Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

Hallo allemaal, bij deze voeg ik me even toe aan het rijtje.
sinds vorige week een volvo v40 2.0T uit 2000 aangeschaft.
auto rijd als een zonnetje behalve als ik mijn pedal to the metal doe.
dat betekend dat als ik normaal optrek met half gas of 3 kwart gas dan moet ik nog oppassen dat ik geen wheelspin maak (kom net uit een diesel na 5 jaar).
maar als ik mijn gas volledig intrap dan lijkt hij af en toe te hakelen. dat betekend dat ik geen gekke geluiden of iets hoor maar dat je telkens dipjes hebt tijdens het vol gas geven. hij trekt wel steeds door maar met stoten. eerste waar ik zelf aan dacht te beginnen is bobine's, kabels en de bougies. iemand anders nog tips ? heb zelf al wat rond geneusd op het forum en vind vanalles maar is voorral met de t4.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Bougies idd, die mogen best vervangen worden bij 20-30k voor origineel Volvo.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

zal morgen eens kijken of ik het op film kan krijgen. maar jij zegt alleen bougies om te beginnen ? ik weet voor de rest geen voorgeschiedenis van de auto behalve dat hij gewoon zijn beurten heeft gehad. laatste is al weer tijdje terug. staat nu 280k op de teller.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Misschien eerst uitlezen als je iemand in de buurt hebt die dat kan.
Maar ik zou eerst beginnen met de bougies tenzij je zeker weet dat ze er nog niet zo lang inzitten.
Voor de rest.. neem dit topic ff door.
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Bougies is een goeie, daarna uitlezen om te kijken of je foutcodes krijgt. Het kan ook zijn dat het een klein lucht-lekje is na de luchtmassameter. Of wellicht je gaskleppakking, of een te lage benzinedruk..

Maar eerst met de simpele dingen beginnen :D
S60 2.4 170pk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

ja het probleem doet zich de ene keer erger voor dan de andere keer. is wel elke keer met een warme motor.
en net weer stukje gereden. hij lijkt het in z'n 2e en 3e versnelling vooral tussen de 2000 en 3000 toeren te doen, en als ik 80 in z'n 5 rij en dan het gas helemaal indruk dan gaat hij wel meer stoten.
auto uitlezen moet dan denk ik rijdend gebeuren ?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door MarcO »

Nee hoor, dat kan ook als je staat, dan kun je zien of er een foutcode is opgeslagen die je misschien verder kan helpen.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

net weer stukje gereden. ik heb het gevoel dat in het begin als choke er nog op staat hij minder/niet hapert en als hij uiteindelijk zakt in z'n toeren bij stilstand (800 toeren ipv 1000) dan gaat hij meer stotteren.
fred1997
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 23 aug 2015, 14:15
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Stolwijk

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door fred1997 »

Nieuwe bougies proberen, ik had exact hetzelfde


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Sanderkelder »

bougies gisteren vervangen en motor loopt weer als het zonnetje en start ook weer een stuk sneller, zaten nkg bougies of zoiets in. heb er nu gewoon weer originele bougies in zitten van de volvo dealer. :tumbup
allen bedankt voor de tips.
RemoveBeforeFlight
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door RemoveBeforeFlight »

Guys!

Ik heb al een aantal weken precies hetzelfde probleem als Sanderkelder, heb zelf de bougies vervangen, dit leek in het begin het probleem een beetje te verhelpen, maar niet voor een lange duur. Daarna kwam het gestotter en vermogensverlies in lage toeren, bij een warme motor terug... De oude bougies zagen er nog goed uit, aan de aanslag op de bougies was te zien dat de verbranding/menging goed was.

Om het "makkelijk" te maken: sinds deze week gebruikt de V ook (veel) meer koelvloeistof, waar om de 1000/2000 km een scheutje volstond moet ik 'm nu om de paar uur rijden (meerdere keren per week) wel echt bijvullen (gaat steeds om 100 cc). Echter zie ik nergens een lek (plasje, stoomwolk oid). Hij koelt verder ook goed. Ook de uitlaat vertoont geen witte rook (mijn gedachte hierachter: koppakking)

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Als je motor draait, zie je dan luchtbelletjes in je koelvloeistofreservoir omhoog komen en staat er dan vrij snel veel druk op het reservoir? Zo ja, koppakking. Al gaf een kapotte koppakking bij mij geen symptomen als gestotter en vermogensverlies.
S60 2.4 170pk
RemoveBeforeFlight
Idle
Idle
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 00:03
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Maastricht

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door RemoveBeforeFlight »

Hey!

Bedankt voor je snelle antwoord, heb blijkbaar email notificaties uitstaan dus zie het nu pas... Heb geen druk op het systeem staan, ook geen luchtbellen. Denk dat ik het systeem bij de garage even onder druk laat zetten. Kan die 'm daar ook gelijk aan de computer hangen, mogelijk dat er wat foutmeldingen in staan die me verder kunnen helpen...

Wordt een duur grapje deze maand, gister heeft het druklager van de koppeling het begeven... :vertag :tumbdown
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door Ripley »

Gestotter kan ook aan de bougiekabels liggen. Mijn motor hikte soms als ik van lage toeren probeerde op te trekken. Is opgelost na nieuwe bougies en kabels.

En wat de koelvloeistof betreft: geen druk en wel bijvullen, dat klinkt als een lek.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door svdheijden »

Het reservoir wil overigens ook wel eens scheuren. Misschien goed om te checken :)
S60 2.4 170pk
unicipsje
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 23:09
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: moerdijk

Re: Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz

Bericht door unicipsje »

probleem laatste ook gehad, bleek bij mij me linker bobine te zijn die kapot was.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

inhouden volvo 2.0t

Bericht door Sanderkelder »

Hallo allemaal. sinds kort heb ik er een nieuw probleem bij. als mijn motor wat warmer draaid dan gaat hij bij heel licht gas inhouden. alsof hij geen benzine krijgt. als ik dan heel rustig mijn gas verder in trap krijgt hij bij 1/3e intrappen weer een trap onder zijn reet en trekt hij weer op. als ik dit niet doe gaat hij na 3 of 4 seconden stotteren. ik heb zelf een beetje het vermoeden dat hij bij heel licht gas geen benzine meer pompt maar wel verbruikt waardoor hij dus infeite droog komt te staan. andere optie zou kunnen zijn dat mijn sproeiers misschien verstopt zitten. ik probeer het eens te omschrijven zoals het laatst ging. ik reed op de snelweg 120 km/h met cruise control aan. op een gegeven moment leek het net alsof je de koppeling in trapt en zakt hij kwa snelheid en hoor je ook dat de motor geen power meer heeft. dit gebeurd 2 a 3 keer en dan is het weer weg. als ik dan het gas intrap dan hoor je weer dat de motor vermogen krijgt en trek je weer op.

iemand al eens mee gemaakt of een tip waar ik zo zelf naar kan kijken ?
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: inhouden volvo 2.0t

Bericht door Ripley »

Ik zou hem laten uitlezen. Ben geen expert, maar volgens mij kan dit worden veroorzaakt door brandstofpomp, brandstoffilter, brandstofdrukregelaar, sproeiers, gasklephuis, gasklepsensor, bougies, bougiekabels, bobines, etc. Wanneer bijvoorbeeld de brandstoftoevoer hapert, krijgt de motor een te arm mengsel en dat zou de lambdasonde moeten meten. Uitlezen zou dat uitwijzen.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
DinanT
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4212
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
14
Model: S80
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
Locatie: Zwijndrecht

Re: inhouden volvo 2.0t

Bericht door DinanT »

Zou de TCV ook weleens kunnen zijn ... (Turbo Control Valve)
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: inhouden volvo 2.0t

Bericht door Sanderkelder »

tijdje terug zelf een onderhoud gegeven. nieuwe brandstof filter, nieuwe bdr, nieuwe bougies. heeft als het zonnetje gelopen. soms gaat het motor management lampje branden en soms ook niet. heel vreemd probleem. ga eens kijken of ze hem idd uit kunnen lezen.
Plaats reactie