Het motor toerental blijft oplopen / loopt op

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
joeyl
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 22:58
14
Locatie: Hoensbroek

Het motor toerental blijft oplopen / loopt op

Bericht door joeyl »

Dag mensen,

Ik weet dat ik niet een zeer trouwe member ben als het neerkomt op het posten op dit forum.
Als excuus zal ik dan ook maar aandragen dat ik nogal bezig ben geweest met mijn V40 uit "96 (1,8 16v Lpi Vialle)

Ik had als eerste namelijk het schurende geluid in mijn motor bij het schakelen ook (gelezen in een andere post "Schurend metaal-geluid"
Na op een avond in begin februari met dit fijne winterweer aan de master slave cilinder gewerkt te hebben ben ik het 's ochtends naar mijn werk vertrokken niet in de gaten hebbende dat de motorkap niet goed gesloten was en hier kwam de wind onder op de snelweg... enfin... om een lang verhaal kort te houden. Mijn V was eigenlijk afgeschreven, maar sinds gisteren na heel wat uurtjes lassen/ plamuren / schuren /schuren en ook niet te vergeten en defecte koppeling (want dat was de oorzaak van het hele verhaal) rijdt de auto weer.
Druklager was kapot.. wat dit schurende geluid maakte bij koppelen. Bij het afkoppelen van de linkeraandrijfas kwam ik er achter dat de U-joint in de bak (ja ik heb nog zo'n fijne Renaultbak) een ring mistte (die was dus samen met de asjes naar de versnellingsbak ingerold wat ervoor zorgde dat ik de versnellingsbak ook maar uit elkaar heb gehaald (ik heb eventueel een manual voor als je dit nodig hebt (Haynes behandelt de versnellingsbak namelijk niet))... in ieder geval hij rijdt weer. Op zich best een prestatie voor een ICT-er als ikzelf die nu de afgelopen maanden noodgedwongen met een oude suzuki heeft moeten rijden en in de avonduurtjes bij genot van een hittekanon in de garage op de gron heeft gelegen.

Ik heb natuurlijk ook alles wat ik losgehaald heb gehad goed schoon gemaakt en nu heb ik nog maar 1 probleem over en ik kan niet vinden wat dit kan zijn.
Het is als volgt.

Als de auto stationair draait en ik gas geef en boven de 1500Rpm uitkom dan blijft deze bij het loslaten alleen maar oplopen. tot wel 3000Rpm.
Als ik de auto start en gewoon stationair laat draaien blijft deze op 800 (koude start 1000Rpm).
Ook als ik moet remmen en bijvoorbeeld met iets te hoge toeren het stoplicht nader en het toerental is meet dan 1500Rpm loopt deze weer op.
Als ik dan de koppeling iets laat komen kan ik het toerental weer temperen en weer stabiel onder de 1500 krijgen.

overigens hij rijdt prima en pas als ik stop (of in de file kom en abrubt stop) loopt het toerental weer op.

Checklist voor zover:
-Ik heb bij de werkzaamheden de ICV al geheel schoongemaakt.
-Alle sensoren (MAF etc.. zijn aangesloten)
-Alle connectoren van sensoren nagelopen (geen roest)
-Slangen zijn allemaal goed aangesloten en dicht (hij krijgt geen valse lucht)
-Gasklep sluit volledig (kabel is ook niet te strak en de klep rust op zijn uiterste aanslagpunt)

Ik heb een Vialle Lpi systeem erin (misschien dat het langdurig zonder power zitten hier iets gereset heeft; al zou dit ook moeten inhouden dat hij niet goed zou rijden en dat is niet het geval)

Ik heb op enkele Engelse sites iets gelezen over een defecte temp sensor (ik heb echter geen meldingen op dashboard en temp sensor geeft naar mijn weten ook de vertrouwde temperatuur aan)

Heeft iemand nog enig idee?
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door Tijs »

Ik zou maar eens beginnen met een keer te laten uitlezen, dan komen de foutmeldingen vanzelf voor de dag, als ze er zijn tenminste.
Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.

Gr Tijs
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door Dodo-tje »

Zeker eens met Tijs! En wat betreft je opmerking over je Vialle systeem, doet hij het dan dus ook terwijl je gas installatie uit staat?
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door Tijs »

Even over je gassysteem, hij start toch zeker op benzine, maar idd, probeer eens over te schakelen naar benzine wat Dodo'tje zegt, wie weet ?
Mogelijkheden te over, daarom eerst de makkelijke dingen uit proberen te sluiten.

Gr Tijs
joeyl
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 22:58
14
Locatie: Hoensbroek

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door joeyl »

Hoi Mensen,

even een update.

Het Lpi systeem is het zeker niet. Het oplopen van het toerental is ook aanwezig bij rijden op benzine.

Ik heb wel vandaag nogmaals alles eens losgemaakt en nagekeken - schoongemaakt
Vooral dit laatste baart me zorgen. Ik heb nu weer een 200Km gereden in de auto en ik wam in de slang vanaf het luchtfilter naar de gasklep alweer olie tegen )terwijl ik dit pas heb schoongemaakt. Ik heb de ICV nogmaals schoongemaakt en ook de gasklep heb ik losgehad en schoongemaakt (deze sloot prima; want het laagje reiniger bleef er gewoon in staan)
Overigens liep het toerental bij dichtknijpen van de slang naar de ICV terug (kan dit verklarend werken?)

ik kwam volgend plaatje tegen:
Afbeelding

het is de dikkere kabel die vanaf de oil separator loopt (nummer 7); deze zit vol mayo .. ik had deze slang bij het eerder demonteren verder niet af gehad omdat deze onder het inlaatspruitstuk loopt en ik dit wilde laten zitten ivm de injectors van het Lpi systeem.

Mijn vraag is nu kan dit een probleem met het stationair toerental opleveren? Moet ik deze oil separator vervangen de andere slang vanaf deze unit loopt overigens naar het midden van de motor aan de bovenakant en hier "zweet" hij ook best wat olie... er staat rondom de de slangklem een laagje olie.. slang is ook echt keihard... (ik denk dat ik even bij de firma hydraflex langsga om in ieder geval beide slangen te vervangen en de olie maar eens aflaat en ververs...oliefiltertje etc.. maar dit scheidingsfilter... moet die ook vervangen worden ik bedoel... wat kan daar mis aan zijn? (nogmaals ik ben een ict-er en heb geen les gehad in autotechniek... ik doe m'n best het te snappen omdat ik het leuk vind)

Wat uitlezen betreft.. ik heb een maatje met een ODBII connector naar USB... Er zit hier software bij om foutcodes uit te lezen. Kan ik dit gebruiken of heb ik meer nodig?
Ik neem aan dat de standaard foutcodes niet direct begrijpelijk zijn. (ik verwacht namelijk foutcodes in blablablacode1000R... en geen begrijpelijke volzinnen)

Logisch nagedacht zou ik stellen dat er ook een sensor moet zijn die controleert hoeveel toeren er gedraaid worden en dat aan de computer doorgeeft en dat deze het toerental bijstelt; kan deze soms kapot zijn en welke sensor is dit?

weer bedankt voor de genomen tijd voor een antwoord!
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door Wouter »

Er is een topic in detail over geschreven, de oliescheider zou ik vervangen of reinigen.
Tevens ook je stationairklep reinigen, omdat de olie daar ook een aanslag achter laat wat problemen op kan opleveren.

Groetjes Wouter
joeyl
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 22:58
14
Locatie: Hoensbroek

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door joeyl »

Thnx Wouter,

ik kwam je post tegen onder het "Carterventilatie topic"
ik ga dit even uitproberen.

maareh stationairklep = toch idle control valve? die is ok .
joeyl
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 22:58
14
Locatie: Hoensbroek

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door joeyl »

Uitlezen is niet positief verlopen. De conenctor ODBII past wel, maar er kunnen geen waarden uitgelezen worden. Ook de lokale garage kan niets uitlezen.
Ik las in een eerder topic dat dit probleem bekend is bij de phase 1 ivm bedradingsproblemen.

Dus die optie vervalt helaas.

Ik kan natuurlijk nog naar de dealer om hem te alten uitlezen, maar voordat ik de zware rekeningen daarvan tegemoet wil zien eerst nog deze vraag.
Weet iemand welke waarden een ECT (temperatuursensor) moet aangeven om deze eens door te meten?

Ik heb met werken aan de motor wel het koelwater afgelaten omdat ik een lek had aan de radiator. Kan de sensor misschien gecorrodeerd zijn en dus geen goede waarden afgeven.
Ik kwam hier een topic over tegen op een Engelse site over Volvo 850 die een soortgelijk probleem had met het oplopen van het toerental.
Deze had eerst de MAF sensor vervangen.. dit leverde niets op en de ECT vervangen zorgde voor positief resultaat.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B, Lpi toerental blijft oplopen boven 1500Rpm (stilstaan)

Bericht door Wouter »

Je hebt een auto met Fenix ECU, daar is het volgende oa over beschreven:

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=45&t=2188
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=51&t=2374

Hiermee kun namelijk ook de realtime data uitlezen.

De koelvloeistof temperatuur sensor onder het thermostaathuis en boven de versnellings bak, hebben de volgende waarde:

Koud : 3,3 - 3,5 kOhm
Warm : 180 - 210 Ohm

Groetjes Wouter
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

Na vandaag mijn laatste dag te hebben gehad op de afdeling waar ik de afgelopen 4 jaar gewerkt heb zou ik naar huis rijden, alles leek normaal te verlopen, binnen 5 minuten in de file staan omdat er een ongeluk was gebeurd, lekker weertje, raampje open en radio aan. Tot dan toe nog niks vreemds.

Maar na enige tijd stil staan (ongeveer 100 meter afgelegd in een uur) begon het toerental af en toe in te zakken tot onder de 500 rpm waarna waarschijnlijk de computer ingrijpt en het toerental omhoog schiet naar 1500 en meteen weer tot 1000 zakt. (geen rare geluiden verder en ook geen waarschuwingslampjes). wel loopt de temperatuur langzaam op totdat de Fan aan spingt totdat de temp. weer normaal is. Maar het schommelen van het toerental wordt steeds erger, en blijft later ook langer op een hoog toerental hangen, nadat er weer beweging in de file zat snel de kortste weg naar een parkeerplek gezocht, toen ik hier bijna was bleef het toerental op 3000rpm hangen zonder dat ik gas gaf. gas bij geven kan wel, maar om het lager te krijgen is de enige optie om de motor uit te schakelen.

ook de temperatuurmeter werk ineens niet of raar, blijft onder het nul punt hangen of geeft ineens sky high aan ook nadat de motor is afgekoelt.

Mijn auto staat nu vlak bij mn werk, en ik 40 km verder. Wil morgen die kant op gaan met een andere auto maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken...Wie weet waar dit aan kan liggen?
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door MarcO »

Pff niet zo veel kaas van gegeten maar misschien de temp sensor?

Om de motor niet zo warm te krijgen kun je de verwarming hoog zetten.
Deze ontrekt warmte van de motor en blijft de motor beter op temp.
Vroeger deden ze dat met oude auto's de bergen in (H)
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

Mja, heb ik ook nog gedaan, verwarming vol aan, temperatuur bleef daardoor wel beter, maar toerental ging alsnog aan de loop, en ik kan wel zeggen dat een motor die continu 3000 rpm blijft draaien niet prettig rijdt in de file :p

Omdat het een combinatie is van motor toerental en rare uitlezing van temperatuur denk ik zelf aan een sensor die defect is, maar oook ik ben geen automonteur.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Wouter »

Geeft het direct verschil, als je op het moment van 3000 toeren de stekker van de temperatuursensor bij het thermostaathuis eraf haalt en er weer opzet?

Verder preventief alle stekker van de motor inspuiten met contactspray (geen WD40!).

Veel succes Wouter
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

Ik zal morgen die kan op gaan om te kijken wouter, wat ik wel geprobeert heb was alles wat elektrisch is (airco, ruitverwarming e.d.) aan te zetten om te kijken of deze spanningspiek invloed zou hebben, maar dit heeft geen invloed op het probleem.

Wel heb ik van de week in de auto met mijn vriendin zitten te praten over het inruilen van deze S40 voor een V50, misschien dat hier de oorzaak in te vinden is... iemand ervaring met de gevoelens van een auto?
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

Inmiddels staat de auto bij de dealer, vanmorgen wilde hij wel starten en hij leek het de eerste minuten normaal te doen, maar nog voor ik bij de dealer was begon hetzelfde gezeur weer opnieuw.

Wel ben ik op een engels forum tegengekomen dat dit veroorzaakt zou kunnen worden door een defecte temperatuur sensor, als de computer denkt dat de motor te koud is probeert hij dat te corrigeren door het stationair toerental omhoog te gooien. Dit verklaar echter nog niet waarom hij dat ook doet als ik gewoon rijdt...

al met al, wachten op telefoon van de dealer...
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
sdirkx

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door sdirkx »

Zou zelf aan de stationairklep denken. Op basis van de temp.sensor zou je toerental (in ieder geval in een normale situatie) niet zo hoog mogen komen. Maar zou eerst even die check (stekker) doen die Wouter vertelde.
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

De stekker van de temperatuursensor loshalen voor het starten leek te werken, maar zodra je die ook maar kort weer aansluit.schiet het toerental weer naar 3500 RPM en is.met geen mogelijkheid weer omlaag te krijgen.

Inmiddels heeft de volvo dealer gebeld dat ik m kan ophalen.
Nu onderweg daarheen, als ik weer thuis ben zal k laten weten wat het.was.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Motor toerental loopt op tot 3000RPM

Bericht door Lucian »

Auto staat inmiddels weer voor de deur, rijdend en wel.

De stationair regelklep bleek vervuild en is gereinigd, en ook de temperatuursensor bleek defect te zijn.

Auto rijdt weer als een zonnetje... (Nu maar niet meer in de auto praten over het zoeken naar een vervanger)
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
practicedodgeball
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 18 jan 2021, 20:09
3
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Re: Het motor toerental blijft oplopen / loopt op

Bericht door practicedodgeball »

Ik heb een vergelijkbaar issue op het moment:

Als ik een lange rit heb gemaakt blijft de motor in een hoger toerental hangen ondanks dat het gaspedaal losgelaten wordt.

Volvo V40 2.0T automaat, 2003.

Voorbeeld stappen:
- Lange rit maken (50 minuten)
- Parkeren
- Neutraal
- Gaspedaal los
- Toeren blijft boven de 1500 hangen. In sommige gevallen wel boven de 2000.
- Als ik een dot gas geef en snel weer loslaat, dan valt hij terug naar de juiste snelheid
- Vervolgens kan ik het probleem weer creeeren door het toerental op de laten lopen en dan langzaam loslaten

Zie video:

Ik ben al een keer naar de garage gegaan hiervoor, en ze wilden het gas huis laten reviseren, echter dat kon niet meer waar ze zijn aangesloten voor deze auto. Toen hebben we in overleg alleen de lucht potentiometer vervangen (origineel), maar ik kwam er later achter dat het probleem er toch weer was. Met de kabel zou niks mis zijn.

Donderdag heb ik weer een onderzoeks-afspraak, en probeer extra informatie te verzamelen. De oplossing van de OP zal ik zeker benoemen.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Het motor toerental blijft oplopen / loopt op

Bericht door MarcO »

Je zou ook het gashuis zelf kunnen reinigen ;)
Plaats reactie