Alle vragen over de 1.8i GDI

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Carbon Blaster Methode GDI motoren

Bericht door RobinBluebird »

Ik weet wel dat deze moteren erg gevoellig zijn voor het soort brandstof. Bij minder als ron 98 gaan ze vervuilen en de motor moet regelmatig goed worden doorgetrokken, het nieuwe rijden is niet goed voor deze motoren.

IK zou gewoon een aantal dealer in de buurt afbellen om te kijken welke de carbon blaster methode uitvoert.
S40 T4
Leonneke
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 00:49
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Re: Carbon Blaster Methode GDI motoren

Bericht door Leonneke »

Ik zal zeker gaan informeren hier in de buurt ...............

Wat betreft tanken komt er bij mij overigens in geen enkele auto iets anders als BP Ultimate.
Maar ik heb deze Volvo pas heel kort en de vorige eigenaar heeft weliswaar wat onderhoud laten doen maar niet het onderhoud wat deze 1.8 GDI motoren echt nodig hebben.
Heb kortgeleden 170 kilometer gereden met de toerenteller continue tussen de 4500 - 6500 ...................
Dit was in de avonduren. De eerste vijftig kilometer had ik zichtbare vonken achter de uitlaat. Bij aanvang rit de bekende zwarte rookpluimen.
Heeft allemaal te maken met olie die meegaat in het verbrandingstraject.

Er komt een hele hoop meuk in en op de kleppen bij deze motoren ( directe injectie ) ........
Die lange rit deed echt wonderen. Motor ging mooier en stabieler lopen. Maar bij normale toerentallen nog niet helemaal lekker.

We kieperen de komende tijd dus ook KENT en FORTé in de tank. Maar ik heb al begrepen dat dit niet afdoende is om het totale inlaattraject goed schoon te krijgen.
Kleppen en gasklephuis schijnen zeer gemakkelijk te vervuilen bij deze motoren, zeker als men niet op de juiste manier onderhoud pleegt.

Mijn motorolie was echt gitzwart na de flush. Klepstoters gingen nog veel harder rammelen, maar inmiddels zitten we op de goede weg.

Ik ga in ieder geval voor een complete reiniging van het inlaat traject. Een paar dingen kan ik zelf, maar die Carbon Blast daar heb je speciale apparatuur voor nodig.
En het is kennelijk één van de weinige methoden waarmee je de koek echt van de kleppen af kunt krijgen ( is snoeihard ).

Ik zal verslag doen !!!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door volvoS40 »

Uhm wat is überhaupt de reden dat Volvo GDI blokken geplaatst heeft tussen de Volvo motoren, in de x40?

Net als Renault Laguna/safrane, x40 blokken (heten Q7) in hun wagens geplaatst hebben btw?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Marnixjee »

als je 5000 blokken maakt en maar 4500 auto's hou je 500 blokken over die je dan wel bij je broeder fabriek kwijt kan, zo wordt er wel meer uitgedeeld onder een hoop merken.
en het is natuurlijk een stuk goedkoper als je de machines die je auto's/blokken/onderdelen perst en in elkaar zet het ook voor andere auto's gelijk in elkaar zet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9379
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door volvoS40 »

Ja/nee leuke redenering....
Als ik een 1.8 bestel kan daar dus zomaar een 1.8i blok in zitten, terwijl je eigenlijk op een Volvo blok had verheugd.
Ik zou de desbetreffende verkoper helemaal .... a schelden en de auto annuleren.

Kortom, stond er ook ergens iets in een folder dat je voor dit blok kunt kiezen?
Anders hadden ze voor de 2.0 Volvo motor ook wel een Mitsubishi blok liggen, terwijl je alleen maar 1.8jes ziet.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Marnixjee »

ik denk dat ze dat toendertijd misschien geadverteerd hebben iets in de trend van ''oeh zuiniger oeh meer kmers op 1 tank'' x)

google het anders even ;)
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door R.O.B »

De 1.8 en 1.8i werden apart vermeld in de prijslijst. Er werd alleen niet vermeld dat het een GDI van Mitsubishi is.
Zelfs de verkoper toentertijd wist het niet.
Toen mijn ouders een nieuwe V40 1.8i 1999 kochten kwamen we hier achter.
Hmm een GDI?!
Hier was overigens ook niks mis mee. Het was eerder een verrassing.
Deze had standaard een boordcomputer die wanneer je in een bepaald toeren gebied of iets zat, een E, econ o.i.d. aangaf.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door R.O.B »

GDI heeft de motorcode B4184SM of B4184SJ.
Gebruikersavatar
mok
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 07 aug 2016, 19:21
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door mok »

Interessant is het verschil tussen de SM en de SJ DI-motoren. De laatste heeft energielabel B.

Gemiddeld verbruik: 6,9 l/100km (1 op 14,5) en is in overeenstemming met de fabrieksopgave.

Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door hervelt »

Nickvo schreef: zo 19 okt 2014, 11:59 Na een paar jaar in een Carisma 1.8 GDi gereden te hebben, ben ik achter heel veel info gekomen die hier op het forum volgens mij nog niet echt bekend is.

1. Onderhoud
Het onderhoud is misschien wel het belangrijkste punt bij de GDi, bespaar je hierop dan worden je uitgaven uiteindelijk veel hoger als met goed onderhoud.

De voorgeschreven olie was in het begin 5W30, dit is in 2002 0W30 geworden, beide soorten zijn oke voor een GDi, maar 10W40 is in ieder geval te dik, en gaat ervoor zorgen dat de motor gaat tikken (vooral bij koude motor)

De bougies dienen Iridium bougies te zijn, het liefste van NGK.
Bij montage verkeerde bougies loopt de motor vaak op 3 poten, houdt in en het verbruik wordt hoger doordat de ECU herkent dat de auto niet op het arme mengsel kan lopen.

2. Brandstof
De GDi is in Japan in begin van de jaren 90 ontwikkeld om de uitstoot verder te verlagen en brandstof te besparen.
Feit is dat Japanse brandstoffen toen van vele hogere kwaliteit hadden en nog steeds hebben in vergelijking met de EU.
Het bij gebruik van deze motor belangrijk benzine te tanken die minimaal octaan 97 (Shell V-Power) en liever nog octaan 98 (BP,Esso,Total) heeft.
Dit ivm inwendige vervuiling die optreedt door de andere lucht/brandstofverhouding vervuild deze motor veel sneller dan een conventionele motor.
Dit blijft met het hogere octaangetal beter binnen de perken en vertraagt ook gedeeltelijk de opbouw van roetdeeltjes in het EGR systeem en op de kleppen van de motor.
E10 tanken moet je vermijden, deze ethanol laat deeltjes achter in de motor waardoor de vervuiling toeneemt.
Probeer altijd het hoogste octaangetal te tanken.

3. Het rijden
Rij je voornamelijk kleine stukjes, dan loop je het beste met een grote boog om de GDi motoren heen.
Het GDI systeem heeft namelijk helemaal geen voordeel zolang de motor een olietemperatuur heeft van minder als 78 graden.
De motor draait dan gewoon als een gewone 16 klepper, met bijbehorend verbruik ( 1 op 12-14)
Bereikt de olietemperatuur de goede waarde, dan wordt begonnen met het rijden op zeer arm mengsel.
Dit zorgt er voor dat het verbruik en bijbehorende uitstoot daalt, maar zorgt voor meer vervuiling van inlaatkanaal, gasklephuis, en de inlaatkleppen.
Daarom gaat de motor tijdens het rijden ook af en toe over op een normaal mengsel, waardoor de opbouw van rommel in de motor wordt weggeblazen.
Het grote probleem is dat dit vaak te weinig/te kort gebeurt en daardoor krijg je alle problemen die hier door veel mensen beschreven worden (onregelmatig lopen, inhouden, hoog verbruik, tikken, hoog stationair lopen)

Belangrijk is met een GdI dat je eens in de zoveel tijd eens goed doortrekt waardoor de motor weer schoon gebrand wordt, ook eens een tijdje 120 rijden in de 4e versnelling is vaak al genoeg hiervoor.
Maak je geen zorgen over de belasting op het blok, in Japan hebben ze standaard 150 pk en een toerenbegrenzer van bijna 8000 toeren, de 6800 toeren die ze in Europa kunnen draaien houden ze uren achter elkaar vol.
Vaak zie je als je dit een tijdje niet gedaan heb, een grote roetwolk achter de auto, vergelijkbaar met een diesel.

Het nieuwe rijden kan je toepassen met de auto, maar wel in beperkte mate.
Probeer niet teveel gas te geven bij hele lage toerentallen (Dwz onder de 1500 toeren)
Door de hoge compressieverhouding remt de auto harder af op de motor als een nomale 1.8, maak hier gebruik van.
maak gebruik van het hoge koppel bij lage toerentallen, verder doortrekken dan 5500 toeren maakt de auto niet sneller, alleen het verbruik stijgt erdoor naar 1 op 9-10

Met normaal rijden is een verbruik van 1 op 15-16 goed mogelijk, ga je goed je best doen dan is 1 op 18 en bij veel snelwegverkeer ook 1 op 20 gewoon mogelijk met deze motor.

Verder zijn het fijne blokken die bij een juiste behandeling een betere rijervaring geven dan de Volvo 1.8, en dit tegen een lager verbruik.

Mijn eigen GDI zou 122 pk moeten hebben, op de rollenbank bij Biesheuvel had de auto 136 pk en 198 nm koppel.
Dit was op octaan 102 (Aral Duitsland) met 0W30 van Castrol en verder alleen originele Mitsubishi onderdelen.
Even een schopje.
Ik vond dit wel een interessante bijdrage en heb de laatste tijd verschillende keren vragen gezien over vervuiling en onderhoud van een GDI en tikken van de motor.
De uitleg hierboven lijkt me zeker plausibel.

Lees evt ook de andere posts na de originele post in 2014.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Plaats reactie