erover nadenk komt opeens mijn oude Renault 25 naar boven. :think Die had dit ook en dat bleek een scheurtje in het spruitstuk te zijn. Nooit wat aan gedaan aangezien gietijzer niet goed te lassen is.
Ik weet dat ze het spruitstuk eraf hebben gehaald om de boel na te kijken dus ergens zou je verwachten dat ze dat spruitstuk hebben gecontroleerd op lekken.
jbruijs schreef: zo 05 jul 2020, 21:03 Die van mij doet dat ook wel een beetje hoor, als hij koud is. Weet niet of het net zo extreem is als bij jou. Maar dat kan ook aan het filmpje liggen. Is altijd lastig te zeggen.
Zolang het maar weg is als de motor warm is, vind ik het niet zo'n probleem.
Ik vind het wel hinderlijk. Als je 'm start klinkt het echt als een lek uitlaat en als ik zelfs leken hoor zeggen "dat klinkt niet goed" dan wil ik het wel gefixt hebben.

Ook merk ik het volgende onder het rijden: bij gas geven in relatief lage toeren (5e versnelling en gas geven bij ~60 km/h) hoor je best wat 'uitlaat' onder de motorkap vandaan komen. Natuurlijk is een deel hiervan de motor zelf, maar het zou me niks verbazen dat er inderdaad toch ergens een scheur in het spruitstuk zit. De VVT moet vooral 'rammelen' toch? Bij mij klinkt het echt meer als 'lekken', en 'gewoon' op het toerental van de motor.

Morgenochtend stuur ik de garage het filmpje door en meld ik jullie bevindingen. Tot die tijd rijd ik er rustig mee door. Ik heb namelijk in oktober 2019 al gekocht met dit geluid en nu zevenduizend kilometer verder klinkt en rijdt de auto nog precies hetzelfde.
Volvo. For life.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door volvoS40 »

Is geen vvt, kan je overslaan.

Dit is een lekages aan het uitlaatsysteem.
Na mate het uitlaatspruitstuk warm word (en dat gebeurt heel snel) zet het metaal uit en is de Lek dicht.

Ik snap niet helemaal waarom "het 1 en ander is afgeflakt".

Als de garage dit zo heeft afgeleverd, terug gaan en dit niet accepteren.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door jbruijs »

volvoS40 schreef: ma 06 jul 2020, 00:10 Is geen vvt, kan je overslaan.

Dit is een lekages aan het uitlaatsysteem.
Na mate het uitlaatspruitstuk warm word (en dat gebeurt heel snel) zet het metaal uit en is de Lek dicht.

Ik snap niet helemaal waarom "het 1 en ander is afgeflakt".

Als de garage dit zo heeft afgeleverd, terug gaan en dit niet accepteren.
Ja, eens. VVT lijkt het me niet. Is een heel ander geluid.

Kleine lekkage (pakking, scheurtje in spruitstuk, etc.) in uitlaatsysteem zou inderdaad een goede optie kunnen zijn. Dan zou de garage een rooktest moeten doen. Dan kunnen ze het zien bij een koude motor.

Maar vind dergelijke zaken altijd wat lastig beoordelen d.m.v. een filmpje. Ik zou zeggen maak even een afspraak bij de garage. Kan me voorstellen dat ook zij geen diagnose kunnen/willen stelling aan de hand van een filmpje.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
Thomas
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 21 mar 2018, 18:57
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Thomas
Locatie: Zeist

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Thomas »

Bij mijn/Emil’s oude v40 was het een lekke uitlaatspruitstukpakking. Hij kwam er iig in mijn bezit niet meer mee door de apk, dus ik heb het toen laten fixen.
Gebruikersavatar
Robin2000
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 19:19
4
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Robin
Locatie: Tzummarum

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Robin2000 »

Ik heb reactie gehad van de garage. Ze zijn even aan het nadenken geweest en volgens hen kan het inderdaad niet anders dat er toch ergens een scheurtje/lasfout in het spruitstuk zit. Nu willen ze het spruitstuk eraf halen en op druk zetten. Hij was nergens zwart van de uitlaatgassen. Wordt vervolgd...
Volvo. For life.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Arie »

Gelukkig hebben ze een idee waar te zoeken. Dat het maar snel gefixt is. Da's dan een zorg minder

Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken

You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
Robin2000
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 19:19
4
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Robin
Locatie: Tzummarum

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Robin2000 »

Helaas heeft de garage het niet kunnen verhelpen. Voor nu laat ik het voor wat het is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Volvo. For life.
Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
5
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Gummiebeer »

Nieuw spruitstuk of inderdaad zo laten. Zolang er geen afkeur voor is laat ik het ook zo.
Gietijzer is sowieso moeilijk te lassen, het werkt nogal met verwarmen en afkoelen.
Je kan er altijd nog een spaghetti spruitstuk laten maken :jerry
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
Gebruikersavatar
Robin2000
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: di 15 okt 2019, 19:19
4
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Robin
Locatie: Tzummarum

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Robin2000 »

Hahahaha ja joh dan doen we het meteen goed. De garage heeft voorgesteld om eens langs te komen om mee te luisteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Volvo. For life.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5749
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Knetteren bij koude start

Bericht door Arie »

Dat klinkt wel positief. :tumbup
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Plaats reactie