Alleen mbt problemen TURBO motor Vermogensverlies, sloom enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 T4 rijd slomer dan een S40 1.8

Bericht door myalexx »

Dan moet ik die gehele wastegate ding incl turbo demonteren..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: S40 T4 rijd slomer dan een S40 1.8

Bericht door sdirkx »

Nee joh :D Kan op de auto, maar je moet wel een vacuum/drukpomp met meter hebben om dit te kunnen controleren. Je kunt het stangetje toch zo zien?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Ik heb vandaag even lopen testen / spelen etc..

Klopt het dat een automaat vanaf 0km/h niet rap op gang komt, maar vanaf zijn 2e versnelling pas een boost krijgt ? Om de automaat niet te zwaar te belasten ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door volvoS40 »

heeft je automaat geen "kickdown" ? je zou met een automaat in principe zelfs met gierende banden (zelfs non turbo) kunnen optrekken.

kortom. je zet hem in z'n D
laat je rem los, en trapt in een halve seconde je gasplank naar beneden tot aan de bodem.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Mij is wel altijd verteld dat een automaat pas later in komt omdat je anders de automaat aan puin trapt.
Automaat heeft geen vaste verbinding zoals een schakelbak.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door volvoS40 »

" Kickdown"

Kickdown is een functie van een automaat die ervoor zorgt dat je naar een optimale versnelling gaat om snel te accelereren.

Kickdown is doorgaans aanwezig in auto´s met automatische versnelling. Door het gaspedaal helemaal in te trappen schakelt de auto een of twee versnellingen terug om zo sneller te kunnen accelereren. Met name met inhaalmanouvres is de kickdown erg handig.


of om een sprintje mee te trekken... (A)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Kickdown heb je weinig aan, want de auto trekt dan door tot het maximaal haalbare toerental en dan schakelt hij pas op.
dus in soms pas bij 6000rpm ofzo.. waar hij vervolgens even blijft hangen en doorschakelt..

je kan beter iets meer gas geven waardoor hij gewoon naar 1 versnelling terug schakelt.

wat afgelopen tijd amper gebeurde en vanmiddag wel weer.. dus de tcv blijft verdacht..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door volvoS40 »

Dimakiro schreef:Lijkt me toch dat het torretje het niet prettig vind.
zekers niet.
maar goed, hij kan de TCV eens vervangen.
z'n turbo eens kunnen nakijken.
en kijken hoeveel paarden er dan nog overblijven in z'n blok.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Gister eens getest, kwam niet boven de 160km/h ja kruipend hoger :sleeping

Dus er is echt wel iets wat het tegenhoud.

toen ik de TCV uitschakelde schakelde hij wel keurig op en trok sneller weg vanaf start.

Hij verslikte zich beduidend minder in zijn 1, dus de TCV heeft vanaf 0km/h wel degelijk een functie.

Vraag me alleen af of de brandstofdruk ook mee kan spelen ?

Ik dacht ook aan dingen als een vervuilde injector of een bobine / bougie kabel die niet meer 100% is..

Het gaat mij erom dat hij de ene keer power heeft en de andere keer totaal niks..
Dus het lijkt mij meer iets elektronisch of wat elektronisch geregeld word.

In mijn ogen als een turbo overleden is, heb je geheel slechte druk en niet met ups en downs. ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door Dimitri »

Toch maar eens gaan testen met de TCV dan, Alex :D

Wanneer zou je tijd en zin hebben. Of zou dat niet gaan een TCV van 2.0T op een T4?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Zover ik weet moet dat gewoon gaan?
Lucht is lucht.
Hij wordt alleen open en dicht gedaan door een signaal vanaf je ecu.
Laatst gewijzigd door myalexx op zo 20 nov 2011, 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door volvoS40 »

Dimakiro schreef:Ik bedoel gewoon dat een TCV van 2.0T gewoon werkt op een T4.
Dus maakt het niet uit dat je een TCV van een 2.0T op een T4 zet en dat het dus gewoon zou moeten werken. Om te testen of jouw TCV kapot is.
Neem voor de zekerheid het vadis erbij....
Er zit namelijk verschil tussen een turbo motor en een turbo motor.

althans bij het vervangen / controleren van diverse onderdelen waarschuwd het programma daarvoor.
o.a. dat er bij het 1e systeem ook op temperaturen word gemeten, en de andere geen temperatuur sensor bevat en het systeem weer anders werkt.

Dit hoeft niet perse voor de TCV te gelden, maar zou het voor de zekerheid even nakijken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Ik heb zaterdag gekeken, zijn TCV heeft ook 2 draden ?

+ 12V
- Ground / Massa
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
roy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
14
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2005
Locatie: Enschede

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door roy »

wat een gedoe zeg
heb zelf een tijdje gereden met 2 TCV's achter elkaar puur voor het moment dat hij open gaat het met een tweede tegen te houden schakelbaar van uit de auto
dus ik zeg ff checken of er 12 volt op moet of afkoppelen heb je vermogen tcv defect geen vermogen verder zoeken
zo moeilijk kan het zijn

groet roy
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Zoals op enkele posts terug te lezen is, heb ik vandaag met de motor en contact uit de voeding van de TCV losgekoppeld toen ben ik gaan rijden ( motor incl olie was al warm van het rijden daarvoor )

Toen had ik ineens de power welke in met ups en downs soms dus had / heb.

Toen weer de stekker gemonteerd, daarna reed nog steeds vlotter. Toen even later het motormanagment lampje weer uit was gegaan na +/- 4x opnieuw gestart te hebben. reed de auto weer zoals zijn slechtere momenten.

gewoon underpowered.

Binnenkort de TCV van Dimitri eens monteren en kijken hoe de auto reageert met een goeie TCV..

maar dit is volgens mij niet het enige probleem ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Minder vermogen T4 1998

Bericht door myalexx »

Heren,

Kan je DSA je auto zo beinvloeden dat deze slecht optrekt ?

ooit eens de auto uitgelezen bij Wouter..

Hier kwam eruit dat de DSA continu een verhoogt signaal binnen kreeg..

wat ook weer kan betekenen dat de DSA gewoon deels defect is, want met ijzel en sneeuw werkt het wel gewoon ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
Xo-Drive
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 17:01
13
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Bedum

Diverse problemen S40 T4

Bericht door Xo-Drive »

Beste forum leden,

De afgelopen tijd zijn er wat zaken aan mijn Volvo waar ik niet helemaal uit kom. Dus bij deze dacht ik, laat ik het verhaal hier even plaatsen om te kijken of er mensen zijn die een idee hebben waar ik zou moeten zoeken.

Gegevens auto: Volvo S40, T4 bouwjaar 1998, kilometerstand 208.000km, gechipt, openluchtfilter K&N
Om het overzichtelijk te maken denk ik dat ik even vanaf het begin moet beginnen:

Al ongeveer anderhalf jaar: Last van inhouden bij sterk optrekken, alsof het apparaat niet genoeg brandstof, lucht of ontsteking krijgt. Computer uitgelezen, ook tijdens het rijden, geen misfires, geen error betreft MAF sensor ( tot voor enkele weken terug één over teveel lucht ).

Een klein jaar: Trillende motor. Wordt steeds erger en resoneert ook door in het dashboard van de auto. Aanvankelijk dachten we aan ophanging rubbers, maar die zijn allemaal goed. We hebben de krukaspoelie al vervangen vorig jaar.

Sinds twee weken: Slecht starten bij een semi warme motor. Koude motor starten geen probleem, even 15 minuten rijden en de auto vervolgens een uur stil laten staan gaat niet goed. Wanneer ik dan de motor wil starten moet de startmotor toch zeker 6 tot 10 keer ronddraaien voor hij aanslaat.

Sinds drie dagen geleden: Rook uit uitlaat bij schakelen. Dit gebeurde pas toen ik naar een kameraad toe reed. Toen ik er enkele kilometers later aangekomen was kwam er rook onder de kap vandaan. Een geur wat naar olie rook heeft ons doen concluderen bij nader onderzoek dat de turbo olie lekt bij laag toerental in een hoge versnelling.

Het zijn nogal wat problemen, maar de bovenste problemen had ik nog niet echt acht op geslagen dat het ernstig zou zijn, behalve het trillen werd wel dusdanig erg dat ik er echt iets aan wou doen ( maar niet in de winter ). Gelukkig heb ik nog een 2e auto waar ik door de weeks veel in rijdt dus vallen de aantal kilometers met de gereden problemen wel mee.

Wat ik het afgelopen jaar heb vervangen om zaken uit te sluiten:
- Distributieriem
- Waterpomp
- Krukaspoelie
- Bougies
- Bougiekabels en bobines
- Openluchtfilter geplaatst ( ivm inhouden, maar maakt weinig verschil )
- Draagarmen links en rechts
- Olie plus filter naar 5w50 Castrol Magnatec
- En de rest wat me te binnen schiet zal ik aanvullen....

Wat ik nu dus moet gaan vervangen is de turbo omdat het ding olie lekt, hetzij door een nieuwe of gereviseerde. Een zijvraag zou dan zijn of er niet een iets wat sterkere turbo op moet ivm het chip verhaal.
Maar het belangrijkste is eigelijk, wat zou het trillen en inhouden kunnen veroorzaken. Als ik straks een nieuwe turbo erin zet en nieuwe remmerij en ben 2000 euro lichter wil ik het liefst zoveel mogelijk zaken hebben uitgesloten betreft de andere problemen. Om te voorkomen dat ik voor meer hoge kosten kom te staan.

Gezien ik de auto nog maar twee jaar heb en er behoorlijk wat voor betaald heb bij aanschaf en het een model is met vol lederinterieur, stoelverwarming, spiegelverwarming, climatecontrol etc wil ik hem nu het liefst niet verkopen gezien een auto met kapotte turbo weinig tot niets oplevert.

Wie o wie heeft suggesties betreft het inhouden en trillen van de motor?
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: Diverse problemen S40 T4

Bericht door Dimitri »

Weet je zeker dat de turbo olie lekt?? Er zit ook een olieretour leiding op de turbo die kan ook nog wel eens gaan lekken.

En wat betreft het inhouden, lijkt het erop dat de motor niet genoeg brandstof krijgt, misschien de brandstofpomp eens nakijken.
Gebruikersavatar
Xo-Drive
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 17:01
13
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Bedum

Re: Diverse problemen S40 T4

Bericht door Xo-Drive »

Ja dat zou natuurlijk kunnen, ik heb het zelf niet bekeken gezien mijn auto voor de APK moest en ik op dat moment toen het gebeurde net bij die kameraad van mij aan kwam rijden. Hij heeft het bekeken en geconstateerd dat de olie bij de turbo weg komt.

Maar jij zegt dat er een retour leiding loopt die kan lekken? Die kameraad van mij heeft geconstateerd dat hij olie lekt bij laag toerental in een hoge versnelling, misschien dat dit nog nuttige informatie is :).
Wat betreft die brandstof pomp, hoe kan je zoiets testen of het goed functioneert? Of moet je zoiets simpelweg vervangen om daar achter te komen?
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Diverse problemen S40 T4

Bericht door marcveen »

Ik had ook trillingen en resonanties in het blok en de auto die ik niet kon thuis brengen.
De ophangrubbers ook visueel bekeken en kon er niks bijzonders aan zien.
Op advies van forumlid volvoS40 toch de twee ophangrubers (boven) en de twee steunrubbers (onder) vervangen.
Abacadabra........ Alle trillingen en resonanties verdwenen als sneeuw voor de zon. :tumbup
Zelfs een standaard motorresonantie die ik al heel lang had rond de 2200 toeren is weg.
Na vervanging merk ik dat hij de laatste weken nog steeds beter wordt. Het lijkt wel of hij zich nu gezet heeft.

Zie voor mijn ervaringen:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =42&t=8321

Forumlid volvoS40 had zelf ook problemen met de motorophanging. Maar die waren in een veel slechtere staat dan die van mij (bij hem gescheurd);
Zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 40#p185356
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Plaats reactie