net voor mijn vakantie de defecte B4204t3 van de v40 Automaat opengemaakt om uit te zoeken waarom hij kapot was.
totdat de kop er af ging niets vreemds gezien maar zodra deze eraf was geen enkele twijfel meer wat er mis was met de motor.
aanschouw Cilinder 3 en zijn zichtbare zuiger ring
nu ben ik benieuwd wat jullie denken dat hier de oorzaak van kan zijn.
zelf vind ik het eruitzien als een gesmolten zuiger, met mijn verder ietwat beperte kennis van defecte motoren denk ik wel te weten dat met dit beeld het meest waarschijnlijke pingelen/kloppen is geweest mogelijk mede door slechte verneveling/ontsteking van de brandstof aangezien de zuiger, kop, kop pakking en cilinder voor cilinder 3 allemaal compleet zwart verkleurt zijn.
relevante informatie:
de auto heeft in 2021 een tune gekregen en sindsdien zeker 30d km gereden met deze tune.
mij is onduidelijk wat voor tune aangezien er op het certificaat geen vermogens staan maar enkel een type, en hier zit een van mijn vermoedens.
op het certificaat staat dat het een V40 T4 tune is van rica waar de auto echt maar een 2.0t is, volgens de website van rica is het verschil tussen de correcte tune voor een 2.0t (163PK -> 195PK) en de T4 (200PK -> 235PK) dus een grove 40PK.
ook zal er voor deze tune altijd 98 getankt dienen te worden naar mijn idee. van de vorige eigenaar begrepen dar hij structureel 95 E10 heeft getankt de afgelopen 5 maanden
Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
-
- Supporting Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
- 1
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Ronald
-
- 1st Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: za 25 mar 2023, 22:51
- 1
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Rick
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
Poeh, die is heet geweest
Aantal redenen die ik zo kan bedenken:
Pingelen- denk het niet want dat ziet er rauw uit. Deze heeft een gladde rand.
Te vroege ontsteking - zou kunnen, hoe eerder je ontbrandt hoe meer vermogen je kunt draaien. Kan zijn dat de ontsteking iets te vroeg stond in sommige situaties.
Gefaalde oliesproeier onder de zuiger - Lijkt me niet, deze zuigers kunnen ongeveer 100pk per zuiger hebben dus ook zonder oliekoeling zitten ze nog ruim binnen de marge.
Te arm - Injector gaat niet zomaar stuk, maar 't kan natuurlijk.
Slechte menging - zie hierboven.
Detonatie en te vroege ontsteking zou de ECU in principe zelf op moeten ingrijpen. Hij heeft niet voor niets een pingelsensor. Tenzij deze veiligheden bij de tune zijn uitgeschreven. Maar dat lijkt me sterk. Dus E10 rijden zou gewoon moeten kunnen. Je hebt natuurlijk wel minder vermogen tot je beschikking.
Dat er een T4 tune op een 2.0T staat is wel gek. Er zitten kleinere injectoren op een 2.0T meende ik. Dus het kan best zijn dat hij gewoon flink te arm gelopen heeft. Bij normaal rijden trimt de ECU continu en kan hij dat waarschijnlijk wel opvangen, maar bij volgas leest hij gewoon een tabel uit. Als de dutycycle van de injector dan niet de gewenste hoeveelheid brandstof oplevert, doet hij daar helemaal niks mee.
Aantal redenen die ik zo kan bedenken:
Pingelen- denk het niet want dat ziet er rauw uit. Deze heeft een gladde rand.
Te vroege ontsteking - zou kunnen, hoe eerder je ontbrandt hoe meer vermogen je kunt draaien. Kan zijn dat de ontsteking iets te vroeg stond in sommige situaties.
Gefaalde oliesproeier onder de zuiger - Lijkt me niet, deze zuigers kunnen ongeveer 100pk per zuiger hebben dus ook zonder oliekoeling zitten ze nog ruim binnen de marge.
Te arm - Injector gaat niet zomaar stuk, maar 't kan natuurlijk.
Slechte menging - zie hierboven.
Detonatie en te vroege ontsteking zou de ECU in principe zelf op moeten ingrijpen. Hij heeft niet voor niets een pingelsensor. Tenzij deze veiligheden bij de tune zijn uitgeschreven. Maar dat lijkt me sterk. Dus E10 rijden zou gewoon moeten kunnen. Je hebt natuurlijk wel minder vermogen tot je beschikking.
Dat er een T4 tune op een 2.0T staat is wel gek. Er zitten kleinere injectoren op een 2.0T meende ik. Dus het kan best zijn dat hij gewoon flink te arm gelopen heeft. Bij normaal rijden trimt de ECU continu en kan hij dat waarschijnlijk wel opvangen, maar bij volgas leest hij gewoon een tabel uit. Als de dutycycle van de injector dan niet de gewenste hoeveelheid brandstof oplevert, doet hij daar helemaal niks mee.
03 S60 2.3 T5 - 305 331k - Project
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
03 Clio 1.6 - 200 217k - Boodschappen/backup
02 V40 T4 LPG - 362 372k - Project
73 Manta A 1.9S - 260 264k - Tour
V40 T4:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
S60 T5:
+18T
+Veerpootbrug
+Coilovers
+Intercooler
+Gebouwd blok
- René
- Beheerder
- Berichten: 31732
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 15
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
Niet toevallig 1 verkeerde bougie er tussen zitten? ... zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- BartJongedijk
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
- 7
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2000
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
Dat gat komt ongetwijfeld van detoneren oid.
Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.
Beide kan ik je mee helpen :)
Mocht je advies willen of interesse hebt laat het maar even weten.
Groetjes
Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.
Beide kan ik je mee helpen :)
Mocht je advies willen of interesse hebt laat het maar even weten.
Groetjes
- Bigdog
- Supporting Member
- Berichten: 7520
- Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
- 9
- Model: XC40
- Type: Recharge
- Bouwjaar: 2024
- Roepnaam: Hans
- Locatie: De glimlach van Twente
- Contacteer:
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
Dat is nog eens een mooi aanbod !BartJongedijk schreef: di 13 aug 2024, 21:07 Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.
Beide kan ik je mee helpen :)
Volvo, what else.
-
- Supporting Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
- 1
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Ronald
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
"Vers" motortje ligt er al in en de auto rijd alweer. Software terug naar standaard of iets wat wel zeker goed werkt heb ik denk ik wel intresse in. Hoe regelen we dat?BartJongedijk schreef: di 13 aug 2024, 21:07 Dat gat komt ongetwijfeld van detoneren oid.
Mijn voorstel is om er een fris blok in te hangen en de software voor de juiste hardware die jij hebt af te stellen.
Beide kan ik je mee helpen :)
Mocht je advies willen of interesse hebt laat het maar even weten.
Groetjes
-
- Supporting Member
- Berichten: 58
- Lid geworden op: di 10 okt 2023, 01:16
- 1
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Ronald
Re: Motor: deze is Kapot! maar wat is de oorzaak
Bougies leken wel de juiste en hadden zelfs volvo branding, of ze nog goed waren heb ik verder niet getest in het nieuwe blok zijn meteen nieuwe bougies gegaanRené schreef: di 13 aug 2024, 18:52 Niet toevallig 1 verkeerde bougie er tussen zitten? ... zal niet de eerste keer zijn dat zoiets gebeurt