Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
sdirkx

Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Bericht door sdirkx »

Ik kom niet zoveel tegen mbt het reinigen van de LMM / MAF hier.
Wie heeft dit wel eens gedaan? Hoe en waarmee?

Er bestaat in ieder geval wel speciaal spul voor:
Afbeelding

Check ook deze:
WARNING Be careful when you are re-oiling the filter. Somebody from vvspy warned me about this because they had to much oil on the filter which coated the MAF and it had to be replaced. I re-oiled mine about 10K miles ago. After lightly spraying the filter on both sides I used a clean shop towel to blot off the extra oil on both sides of the filter.
De sensor in de LMM schijnt behoorlijk gevoelig te zijn. Vandaar dat ik bij het reinigen en olieen van het luchtfilter (katoen zoals K&N ed) wel op ga passen om vooral niet teveel olie te gebruiken..!
Laatst gewijzigd door sdirkx op do 17 jun 2010, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
sdirkx

Re: LMM (luchtmassameter) / MAF reinigen

Bericht door sdirkx »

Zie net dat IPD dit ook verkoopt: http://www.ipdusa.com/Volvo-S40V40-2000 ... -424-2806/
(ze versturen alleen niet door de lucht :swear.. wie weet waar ik dit spul kan krijgen?)

Graag nog wat ervaringen...
sdirkx

Re: LMM (luchtmassameter) / MAF reinigen

Bericht door sdirkx »

Laatst gewijzigd door sdirkx op do 17 jun 2010, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: LMM (luchtmassameter) / MAF reinigen

Bericht door dannyw »

kijk eens bij de tdiclub, hier staan div topics.
Er zijn ook risico,s

groet Danny
sdirkx

Re: LMM (luchtmassameter) / MAF reinigen

Bericht door sdirkx »

Klopt, daar zei ik in m'n eerste post ook wat over, maar als ik m'n luchtfilter reinig, kan ik juist voorkomen dat dat de LMM schade oploopt door ook deze te reinigen. Zie ook m'n link naar IPD met enkel voordelen. Zolang je veilige vloeistof gebruikt, lijkt het me dat het vooral voordelen heeft.
Kan trouwens niks vinden als ik zoek op LMM of MAF: http://www.tdiclub.nl/forums.html
Jimipepsie
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
14
Locatie: Vlissingen

Re: BDG LMM (luchtmassameter) / MAF reinigen

Bericht door Jimipepsie »

Ik heb er nog nooit van gehoord, volgens mij wordt er ook niks mee gedaan tijdens onderhoudsbeurten.
Toch lijkt mij het geen gek idee om de LMM schoon te houden/ krijgen.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Alles over de MAF sensor / LMM

Bericht door w.rusman »

Interessant stukje over de werking van een MAF sensor gevonden.


A Mass Airflow Sensor (MAF) is one of the components of a car electronic fuel injection system.
A mass air flow sensor is installed between the air filter and the intake manifold of the engine.
The main job of the mass air flow sensor is to measure the amount of air entering the engine or air flow.
Often an intake air temperature sensor (IAT) is also installed within the mass air flow sensor.
There are few types of air flow sensors, however most modern cars use a hot-wire type.

A hot-wire mass air flow sensor has a small electrically heated wire (hot wire) and a small temperature sensor installed close to the hot wire.
The temperature sensor measures the temperature of the air near the hot wire.

When the engine is idling, a very little air flows pass the hot wire, so it takes very small electrical current to keep the wire hot.
When you press the gas, the throttle opens allowing more air to flow over the hot wire.
The passing air cools the hot wire down; the more air flows over the wire, the more electrical current is needed to keep it hot.
The amount of this electrical current is proportional to the amount of the air flow.

A small electronic chip installed inside the air flow sensor translates the amount of this electrical current into a digital signal that is sent to the engine computer (PCM).
The PCM uses the air flow signal to calculate the proper amount of fuel injected into the cylinders in order to keep the air/fuel ratio at the optimal level.
This is needed to keep the exhaust emissions low without sacrificing the engine performance.
In addition, the PCM uses the air flow readings to determine the shift points of the automatic transmission; so if the air flow sensor doesn't work properly,
the automatic transmission might shift gears differently.

Problems mass air flow sensors are very common. The MAF sensor could get contaminated or damaged.
Often this happens when an old or improperly installed air filter allows some unfiltered air into the engine or when oil from an oil-soaked air filter contaminates the air flow sensor.

A bad or contaminated mass air flow sensor cannot measure the amount of air flow correctly.
This can cause various driveability problems; most often a it is lack of power, stalling (especially when the engine is started cold) and poor acceleration.
In other cases, a car may have poor gas mileage and black smoke from exhaust.
In addition, a problem with the mass air flow sensor will causes the Check engine or Service engine soon light to come on.
In many cars the air flow sensor signal is used to determine automatic transmission shifting points.
A problem with the airflow sensor could alter the shifting pattern of the automatic transmission.
Nissan micra K12
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Bericht door Redv40 »

Ik heb er sterk mijm twijfels bij of je er aan moet gaan kloten/schoonmaken.
Ik heb er bij mijn opel een keer een nieuwe opgezet na veel gelezen te hebben over wel/niet schoonmaken.

Fabrikanten adviseren naar mijn weten niet om ze te gaan reiningen, het kan misschien handig zijn om erachter te komen of een mogelijke vervuiling van de lmm oorzaak is van een storing maar voor zover ik gelezen heb is schoonmaken het begin van het eind van de lmm.

Ik zou er zelf niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Bericht door volvoS40 »

Als deze niet (goed) meer functioneerd kan het sowieso geen kwaad om hem schoon te maken. Gaat ie als nog stuk weet je waar je aan toe bent
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Bericht door Redv40 »

ja aan de ene kant wel, andere kant niet....

Het risico bestaat ook dat je hem schoonmaakt, waardoor hij het even weer goed lijkt te doen.
Wanneer de storing daarna terug komt gaat men die dan niet in de LMM zoeken omdat deze net 'schoongemaakt' is dus daar 'kan het dan niet aan liggen'.
Vervolgens gaat men andere onderdelen vervangen voor jan doedel om uiteindelijk alsnog er achter te komen dat die LMM niet goed is.

Dan denk ik even in de straat van de gemiddelde garage van tegenwoordig :-D
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de LMM (luchtmassameter) / MAF bv reinigen

Bericht door volvoS40 »

Dat kan je denken, garage weet van niets omdat de foutmelding het zelfde blijft en je zelf ook wel weet dat dat ding er toch al staat aan te komen aangezien een schoonmaakbeurt niets heeft uitgehaald in dat geval
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door DHVOLVO81 »

Onze V40 heeft inmiddels 335000 km op de teller en rijdt nog steeds heerlijk. Een ding valt mij wel op en dat is dat er wat pit uit is. Twee jaar geleden reden we in Frankrijk op de snelweg de helling op met 140 km/h. Afgelopen jaar bleek dit een stuk lastiger.

Ook is de ‘duw in de rug’ minder in het toerengebied vanaf 4000 rpm. Voorheen merkte je een duidelijke reserve die los kwam. Nu blijft de auto het hele roerengebied meer gelijkmatig doortrekken.

Motor loopt verder goed. Stationair rustig. Bougies en kabels origineel Volvo en onlangs vervangen bood geen oplossing.

Nu is de vraag of mensen die herkennen? Lees vergelijkbare verhalen bij andere merken en dan wordt vaak de Luchtmassameter genoemd. Auto blijft vaak gewoon normaal rijden, maar met veel minder pit.

Is het logisch dat de LMM wellicht op is na 350000 km?

Is het te meten of een LMM defect aan het raken is?

Zijn er goede adresjes voor een nieuwe of goede 2e hands alternatief?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door volvoS40 »

het word niet echt ergens vermeld. maar oa de Lambda is na 150.000 gewoon op. daarna begint de wagen meer benzine te drinken, en ook vermogen te verliesen tot zo'n ding er helemaal er mee kapt (en dat doodleuk met een motorstoringslampje) en stil staat.

Maar dat geld ook voor de luchtmassameter... die vangt best veel uitlaat deeltjes van andere auto's, word gezandstraald met fijstof en andere meuk, etc etc. Als het de eerste is.....

alles raakt een keer op of versleten.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door DHVOLVO81 »

Lambda in de cat is idd vorig jaar vervangen. Zal eens op zoek gaan naar een nieuwe LMM. Er is echter enorm veel prijsverschil. Ik weet dat soms origineel Volvo de veste keuze is voor bepaalde onderdelen (o.a. Bougies) is dit voor een LMM ook het geval?. Je hebt ze variërend van €80,- tot €230,- namelijk. Die van €80,- is van VDO trouwens.
Cavanta
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 22:52
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001

Re: Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door Cavanta »

Ik volg deze even mee!

Hoe kan je overigens merken / uitlezen dat een lambda sonde / luchtmassameter kapot aan het gaan is?
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door DHVOLVO81 »

Geen idee, maar een VDO LMM is onderweg. Nieuw (2e hands) voor €50,-. Ik kan je hopelijk straks wel vertellen of het een groot verschil gaat maken. Fingers crossed...
DHVOLVO81
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
9
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003

Re: Luchtmassameter V40 2.0 Phase II

Bericht door DHVOLVO81 »

Inmiddels een paar tanken verder met de nieuwe LMM. En qua verbruik maakt het een enorm verschil.
Voorheen gemiddeld 7.5 - 7.8 l/100km. Met de nieuwe LMM halen we tussen de 6.5 en 7.1 l/100km. Onlangs ook met de aanhanger wat weggebracht en ook nu bleek er meer reserve aanwezig dan voorheen. Al met al blij met de investering.
Plaats reactie