Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Ik heb een V40 2.0 uit 2003.

Sinds enkele weken, tikt de motor aan de buitenkant, aan de zijde van de distributie riem.

Dit is alleen bij een koude motor, na rijden van een km of 5, is er helemaal geen tikken meer te horen.

Garage denkt aan VVT tandwiel, tevens omdat binnenkant van de beschermkap wat olie zit.

Echter geluid is een constant tikkend geluid, variabel met toerental, lijkt niet op wat ik hier in sommige filmpjes zie,
en zodra de motor warm is, klinkt die weer heerlijk stil, en lijkt er geen enkel probleem te zijn ! ?

Zover ik hier lees, zou het andersom moeten zijn : stil als de motor koud is, en tikken als de motor warm is ?

Iemand een tip, want VVT tandwiel vervangen is behoorlijk kostbaar, tevens gaat mijn distributieriem nog 53.000 km mee
( 120.000 - 67.000 sinds laatste wissel ) en motor heeft 327.000 ondertussen gelopen.

Wel moet ik bekennen, dat ik over mijn olie beurt heen ben, ik schat laatste keer 23.000 km geleden,
dus 3.000 er over heen, maar er zit goede (dure) synthetische olie op, en olie is netjes aan peil.
Gebruikersavatar
Gummiebeer
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 399
Lid geworden op: zo 05 aug 2018, 08:48
6
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Dennis
Locatie: Enschede

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door Gummiebeer »

Het kan ook zijn dat je de kleppen hoort. Met koude motor, of olie, kunnen ze tikken. Helemaal omdat je zegt dat het na een tijdje ophoudt.
Ververs de olie en let er weer op of ze gaan tikken. Meest goedkope oplossing in dit geval en je moet het toch doen zeg je zelf.
2001 Volvo S60 2.4 140PK Edition
2000 V40 1.8 Europa Special Edition Economy Line
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Ja, olie verversen is sowieso nodig.

Vergeten er bij te zetten, dat in de kap die om het VVT tandwiel heen zit, ook wat Olie zit,
volgens de garage zou dat er op kunnen duiden dat die VVT vervangen moet worden.

Als de motor warm is, echt geen probleem, enkele uren stilstaan en dan weer rijden,
heb ik geen getik onder de motorkap, raar maar waar ;-)
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
5
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door Ruben »

Als het niet op het vvt geluid lijkt zou ik denken dat het je kleppen zijn die je hoort idd. Olie even wisselen voor goed spul. De nattigheid komt waarschijnlijk door een lekkende nokkenaskeerring.

Sent from my LG-H870 using Tapatalk
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Het geluid is constant hetzelfde, lijkt dus geheel niet op geluid van VVT zoals in de div. filmpjes.

In de filmpjes, hoor je een andere geluid er tussen door, dat is bij mij niet het geval.

> Lekkende kering

Dat is denk ik dan heel wat minder werk ?

Of moet dan ook dat VVT tandwiel eruit ?
Ruben
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 15:14
5
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Ruben
Locatie: Thesinge, Groningen

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door Ruben »

Als de keerring achter het vvt tandwiel lekt moet deze er inderdaad ook af.

Sent from my LG-H870 using Tapatalk
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door DHVOLVO81 »

Een defect rakende VVT tikt eerst continu. Als je tijdens een tikkende motor de stekker van de solenoid (onder de afdekkap van de bougies) lostrekt en het tikken is weg, dan is het 99% zeker de VVT. Echter kun je hier nog maanden mee rijden. Hier hetzelfde verhaal. Bij mij is het continu tikken nu echter langzaam over aan het gaan in het bekende klokje geluid...

Als je echter een olielekkage hebt bij de keerring (had mijn vorige V40 ook) dan is eerder vervangen wel verstandiger. Bij de dealer kost een nieuwe VVT met keerkringen, nieuwe solenoid + pakking met zeefje , en nieuwe distributie set ca €1300,- incl montage.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1264
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
9
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door jbruijs »

cdwebman schreef: wo 17 feb 2021, 18:53 Ja, olie verversen is sowieso nodig.

Vergeten er bij te zetten, dat in de kap die om het VVT tandwiel heen zit, ook wat Olie zit,
volgens de garage zou dat er op kunnen duiden dat die VVT vervangen moet worden.

Als de motor warm is, echt geen probleem, enkele uren stilstaan en dan weer rijden,
heb ik geen getik onder de motorkap, raar maar waar ;-)
heel eerlijk gezegd klinkt dit meer als het tikken van de kleppen (stoters) bij een koude motor. Als je zegt dat het zich niet meer voordoet wanneer de olie warm (dus dunner) is. Het duurt heel lang voordat de olie weer helemaal afgekoeld is. Derhalve hoor je het niet na 's ochtends opwarmen rijden en dan paar uur stilstaan en weer rijden. Volgende ochtend zul je het dan waarschijnlijk wel weer horen.

Olie in de kap kan duiden op een lekke/versleten keerring achter de nokkenastandwielen. Deze twee dingen hoeven zeker niet met elkaar te maken te hebben.

Zou niet direct de VVT laten vervangen (gezien de kosten). Maar eerst even afwachten. Het geluid van een defect VVT zal na verloop van tijd erger worden en zelf evt continu klinken. Als het geluid echt alleen blijft bij een koude start dan is het niet de VVT. Als het geluid erger en frequenter wordt dan zou het de VVT kunnen zijn.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Zojuist auto opgehaald bij de garage :

Nu een Olie beurt + filter laten doen, en ze hebben ook gekeken naar dat tikken :

Stekker van de solenoid eraf maakt geen verschil, ook hadden ze een gebruikte solenoid liggen,
en die verwisselt, maakt ook geen verschil.

Tikken zou uit het tandwiel komen, en tandwiel slingert volgens de garage,
advies is toch te laten vervangen.... ($$$$)

Na wegrijden van de garage, lijkt het mij echter dat die iets minder tikt, en na enkele km's
helemaal geen tikken meer.

Ook qua motor prestatie merk ik totaal geen verschil met vroeger toen die nog niet tikte,
sleutel amper omdraaien en de motor start al, en motor loopt als een zonnetje.

Ik ga proberen toch nog een maand door te blijven rijden zo, dan kan ik vervroegde APK doen'
( 2 maanden voor APK keurdatum ) en even afwachten wat er uit de APK komt.

Daarna zal ik moeten gaan kiezen, of auto met dit probleem verkopen en een andere Volvo.

Nadeel is wel altijd dat je niet weet wat je dan koopt, blijft toch geluk hebben,
en helaas zal het dan een V50 of V70 worden, want de V40 hebben ze maar gemaakt t/m 2004
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9439
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door volvoS40 »

Als de vvt slingert, zou ik geen meter verder rijden.

Zitten alle boutjes nog in de vvt ? Nee, auto laten staan en afspelen. 3 stuks horen erin.

Bout van de vvt kan ook loslopen waardoor hij gaat slingeren, loopt ie verder los is je auto totaal löss.
Bout moet vervangen worden en niet weer aangedraaid worden, het is een rekbout namelijk.

Wat DHVOLVO81 klopt niet helemaal.
Vvt hoeft niet constant te ratelen in het begin, dit kan ook rustig of heel soms zijn, dit is redelijk divers.

Standaard klokjes geluid.

Blijvend dieselend ratel geluid.... Ook snel vervangen.

Bij slingerende vvt (kan los lopen, onstabiel lopen zodat de riem spand en onspand) heeft het totaal geen zin meer om een stekker los te trekken.

solenoid vervangen hoeft haast niet, gaan amper stuk, vvt wel.
Overige modellen is het net andersom (v70, S60, S80 etc)

Geloof me, ik vervang ze om het weekend haast, en diverse wagens stuk zien lopen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Ik vind het dan wél raar, dat dat tikkend geluid weg is na enkele km's rijden ! ?

Of er 3 boutjes inzitten, en of die vast zitten ? dat weet ik niet, mag toch aannemen
dat de garage dat gecontroleerd heeft.

Als zo'n boutje los zit, zou dat mogelijk ook dat beetje olie lekkage verklaren lijkt me.

Omdat ik over een maand een nieuwe APK kan doen, wil ik wachten,
komen er nog veel meer onkosten aan, dan loont het niet meer om dit te repareren.

Daarnaast : na enkele km's klinkt de gehele motor normaal, en loopt écht mooi.

Lijkt mij dat op het moment dat ik geen getik hoor, het grootste gevaar geweken is...

Ik hik gewoon tegen de kosten van reparatie aan, veel uren, tevens advies om dan meteen
distributieriem, spanrollen en waterpomp mee te nemen, dus ja, factuur gaat wel richting
de 1000 euro dan ...

En ik vind het ook wat raar om terug te gaan naar de garage of ze nog eens goed kunnen checken
of die boutjes er wel in zitten en vast zitten....

Loopt die vast dan is dat inderdaad een risico, echter stel met APK komen er nog meer onkosten aan,
bijv > 500 euro, dan is de totale reparatie kosten onderhand meer dan de waarde
van de V40 uit 2003 met 327K km...
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

> Standaard klokjes geluid.

Nee, is zeker geen klokjes geluid.

> Blijvend dieselend ratel geluid.... Ook snel vervangen.

Wél een constant tikkend geluid, dieselend zou ik niet niet echt noemen,
maar na enkele km's is dat geluid helemaal weg.
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Vandaag zelf eens de kap boven in eraf gehaald.

Tevens filmpjes gemaakt, en even op YouTube gezet :

Dat tandwiel slingert niet, het is net hoe je het bekijkt, in mijn ogen hobbelt dat tandwiel.

Lijkt op speling in de as of iets dergelijks.





Tevens filmpje met een beetje gas geven :


Er is ook wat olielekkage, maar rare is dat het er voor de solenoid
olie zit, en minder in de beschermkap :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Viel me tevens op, dat na het uitzetten van de motor,
en een raar geluidje is, bij de luchtfilter ?

Omdat ik toch bezig ben, van dat geluidje ook een filmpje gemaakt.



Geen idee wat dat dan kan zijn...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9439
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door volvoS40 »

Heb je gekeken of de boutjes er ook nog in zaten (3 stuks) aan de voorkant van het tandwiel.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Ik kreeg de kap aan de zijkant helaas niet los...

Kreeg niet uitgevonden, waarom ik die niet naar boven kon halen.
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door Kuip »

Evengoed is het wel mogelijk om er tussen te kijken en de 3 beruchte boutjes te zien/voelen. Zitten niet in het hart van de getande poelie, maar meer richting de buitenkant. Met die 3 boutjes zit het getande wiel bevestigd op het middelste deel van het VVT-tandwiel.

Op deze foto wordt duidelijk om welke boutjes het gaat, dan kan je ze ook op de tast wel vinden.
Mochten ze los zitten of er 1 (of 2) ontbreken, dan zou ik hem maar niet meer starten :naughty

Afbeelding

Je zal niet de eerste zijn bij wie die boutjes los gelopen zijn....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

Het is het voorste tandwiel, links dus op je foto.

Het zijn speciale boutjes, ik geen dop die er op past, dus echt controleren
of ze vast zitten lukt dan niet..

Maar is er ergens een howto om die zij kap te verwijderen ?
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door Kuip »

Met flink stevig wiebelen aan het getande wiel voel je ook wel of er beweging zit tussen dat getande wiel en de "naaf".
Zijn inderdaad boutjes met een speciale kop waar je een speciale dop voor nodig hebt.
Mocht er een boutje ontbreken dan kan je er ook (tijdelijk) een boutje met normale kop inzetten.

Het zou mij niet verbazen als deze getande rand bij jou los blijkt te zitten. Die rand houdt namelijk ook een dop op z'n plek die met een O-ring een achterliggend oliekanaal afdicht.
En aangezien je ook wat olielekkage hebt in de buurt van de VVT...

Edit:
Zie hier; iemand die precies dezelfde symptomen had als jij (laatste reactie onderaan):
viewtopic.php?p=385506#p385506
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
cdwebman
Idle
Idle
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 22:52
9
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door cdwebman »

> Met flink stevig wiebelen aan het getande wiel voel je ook wel of er beweging zit tussen dat getande wiel en de "naaf".

Je bedoelt dus van links naar rechts wiebelen ( gezien vanaf voorkant auto )

Maar hoe krijg ik die zijkap eraf, dan kan ik beter controleren of die boutjes erin zitten of los zitten...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9439
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
13
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Bericht door volvoS40 »

Zit vast met een M10 ter hoogte van je motor steun aan de linkerkant.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie