Alles over de luchtpomp hulpluchtsysteempomp koude motor

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Bericht door Miesjel »

Interessant. Hij stopt wel met draaien na een korte tijd. Waar is zo'n ding voor eigenlijk?
Denk dat ik ermee door ga rijden en desnoods af laat sluiten..
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Bericht door Miesjel »

Na 2uurtjes stilstand doet hij het gewoon weer. morgen kijken of het wat anders kan zijn... :O
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: zoemen onder de motorkap (Bendix)

Bericht door volvoS40 »

Afbeelding

Lokatie van de onderdelen in hydraulische remsystemen

1.Rempedaal
2.Remlichtcontact
3.Remdrukbekrachtiger
4.Tandem hoofdcilinder
5.ABS-regeleenheid (elektrische eenheid samen met hydraulisch systeem)
6.Remdrukbegrenzer, achterwielen
7.Handrem
8.Kabel handrem
9.Remklauw
10.Sensors
11.Pulswiel
12.ABS-waarschuwingslampje
13.Waarschuwingslampje aangetrokken handrem
14.Waarschuwingslampje remvloeistof
15.Vacuümpomp
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door Miesjel »

Toch een laatste vraag hierover. Dat ding begint bij mij steeds harder te joelen!
Hierboven staat beschreven hoe ik een nieuwe kan monteren.

Ik ben van plan hem echter af te sluiten. Heb vernomen dat het toch geen bijzondere functie heeft en zo paar centen in de pocket kan houden. :vertag
Kan ik dat doen door ergens een zekering uit te trekken???
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
zomertjes
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:47
13
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Den Ham (OV)
Contacteer:

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door zomertjes »

Er zit een dun zwart massakabeltje aan de pomp die aan de carosserie zit geschoefd.
Haal je dit kabeltje van de carosserie af, dan heb je hem buiten werking gesteld. :tumbup
Pomp is niet onafhankelijk gezekerd.
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door marcveen »

Of als je de auto op de brug hebt staan, aan de linkerzijde t.h.v. de aandrijfas, op de kokerbalk de stekker uit het relais nemen. Zo had de dealer hem bij mijn S40 gedeactiveerd.
Note: het is hetzelfde type relais als dat voor de radiator koelfan gebruikt wordt, dus laat je niet misleiden door het opschrift.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door Miesjel »

Bij mij is het straaljager gekuid ineens afgelopen! Denk dat de pomp nu overleden is.
Kan dat kwaad of moet ik hem nog steeds afkoppelen?
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
bum
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 23:24
12
Locatie: Delden

Re: hulpluchtsysteem

Bericht door bum »

Hallo volvo S40
Ik heb een 1.8 liter blok B4184S uit 1996 die ik een op een wil vervangen als dat kan anders een jongerblok als ik dan maar geen probleem met het moterregeleenheid krijg.
groeten BUM
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: hulpluchtsysteem

Bericht door volvoS40 »

Offtopic
vraag in het algmeeen.
waarom heeft een 1.8 dat systeem ?
de mijn hebt het niet

Ivm met dat deze op lpg loopt ?
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
bum
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 23:24
12
Locatie: Delden

Re: hulpluchtsysteem

Bericht door bum »

Alleen de eerste modellen uit 1996 hebben dit systeem op de 1.8 de modellen van 1997 zit het niet meer op

Groeten BUM
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: hulpluchtsysteem

Bericht door volvoS40 »

Dankje voor het antwoord. :-D
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Miesjel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 apr 2011, 09:31
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: hulpluchtsysteem

Bericht door Miesjel »

Heb een 2 liter uit 97 en heeft er ook eentje hoor... :P
Volvo V40 2.0 16V Exclusive 1997
Gebruikersavatar
Robbar
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 jul 2012, 10:26
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Bericht door Robbar »

Pendix van de Startmotor heb ik ook gehad. :think
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Bericht door marcveen »

Verder uit de uitleg van de luchtpomp:
If the engine coolant temperature (ECT) is between−11 °C and +35 °C, the pulsed secondary air injection system (PAIR) is activated immediately after the engine is started. Once the system has been activated, it operates for 136 seconds.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Korte zoem ( fluit piep...) bij starten koude motor.

Bericht door volvoS40 »

marcveen schreef:Relais zit aan de binnen zijde, onder bij de linker wielkast, het beste van onderaf bereikbaar als hij op de brug staat.
Relais is van het zelfde type als de koelfan van de radiator.

Ziet er zo uit (dit is bij een 850, maar komt op ongeveer hetzelfde neer).
[ Afbeelding ][ Afbeelding ]
Mag ik hier een aanvulling op geven, omtrent lokatie.
Volgens mij...... is het net, waar volvo het net zin in had om dat ding te plaatsen, bij mijn donor (die dit ook had) zat deze namelijk doodleuk onder de luchtpomp ergens vast gemaakt meer tegen het schutboard aan. (wagen 1996, model jaar 1997)

Hier kon ik met wat vriemelen vanaf de bovenkant gewoon bij om het los te koppelen (moest toch gedemonteerd worden)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Melvin
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 16:35
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Zutphen

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door Melvin »

Ik heb ook een nieuwer blok in mijn '97 V40 zitten. Hierbij zit de luchtpomp aansluiting er ook niet meer op.

Ik wil nu de rest van het luchtpomp systeem ook verwijderen. De pomp staat nu na het starten 2 minuten te blazen, waarbij de lucht gewoon de motorruimte in geblazen wordt omdat het andere eind van het systeem al niet meer aanwezig is. Ik wil de pomp in ieder geval afkoppelen, maar wellicht ook het de pomp met slangen verwijderen (meer ruimte voor laten zakken zekering kast voor montage originele veerpootbrug).

Hoe dop ik de opening op de luchtinlaat slang af? Zit hier bij de nieuwere motoren een andere luchtinlaatslang zonder deze opening, of is de opening hier afgedopt? Als dat zo is, kan ik die dop waarschijnlijk wel bij de dealer bestellen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door volvoS40 »

Het hele systeem kan je zonder problemen er uit rossen.
Wel even een andere luchtinlaatslang op de sloop scooren omdat je hier anders ook een gat in krijgt.
De warme lucht gaat vanaf de luchtinlaatslang daar naar binnen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Melvin
Idle
Idle
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 16:35
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997
Locatie: Zutphen

Re: Alles over de luchtpomp (apparaat bij een koude motor

Bericht door Melvin »

Vanavond de luchtpomp en de bijbehorende slangen uit de auto gehaald. Ging best makkelijk. Alleen het onderste boutje was wat lastig te bereiken.

En, zoals voorgesteld, een luchtslang van een nieuwere X40 gebruikt, zonder de aansluiting voor luchtpomp.
Zeeuw31
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 20 aug 2010, 17:07
13
Locatie: Terneuzen

Re: Wat is dit?

Bericht door Zeeuw31 »

Is bij mij ook overleden...
Kwam via onderdelen site uit op een ander artikel nummer..

Secundaire luchtzuigsysteemklepventiel 7.20605.71.0

http://webshop-cs.tecdoc.net/carpartsdirect/home.jsp
Ons zeeuwen bin niet altijd zuunig
LPG3
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 08:58
12
Model: S40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1997

[1.8 16v 1997] koude start stofzuigergeluid sinds reparaties

Bericht door LPG3 »

Goede avond,

Vorige week zijn na een heftige olielekkage beide krukaskeerringen vervangen, en omdat de versnellingsbak eraf moest ook de koppeling die toch al enigzins aan het verslijten was, bleek achteraf. Maar daar gaat het nu niet om.

Sinds ik de auto terug heb heb ik spontaan een stofzuigergeluid bij de koude start de afgelopen week.
Het zit ter hoogte van de versnellingsbak, achterkant blok, voor zover ik kan inschatten.

Hier een video:

Als ik hem even zo laat lopen, minuutje of 3 en hem herstart is het geluid weg zolang de motor warm is.
Ook na het sporten 's avonds, als hij bijna 2 uur stilstaat, hoor ik het stofzuigergeluid niet. De volgende ochtend koude start echter weer wel. Het geluid verandert niet bij gasgeven of bij snelheidsveranderingen.

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met het opwarmen, extra hulp bij de koude start, maar wat exact weet ik nog niet.
Vreemd genoeg heb ik dit geluid nog nooit eerder gehad in de afgelopen jaren en hoor ik het pas op deze manier sinds ik de auto terug heb gekregen van de garage. Ik heb deze al een bericht gestuurd met dit filmpje, maar heb nog geen reactie mogen ontvangen.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn ? Misschien iets te maken met het opbouwen van gasdruk/opwarmen voor de LPG installatie ? Indien dit zo zou kunnen zijn, heeft iemand een goed LPG specialist adresje om dit te laten checken in de omgeving brabant midden/west ? Bij voorbaat dank !
Plaats reactie