Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Jarrieknarrie
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 29 aug 2016, 14:30
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Huizen (Nh)

Inhouden v40 2.0

Bericht door Jarrieknarrie »

Problemen met mijn v40' :swear

Auto houdt enorm in,maakt niet uit welk toerental.
Vervangen bougies ,luchtfilter.
Gasklephuis schoongemaakt.
Auto start goed en loopt goed stationair.
Auto is uitgelezen door vriendelijk forumlid :tumbup

Resultaat: problemen maf

Ik heb andere luchtmassameter gekocht problemen blijven. Nu is het alleen niet zeker of de lmm werkt.

Als ik de luchtmassameter loskoppel zou hij dan beter moeten lopen?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Nee juist slechter, maar wat gaf het uitlezen voor resultaat?
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

ronker schreef:Ja, geen probleem, als je de zitting vd achterbank wegklapt en onder de bekleding kijkt (niet de bekleding vd zitting natuurlijk :dance ) zie je een afdekplaat en via dat gat kun je bij de tank/ brandstofpomp komen.

Het zou natuurlijk gewoon in de bedrading kunnen zitten, dacht zelfs dat voor bepaalde types er een how-to ergens hier is om ik dacht de massa door te solderen (veel mitsen en maren in die zin maar je snapt em wel hoop ik :-D )
ik vraag me alleen nogsteeds af of het daar wel aan kan liggen. als ik gas geef dan gaat toch alleen mijn gashuisklep open ? voor de rest doet het pedaal toch niks ? en de brandstofpomp zorgt toch altijd voor druk op de leiding en niet meer als je je gas diep intrapt ? het stomme is als ik dus mijn gas lichtjes intrap ik het gevoel heb dat mijn blok geen benzine krijgt maar als ik mijn gas dan los laat en hij stationair gaat lopen hij dat zonder problemen doet. hij kan ook gaan bokken als ik mijn gas licht intrap en dat volhoud. sorry ben echt lastig (A)
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden v40 2.0

Bericht door Sanderkelder »

slechter idd. laatst ook een keer geprobeerd ivm testen van een ratel die ik hoorde. motor viel uit toen de sensor niet aangesloten was, en als hij niet tussen de luchtaanvoer zit gaat je blokje ook moeilijk doen.
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Ripley »

Sanderkelder schreef:ik vraag me alleen nogsteeds af of het daar wel aan kan liggen. als ik gas geef dan gaat toch alleen mijn gashuisklep open ? voor de rest doet het pedaal toch niks ? en de brandstofpomp zorgt toch altijd voor druk op de leiding en niet meer als je je gas diep intrapt ? het stomme is als ik dus mijn gas lichtjes intrap ik het gevoel heb dat mijn blok geen benzine krijgt maar als ik mijn gas dan los laat en hij stationair gaat lopen hij dat zonder problemen doet. hij kan ook gaan bokken als ik mijn gas licht intrap en dat volhoud. sorry ben echt lastig (A)
Klopt. Het gaspedaal bedient de gasklep. Wanneer die open gaat, kan de motor makkelijker en daardoor meer lucht aanzuigen. Dat zou het mengsel verarmen, als er niets aan de brandstoftoevoer zou gebeuren. Maar daar zit de clou: die verandert wel. Daar zorgt de ECU voor. De ECU streeft naar een ideaal brandstofmengsel, niet te arm, niet te rijk. Dus wanneer je het gaspedaal intrapt, vergroot je indirect ook de brandstoftoevoer.

De pomp kan hier wel degelijk mee te maken hebben. De flow en/of druk kan toereikend zijn tot een zeker vermogen. Daarboven spuiten de injectors dan te weinig in en raakt de ECU ongetwijfeld het spoor bijster.

Dit is zoals ik de werking van een elektronisch ingespoten motor begrijp.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

ik ben vandaag nog wat tegen gekomen wat er misschien ook mee te maken zou kunnen hebben (tenminste tot hoever mijn gedachten gaan).
gaskleppositiesensor die kijkt naar hoe ver mijn gasklep open staat. ook wat dingen gelezen over mensen die problemen hadden tussen de 800 en 3000 toeren en als je meer gas gaf dat het probleem weg is.
iemand anders wel eens problemen gehad met deze sensor ?
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Sanderkelder schreef:hij kan ook gaan bokken als ik mijn gas licht intrap en dat volhoud. sorry ben echt lastig (A)
Gecheckt of hij geen vacuumlek heeft? Kan dit ook veroorzaken. Of anders wellicht je gasklephuis eens schoonmaken, of je gaskleppositiesensor vervangen wellicht? Ik slinger zomaar even wat de wereld in he :D . Wat heb je er allemaal al aan gedaan? Of heb ik daar overheen gelezen?
S60 2.4 170pk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Gedeeltelijk wel overheen gelezen denk ik. even opsommen. brandstoffilter is vervangen, nieuwe bougies, nieuwe olie, turbo gereinigd, brandstoftank trok ook vacuum dus heel klein gaatje in geboord, de brandstof druk regelaar is vervangen (duur geintje), en zojuist de gasklephuis gedemonteerd en volledig schoongemaakt tot blinkend aan toe. hierbij ook even de gaskleppositiesensor los gehad en die zag er ook nog goed uit en veerde nog netjes terug. ook het slangetje naar mijn bdr is vervangen ivm scheurtjes in de slang. waar moet ik zoeken voor een vacuumlek ? en dan nog lijkt het me gek want als er een lek zit dan zou hij het toch altijd moeten doen ? ik ga eerst weer even testen met een blinkende gashuisklep maar verwacht nogsteeds problemen. mijn volgende stap zou zijn om te kijken bij de brandstofpomp en die gaskleppositiesensor. iemand anders nog tips ?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door volvoS40 »

Vaacum lek kan overal zitten
Turbo naar intercooler
Intercooler naar gasklep
1 van de 3 kleine slangetjes die bij je turbo rondzwerven
Etc
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Delvecchio
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 17 apr 2015, 16:51
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Kampen

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Delvecchio »


[youtube][/youtube]

dit had ik na installeren van de jong gebruikte turbo.
Slecht optrekken en stotteren.

groet,

Marc
Laatst gewijzigd door MarcO op ma 03 okt 2016, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Film zichtbaar gemaakt
1e Volvo V40: 1.8 1997
2e Volvo V40: 2.0T 1998
3e Volvo S40: 2.0 1996
4e Volvo V40: 1.9 T4 AUT 1998
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

ik hoop dat ik nu een soort eureka moment heb gehad in de auto. hij leek heel even goed te lopen na het schoonmaken van het gasklephuis maar probleem schoot er net weer in.
wat ik toen ook merkte is dat als ik het probleem heb en ik druk mijn koppeling in dan zakt mijn toerental helemaal weg en gaat het accu lampje branden. hierna gaat hij weer omhoog en gaat accu lampje weer uit.
misschien toch een massa probleem van de branstofpomp ?
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

iemand een idee ? ik moet over een uurtje 400 km gaan rijden en hoop het voor die tijd nog op te kunnen lossen :P

[youtube][/youtube]
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Wat dit bij mij heeft gefixt is een nieuwe massakabel van de accu naar het blok/chassis. Hierna heeft hij het nooit meer gedaan. Het is wat minder geworden na het vervangen van de gaskleppositiesensor en het schoonmaken van de gasklep, maar na het vervangen van de massakabel is het nooit meer terug gekomen.
S60 2.4 170pk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Welke kabel is dat precies ? de kabel die van de accu loopt ? die kleine die op de plus pool geschroeft zit ?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Massakabel op de plus lijkt me niet :wall
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
Bramzel
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 2163
Lid geworden op: do 01 sep 2016, 11:21
7
Roepnaam: Bram
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Bramzel »

Misschien kan je hem dan even uitleggen hoe het wel zit, we zijn niet allemaal ervaren sleutelaars tenslotte.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

svdheijden schreef:Wat dit bij mij heeft gefixt is een nieuwe massakabel van de accu naar het blok/chassis.
Daar lijkt me niet veel aan uit te leggen?

Zoek de massakabel die van de min pool naar het blok/chassis gaat en vervang die door een minimaal net zo dikke kabel, met nieuwe danwel schoongemaakte aansluitingen.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Ochja, tuurlijk is die niet van de plus, had ik zelf kunnen weten. was in de veronderstelling dat het een apparte kabel moest zijn. ik ga vandaag eens kijken hoe de kabel er uit ziet en de aansluitingen in de auto.
als er roest zit op de aansluiting kan ik al beter een andere maken toch ?
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door PKing »

Wanneer je het toch loshaalt kun je natuurlijk ook even alles goed ontroesten en de accupool even blank schuren ook de binnenkant van de accuklem.
Daarna even terug monteren en kijken of het verschil maakt.

Het probleem met vage klachten is dat het vaak try and error is net zolang tot het weg is :-D
Wanneer iemand hier de ervaring heeft dat na het monteren van een nieuwe kabel het euvel verholpen is, dan is dat zeker het proberen waard, onze auto's zijn per definitie oud dus kan de bekabeling soms best wel problemen geven.
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Rby
Idle
Idle
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 14:33
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rotterdam

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Rby »

Heren, helaas moet mn 40 er ook aan geloven :(

Gister een tripje gemaakt van 135km met een aanhanger, zonder enig probleem.
Op bestemming de aanhanger afgekoppeld en me voorbereid om weer 135km naar huis te toeren.

Na een flinke tijd 130-140 kmpu gereden te hebben kwa, er 1 of andere debiel in z'n astra lastig doen (Klem rijden, niet door rijden op de linkerbaan, rechterbaan en dan weer vol gas, afsnijden ect. :swear ).
Met in m'n achterhoofd dat ik beschik over een 2.0T, de auto in z'n 4e versnelling gezet ( reed ondertussen net aan 80 ) en vol gas gegeven. Na de 200 aangetikt te hebben ( op een afgesloten prive weg natuurlijk :wall ) vond ik het wel best en was de astra ver genoeg achter me om rustig de weg te vervolgen zonder problemen..

Bij de afrit aangekomen wilde ik vlotjes de N-weg opdraaien, 2e versnelling tot 3500 toeren zonder probleem, bij de 3e versnelling rond de 3000 toeren begon de auto ineens in te houden en kwam zeer moeilijk en schokkend op snelheid.
Ben iets van het gas gegaan, en nogmaals geprobeerd, half gas / vol gas, geen verschil.

Ondertussen aangekomen bij de 1ste rotonde, rustig er omheen om na de rotonde vlot vanuit ze 2 te kunnen versnellen. Zonder problemen door de versnellingen heen.. :wtf

Rotonde nummer 2 :
rustig er omheen, vanuit de 2 vlot door, 3000 toeren en begon het probleem weer, inhouden en moeilijk op gang komen..

Rotonde nummer 3 :
rustig er omheen, vanuit de 2 vlot door, geen probleem..

Na een stuk 80kmpu gereden te hebben in de 5e versnelling, nogmaals proberen, Auto laten afzakken naar de 50kmpu, 3e versnelling, en vol gas, en daar was het probleem weer :wtf ..

thuis aangekomen de auto even na laten draaien, toen ik in het parkeer vak stond schommelde de toeren 2x van 800 toeren naar 1500 toeren en bleef daarna als een Zwitsers uurwerk draaien. ( waarschijnlijk gasklep of stationair klep vies?)

Nu heb ik al een beetje het vermoeden wat de boosdoener is, maar lees graag jullie idee er over.
- BDR ( Andere is onderweg )
- Benzine pomp ( Bedrading of pomp )
- Buitentemperatuur sensor ( gaf -20°C aan, maar ik weet niet als bij volvo de ecu deze waarde gebruikt?)

Side note :
700km geleden heeft de 40 een grote beurt gekregen waarbij alle filters, vloeistoffen en originele volvo bougies zijn vervangen.
Plaats reactie