B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door Dodo-tje »

Hallo wijze mannen!

Zoals jullie hebben kunnen lezen is mijn oude vertrouwde wagentje niet meer onder ons. Nu dus opnieuw een zoektocht naar een degelijke auto waarbij de blik natuurlijk begint bij een V40 (en het kwijlen begint bij de V70 de laatste modellen maar goed, je moet wat te dromen houden toch?!)

Nou heb ik hiervoor een V40 uit 1998 gehad en ik wist dat deze automatische/hydraulische kleppen stelling had. Eigenlijk dacht ik dat alle V/S 40`s dat hadden maar ik heb ook wel eens gehoord dat dat niet zo is. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten en tevens vertellen wat de kosten zijn als het stellen handmatig moet gebeuren? En als het kan, eens een puntje van de sluier oplichten van wat er dan precies gebeurd?

Alvast heel erg bedankt!!!
Steef_S40_1.9_'00
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
14
Locatie: Ophoven ( BE )

Re: Automatische kleppen op V40

Bericht door Steef_S40_1.9_'00 »

Hoi Dodo-tje,

Indien er kleppen bij een motor geregeld moeten worden hebben we te maken met onderliggende nokkenas(sen).. Kijk even naar de afbeelding ;)

Afbeelding

De onderliggende nokkenas bedient de tuimelaar, die op zijn beurt de klepstoter bedient. Tussen de tuimelaar en de stoter is er een speling aanwezig. Deze speling dient om het langer worden van de klepsteel door uitzetting (hitte) op te vangen. Het is namelijk essentieel dat de klep elke keer dat hij sluit, strak op de zitting aansluit. Als de klep niet 100% zou sluiten (omdat de steel een fractie teveel is uitgezet), kan hij zijn warmte niet afvoeren naar de cilinderkop, met als gevolg dat de klep zou kunnen verbranden.

Ook als het op vermogen aankomt is die speling belangrijk nl.

.. een te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en minder vermogen.

.. een te kleine klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet lang genoeg (of in extreme gevallen zelfs helemaal niet) in rusttoestand tegen de klepzitting komt. Hierdoor kan de hitte van de klep onvoldoende afgevoerd worden. Het risico hierbij is dat de klep verbrandt (= dure grap )

maarrrrrrrrrrrr................


Onze volvo motoren, en ongeveer alle motoren tegenwoordig, zijn uitgerust met bovenliggende nokkenas(sen) en hydraulische klepstoters.. d.w.z. dat de nokkenas rechtstreeks de klepstoter bedient. De klepstoter is gevuld met olie. Bij uitzetting van de klepsteel door warmte verdwijnt er gewoon olie uit de stoter waardoor zo een automatische regeling ontstaat. No worries dus :tumbup

Afbeelding

Wat er wordt er uitgevoerd bij stellen van de kleppen:
* Naargelang de fabrikant voorschrijft bij koude of warme motor wordt met een voelermaat de speling tussen de tuimelaar en de stoter ingesteld op een welbepaalde manier ;) maar voor onze bakkies niet nodig!

Hopelijk kom je hier verder mee...


Volvo greetz,

Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9659
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Automatische kleppen op V40

Bericht door R.O.B »

Tot ergens in 1999 hydraulisch. Daarna niet meer. Dus zeg maar vanaf de phase 2 motoren.
Steef_S40_1.9_'00
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 15:17
14
Locatie: Ophoven ( BE )

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door Steef_S40_1.9_'00 »

Hydraulische kleppen kunnen ook nog tikken. In de link een additiefje dat het tikken wegneemt (volgens de uitleg, zelf niet getest!)
Het zou kunnen liggen aan uitgesleten klepstoters, vuil dat vastzit in de openingen van de stoters of de motorloie (bv heel viscose olie loopt te snel weg uit de stoters)

http://wynnsnl.1click.be/index.php/nl/x ... =2&bId=768

Je gaat altijd geluidjes horen als de wagen draait, alles wat mechanisch is maakt lawaai, maar daarom nog geen zorgen maken ;)

Ohja, je kan makkelijk controleren of je een onderliggende of bovenliggende nokkenas hebt.. Verwijder het kleppendeksel, zie je de nokkenas zitten dan is het een bovenliggende, zie je allemaal tuimelaars dan heb je een onderliggende :tumbup

Volvo greetz,

Steef
The man, the legend, the car ... Volvo
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Automatische kleppen op V40

Bericht door sjoerdb »

Er zijn ook motoren met een bovenliggende nokkenas waarvan de kleppen evengoed met plaatjes gesteld moeten worden, zeker weten bijvoorbeeld bij een 400-serie, de renaultmotors. Dus allebei is mogelijk. Hier wordt gebruikt gemaakt van stelplaatjes i.p.v. stelbouten.

Onderliggende nokkenas wordt volgens mij bijna nooit meer gebruikt tegenwoordig in de autotechniek. die techniek is verouderd.
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door Dodo-tje »

Zo, DAT noem ik nog eens een uitleg, fantastisch Steef, helder en duidelijk. Dank je wel!!!

Maar ik maak dus wel op uit de opmerking van R.O.B. dat er in de fase 2 motoren geen sprake meer is van hydraulische kleppenstelling en dat dit handmatig moet worden gedaan? En zo ja, is dat een duur geintje, want zo klinkt het wel. (ik rijd 30.000 km per jaar)

De reden waarom ik het vraag (waarom zet je dat dan niet in je eerste post) is omdat ik weer op LPG wil gaan rijden en dat goed afgestelde kleppen daar een vereiste voor is. (toch?)
geeke
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 18:06
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Spaubeek

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door geeke »

Hallo allemaal en natuurlijk de beste wensen,

Ik heb het verhaal betreffende het tikken van / kleppen stellen voorgelegd aan de dealer en het blijkt dus wel degelijk zo te zijn dat er Volvo's S en V40 te zijn die de kleppen nog gesteld moeten krijgen.
Dit is echter alleen te zien of, indien je de deksel in de kop verwijderd zoals je ook bij de bougies komt, en als je daar naast of om elk bougiegat 4 schroefjes ziet zitten moeten/ kunnen ze dus gesteld worden.
Zitten er op die plek vier blindplaat :tumbup jes zijn de kleppen hydraulisch en hoeft er niets gesteld te worden.

Mijn vraag is echter of er iemand is die weet wat kleppen stellen bij de dealer kost want deze gaf al aan dat dit een ZEER prijzig iets is want HHHEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL veel werk hetgeen ik mij nauwelijks kan voorstellen.
Dat het niet binnen een kwartiertje gepiept is OK , maar dit moet je normaal gesproken toch binnen het uur kunnen fixen dacht ik zo.

Ik hoor het wel.
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door marcveen »

Sinds een paar maanden valt het bij mijn S40 (1.8 uit 1996, 118.000 echte km's, type B4184S met hydraulische klepstoters) ook op dat hij bij een koude start tikkende kleppen heeft gedurende een paar minuten (of hooguit een kilometer rijden).
Al eens een reinigings toevoeging voor hydraulische klepstoters gebruikt en na 1000 kilometer de motorolie vervangen. (Zit nu Shell Helix Plus 05W-40 in i.p.v. de door de dealer gebruikte Castrol 05W-40). Maar geluid is niet echt verdwenen.

Is dit een bekent probleem bij dit type motor?

Gr,

Marc
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
sdirkx

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door sdirkx »

Wie heeft de kleppen van z'n Phase II wel eens laten stellen? Ik kom er verder weinig over tegen. Kan het me ook niet uit het onderhoudsschema herinneren.
Na '99 zouden het geen hydraulische kleppen zijn. Is er ook een officiële bron die dat bevestigt? Zal nog 's in m'n handleiding kijken.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door ChrisV40 »

Ik heb ze nog niet hoeven laten stellen. Wel heb ik ze bij de 160.000 km beurt laten controleren. Omdat ie op gas loopt wilde ik toch wel dat de kleppen helemaal goed staan afgesteld ivm koeling van de kleppen.

Controleren deed de monteur door via een speciaal daarvoor gemaakt gaatje een voelertje te steken en daarme de speling te controleren. Gelukkig was alles in orde. :tumbup Wat de kosten zijn van stellen zou ik (gelukkig) niet weten. :vertag
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
sdirkx

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door sdirkx »

Bij gas zou ik dat inderdaad wel met enige regelmaat (laten) doen.
Ik heb eind dit jaar ergens ook een 160.000-beurt nodig, dus laat dat er dan wel ff bijdoen (moet bij echt koude motor!).
RobbertJan
Engine off
Berichten: 21
Lid geworden op: di 22 feb 2011, 19:34
13
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999

Re: B Automatische kleppen op V40

Bericht door RobbertJan »

Ik zie dat het bericht over het kleppen stellen al een oud bericht is, maar kan geen antwoord vinden op forum over de intervallen voor het stellen van de -mechanische- kleppen.

Ik ben bezig met 2.0t automaat uit 1999 waar mechanisch bediende kleppen in zitten. Maar kan ook in de handleiding niets terug vinden, behalve dat er gesproken wordt over de nokkenasriem cq distributie (al dan niet met spanrol/waterpomp)

Ben jij daar inmiddels verder mee sdirkx?

Gr, Robbert Jan
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door devnullT4 »

Er is geen interval voor het stellen officieel. Vandaar dat er ook niet vaak naar gekeken wordt.

Je hoeft ze ook niet periodiek te stellen, maar wel controleren. Dit hoeft echter niet elke 10.000 km natuurlijk, maar als je 150.000 (of iets dergelijks) op de teller hebt staan dan is het wel eens tijd de klepspeling te meten. Juist omdat dit dus vrijwel nooit gedaan wordt.

Als de motor slecht loopt, en het is niet duidelijk wat de oorzaak is dan is het ook geen slecht idee om eens te checken of er niet een klep te strak staat.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
sdirkx

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door sdirkx »

Er is ergens een topic over wat aangaf dat sommige blokken inspectiegaatjes hebben, en andere blokken half uit elkaar moeten (om alleen de klepspeling te checken). Weet nog niet hoe dat nu bij mijn blok zit eigenlijk. (A)
richard
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 22:36
14

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door richard »

Als stelregel: kleppen kunnen beter tikken dan te krap staan. Tikken is met name vervelend en kost mogelijk een beetje vermogen. Bij te krap staan verbranden je kleppen en dat gaat best snel. Kleppen stellen kan je zelf doen, is niet heel erg spannend, zeker niet zolang je geen plaatjes nodig hebt maar het met een schroefje kan doen. Het zou bij een garage niet heel duur moeten zijn, zeker niet zolang je het combineert met een distributieriem.
sdirkx

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door sdirkx »

Heb nog steeds geen duidelijke foto's gezien van de verschillen tussen de verschillende blokken (wel of geen inspectiegaatjes) en wat dat betekent voor het makkelijk/moeilijk kunnen controleren of afstellen van de klepspeling.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door ChrisV40 »

Zoals in mijn wbd ook al staat heb ik bij de 180.000 km beurt opnieuw de kleppen laten controleren. Maar de dealer heeft mij toen gemeld dat er in mijn auto (en de jouwe, zijn hetzelfde als ik het goed heb) geen inspectie gaatjes zitten. Heb er toen ook nog met de monteur naar gekeken. Hij heeft mij een blok laten zien met gaatjes en mijn blok zonder gaatjes.

Helaas dus, maar voor een inspectie moet dus het halve blok uit elkaar blijkt.

Maar... tot nu toe heb ik geen enkele indicatie dat er met de kleppen iets zou zijn of iets dergelijks. Kom het in het onderhoudsboekje ook niet tegen.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door Wouter »

Vond nog een mooi plaatje :

Image
deuce70
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:28
10
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Helmond

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door deuce70 »

Wow, het is een oud topic uit 2009 maar dit plaatje helpt me enorm! De middenpen moet dus gewoon een paar mm kunnen bewegen, tegengehouden door een slap veertje.

Ik ben namelijk een sloop-cilinderkop van mijn 1997 S40 2.0 benzine aan het reviseren, en ik twijfel aan de klepstoters. Vier klepstoters zitten muurvast in de langste positie (het veertje binnen in de klepstoter kan niet meer worden ingedrukt).

-> Gaan vaste klepstoters vanzelf los na een paar omwentelingen van de nokkenas ??? Of moet ik ze voor het inbouwen vervangen of het middenpennetje weer gangbaar maken?
deuce70
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: di 04 mar 2014, 11:28
10
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Helmond

Re: B Automatische kleppen op V40 (hydraulische)

Bericht door deuce70 »

Tenminste 5 klepstoters hadden een veel te kleine slag:
Slag uitlaatkleppen (mm) 0.4 0.1 1.9 2.2 0.2 1.7 1.6 1.1
Slag inlaatkleppen (mm) 2.0 2.0 1.7 1.4 1.8 2.0 0.1 0.9

Gelukkig waren ze volledig uitgedrukt toen ze vast kwamen te zitten, en niet helemaal ingedrukt.
Met een bankschroefje, Plexiglas om de klepstoter te beschermen, een M6 boutje tegen de middenpen en het nodige beleid kun je de klepstoters weer indrukken!
Afbeelding

Nadat ze weer ingedrukt konden worden heb ik ze zich vol laten zuigen met Dasty, even laten weken en de troep weer uit laten stromen. Daarna snel weer gevuld met motorolie tegen corrosie.
Plaats reactie