Benzinemotor klinkt als een dieselmotor

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9664
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Bericht door R.O.B »

Je zegt dat het niet in Vadis staat en het verhaal is voor mij een beetje moeilijk te volgen, maar ik heb een toch een poging gedaan om het in Vadis te vinden:
Afbeelding
Heeft het niet met het 4e/5e plaatje te maken?
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Bericht door heze »

Beste Rob,

Ik heb daar inderdaad ook een tijdje naar zitten staren, maar er staat in de uitleg dat de makeringspunten corresponderen met de inkepingen. Op de foto doen ze dat juist niet. Op zijn minst verwarrend dus.

Ook zegt dit alleen maar iets over de uitlijning tussen de inkeping in het deksel en de buitenste ring van het tandwiel. De binnenste ring kan dan nog steeds 10 graden verdraaien (dit is de ruimte die de variabele kleptiming heeft om de nokkenas zelf bij te stellen).

Bedankt voor je toevoeging, maar ik kom er dus nog steeds niet helemaal uit. Is er een forumlid die toevallig monteur bij Volvo is die me dit kan vertellen?

Bedankt alvast!
heze
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 22:21
13

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Bericht door heze »

Beste mensen,
Om de kennis te delen zet ik hier het antwoord op mijn eigen vraag neeR:

Het ratelen komt door de poulie van de inlaatnokkenas. Op deze poulie zit een mechanisme voor variabele kleptiming. Het komt vaker voor dat dit gaat ratelen, naarmate de kilometers verstrijken...

Dit ratelen wordt bijna altijd veroorzaakt door deze poulie of de actuator die deze poulie aanstuurt. Bij mij dus de poulie zelf...

Deze poulie kost (15 okt 2010) 145 euro.
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Stampende motor...

Bericht door sniperv »

Voor de experts onder ons: Ik vind het zo lijken dat mijn 2.0 uit '99 klinkt alsof het een diesel is.... Oftewel ik vind hem nogal stampen stationair.

Iemand enig idee wat deze klachten zouden kunnen betekenen? Dacht zelf iets van bobine, bougies of in die richting....
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
Gebruikersavatar
Haporta
Idle
Idle
Berichten: 30
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 22:37
13
Locatie: Groningen

Re: Stampende motor...

Bericht door Haporta »

staan ze ook wel om bekend he, dat ze een bijna dieselachtig geluid produceren.
Dit komt omdat het een lange slag motor is, en dus stampen ze, betekend wel veel koppel :tumbup
Ben nog helemaal 'Vol'van mijn Volvo...
sniperv
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 06 okt 2010, 21:01
13
Locatie: hilversum

Re: Stampende motor...

Bericht door sniperv »

Haha ja je hoort me ook niet klagen over het vermogen hoor. Maar goed om te weten dat er dus misschien niks aan de hand hoeft te zijn
Volvo V40 2.0 02-1999, 179000 en een beetje.....
wbeetje
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: di 16 feb 2016, 22:26
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000

mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Bericht door wbeetje »

ik vind dat mijn S40 2.0T 160 pk uit 2000 behoorlijk zwaar geluid geeft, trilt ook een beetje zo'n beetje overal. Hij loopt verder prima, snel in sprint, vooral vanaf zo'n 4000 toeren. Top vorige week uitgeprobeerd, 220 op teller en hij wilde nog meer.

Wat zou het kunnen zijn, vooral als ie stationair loopt ie dus veel te zwaar lijkt het wel, maar je merkt het alleen in de auto. Buiten en als je de motorkap open hebt, hoor ik niks geks.

Ik zat zelf aan de motorsteunen te denken, maar als die niet goed meer zouden zijn, zou de motor bij gas geven toch alle kanten op moeten bewegen, dit is niet het geval. :think
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Bericht door volvoS40 »

Heb het zelfde een beetje, nu brommen ze ook wel iets meer dan de non turbo's
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Hansje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
13
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Middelharnis

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Bericht door Hansje »

eerste verdachte, motor- en versnellingsbakophanging/steunen.

Heb het met de witte ook gehad en allemaal vervangen, niet alleen voor de dreun/trilling en nu is het weg.

Ik voelde en zag het zelfs in mijn stuurwiel,

het hoeft het niet te zijn maar de kans is het grootst, visuele controle is lastig....

de wagens worden steeds ouder en zal je ook steeds meer tegen vervanging aanlopen,

komt goed, lekker de tijd nemen en zoeken..

Hans
Let the Moose go loose
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Bericht door sjoerdb »

Om te testen of uit te sluiten, auto op de handrem, motorkap open en vanaf de zijkant kijken naar reactie van motorblok, iemand anders die je vertrouwd de auto proberen weg te rijden in eerste of achteruit versnelling. Zo kun je kijken of je blok zwaar weg kantelt of niet. Tegen stoep randje kan ook werken.
Plaats reactie