Tikken geluid uit de motor. Ik hoor een tik in de motor. Zachtjes tikken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: tikkend geluid uit blok

Bericht door ronker »

Geluid is lastig te horen maar heb je niet gewoon een klein lekje in de uitlaatspruitstukpakking (scrabble iemand?), als die een klein beetje lek is dan hoor je het alleen bij koude motor en vaak in wat lagere toeren. Dat geeft echt een duidelijke tik, bijna als metaal op metaal.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: tikkend geluid uit blok

Bericht door MarcO »

Dat piepje is wel duidelijk te horen. Ik denk eerder richting 1 van de riemen en de lagers van verschillende onderdelen.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: tikkend geluid uit blok

Bericht door Sanderkelder »

riemen was ik toch binnenkort al van plan. tenminste als iemand mij een keertje zou kunnen helpen hiermee (heb nog niet de kennis om dit zelf te doen helaas) :think
uitlaat spruitstuk zal ik binnenkort eens nakijken. het is idd wel als de motor op druk komt (zie koppel moet geven laag in z'n toeren en bij gas loslaten en opnieuw gas geven.
maar als het een lek is bij het uitlaat spruitstuk zou het dan ook niet moeten zijn bij volgas aangezien er dan nog meer druk op komt te staan ?
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Tikken geluid uit de motor. Ik hoor een tik in de motor. Zachtjes tikken enz

Bericht door Sanderkelder »

Denk dat ik heb gevonden waar het getik vandaan komt. Het lijkt onder mijn luchtfilter vandaan te komen van de motorophanging. Iemand dit al eens vaker gehad? Iemand een oplossing hiervoor ?
booma
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 20:24
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004

Re: tikkend geluid uit blok

Bericht door booma »

ronker schreef: wo 08 jun 2016, 16:27 Geluid is lastig te horen maar heb je niet gewoon een klein lekje in de uitlaatspruitstukpakking (scrabble iemand?), als die een klein beetje lek is dan hoor je het alleen bij koude motor en vaak in wat lagere toeren. Dat geeft echt een duidelijke tik, bijna als metaal op metaal.
Ja dit klinkt me bekend en lijkt mijn 2.0T nu ook te hebben, met name omdat je sterke uitlaatgassen aan de achterzijde van de motor kunt ruiken bij koude motor. Iemand ervaring met vervangen van deze pakking of kosten om het te laten doen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tikken geluid uit de motor. Ik hoor een tik in de motor. Zachtjes tikken enz

Bericht door volvoS40 »

1 check even of het daadwerkelijk je pakking is.
2 check even of je uitlaatspruitstuk geen scheuren bevat dat wil nog wel eens gebeuren bij de turbo wagens.

Vervangen is opzich niet moeilijk, eerder de lokatie om er te komen om de bouten los te krijgen je moet aardig achter het blok werken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
booma
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 01 feb 2018, 20:24
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004

Re: Tikken geluid uit de motor. Ik hoor een tik in de motor. Zachtjes tikken enz

Bericht door booma »

Is hier nog een handigheidje voor om te kunnen controleren of het je pakking is of je spruitstuk, of gewoon goed kijken?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Tikken geluid uit de motor. Ik hoor een tik in de motor. Zachtjes tikken enz

Bericht door volvoS40 »

Scheur zie je wel zitten, wit aangeslagen lijn(en) wat er op duid dat ie stuk is.

Je kan een papiertje pakken (wc of keuken papier) en kijken waar het begint te wapperen als je ermee langs je uitlaat gaat
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie