Benzinemotor klinkt als een dieselmotor
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Benzinemotor klinkt als een dieselmotor
Afgelopen maanden merkte ik dat mijn motor steeds lawaaiger werd, vooral te horen/storend tijdens schakelen.
Je hoort dan een soort ratel als je schakelt dat doet denken aan een te droge motor.
Olie hou ik goed op peil met 5W40 full-synt. Nu was ik vorige week op wintersport en zag een gele vloeistof onder de auto. Wat bleek... hele koelvloeistof reservoir leeg!! Na bijvullen is ie niet meer leeggelopen tot nu toe. Op de terugreis heb ik zo'n 400km op euro98 gereden terwijl ik normaal er 95 in heb.
Het droge geluid is nu zo goed als verdwenen! Dus mijn vraag: kan dit komen doordat ik de koelvloeistof heb aangevuld ( en reed ik dus al een tijdje met te weinig ) of doordat ik nu op euro 98 rijd ( en lpg uiteraard )?
Je hoort dan een soort ratel als je schakelt dat doet denken aan een te droge motor.
Olie hou ik goed op peil met 5W40 full-synt. Nu was ik vorige week op wintersport en zag een gele vloeistof onder de auto. Wat bleek... hele koelvloeistof reservoir leeg!! Na bijvullen is ie niet meer leeggelopen tot nu toe. Op de terugreis heb ik zo'n 400km op euro98 gereden terwijl ik normaal er 95 in heb.
Het droge geluid is nu zo goed als verdwenen! Dus mijn vraag: kan dit komen doordat ik de koelvloeistof heb aangevuld ( en reed ik dus al een tijdje met te weinig ) of doordat ik nu op euro 98 rijd ( en lpg uiteraard )?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
mm vreemd,
mijn auto is bij de garage geweest, oa. is olie vervangen. Klinkt toch weer droog nu.
Kan het inderdaad zijn dat omdat ik 400km op benzine heb gereden misschien? Dat ie op LPG zo droog klinkt? ( in mijn lpg-gids lees ik het tegenovergestelde, dat door een lagere piekdruk tijdens de verbranding de motor soepeler en stiller loopt )
kan het aan het type olie liggen??
mijn auto is bij de garage geweest, oa. is olie vervangen. Klinkt toch weer droog nu.
Kan het inderdaad zijn dat omdat ik 400km op benzine heb gereden misschien? Dat ie op LPG zo droog klinkt? ( in mijn lpg-gids lees ik het tegenovergestelde, dat door een lagere piekdruk tijdens de verbranding de motor soepeler en stiller loopt )
kan het aan het type olie liggen??
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Hmmm....benzine "smeert", al is dit niet helemaal het goed woord, beter dan gas....dat is altijd zo geweest.....
Ron 98 is juist "de" benzine om mee te rijden.....is ook zuiniger dan 95. Op 95 liep de mijne nooit helemaal lekker...hoe hoger de ron is des te lekkerder loopt de motor.....
Hoe lager het ron getal des te meer kans op verslechtering van de klopvastheid of weerstand tegen het pingelen van de motor. Het ontstekingstijdstip van brandstof met een hoger RON-getal (98) ligt later dan dat met een lager RON-getal (95 ie), en je motor moet daar qua ontsteking ook op afgesteld zijn en dit ook kunnen ovebruggen. Hoe hoger het ron getal des te beter de ontbranding door de ontsteking....
Google maar eens hierop!
Dus: 98 tanken! En uiteraard lekker op gas blijven rijden....verder zou ik een aantal garages gaan vragen wat het kan zijn...vooral volvospecialisten die ook niet dealergebonden zijn!
Suc6!
Ron 98 is juist "de" benzine om mee te rijden.....is ook zuiniger dan 95. Op 95 liep de mijne nooit helemaal lekker...hoe hoger de ron is des te lekkerder loopt de motor.....
Hoe lager het ron getal des te meer kans op verslechtering van de klopvastheid of weerstand tegen het pingelen van de motor. Het ontstekingstijdstip van brandstof met een hoger RON-getal (98) ligt later dan dat met een lager RON-getal (95 ie), en je motor moet daar qua ontsteking ook op afgesteld zijn en dit ook kunnen ovebruggen. Hoe hoger het ron getal des te beter de ontbranding door de ontsteking....
Google maar eens hierop!
Dus: 98 tanken! En uiteraard lekker op gas blijven rijden....verder zou ik een aantal garages gaan vragen wat het kan zijn...vooral volvospecialisten die ook niet dealergebonden zijn!
Suc6!
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Thanks,
Ik tank nu ook alleen nog 98, weet eigenlijk niet waarom ik er 95 in deed. Theorie daarachter waarschijnlijk omdat ik toch bijna niet op benzine rij, slaat eigenlijk nergens op ...
Gelukkig heb ik een goede Volvo specialist in de buurt, geen dealer! Ik kom daar eigenlijk al teveel de laatste tijd
Volgende keer laat ik ze even en diagnose stellen daarvoor. Het is nu nog niet zo extreem storend, alleen het viel heel erg op toen het ineens verdwenen was. Ik zal nog eens 50 km op benzine gaan rijden, kijken of het weer verdwijnt.
Ik heb alleen het idee, aan de hand van omschrijvingen van anderen, dat het iets met de nokkenas is, of de kleppen die gesteld moeten worden. Nu lees ik overigens ook dat mijn type motor niet altijd met mechanische klepstoters is gemaakt, maar dat er ook zijn met hydraulische. We zullen zien.
Ik tank nu ook alleen nog 98, weet eigenlijk niet waarom ik er 95 in deed. Theorie daarachter waarschijnlijk omdat ik toch bijna niet op benzine rij, slaat eigenlijk nergens op ...
Gelukkig heb ik een goede Volvo specialist in de buurt, geen dealer! Ik kom daar eigenlijk al teveel de laatste tijd
Volgende keer laat ik ze even en diagnose stellen daarvoor. Het is nu nog niet zo extreem storend, alleen het viel heel erg op toen het ineens verdwenen was. Ik zal nog eens 50 km op benzine gaan rijden, kijken of het weer verdwijnt.
Ik heb alleen het idee, aan de hand van omschrijvingen van anderen, dat het iets met de nokkenas is, of de kleppen die gesteld moeten worden. Nu lees ik overigens ook dat mijn type motor niet altijd met mechanische klepstoters is gemaakt, maar dat er ook zijn met hydraulische. We zullen zien.
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Ik lees twee verschillende dingen.
- geluid van de motor
- geluid tijdens schakelen / koppelen
Misschien moet je je versnellingsbak en/of koppeling eens na laten kijken. Heeft de bak nog voldoende vloeistof of probeer deze een keer te verversen? Slipt je koppeling door?
Wat is precies het bouwjaar van je auto? De LPi inbouwer moet hier eigenlijk goed naar kijken voor inbouw, misschien heb je wel een net wat nieuwer T4 blok zonder de hydraulische klepstoters, dan heb je namelijk wel extra smering nodig in de vorm van flashlube.
- geluid van de motor
- geluid tijdens schakelen / koppelen
Misschien moet je je versnellingsbak en/of koppeling eens na laten kijken. Heeft de bak nog voldoende vloeistof of probeer deze een keer te verversen? Slipt je koppeling door?
Wat is precies het bouwjaar van je auto? De LPi inbouwer moet hier eigenlijk goed naar kijken voor inbouw, misschien heb je wel een net wat nieuwer T4 blok zonder de hydraulische klepstoters, dan heb je namelijk wel extra smering nodig in de vorm van flashlube.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Ik denk dat de versnellingsbak/koppeling in orde is, misschien een keer de schakelbusjes vervangen maar dat speelt nog niet zo.
Het geluid komt van de motor maar is erg duidelijk wanneer je schakelt bij 2500/3000 rpm of hoger. Eigenlijk hetzelfde als dat je stationair even gas geeft en loslaat.
Bouwjaar is 99 maand 09. Blok is van model 2000 dus met volgnr 2 die, zoals ik er en der lees, vooral in het begin nog wel met hydraulische klepstoters geleverd is. Hoe dan ook, er zit al een flashlube bij!
Ik heb er vanochtend extra op gelet en de eerste 5 minuten is het een erg droog geluid. Na 15 min rijden klonk het weer gezond! Misschien oliedruk laag in het begin?
Voor mij blijft het gissen want het kunnen zoveel dingen zijn. Laat de garage binnenkort wel weer een oordeel vellen
Het geluid komt van de motor maar is erg duidelijk wanneer je schakelt bij 2500/3000 rpm of hoger. Eigenlijk hetzelfde als dat je stationair even gas geeft en loslaat.
Bouwjaar is 99 maand 09. Blok is van model 2000 dus met volgnr 2 die, zoals ik er en der lees, vooral in het begin nog wel met hydraulische klepstoters geleverd is. Hoe dan ook, er zit al een flashlube bij!
Ik heb er vanochtend extra op gelet en de eerste 5 minuten is het een erg droog geluid. Na 15 min rijden klonk het weer gezond! Misschien oliedruk laag in het begin?
Voor mij blijft het gissen want het kunnen zoveel dingen zijn. Laat de garage binnenkort wel weer een oordeel vellen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 14
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
mmmm ik lees dat je een full synt olie gebruikt
doe je dit al lang ???
of is dit iets van de laatste tijd ????
ik weet dat mijn ride op een half synt staat daar moet je echt geen full synt meer op gooien want dan heb je troubels
suc6 Roy
doe je dit al lang ???
of is dit iets van de laatste tijd ????
ik weet dat mijn ride op een half synt staat daar moet je echt geen full synt meer op gooien want dan heb je troubels
suc6 Roy
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
De vorige eigenaar claimde altijd full synt. te gebruiken, mijn garage gooit dat er bij verversen ook in. Wat voor problemen kun je daarmee krijgen dan??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 14
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
een full synt lost alle aangekoekte olie resten in het motor blok op omdat het dunner en agressiever is
heb ooit eens deze fout gemaakt bij een golf 16v uit eindelijk hele motor uit elkaar en alles schoon maken en vooral lekkages
heb ooit eens deze fout gemaakt bij een golf 16v uit eindelijk hele motor uit elkaar en alles schoon maken en vooral lekkages
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Duidelijk! Volgens mij heeft onze versnellingsbak trouwens geen schakelbusjes.
Dus die zul je ook niet hoeven te vervangen.
Dus die zul je ook niet hoeven te vervangen.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 22:08
- 14
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2005
- Locatie: Enschede
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
juist dirk volgens mij hebben wij kabels om te schakelen
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Is het ook niet je wastegate van de turbo die wat rammelt?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Ja had ik ook aan gedacht, is ken dat geluid alleen niet. Is dat niet meer echt een ratel? Altijd moeilijk om een geluid te beschrijven/interpreteren
Klinkt dat als een droog motor geluid? Is dit makkelijk te spotten?
Klinkt dat als een droog motor geluid? Is dit makkelijk te spotten?
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 14
- Roepnaam: Vé
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Kan je anders een filmpje maken met geluid? Even uploaden via youtube...
Dan kunnen we even luisteren
Ben benieuwd naar het geluid en het eventuele probleem namelijk.
Cheers, Vé
Dan kunnen we even luisteren
Ben benieuwd naar het geluid en het eventuele probleem namelijk.
Cheers, Vé
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: B T4 LPi motor klinkt erg droog/ klinkt als diesel
Is er nog niet van gekomen, ik weet ook niet of het wel duidelijk te horen zal zijn op een filmpje. Maar proberen waard uiteraard!
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
- 13
na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor
Beste mensen,
Hier een puntje waar ik al last van heb zolang ik de auto heb:
Als ik de motor (1.8l, s40,2000) start dan klinkt de motor even als een dieselmotor en daarna klinkt het weer normaal. Dit doet de motor elke keer als ik hem koud start. Zodra ik gelijk na het starten een beetje gas geef is het geluid weg en komt niet terug zolang de motor draait. Als ik geen gas geef ebt het geluid na ongeveer 3 seconden weg en heb ik er ook geen last meer van.
Op zich heb ik er geen last van, maar ik wil niks blijvend beschadigen, dus vandaar de vraag: waar komt dit vandaan, en is het schadelijk?
Het is altijd moeilijk om een geluid te omschrijven, maar het klinkt echt als een dieselmotor. Mocht niemand dit herkennen dan kan ik eventueel een filmpje maken met het geluid.
Daarnaast heb ik heel soms een error over de knock-sensor. Kan dit ermee te maken hebben? Ik ben nog steeds bezig met de 'misfire' error (bougies vervangen, bobine gewisseld, nieuwe bougiekabels besteld, maar nog niet geprobeerd), dus het kan ook zijn dat de knock-sensor een beetje ontregeld raakt door het misfire probleem.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten Hendrik
Hier een puntje waar ik al last van heb zolang ik de auto heb:
Als ik de motor (1.8l, s40,2000) start dan klinkt de motor even als een dieselmotor en daarna klinkt het weer normaal. Dit doet de motor elke keer als ik hem koud start. Zodra ik gelijk na het starten een beetje gas geef is het geluid weg en komt niet terug zolang de motor draait. Als ik geen gas geef ebt het geluid na ongeveer 3 seconden weg en heb ik er ook geen last meer van.
Op zich heb ik er geen last van, maar ik wil niks blijvend beschadigen, dus vandaar de vraag: waar komt dit vandaan, en is het schadelijk?
Het is altijd moeilijk om een geluid te omschrijven, maar het klinkt echt als een dieselmotor. Mocht niemand dit herkennen dan kan ik eventueel een filmpje maken met het geluid.
Daarnaast heb ik heel soms een error over de knock-sensor. Kan dit ermee te maken hebben? Ik ben nog steeds bezig met de 'misfire' error (bougies vervangen, bobine gewisseld, nieuwe bougiekabels besteld, maar nog niet geprobeerd), dus het kan ook zijn dat de knock-sensor een beetje ontregeld raakt door het misfire probleem.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten Hendrik
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
- 13
Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor
Ik ben nu zover dat ik denk dat de motorstoring en het rare geluid met elkaar verband houden, en dat de oplossing ligt in het stellen van de kleppen.
Nu las ik op het forum dat klepstellen 800 euro kost, wat ik persoonlijk een belachelijke prijs vind voor iets wat redelijk vaak moet gebeuren.
Daarom wil ik een poging doen om dit zelf aan te pakken. Ik las ook dat iemand dit ook zelf gedaan had met een S60 (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589). Nu is mijn vraag: in hoeverre komt dit verhaal overeen met de 4 cyl 1.8 uit 2000?
Hoe kan ik zonder het kleppendeksel te demonteren de klepspeling controleren?
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten Hendrik
Nu las ik op het forum dat klepstellen 800 euro kost, wat ik persoonlijk een belachelijke prijs vind voor iets wat redelijk vaak moet gebeuren.
Daarom wil ik een poging doen om dit zelf aan te pakken. Ik las ook dat iemand dit ook zelf gedaan had met een S60 (http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=1589). Nu is mijn vraag: in hoeverre komt dit verhaal overeen met de 4 cyl 1.8 uit 2000?
Hoe kan ik zonder het kleppendeksel te demonteren de klepspeling controleren?
Alvast bedankt voor de reacties,
Groeten Hendrik
-
- 1st Gear member
- Berichten: 193
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Kollumerzwaag
Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor
hallo
dat zware tikken wat je hoort zijn volgens mij gewoon de hydrauliche klep stoters die dan even te weinig olie hebben.
het kan ook zijn dat de olie te dik is ik gebruik zelf 10w40 van kroonolie en heb er in de winter als het echt koud is ook last van. ik zou dus eigenlijk voor de 5w40 moeten kiezen maar dat vind ik weer te dun voor de zomer. ik weet wel dat de olie vervangen ook een groot verschil kan maken en het filter dan niet vergeten .
ik heb trouwens een 1.8 uit 96 dus weet niet of we dezelfde motoren hebben .
groeten Watze
dat zware tikken wat je hoort zijn volgens mij gewoon de hydrauliche klep stoters die dan even te weinig olie hebben.
het kan ook zijn dat de olie te dik is ik gebruik zelf 10w40 van kroonolie en heb er in de winter als het echt koud is ook last van. ik zou dus eigenlijk voor de 5w40 moeten kiezen maar dat vind ik weer te dun voor de zomer. ik weet wel dat de olie vervangen ook een groot verschil kan maken en het filter dan niet vergeten .
ik heb trouwens een 1.8 uit 96 dus weet niet of we dezelfde motoren hebben .
groeten Watze
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
- 13
Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor
Bedankt voor je reactie!
Helaas hebben wij niet dezelfde motor, want ik heb geen hydraulische klepstoters, maar kleppen die gesteld moeten worden...
Een dure geschiedenis als ik de forums zo lees...
Helaas hebben wij niet dezelfde motor, want ik heb geen hydraulische klepstoters, maar kleppen die gesteld moeten worden...
Een dure geschiedenis als ik de forums zo lees...
-
- Engine off
- Berichten: 17
- Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
- 13
Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor
Na een oliewissel bleek een klep te gaan ratelen, en dat gaf aan dat mijn foutcode wel eens bij de kleppen gezocht zouden moeten worden. Ik heb deze kleppen gesteld (een enorme klus), en ik heb een tutorial geschreven voor op het forum (7-8 pagina's).
Echter tijdens het in elkaar zetten van de variabele kleptiming liep ik tegen iets aan wat niet in Vadis staat, en ook niet in de Haynes manual.
De variabele kleptiming poulie op de intake-nokkenas heeft twee delen: de buitenring met de tanden erop, en de binnenring die aan de nokkenas vast zit. Beide ringen kunnen ongeveer10 graden van elkaar draaien.
De boel wordt afgesteld door:
- de inlaat en uitlaat nokkenas uit te lijnen en te borgen in de groeven aan de achterzijde van de nokkenassen.
- de markeringen op de krukas en beide nokkenas-poulies tegenover de merktekens op het blok te zetten.
Echter is alles dan nog niet bepaald, want door bovenstaande afstellingen hebben de beide nokkenassen, de uitlaatnokkenas-poulie en de buitenste ring van de inlaatnokkenas-poulie een vastgelegde positie, maar de binnenste ring kan nu nog die 10 graden roteren om de inlaatnokkenas heen. Nergens staat beschreven in welke stand deze binnenring moet staan. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Ik vraag dit omdat het dieselgeluid (het geratel) voor het klepstellen alleen de eerste seconde te horen was bij koude motor, nu heb ik hetzelfde geluid als de motor (warm) stationair draait. Ik kan nu duidelijk horen dat de variabele kleptiming-poulie dit doet, en ik denk dat het ligt aan de afstelling van de binnenring. Het klinkt net alsof de binnenring van de poulie steeds tegen de uiterste stand van die 10 graden aantikt.
Alvast bedankt voor het antwoord, en zodra ik hiervoor een oplossing heb, zal ik dit aan de tutorial toevoegen en zal ik het gehele verhaal online zetten op het forum.
Groeten Hendrik
Echter tijdens het in elkaar zetten van de variabele kleptiming liep ik tegen iets aan wat niet in Vadis staat, en ook niet in de Haynes manual.
De variabele kleptiming poulie op de intake-nokkenas heeft twee delen: de buitenring met de tanden erop, en de binnenring die aan de nokkenas vast zit. Beide ringen kunnen ongeveer10 graden van elkaar draaien.
De boel wordt afgesteld door:
- de inlaat en uitlaat nokkenas uit te lijnen en te borgen in de groeven aan de achterzijde van de nokkenassen.
- de markeringen op de krukas en beide nokkenas-poulies tegenover de merktekens op het blok te zetten.
Echter is alles dan nog niet bepaald, want door bovenstaande afstellingen hebben de beide nokkenassen, de uitlaatnokkenas-poulie en de buitenste ring van de inlaatnokkenas-poulie een vastgelegde positie, maar de binnenste ring kan nu nog die 10 graden roteren om de inlaatnokkenas heen. Nergens staat beschreven in welke stand deze binnenring moet staan. Wie kan mij hier meer over vertellen?
Ik vraag dit omdat het dieselgeluid (het geratel) voor het klepstellen alleen de eerste seconde te horen was bij koude motor, nu heb ik hetzelfde geluid als de motor (warm) stationair draait. Ik kan nu duidelijk horen dat de variabele kleptiming-poulie dit doet, en ik denk dat het ligt aan de afstelling van de binnenring. Het klinkt net alsof de binnenring van de poulie steeds tegen de uiterste stand van die 10 graden aantikt.
Alvast bedankt voor het antwoord, en zodra ik hiervoor een oplossing heb, zal ik dit aan de tutorial toevoegen en zal ik het gehele verhaal online zetten op het forum.
Groeten Hendrik