Pagina 4 van 5

Losse (vacuum?)slang

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 16:29
door BartholdT4
Beste mensen,
Wie kan mij vertellen wat dit voor los slangetje is?
Het komt vanaf de dikke slang uit het luchtfilterhuis. Het knietje is duidelijk afgezaagd en zit/zat los in een kleine opening aan de zijkant van die dikke slang gestoken. Dat aansluitinkje lijkt ook ooit afgebroken ofzo. Het past allemaal maar matig!
Als ik het met lopende motor eruit trek merk ik geen verschil trouwens.
Afbeelding
Bedankt vast!

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 18:16
door myalexx
Die pijp moet daarin, origineel zit er een ander bochtje in maar dat maakt verder niet uit als het maar goed dicht zit.

zonder dat pijpje zuig je valse lucht aan net na je lucht massa meter en kan je wagen anders rijden of onzuiniger enzo.

Re: Alles over Terugslagklep terugslagkleppen evap systeem

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 18:58
door RRRRamon
Wanneer het pijpje er niet in zit zuig je ook vuile lucht aan met stof/zand etc. want het is ná je luchtfilter. Zand en stof in je inlaattraject (na je luchtfilter) wil je niet hebben in je turbo. Het turbinewiel draait rond met 100.000 tpm en dan komt ie een zandkorrel tegen... :O :hand

Snel er weer in stoppen en zorgen dat het afdicht.

Re: Probleem na vervangen vacuüm terugslagklep

Geplaatst: ma 31 aug 2015, 22:49
door tkoster
Zit daar geen elektrische sturing op, of is het alleen vacuum ?
Anders misschien stekker los, draadbreuk.
Probeer eens even wat aan de bekabeling heen en weer te bewegen, wellicht een draadbreuk ergens, heb ik ooit gehad met een LPG injector, en op die manier gevonden.

Vraag over de EVAP

Geplaatst: do 07 jan 2016, 14:37
door GSlandrover
Ik heb me zojuist aangemeld en voorgesteld en gelijk al mijn eerste vraag. Ik heb sinds gisteren een V40 1.8 benzine uit 2001. Het volgende;

Gisteren heb ik de auto opgehaald en heb er na een proefrit, probleemloos 150 km mee naar huis gereden. 's Avonds nog een rondje gedaan, geen probleem. De tank was haast leeg en vanmorgen heb ik dus getankt.
Vrij snel daarna (paar km) begon ie te sputteren en viel zelfs uit. Ik heb redelijk wat techniek ervaring en dacht natuurlijk meteen aan de tankontluchting. Dop was niet het probleem.
Na de zoekfunctie te hebben gebruikt kwam ik erachter dat Volvo iets doet met de tankbeluchting icm met een koolstoffilter en een klep (pierburg).

Nu de eerste vraag; ik meet op de stekker náár de Pierburg klep (op radiateur) 7.2V bij draaiende motor. Is dit te weinig of wordt de klep proportioneel aangestuurd?

Nu heb ik de slang naar de luchtinlaat losgehaald en afgedopt (m8 boutje) en het haakse slangetje onderop dat naar het koolstoffilter gaat eraf getrokken. Nu draait de auto wel netjes, geen gestotter en valt niet meer uit.

Nu kunnen het 3 dingen zijn lijkt mij;
-koolstoffilter verstopt/dicht (kan dat?)
-Pierburgklepje stuk
-aansturing naar het klepje niet genoeg

Wie kan mij verder helpen? Alvast bedankt.

Ps Kan het kwaad even zo te rijden? Hij doet het goed zo, inmiddels 35 km gereden, er is dus wel wat meer (lucht) ruimte in de tank.

Grtz Erik

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: do 07 jan 2016, 17:49
door volvoS40
Er zijn er nog een aantal die dat ding afgedopt hebben/ verwijderd.
Dit schijnt verder geen problemen op te leveren.

Die klep wil nog wel eens stukgaan en is bij diverse mensen ook al eens vervangen.
Dat die pot zelf bij leden zijn vervangen lees je niet echt veel over.

Er zijn wat topics over, misschien kan je die eens doorspitten.

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: do 07 jan 2016, 19:25
door ronker
Zonder de bijzonderheden van het Volvosysteem te kennen kan ik wel beamen dat een slecht werkende EVAP veel problemen kan geven. Beetje vergelijkbaar met EGR problemen.

Er gaat een bepaalde hoeveelheid lucht (evt met benzinedamp) de motor in die niet geregistreerd wordt door de LMM. Daardoor kan de ECU ontsteking edg niet goed afregelen, uiteindelijk wordt dit door de lambda gemeten waardoor de ECU gaat proberen te corrigeren enz. enz., met als gevolg onregelmatige motorloop, een plofje af en toe en mogelijk een te arm afgeregeld mengsel met alle risico's vandien.

Helemaal legaal is het niet om het systeem buiten werking te stellen maar ik heb het nog niet meegemaakt dat er bijvoorbeeld bij een APK naar gekeken wordt :whistle
Je moet er dan wel voor zorgen dat er wel een ontluchting is naar de buitenlucht want anders trekt je tank vacuum, beste is de slang die vanaf je tank naar het klepje loopt open te laten.

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: do 07 jan 2016, 21:39
door GSlandrover
Nu ik er nog eens over nadenk valt er 1 optie af, het koolstoffilter zal niet verzadigd/verstopt zijn. Dat zit er nu immers nog tussen. Ik heb enkel het pierburg klepje uitgesloten.

Blijven dus 2 dingen over;
-klepje kaduuk
-aansturing van het klepje niet goed

Zoals gemeld meet ik daar 7,2Volt, is er iemand die kan zeggen of dat normaal is? Het is (denk ik) een gewoon zwart/wit (open dicht) klepje en die zal dus 12V nodig hebben...

Vanmiddag heb ik de slangetjes er weer even opgedrukt en het gedonder begon vrij snel weer, wisselend stationair toerental, af en toe een hikje en rookt dan ook wat. Alsof ie niet goed inspuit.

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: do 21 jan 2016, 08:53
door GSlandrover
Ik heb nu net voor de 2de keer getankt met de V40. Nadat ik hem de eerste keer had volgegooid (tot afslag) begon het probleem. Stotteren en zelfs uitvallen. Klepje afgekoppeld en nu is het niet na het tanken.

Ik heb de meeste topics al doorgelezen, maar ik kom er niet achter wat het probleem nu is, maar ik denk het volgende;

Ik denk dat het klepje geen klepje meer is, maar helemaal doorlaat. Dat betekend dat de motor via de inlaat constant aan de tank zuigt. Bij een halfvolle tank is dat geen probleem. Er zit dan veel lucht in, duurt lang voordat er vacuum is en er komt wat lucht in de tank door de dop. Maar als de tank tot in de vulhals vol is, is de tank zó vacuum gezogen en is aanzuigen door de dop ook lastig omdat de slang volstaat met benzine.

Maw; het stotteren komt doordat de motor geen brandstof krijgt (tank vacuum) en niet door een vals mengsel in de inlaat.

Klinkt dit aannemelijk? Ik overweeg om een nieuw klepje te steken, al weet ik nog steeds niet of het voltage erheen goed is. Ik heb al wel gelezen dat het door de ECU aangestuurd wordt en dat het wel eens toerental afhankelijk kan zijn. Ik heb stationair gemeten.
Het rijden met een afgeblind klepje merk ik overigens niks van. Vind wel dat ie af en toe wat hoog stationair loopt, maar dat kan aan de temp liggen. Thermostaat blijft denk ik open staan, morgen monteer ik een nieuwe.

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 11:36
door ronker
Bij een volle tank is is de verzadiging van de aangezogen damp veel hoger dan bij een lege/ half lege tank, maw de verbranding wordt nadeliger beïnvloed als de EVAP open staat bij een volle tank dan bij een lege tank, en dit zorgt voor een grotere correctie op de lambda

Vacuüm van de tank heeft er (waarschijnlijk) niks mee te maken, onderdruk van de EVAP is niet groot genoeg om je tank vacuüm te zuigen.

EVAP klep wordt, net als bij een EGR aangestuurd op basis van load en toerental. Je kan de slang van de tank naar de klep gewoon dicht zetten zonder dat dit problemen geeft.

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 12:40
door GSlandrover
Bedankt, ik heb nu het slangetje dat vanaf het koolfilter komt en náár de pierburg klep gaat gewoon los liggen. De slang naar de inlaat heb ik afgedopt met een m8 bout. Hij rijdt nu prima.
De inlaat zuigt er behoorlijk aan en ikzelf denk dat die best de tank vacuum kan zuigen (maar dat is mss een zinloze discussie).

Wat jij zegt ben ik het mee eens, hoe minder lucht in de tank, des te verzadigder (?) is het mengsel. Maar zou ie daar zo bedonderd van lopen en zelfs uitvallen? Dat vind ik wel een beetje knullig van Volvo. Je bent haast bang om hem vol te tanken...

Re: Vraag over de EVAP

Geplaatst: zo 24 jan 2016, 17:46
door ronker
'T is meer dat de lambda iets anders meet dan te verwachten is aan de hand van de meting van de LMM, ontstekingstijdstip en inspuiting en iets probeert te corrigeren wat niet te manipuleren valt.

Want het klepje blijft openstaan en de correctie die de ECU doet heeft niet het te verwachten effect. Met als gevolg correctie op correctie.
Dus het is niet zozeer de aangezogen damp uit je tank die de motor beroerd laat lopen maar de pogingen van de ECU om weer een juiste lambda waarde te krijgen.

Het (bijna) uitvallen komt denk ik omdat de stappenmotor simpel gezegd ook maar een luchtschuif is die net genoeg lucht doorlaat om het stationair toerental stabiel te houden. Kapotte EVAP klep zorgt voor extra flow en nu gaat de ECU proberen op de stappenmotor te corrigeren en gaat het bovenste verhaal weer in werking, correctie op correctie, enz...

V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 17:53
door Harleyman
Ik heb nu sinds twee weken problemen met mijn v40 2.0t
Het vacuüm (op de turbodrukmeter) blijft in de min en ik heb erg weinig vermogen.
Normaal bij half gas ging de meter naar de 0 en met iets meer gas geven naar de + waardes.
Nu blijft de druk constant tussen -0.7 en -0.5 hangen.
Bij flink gas geven (bijna vol gas) gaat hij naar de 0 en bij volgas met moeite uiteindelijk naar de +0.5/0.6
Ook start de auto sochtends prima maar smiddags als hij in de zon heeft gestaan slaat hij gelijk af en wil hij niet meer aanslaan.
Vacuüm klepjes gecontroleerd,zijn heel (pas vervangen)
Kan geen lekkages/valse lucht ontdekken

Ik zat zelf te denken richting evap systeem, iets met vacuüm van de benzine tank als de auto in de zon heeft gestaan, en daarom niet start? Misschien zit ik helemaal verkeerd te denken?
En wat zou het probleem met mijn vacuüm kunnen veroorzaken?

Ik kan wel wat tips en advies gebruiken!

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: do 15 sep 2016, 09:58
door w.rusman
wellicht de klepjes per ongeluk verkeerd om aangesloten ? :whistle

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 19:01
door Harleyman
Hahaha bedankt voor de tip maar zo een GRIEP ben ik niet :tumbup
En de klepjes heb ik een 6000 km terug al vervangen

Ik ben ook al flink aan het speuren geweest op het forum en er zijn meer mensen met zulk soort vage problemen maar ik vind nooit ergens een antwoord of oplossing in die topics.

Ik heb nu de stationair regel klep schoongemaakt en pakking vervangen maar dat heeft tot betrekking op het niet starten in de zon niks geholpen...

Ik ga van het weekend tussendoor proberen de evap pot schoon te maken,misschien dat dat iets verschil gaat maken.

Zou het vacuum probleem iets met een verstopte katalysator te maken kunnen hebben misschien?
Omdat misschien de uitlaatgassen maar beperkt kunnen worden afgevoerd? (Teveel tegendruk)

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: zo 18 sep 2016, 14:50
door Harleyman
Vandaag de evap pot opengezaagd en weer gangbaar gemaakt van binnen.
Vacuum probleem is gelijk opgelost! Alle waardes weer normaal en goede turbodruk!
Alleen het starten in de zon doet hij nog steeds niet..... Weet nu in ieder geval wel dat het start probleem los staat van het vacuum probleem,ookal is het tegelijk begonnen.

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: di 20 sep 2016, 16:20
door Harleyman
Iemand toevallig een idee waar ik een nieuwe evap pot kan bestellen (behalve bij de dealer) en wat zoiets kost?
Nu ik zeker weet dat die mijn vacuum probleem veroorzaakte wil ik een nieuwe monteren,ipv degene die ik nu weer dichtgelijmt heb.

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: di 20 sep 2016, 16:46
door therenegade
Zo'n soort probleem heb ik ook alleen de vacume wil niet terug naar -1 wat het eerder wel heeft gedaan.
Nu blijft het steken bij -0,7. Turbo druk probleem waarschijnlijk, al gezien mijn turbo nu ook ver aan vervanging toe.
Check turbo na.

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 18:15
door Harleyman
Mijn probleem is nu opgelost door het koolstoffilter (evappot) schoon te maken, alleen ik heb hem nu dicht moeten lijmen en heb liever een goeie nieuwe.
De dealer vraagt 170.60 euro voor die pot dus zoek nu een alternatief.

Re: V40 2.0t 2000 vacuüm probleem

Geplaatst: ma 10 okt 2016, 12:56
door Caesar
Gezien je laatste reactie heb je het waarschijnlijk opgelost, maar ter achtergrond informatie voor toekomstige andere problemen voor anderen hier nog wat achtergrond informatie m.b.t. dit probleem.

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=36316