Alle vragen over de 1.8i GDI

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: B GDI 2002 uitwisselbaar met GDI 1999 ?

Bericht door R.O.B »

Misschien verstandig om een keer naar Auto Rima te gaan en een inspectie te doen met de aansluitingen en indien mogelijk een persoon van dat revisiebedrijf mee te nemen?
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Andere motor mening

Bericht door huub1 »

R.O.B schreef:Volgens mij heeft Robbie f zijn motorblok ook van auto rima vandaan. Dus je zou aan hem kunnen vragen hoe het zit met het bedrijf.
Wat is je huidige motorcode? Een GDI uit 2002 zou code B4184SJ moeten hebben.
Hoe weet ik nu zeker dat ik een b4184sm motor heb, zonder dat ik nu in de sneeuw moet gaan liggen om het op te zoeken op de motor.
Ik begin nu aan alles te twijfelen.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Andere motor mening

Bericht door devnullT4 »

Als je Vadis hebt, kun je je chassis nr invoeren. Dan zie je je motortype staan.
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Svangogh
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 15:05
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

1.8 GDI

Bericht door Svangogh »

Even een vraag.
Ik kon laatst op een site controleren of mijn auto E10 brandstof kan hebben of niet.
Daar kwam uit dat een volvo v40 met een 1,8 gdi hier niet geschikt voor was en een gewone 1,8 wel.
Mijn vraag is wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe kun je controleren of je auto een gdi motor heeft of niet.

GreetZ
Sander
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 1.8 GDI

Bericht door volvoS40 »

nu ben ik heel vervelend... :P
had je hier al gezocht ?

nog meer over E10 en meningen
Laatst gewijzigd door volvoS40 op do 15 mar 2012, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Svangogh
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 mar 2012, 15:05
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: 1.8 GDI

Bericht door Svangogh »

ja had ik gekeken.
Maar daar staat niet echt in beschreven hoe je kunt achterhalen of je een gdi hebt of niet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 1.8 GDI

Bericht door volvoS40 »

Als je een GDI blok onder je kap hebt liggen, ziet dat er zo uit;
Afbeelding
GDI zijn motoren van Mitsubishi

Heb je een normaal blok ziet dat er zo uit:
Afbeelding

En turbo versies:
Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
macky81
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 29 jun 2013, 19:39
10

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door macky81 »

Even een vraag ik heb dus een 1.8 GDI motor en ik lees hier verschillende meningen. Mijn motor tikt ook als hij nog koud is dit gaat na ongeveer 10 minuten weg. Wat ik merk is dat als ik hem start maakt hij veel toeren en hij is erg vel in de eerste twee versnellingen als ik voor een stoplicht sta dan ben ik zo weg ik probeer dit wel een beetje in toom te houden hij is ook erg gevoelig als je maar een klein het gaspedaal aantipt dan wil hij wel en dat is dus mijn vraag is dat wel goed voor dit type motor?

Wat ik verder merk is dat als ik de toerenteller zo rond de2,5 moet houden wil hij in zijn drie en vierde versnelling ook blijven trekken maar rij ik dan minder zuinig?

Ik probeer mijn auto zo goed mogelijk te onderhouden en vind het dan ook belangrijk om jullie mening hierover te horen. Ben super trots om een Volvo te mogen bezitten!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door daan27 »

Ja is allemaal helemaal normaal.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Sjoerd
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 dec 2013, 18:48
10
Model: V40
Type: 1.8i GDI
Bouwjaar: 2001

GDI, houden of wegdoen?

Bericht door Sjoerd »

Ik heb een V40 2001 1.8i GDI, 200k km op de teller. Nu is het (de hoogste!) tijd om de distributieriem te gaan vervangen (bij GDI al bij 90k). Tevens zijn er nieuwe banden, multiriem en remschijven nodig. Zelf kan ik dit niet, dus gaat door mijn vaste monteur uitgevoerd worden. Kosten bedragen (ruim gerekend) zo'n € 1.000 - 1.500,-. Dan lijkt 'ie wel weer een poos mee te kunnen. Heb er de afgelopen 35k motorisch geen problemen mee gehad. Wel een keer lekkage voorruit en massaprobleem. Beiden zelf kunnen verhelpen.

Graag hoor ik jullie gedachten of het wijs is om deze operatie te ondergaan. Andere mogelijkheid is immers om dit bedrag te investeren in de aanschaf van een andere V40. Ik wil maximaal € 3.000,- bijbetalen na inruil.

Gedachten zijn:

- GDI blok gaat niet zo heel lang mee (al zou 290k haalbaar moeten zijn?) Zou graag 300-400k met de V40 doen, waarvoor een jonger model wellicht beter geschikt is
- Distributieriem 1.8 gaat 160k mee (tov 90k bij GDI)
- Bij aanschaf van een andere, kan ik zoeken naar een model met trekhaak
- Mijn GDI heeft reeds het nieuwe type versnellingsbak (achteruit rechts naar onder, ipv ring omhoog en naar linksboven)
- Rijd 22k per jaar, waardoor het aantrekkelijk lijkt om LPG te gaan rijden


Ben benieuwd naar jullie adviezen!
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door volvoS40 »

vraag eens voor de grap, wat de Mitsubishi dealer voor een db riem wissel vraagt :-D
Het zou zomaar kunnen zijn, dat je goedkoper uit bent.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Sjoerd
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 dec 2013, 18:48
10
Model: V40
Type: 1.8i GDI
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Sjoerd »

Mijn monteur rekende me zo'n € 400,00 voor, wat overeenkomt met een aantal andere garages. Lijkt me niet dat een Mitsubishi dealer (veel) goedkoper is? Los daarvan, hoor ik graag je gedachten over überhaupt investeren in deze auto of op zoek naar een andere. Heb er een op LPG gezien (Wijhe), maar die is nogal aan de prijs...
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door volvoS40 »

400 euro valt dan inderdaad mee.

omtrent investeren in de wagen...

Elke wagen behoeft onderhoud.
Hoe is de volgende wagen ? Beter of slechter, hier ga je pas achter komen als je deze een tijdje in bezit hebt.
misschien ben je duurder uit, misschien ook niet. Dat is het risico van een 2e hands wagen.

investeer je wel in je eigen wagen, weet je in ieder geval wat je aan je eigen wagen hebt.
Maar dat zijn keuzes die je zelf zal moeten maken.

Zelf heb ik de keuze gemaakt om mijn wagen volledig te herstellen (wat gebeurt is), en ook hiervan weet ik (ondanks dat de dagwaarde 0 blijft) dat de wagen weer jaren vooruit kan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Sjoerd
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: do 19 dec 2013, 18:48
10
Model: V40
Type: 1.8i GDI
Bouwjaar: 2001

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Sjoerd »

Het gaat herstellen worden, de Volvo in Wijchen was al weg (wellicht naar een gelukkige forummer? :D )

Distributieset wordt vervangen en mogelijk de remschijven. Tevens vier nieuwe banden uitgezocht: Michelin Energy Saver Plus (beste getest ANWB). Zou fijn moeten rollen!

Daarnaast speel ik met de gedachte om een LPG-installatie in te bouwen in de V. Net de 200k gepasseerd. Op basis van 20k jaarlijkse arbeid, zou de investering er met drie jaar ruim uit moeten zijn. Het blok zou nog wel een jaar of zeven mee moeten kunnen, tot 150k? Besparing zou dan rond de € 3.500,- moeten liggen (uitgaande van een inbouwprijs van € 2.000,-).

Klinkt dit wijs voor een 1.8i GDI blok?

Edit 03-01: Te horen gekregen van meerdere inbouwers dat LPG niet samengaat met een 1.8i GDI blok. Injectoren zouden snel stuk gaan doordat ze te heet worden? Helaas. Waarschijnlijk is daarmee de LPG-mogelijkheid definitief gestrand. Een andere V40 (1.8) aanschaffen om in te bouwen vraagt dubbele kosten, waardoor het niet aantrekkelijk is. Bestaande V40's op LPG zijn er weinig en veelal duur in aanschaf.

Als iemand nog een briljante ingeving heeft... :tumbup
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

GDI motor, is die echt zo slecht?

Bericht door Burning Rubber »

Je leest nog wel eens van die rare verhalen over de GDI motor.
Ik zou wel eens jullie eigen ervaringen willen horen.

Ben zelf aan het rondneuzen voor een andere auto, en die GDI springt natuurlijk in het oog met z'n verbruik van 1 op 14.

'meer onderhoud nodig' las ik hier in een oud topic
Distributieriem om de 90dkm, dat vind ik persoonlijk niet héél kwalijk.

Ik las ook iets over kleppen stellen, heeft zo'n GDI geen hydraulische kleppen? Lijkt me sterk.

Nouja, ben benieuwd hoe jullie ervaringen zijn. :jerry
S40 1.8 1997
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: GDI motor, is die echt zo slecht?

Bericht door volvofreak898 »

tja je heb t antwoord grotendeels zelf al gegeven
meeste van die injectie blokke lopen gewoonweg minder km's her en der staat er wel wat info op het forum waarin de mindere kwaliteit ten opzichte van V blokken zit

je kan zelf ook wel nagaan dat iemand die een injectie motor koopt hier wss naar heeft gezocht en op rijd dus is zo'n auto sneller af.

maar het zijn best aardige blokken en bij gedegen onderhoud willen ze best leuk lopen ik geloof alleen niet dat ze hydraulische klepstoters hebben zoiezo de nieuwere types niet
Nickvo
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 20:52
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Venlo

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Nickvo »

Na een paar jaar in een Carisma 1.8 GDi gereden te hebben, ben ik achter heel veel info gekomen die hier op het forum volgens mij nog niet echt bekend is.

1. Onderhoud
Het onderhoud is misschien wel het belangrijkste punt bij de GDi, bespaar je hierop dan worden je uitgaven uiteindelijk veel hoger als met goed onderhoud.

De voorgeschreven olie was in het begin 5W30, dit is in 2002 0W30 geworden, beide soorten zijn oke voor een GDi, maar 10W40 is in ieder geval te dik, en gaat ervoor zorgen dat de motor gaat tikken (vooral bij koude motor)

De bougies dienen Iridium bougies te zijn, het liefste van NGK.
Bij montage verkeerde bougies loopt de motor vaak op 3 poten, houdt in en het verbruik wordt hoger doordat de ECU herkent dat de auto niet op het arme mengsel kan lopen.

2. Brandstof
De GDi is in Japan in begin van de jaren 90 ontwikkeld om de uitstoot verder te verlagen en brandstof te besparen.
Feit is dat Japanse brandstoffen toen van vele hogere kwaliteit hadden en nog steeds hebben in vergelijking met de EU.
Het bij gebruik van deze motor belangrijk benzine te tanken die minimaal octaan 97 (Shell V-Power) en liever nog octaan 98 (BP,Esso,Total) heeft.
Dit ivm inwendige vervuiling die optreedt door de andere lucht/brandstofverhouding vervuild deze motor veel sneller dan een conventionele motor.
Dit blijft met het hogere octaangetal beter binnen de perken en vertraagt ook gedeeltelijk de opbouw van roetdeeltjes in het EGR systeem en op de kleppen van de motor.
E10 tanken moet je vermijden, deze ethanol laat deeltjes achter in de motor waardoor de vervuiling toeneemt.
Probeer altijd het hoogste octaangetal te tanken.

3. Het rijden
Rij je voornamelijk kleine stukjes, dan loop je het beste met een grote boog om de GDi motoren heen.
Het GDI systeem heeft namelijk helemaal geen voordeel zolang de motor een olietemperatuur heeft van minder als 78 graden.
De motor draait dan gewoon als een gewone 16 klepper, met bijbehorend verbruik ( 1 op 12-14)
Bereikt de olietemperatuur de goede waarde, dan wordt begonnen met het rijden op zeer arm mengsel.
Dit zorgt er voor dat het verbruik en bijbehorende uitstoot daalt, maar zorgt voor meer vervuiling van inlaatkanaal, gasklephuis, en de inlaatkleppen.
Daarom gaat de motor tijdens het rijden ook af en toe over op een normaal mengsel, waardoor de opbouw van rommel in de motor wordt weggeblazen.
Het grote probleem is dat dit vaak te weinig/te kort gebeurt en daardoor krijg je alle problemen die hier door veel mensen beschreven worden (onregelmatig lopen, inhouden, hoog verbruik, tikken, hoog stationair lopen)

Belangrijk is met een GdI dat je eens in de zoveel tijd eens goed doortrekt waardoor de motor weer schoon gebrand wordt, ook eens een tijdje 120 rijden in de 4e versnelling is vaak al genoeg hiervoor.
Maak je geen zorgen over de belasting op het blok, in Japan hebben ze standaard 150 pk en een toerenbegrenzer van bijna 8000 toeren, de 6800 toeren die ze in Europa kunnen draaien houden ze uren achter elkaar vol.
Vaak zie je als je dit een tijdje niet gedaan heb, een grote roetwolk achter de auto, vergelijkbaar met een diesel.

Het nieuwe rijden kan je toepassen met de auto, maar wel in beperkte mate.
Probeer niet teveel gas te geven bij hele lage toerentallen (Dwz onder de 1500 toeren)
Door de hoge compressieverhouding remt de auto harder af op de motor als een nomale 1.8, maak hier gebruik van.
maak gebruik van het hoge koppel bij lage toerentallen, verder doortrekken dan 5500 toeren maakt de auto niet sneller, alleen het verbruik stijgt erdoor naar 1 op 9-10

Met normaal rijden is een verbruik van 1 op 15-16 goed mogelijk, ga je goed je best doen dan is 1 op 18 en bij veel snelwegverkeer ook 1 op 20 gewoon mogelijk met deze motor.

Verder zijn het fijne blokken die bij een juiste behandeling een betere rijervaring geven dan de Volvo 1.8, en dit tegen een lager verbruik.

Mijn eigen GDI zou 122 pk moeten hebben, op de rollenbank bij Biesheuvel had de auto 136 pk en 198 nm koppel.
Dit was op octaan 102 (Aral Duitsland) met 0W30 van Castrol en verder alleen originele Mitsubishi onderdelen.
Laatst gewijzigd door Nickvo op zo 19 okt 2014, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door R.O.B »

Zoals ik het lees, kun je een GDI meer zien als 'vergelijkbaar met een diesel'.
Heb je op een carisma forum gezeten?
Nickvo
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: za 06 sep 2014, 20:52
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Venlo

Re: Alle vragen over de 1.8i GDI

Bericht door Nickvo »

Mijn oom werkt al bijna 20 jaar op de ontwikkelingsafdeling van Mitsubishi.
Nadat ik meerdere keren 0 op het rekest kreeg bij verschillende dealers en specialisten (vaak omdat ze zich niet bezig willen houden met ''oude'' auto's) toch maar besloten om hem maar het een en ander te vragen mbt tot de techniek.

En inderdaad, omdat de compressieverhouding een stuk hoger ligt, in de richting van een dieselmotor, heeft de motor ook grotendeels dezelfde eigenschappen als het om temperatuurhuishouding gaat.

Overigens is het voor mensen die bij alle onderhoudstips geen baat meer hebben en geen afscheid willen nemen van hun GDI, ook mogelijk om bij Mitsubishi dealers en specialisten in het land de cilinderkop te laten behandelen dmv perslucht en walnootschillen, hiermee wordt de aanslag op de kleppen weggehaald, wat in 99% van de gevallen voor de ellende zorgt.

Het probleem ligt gewoon in het feit dat bij een normale motor het mengsel langs de inlaatkleppen naar binnen stroomt, waardoor dit een reinigende werking heeft.
Bij een GDI motor komt er alleen maar lucht in aanraking met de inlaatkleppen, en dit in combinatie met de EGR die vaak ervoor zorgt dat er allerlei carterdampen en andere rommel in je inlaattraject komt, krijg je dus die troep in je inlaat/cilinderkop.
Daarnaast brandt het ook niet ervan af, omdat de cilindertemperaturen een stuk lager zijn door de directe injectie.
Leonneke
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 00:49
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999

Carbon Blaster Methode GDI motoren

Bericht door Leonneke »

Hallo beste forumleden;

Ik ben eigenaar van een Volvo V40, 1.8 GDI, bouwjaar 1999.
Inmiddels al aardig wat onderhoud gedaan en laten doen. Het is mij inmiddels ook duidelijk geworden dat het 1.8 GDI blok, een blok van Mitsubishi, gevoelig is voor vervuiling. Met name het inlaattraject, kleppen enzovoorts. De motor is overigens al volledig geflushed.

Om het inlaattraject effectief te laten reinigen bestaat kennelijk de Carbon Blaster Methode. Deze zou door een aantal dealers (Mitsubishi) worden toegepast.

Heeft iemand enig idee WAAR de Carbon Blaster Methode wordt aangeboden ? ( of wie ) ?

Alvast enorm bedankt !!!
Plaats reactie