Pagina 1 van 5

Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 07:51
door Christopher_T4
Afbeelding

Bij mij heb ik de nippel die van dit slangetje in de luchtfilterbuis zit vervangen, omdat hij was afgebroken.

Sinds ik dat gedaan heb kan ik mijn turbo beter horen en hoor ik de wastegate ook afblazen. Ik schrok er zelfs van, omdat ik het daarvoor nooit zo duidelijk heb gehoord. Wel de turbo horen opspoelen, maar heel zachtjes en het was meer een huil. Die huil is er nog steeds, maar er is een duidelijker turbo ("whoeshh") geluid bijgekomen en ook de wastegate had ik nog nooit eerder horen afblazen. De auto voelt ook levendiger. Hij was altijd wel snel, maar het gasrespons is nu merkbaar beter en hij loopt ook beter stationair.

Omdat ik wel eens gehoord had dat, wanneer je een open luchtfilter monteert je het geluid van de turbo ook beter hoort, dacht ik dat mijn luchtfilterbuis misschien was losgekomen. Maar die zit nog netjes op z'n plek. Ik kan dus niet zien of er iets los zit. Kan het daarom kloppen dat ik dit allemaal merk doordat alleen dat slangetje weer vast zit?

Een filmpje van mijn (Stigma) falende (EVAP)magneetventiel (hetzelfde effect zal ook zo zijn als de eenweg klep defect is)
<embed width="600" height="361" type="application/x-shockwave-flash" allowFullscreen="true" allowNetworking="all" wmode="transparent" src="http://static.photobucket.com/player.swf" flashvars="file=http%3A%2F%2Fvid1240.photobucket.com%2Falbums%2Fgg493%2Funphoto78%2FVolvo%2Flucht_zpscc29f7e4.mp4">[/video]

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 09:26
door DirkT4
Is bij mij ook kapot gegaan door een beunhaas garage....

Afbeelding

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 11:03
door Christopher_T4
? Ik snap even niet wat dit te maken heeft met mijn vraag?

@DirkT4: dat is bij jou inmiddels dus ook weer gerepareerd. Die nippel kostte me maar 5,50 bij de dealer, dus heb ik dat van de week meteen gefixed. Had dat bij jou ook zo'n effect naderhand?

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 11:27
door DirkT4
Hij is bij mij niet gerepareerd... maar ze hebben het vastgekit aan/in de buis.
Niet echt de beste oplossing, zal ook eens een nieuwe nippel halen, heb je het artikelnmr voor mij?

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 11:31
door Christopher_T4
Nee, sorry, heb de verpakking en bon weggegooid. Normaal gesproken bewaar ik de bon altijd wel, maar in een opruimbui per ongeluk weggegooid. Nu is dat voor dit kleine onderdeel gelukkig niet zo erg.

Het heet in ieder geval "nippel" :P Dat stond ook op de bon en verpakking. Bij de dealer hadden ze hem direct in het systeem gevonden voor mij.

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 13:44
door Christopher_T4
Yup, maar nu back on topic: :vertag

WAAR IS DIE SLANG NOU VOOR? (A)

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 19:23
door Wouter
EVAP systeem.

De slang die je ziet met de eenrichtingsklep, gaat naar EVAP purge valve.
Die op zijn beurt weer verbonden is met de EVAP canister (brandstofdamp verzamel pot) en deze zit weer verbonden met de brandstoftank.

De canister en de purge valve heeft als functie het opvangen en bewaren van benzine dampen van oa de benzinetank, het motormanagement zorgt er dan voor dat deze weer netjes verbrand wordt door de motor.

Bij het losdraaien van de tankdop hoor je wel eens gesis.
Dit komt door de onderdruk van de motor welke veroorzaakt wordt door het aanzuigen van de lucht voor de motor.

Dit is wat VADIS erover zegt:

Afbeelding

EVAP is the EVAPorative control system which processes the petrol vapour in the fuel tank. These gases harm the environment.
The car has a canister with a carbon filter which can absorb a large quantity of petrol vapour while the vehicle is standing in the sun (when a lot of fuel evaporates). The vapour is then introduced into the combustion process during driving.
To control this process there is a solenoid valve mounted on the canister which is operated by the engine control module (ECM).
While the car is stationary the valve is closed, but there is a connection to the fuel tank.
When the car is being driven the valve opens when engine coolant temperature (ECT) exceeds +60°C and the intake air temperature (IAT) exceeds −10°C. A connection is then made with the engine intake manifold. The valve is operated by an 8 Hz pulsed signal.
While the canister is open the injection times are adjusted with the heated oxygen sensor (HO2S) providing feedback. The system is adaptive, so that the canister can be completely purged. Even at wide open throttle (WOT) (oxygen sensor not working) the system remains in operation.

Groetjes Wouter

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 23:01
door Christopher_T4
Thanks Wouter :tumbup

Maar nu vraag ik me dus af waarom ik mijn turbo en het afblazen beter hoor? Dat heeft hier verder niet veel mee te maken lijkt me...

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: vr 28 mei 2010, 23:21
door Wouter
Als je een vacuum lek hebt, heeft dat altijd gevolgen voor het motor regel gedrag.

http://www.aa1car.com/library/vacleak.htm

Groetjes Wouter

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 09:38
door Christopher_T4
Thanks!

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 09:58
door DirkT4
Maar op die afbeelding zie ik de slang toch niet richting de buis voor de LMM lopen?

Re: B Waar is dit slangetje van? (turbo / T4)

Geplaatst: za 29 mei 2010, 11:45
door Wouter
De slang loopt vanaf de EVAP purge valve naar een T stuk.
Vanaf het T stuk gaat een slang naar de aanzuig buis na de Lucht Massa Meter en de andere slang gaat naar het inlaatspruitstuk achter de gasklep.

http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_175519

Groetjes Wouter

Alles over Terugslagklep terugslagkleppen turbo T4 2.0T

Geplaatst: do 20 jan 2011, 18:29
door Dark Rider
aangezien een van de twee defect is,moet ik het onderdeelnummer van dit onderdeel hebben want de dealer kon het niet vinden in z'n boeken en comp. :swear
Afbeelding

Re: terugslagventielklepdingetje

Geplaatst: do 20 jan 2011, 18:40
door krismazur
wat is dat nou voor dealer :swear :O
als hun het niet kunnen vinden, wie dan wel :vertag

Re: terugslagventielklepdingetje

Geplaatst: do 20 jan 2011, 18:53
door schaefer
is 't maybe dit nr.: 30854703 (nippel) - op basis van een t4 '98. Dit is onderdeel dat 't meest erop lijkt in vadis exploded view in de buurt van luchtfilter!

Re: terugslagventielklepdingetje

Geplaatst: do 20 jan 2011, 19:33
door Dark Rider
Ik had inderdaad wel even wat info over de wagen e.d. mogen geven,maar t is voor een T4 uit 98 :sleeping
Ow en heeft iemand een vadis kopie voor mij misschien? Ik heb een cd maar die is vrij oud en wil niet opstarten in vista 64.

Re: terugslagklep T4

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 17:34
door Dark Rider
Na op de sloop een T4 te hebben opgespoord,kwam ik er achter dat die precies dezelfde kwaal had.De klep die aan de motor kant zat,werkte de terugslag ook niet meer.Na wat leeswerk op andere fora,las ik dat iemand ze vervangen had door een metale versie,dus vanochtend naar een perslucht specialist gegaan en dit soort terugslagkleppen gehaald.Ik heb ze gemonteerd en werkt helemaal top,echt super.De motor loopt een stuk netter,heb ik het idee.Zeker is ,dat de levensduur veel langer zal zijn dan die gammele Volvo klepjes.Deze klep zit echt dicht als ie dicht moet zijn,en faalt niet zoals de Volvo kleppen.Ook gelijk alle slangen vervangen die van toepassing waren,aangezien deze verweerd waren en kunstof T-stuk vervangen door metaal.Dit is echt een aanrader !!

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding

Re: terugslagklep T4

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 21:16
door Wouter
Goed om te horen dat het gelukt is, ziet er goed uit. :tumbup
Voor diegene die er ook last van hebben post even het onderdeel nr, de prijs en waar je het vandaan hebt.

Dus het geflutter is nu ook weg?

Groetjes Wouter

Re: terugslagventielklepdingetje

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 22:00
door devnullT4
DirkT4 schreef:wat doet dat onderdeel eigenlijk precies? En nog belangrijker, wat zijn
de kenmerken als deze kapot is?
Deze 2 vragen heb ik eerlijk gezegd ook, iemand ?
Nooit erg om een veel voorkomende T4 kwaal aan te pakken :-D

Re: terugslagklep T4

Geplaatst: ma 24 jan 2011, 22:17
door Wouter
Het zorgt voor de brandstof damp afvoer (verbranding), dit gaat de gasklep in of via het inlaat traject.

Waarschijnlijk sneuvelt degene die op de gasklep zit door de hoge turbo druk.
Bij Darkrider 1,5 bar tegendruk, de inlaat zijde is vele malen lager (namelijk onderdruk)!

Groetjes Wouter