Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

PKIng schreef:Wanneer je het toch loshaalt kun je natuurlijk ook even alles goed ontroesten en de accupool even blank schuren ook de binnenkant van de accuklem.
Daarna even terug monteren en kijken of het verschil maakt.

Het probleem met vage klachten is dat het vaak try and error is net zolang tot het weg is :-D
Wanneer iemand hier de ervaring heeft dat na het monteren van een nieuwe kabel het euvel verholpen is, dan is dat zeker het proberen waard, onze auto's zijn per definitie oud dus kan de bekabeling soms best wel problemen geven.
alles net los gehad en even opgeschuurd. hele mooie contact puntjes zaten er nu en was er zeker van dat dit het misschien wel eens zou kunnen oplossen. alles goed terug geplaatst en..... helaas. nogsteeds zelfde probleem. heb wel ook een lekje gevonden in mijn stuurbekrachtiging en merk ook dat als ik het stuur helemaal draai mijn toeren ook bijna wegzakken tot 0 maar daarna weer hersteld. het is net of de elektronica te veel vraagt van de auto. de accu is nog hardstikke goed (uit laten lezen met stress) en de aansluitingen zijn nu ook goed. ik kan er maar niet bij met mijn hoofd. het inhouden en het wegzakken van de toeren zullen wel dezelfde oorzaak hebben maar wat het precies is durf ik nogsteeds niet te zeggen. ondertussen gedaan:
gekeken bij brandstofunit voor misschien iets met kabels.
brandstoffilter is vervangen
bougies zijn vervangen (origineel volvo)
gasklephuis volledig schoongemaakt
massa van auto opgeschuurd en aansluiting zit allemaal netjes.
gekeken of de bougie doppen er goed op zitten.
bdr is vervangen.
stationairklep nagekeken en ziet er nog brandschoon uit.
gecontroleerd op vacuumlek door wat cleaner op de slangen te spuiten.
zit standaard luchtfilter op maar probleem was ook aanwezig met brul filter.
stationair wat hoger afgesteld met zelfde probleem
probleem doet zich ook voor als ik cruse controll gebruik en dan voel je je pedaal verder dalen zodat hij alsnog gas geeft.
injector reiniger is er doorheen gegaan.
olie is netjes op pijl
oliefilter is vervangen.
probleem is vooral nadat ik paar 100 meter sprotief gas heb gegeven en daarna weer als oud opa'tje rijd.

iemand anders nog ideeen ?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Het kan natuurlijk aan de massakabel zelf liggen?
Ik zou een extra stuk kabel er even los bij monteren alleen om te kijken of dat verbetering geeft.
Of natuurlijk echt een nieuwe kabel monteren :dance
Helpt dat niet, heb je in ieder geval weer wat uitgesloten :P
Uit jouw verhaal begrijp ik dat je de door mij voorgestelde schoonmaakactie gedaan hebt, dus zou de kabel zelf nog steeds de oorzaak kunnen zijn.

Wat betreft het teruglopen in toeren wanneer je het stuur tot de aanslag draait, ga ik er voorlopig even vanuit aangezien de motor op dat moment niet optimaal ronddraait, hij bijna afslaat voordat het overdrukventiel in werking gaat,
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Massakabel altijd vernieuwen als je nog de originele er in hebt zitten. Het is niet zozeer de corrosie of roest op de aansluitpunten welke er voor zorgen dat hij niet meer goed werkt, maar het feit dat die dingen intern gewoon wegrotten. Nieuwe massakabel kost je hoogstens 20 a 30 euro aan onderdelen :)
S60 2.4 170pk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

is geen originele meer en ziet er nog super uit. net los gehad en heel netjes blauw kabelhoes er omheen wat onmogelijk 20 jaar oud is. eerder 2 jaar. zo ziet de stationair motor er ook uit, alsof die recent is vervangen voor ik de auto in mijn bezit kreeg.
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Mijn originele had ook een blauw kabelhoesje er omheen zitten :-D .
S60 2.4 170pk
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Lol lijkt me zover duidelijk toch maar eerst de massakabel vervangen, de mijne is ook blauw en zit er zo te zien al heel lang op.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Dus jullie gaan beiden voor massa probleem ? Is 1 op de sloop kapen goed idee ? Heb het niet al te breed namelijk.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Ik ga in zoverre voor de massa kabel omdat svdheijden er al eens goede resultaten mee behaalt heeft.

Hij heeft al gezegd dat je ongeveer 30 euro kwijt bent , misschien kan hij posten wat hij precies gedaan heeft?

Aangezien er geen jonge x40 op de sloop te vinden zullen zijn zou ik echt voor nieuw gaan.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door texaco »

Laatst las ik een tip over zo'n kabel te laten maken bij de audioboer, die hebben ook zo'n dikke kabels en passende klemmen liggen.
Schijnt veeeel goedkoper te zijn dan origineel Volvo.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Mijn tip, haal de kabel(s) even los, meet alles netjes op, en bestel het e.e.a. online.
Dus kabel van juiste dikte of iets dikker, benodigde persogen,en een standaard accuklem.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Niet van de sloop halen, krijg je hetzelfde gezeik mee. Mooi van buiten, rot van binnen. Even opmeten idd en laten maken bij de car-audioboer of de onderdelen online bestellen en in elkaar knutselen. Ik heb zelf alles bij http://www.stroomwinkel.nl besteld. Zorg dat je minimaal de 25mm² accukabel besteld, er is niks verkeerds aan om het lekker zwaar uit te voeren.

Mijn lijstje was:
-1 meter 25mm² accukabel (voor naar het chassis)
-1 meter 35mm² accukabel (voor naar de motor/bak)
-2 perskabelogen m10 (en dan naar gelang de dikte van je bestelde accukabel)
-2 perskabelogen m8 (idem dikte bestelde accukabel)
-nieuwe accupoolklem

Als je ze even een mailtje stuurt en je originele kabel opmeet maken ze de kabel op maat en klemmen ze de perskabelogen er voor je op. Done (H) . Ik kan je uiteraard niet garanderen dat het je probleem oplost, maar ik had ruwweg hetzelfde euvel en bij mij was het hierna wel opgelost. Massaproblemen kunnen heel uiteenlopende rare problemen geven.
S60 2.4 170pk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

net mijn trots aan de kant gezet en auto toch maar eens uit laten lezen.
fout in de gasklephuis sensor en de stationair sensor. vanuit daar nog wat in de luchtinlaat en tcv.
denk dat ik dan toch ga beginnen met de 2 sensoren en meteen nieuwe pakking op de stappenmotor en de kleppenhuis zetten. eens kijken wat dit gaat oplossen.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

telleurstelling. vol goede moed de 2 onderdelen vervangen maar helaas. zelfde euvel. ook de magneet solenoid voor op voor de gassen af te zuigen en een tcv op de stort gevonden en verwisseld (bleek niet de goede te zijn wat ik goed merkte met gas los laten wat ook meteen dus bevestigd dat die van mij nog wel functioneerd. mijn laatste hoop begint een beetje die sensor op het inlaat spruitstuk te zijn. die zit net onder mijn brandstof rail. die kwam ook naar voren in het uitlezen, maar heb er beetje hard hoofd in. :'(

de map sensor lees ik net om het wat duidelijker te maken. zou die deze problemen ook allemaal kunnen geven ?

op engelse website ook nog iets gelezen of het brandstofpomp relais dat die ook kan gaan haperen ? iemand hier ervaring mee ?
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

eureka, denk dat ik het heb :tumbup :tumbup :tumbup :dance :dance :dance :dance
ik was zat om te gokken en uitlezen bij dealer vond ik te duur om telkens te doen dus heb ik mezelf een obd reader aangeschaft.
na het inpluggen in de auto gaf hij storing map sensor en teveel benzine aan als error codes.
na deze gewist te hebben en een grafiek te hebben gevonden over de map sensor begon deze op 30. bij het gas geven ging de waarde omhoog, tot zover nog goed dus.
hierna liet ik gas los en ging hij naar 0 en bleef hij op nul, op dat moment zakte mijn toeren ook ligt en begon hij wat te schokken. als ik weer gas gaf kreeg je pieken maar geen duidelijke grafiek meer en bleef hij op 0 staan. conclusie, ik ga zo naar de sloop om een map sensor te halen :whistle

ik laat jullie zo nog weten of het daadwerkelijk de oplossing is maar ik ga er vanuit dat ik nu eindelijk in de goede richting zit.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Probleem is opgelost met de map sensor :tumbup iedereen bedankt voor het mee denken. Auto voelt zo veel beter aan, verbruik is weer omlaag, schakeld soepeler, trekt weer lekker op en belangrijker nog, hij valt niet meer stil. Op naar de riemen :P
Gebruikersavatar
BartJongedijk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door BartJongedijk »

Beste,

Ik heb een 2.0 t4 die maar niet doet wat ik wil :tumbdown

Zal het probleem even uitleggen.

De auto start goed en begint bij 1100rpm
Als ik dan rustig ga rijden lijkt het soms dat ik rem en gas tegelijk geef.
Als de motor dan warm is loopt die 750rpm ongeveer. Mooi stabiel.
Temperatuur gaat met rijden wel wat laag zitten, heb de thermostaat getest en was goed. (kan ook door de kou komen :think )

Geef ik meer dan 50% gas houd ie als een malloot in. Soms ook niet en vlieg je als een raket weg.

Wat heb ik al geprobeerd:
Nieuwe bougies (Volvo origineel)
8 Bobines en kabels
Andere Intercooler slangen
Vacuüm lekjes opsnorren door met remreiniger te kloten.
Andere MAF
Klepjes van EVAP blazen.

Het stomme is, ik krijg geen check engine light. Als ik hem uitlees met een standaard ODB vind ik ook niks. (Moet hem binnenkort even uitlezen met VIDA)
Ook hoor ik de benzine pomp heel erg jengelen en verschillende tonen geven. (Mogelijk vervangen?)

Iemand nog ideeen of tips? Alvast bedankt! (H)
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Injectoren of brandstofpomp misschien.
Gebruikersavatar
BartJongedijk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 05 nov 2017, 22:01
6
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door BartJongedijk »

Ook nog 1 ding, als ik de tankdop los draai sist hij best erg. Hoe voller de tank hoe minder hij het ook doet voor mijn gevoel
Rene1956
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 mei 2017, 09:30
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Beverwijk

Stotteren vd motor bij optrekken

Bericht door Rene1956 »

Hoi allemaal ,
Sinds kort rijdt mijn Volvo V40 ( 2003 ) niet lekker :swear
Bij het optrekken ( eigenlijk in alle versnellingen ) houdt de motor even in , "stottert "en als ik het gaspedaal ietsje terug haalt dan gedraagt hij weer normaal :O
Mijn eerste gedachte was dat misschien iets met de benzinetoevoer leidingen niet schoon was; ik kocht een flesje carbucleaner maar hij stottert nog steeds bij het optrekken :think
Weet iemand misschien waar het aan kan liggen ? Ik hoor het graag ! dank alvast ! :tumbup

gr René
volvopeets40
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 11 okt 2015, 16:56
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

inhouden bij vollast vanaf 4000 tpm

Bericht door volvopeets40 »

hallo allemaal ik heb een v40 20.t bij 2003 t3
motor loopt prachtig stationair ook in de lage toeren trek goed de turbo fluit goed ..niks mis mee .
maar als de de snelweg op rijd en het gas pedaal vloert ,voel je dat de motor bij 4000 tpm begint te haperen zoals tegenhouden en gaan .
ik heb de bougies al vervangen en de benzine filter. slangen nagelopen op beschadigingen .
de auto heeft net 199673 km gelopen
aangezien ik weinig rijd met de auto viel het me op gisteren ff Duitsland in 500km gereden .
normaal rijgedrag niks aan de hand . rijd prima . nou gaan we binnenkort op vak met caravan wil ik dit wel oplossen
WIE o wie kan mij nog tips geven waar ik het moet zoeken ?
met vriendelijke groet peter
Plaats reactie