Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
gewonecolalight
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 15:23
14

Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door gewonecolalight »

Beste mede-forum gebruikers.

Een aantal dagen geleden wilde ik ff checken hoe mijn oliepeil was. Toen ik de peilstok eruit trok zag ik een witte mayo achtige substantie aan de stok zitten. Nu heb ik vanalles lopen zoeken op internet wat de oorzaak zou kunnen zijn en ben een hoop verschillende dingen tegengekomen.
Ook moet ik er wel bij vermelden dat de olie en oliefilter 3 weken geleden vervangen is.

In het ergste geval zou de koppakking lek zijn, maar dan zou er ook olie in de koelvloeistof moeten zitten. Dit is dan weer niet het geval.
Een ander ding zou kunnen zijn dat ik te korte stukjes rij, maar wat is kort? Ik rij dagelijks 's ochtends 25 km naar mijn werk en 's avonds 25 km terug. Verder rij ik daarnaast wel korte stukjes binnen mijn woonplaats.

Zou ik door lange stukken te rijden de mayo achtige substantie wel eruit kunnen krijgen en kan het verder kwaad?

mvg. Maarten
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: Mayo achtige substantie aan olie peilstok

Bericht door Koen is Sleeping »

Heb je ook sludge onder de vuldop?

Nee: Dan is de afdichting van je oliepeilstok niet goed meer (zit er een rubber ringetje omheen?)
Ja: Dan zit er echt vocht in je olie

Ik gok op 'Nee'
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Mayo achtige substantie aan olie peilstok

Bericht door Wouter »

Dit is een winter kwaal.

Dit zie je bij korte stukjes rijden, waarbij de motor niet optimaal warm is geworden.
Na een lange rit wordt dit minder, dan is alle condens water uit de olie verdampt.

Als het veel is geworden, auto loopt slechter en je vindt het overal dan wordt het hoogste tijd voor het reinigen van de olieafscheider, gasklep etc.

zie topic : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=2035

Groetjes Wouter
pmols
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 jan 2010, 13:25
14

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door pmols »

Hoi,

Ik had hetzelfde probleem als jij. In de winter relatief korte stukjes rijden, waardoor slushvorming optreed.
Bij mijn garage hadden ze het volgende verhaal; Door de vele nattigheid op de kan er condens (bv via uitlaat) in de motor terrecht komen. De zogenaamde sludge verzamelt zich op plaatsen waar het de motor uit kan. Dus peilstok en nog een aantal punten. Niet echt ernstig, en verwijnt door lange stukken te rijden waardbij de motor goed op temperatuur komt.
Ik heb het bij de garage laten verwijderen en heb er nu geen last meer van. Dit was onderdeel van een algehele inspectie, en heb niet op de rekening kunnen zien wat dit gekost heeft.

Succes!
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door wbe »

heb ook het zelfde probleem maar zit inderdaad alleen op de pijlstok dus als ik peil maak ik em altijd ff schoon en druk em er dan weer in en na een paar keer blijft ie dan weer schoon maar zal ook eens het rubbertje controleren
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Wouter »

Voer voor de zekerheid ook deze controle/schoonmaakbeurt uit:

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=2035

Vaak is niet alleen de peilstok die de sludge heeft.

Groetjes Wouter
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Koen is Sleeping »

V40 bezitter schreef:Het is overigens ook niet verkeerd om de motor een keer te reinigen met egine flush van wynn's, valvoline, comma.... Dit kost circa een tientje en gooi je bij de motorolie. Dit verwijderd de black and white sludge. Je moet er wel even rekening mee houden dat de olie na het reinigen ververst moet worden. Dit wordt ook vaak gebruikt bij klepstoters die meer geluid beginnen te maken en omdat doorgaans oliekanaaltjes verstopt zijn geraakt.
En oude pakkingen krijgen er een fijne opdonder van met alle kans op lekken.
En als de afdichting van je peilstok slecht is komt het probleem na 2 weken gewoon terug.

Dus eerst zorgen dat de kraan goed dicht is, dweilen komt daarna.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Wouter »

Zorg dat je carterventilatie goed werkt (schoon is), en dat je elk jaar oliefilter en olie ververst met olie van goede kwaliteit.
In de winter heb je meer "last" van vocht in de olie, dan zomers.

Mijn advies : gebruik geen van dit soort middeltjes, maar doe meer met preventief onderhoud (gasklep, carterventilatie reinigen etc).

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
V40 bezitter
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 22:57
14
Locatie: Zuid Limburg

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door V40 bezitter »

Als het niet nodig is natuurlijk niet gebruiken. Is de motor vervuild en is het euvel door het bovenstaande niet te verhelpen kan een egine flush een uitkomst bieden. Het is dan aan te raden om Valvoline te gebruiken. Dit middel is in verhouding stukken minder intensief/agressief. Tevens schrijven ze bij Valvoline 5 min. als advies voor en bij andere middeltjes 15min. 20 of meer. Daarnaast zijn er ook autobezitters die het niet zo nauw nemen en de olie een tijd later vervangen. Het is van belang dat je de voorschriften volgt en dus liever waar nodig Valvoline gebruikt.
Het is natuurlijk ook niet goed als de kanaaltjes van de olie toevoer verstopt blijven (vaak bij black sludge) en klepstoters doordat ze niet gesmeerd worden geluid blijven maken->overmatig slijten en uiteindelijk de boel misschien wel vastloopt.

Maar uiteraard eerst de rest controleren en de oorzaak aanpakken. Black sludge kan ontstaan door slecht onderhoud en te lang rijden met dezelfde olie bijv. Maar het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, denkende aan de turbo. Deze wordt gevoed met verbrandingslucht uit de uitlaatpoort. Als de pakking niet meer goed sluit kan er roet in de het carter terecht komen wat ervoor zorgt dat je olie snel zwart wordt.
Afbeelding Volvo for life
Burning Rubber
Idle
Idle
Berichten: 33
Lid geworden op: di 20 jul 2010, 13:25
13
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Burning Rubber »

Vreemd. Ik keek net bij mijn peilstok, witte sludge. Ik rijd wel regelmatig kleinere stukjes, minder dan 30 km maar meer dan 10km. Toen ik ging controleren had ik net 300km snelweg achter de rug. Beetje raar dus. Geen witte sludge bij de vuldop. Dus. da's gunstig lijkt me. :)
S40 1.8 1997
Gebruikersavatar
COOLV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 20:47
13
Locatie: 't leven is goed in het brabantse land

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door COOLV40 »

Ik zou me niet meteen zorgen maken om een beetje sludge. Is gewoon vocht en olie die op elkaar inwerken, welke veroorzaakt wordt door veel korte ritten waarbij de motor niet warm genoeg wordt.
Een soort van verzeping van de olie door vocht.
Dit gaat ook niet weg met een paar langere ritjes.
Eerst gewoon goed schoonmaken idd, olie verversen en ontluchting nazien.
Dan kijken of het wegblijft.
Afbeelding
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door corhog »

Eventueel met dit weer een stukje karton voor de radiator, zodat de boel wat warmer word
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Arie »

Voor de S/V40 was er destijds een schermpje te koop dat je achter de opening in de spoiler kunt plaatsen in de winter zodat hij sneller op temperatuur komt.
Je kunt informeren bij de garage of ze er nog een hebben om te proberen of het gat tijdelijk afdekken met een kartonnetje zoals eerder aangegeven.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door volvofar »

Hmm, ik heb dit ook...

Onder de vuldop zit niks, als ik naar de nokkenas kijk zit er gewoon mooie bruine olie, ruikt ook goed. Koelvloeistof tankje is wel bijna leeg, dus ik schrok me wild en dacht aan de koppakking.

Maar, er komt geen lucht uit het koelvloeistoftankje (maniertje om koppakking te testen). Heb wel witte rook als ik optrek of bij een stoplich sta te wachten, dit is vaak snel weg als ik een tijdje rijd.

Er komt wel veel lucht uit de vulopening voor motorolie, als je de dop erop legt trilt deze ook helemaal. Maar dit was altijd al zo dacht ik. Compressie e.d. is wel prima in orde.

Zal het tankje eens bijvullen en in de gaten houden.. En lange ritten maken in de zomer, want ik heb in de winter veel korte ritjes gemaakt idd.

Carterventilatie is wel heel vies (ik draai altijd die aansluiting op de luchtslang los om te kijken). Daar ligt ook vocht in, weet niet of dat water of koelvloeistof is. Wil dat wel weer eens gaan schoonmaken, maar volgens mij kan je daar niet veel aan doen. Dat filter op het motorblok krijg je er immers niet zo maar af, en dan reinig je alleen de slangetjes :P
v40classic
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 14:42
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door v40classic »

Vroeger kwam sludge vorming vooral voor bij Multigrade olie.Door de intrede van full synthetische olie zou dit eigenlijk niet meer moeten zijn. :think
v40classic
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 14:42
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door v40classic »

Misschien wel interessant als je met het koude weer korte ritten maakt.
Dan is een stuk karton al voldoende denk ik.Meningen verschillen hierover namelijk.
Wanneer komt normailter een motor op temperatuur in dit kikkerlandje.
Hoelang duurt het uberhaupt dat de motor op bedrijfstemperatuur is.
na 5 ,10 20km?
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Rob »

Na ongeveer een 15 minuten rijden is alles op temperatuur. De olie heeft hierbij het langste nodig om op 80-100 graden te komen.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
Gebruikersavatar
tkoster
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leiden

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door tkoster »

Een stukje karton zou denk ik niet nodig zijn, de thermostaat regelt dat er bij koud weer een kort cirquit is, waarbij het water niet of beperkt door de radiateur stroomt.
Je ziet als het goed is na een paar minuten ook al de temp meter oplopen, dus dat is vrij snel.
Als je thermostaat daarintegen defect is, komt je motor langzaam op temperatuur, en kan je inderdaad sludge krijgen bij korte ritten.

Ik had het ook, maar na het reinigen van het carterventilatie systeem heb ik er geen last meer van. Overigens is dat wel een hele vervelende klus, omdat de caterventilatie bus onder het spruitstuk zit, je kan er dus bijna niet bij. Daarom heb ik ook het inlaat spruitstuk verwijderd en direct maar ultrasoon laten reinigen. En alles met nieuwe pakkingen ed gemonteerd. Al met al ben je er een paar dagen mee bezig, maar dan ben je ook weer voor 10 jaar klaar.
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

Re: B Mayo achtige substantie sludge aan olie peilstok

Bericht door Paulusje »

Ik heb ook een beetje mayonaise in me pijlstok buisje en rijd dagelijks 260 km..... Dus een keer op een lange rit helpt bij mij niet. Zal zometeen me carterventielatie eens napluizen
(H)
10.5 op 100
frank7
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: za 12 feb 2011, 11:43
13
Locatie: Maastricht

Re: effe voorstellen - frank7

Bericht door frank7 »

Maar nu ander vraag
ik wilde mijn oliepeil chekken tot mijn verbazing tot bijna boven aan de peilstok creme witte gele smurrie ????
ik heb meteen koelvloeistof Bak nageken is mooi helder geen verkleuring, ook oliedop eraf gehaald ook niks te zien mooi donker geen smurie.

aleen aan de Peilstok ADVIES ?
Plaats reactie