How to: Motor warm rijden en inrijden

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
MikeT6
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 20:41
12
Model: S80
Locatie: Leersum
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door MikeT6 »

Kans lijk me sowieso groter, was meer benieuwd of wij dit allemaal aan nemen of dat het ook echt onder bouwt kan worden :P
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door volvoS40 »

Als je blok lui is, zal je motor blok in dat geval ingereden moeten worden, en als je dit op een aftrap manier doet, dat inderdaad je blok binnen de kortste keren aan puin ligt, en niet alleen je pakking, maar ook je zuigers etc. Materialen moeten op elkaar inlopen.

Het hele managementsysteem van je Volvo krijgt wel even wat te verduren omdat het hele systeem een nieuwe leer proces krijgt, het management van de x40 is een zelf lerend systeem.

Zo heb ik zelf een oude Siera 2.0 automaat (boodschappenwagentje) die niet harder ging dan 70 uiteindelijk langzamerhand op 170 weten te krijgen, tot de distributie sneuvelde (nooit vervangen geweest). Dubbel liggende nokkenas, tuimelaars naar z'n mallemoer. Is op de sloop gestrand.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Myth : Treu or False

Bericht door ChrisV40 »

Wat ik me voor kan stellen is dat er misschien ontluchtingen (carter?) of andere doorlaten door het lage toeren rijden misschien wat dichtgekoekt zitten. Daardoor zou je dan drukopbouw kunnen krijgen op plekken waar waar het niet hoort en dat zou je motor kunnen beschadigen. Om dat op te lossen moet je dus langzaam de belasting opvoeren zodat de motor heter wordt en de koek langzaam wegfikt. Of misschien een reiniging uitvoeren (motorflush, carterventilate schoonmaken etc.)

Wat natuurlijk ook kan zijn is dat de motor al een zwakke plek heeft (In dit geval de koppakking in het voorbeeld) En dat deze nog niet aan het licht gekomen is met de lage belasting van het oude vrouwtje. Ga jij hem dan wel opeens vol belasten dan komt de zwakke plek vanzelf boven drijven uiteraard...
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Myth : Treu or False

Bericht door myalexx »

mijn collega zegt het volgende:

de koppakking zal er niet uitknallen mits je meteen volgas gaat of de pakking al slecht is.

de auto dien je opnieuw in te rijden. stukje 100, stukje 120 etc.

Dit omdat er in de loop de jaren een randje in is ontstaan en deze moet je rustig weg laten slijten.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Myth : Treu or False

Bericht door Rob »

En na het inrijden....een retourtje blazen naar de Alpen! :tumbup
En vantevoren ff een olie- & filterwissel.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door krismazur »

Voorbeeld uit m'n eigen verleden
Opel Omega 136.000 km eerste eigenaar (rond 80 jaar) na 150 km te hebben gereden klapte bovenradiateur slang
kort daarna oliesensor rubber weggeblazen, kleppendekselpakking weggeblazen, radiateurslang onder geklapt etc etc etc
Opa heeft alleen in de stad gereden met max 60km/h dus heel weinig km en korte stukjes

Dus ik zou niet raar staan te kijken als de pakking het ook begeeft :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Maximum toeren koude motor

Bericht door Solaire »

Ik heb wat rondgezocht op internet en op dit forum maar ik kan niets vinden dat niet wordt tegengesproken.

Mijn vraag is relatief simpel, hoeveel toeren is verstandig om te maken op een koude motor? Ik begrijp dat zo min mogelijk het beste is, maar af en toe wil ik wel eens doorgaan tot ~ 3800 toeren als de motor nog koud is (tweede of derde versnelling). Als ik 3 minuten na het wegrijden de snelweg opdraai en de 130/140 aantik zit ik ook al gauw rond dat toerental. Is de slijtage bij dit toerental zo enorm dat dit af te raden is?
sdirkx

Re: Maximum toeren koude motor

Bericht door sdirkx »

Het is ook maar net hoe hard je accelereert. Als je het 'rustig' aan doet de eerste 10 min, dan loop je niet zoveel risico.
Een olietemp meter is de beste oplossing om te bepalen wanneer je blok goed warm is.
Laatst gewijzigd door sdirkx op do 11 sep 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Maximum toeren koude motor

Bericht door Solaire »

Ik trap het gas tegenwoordig zelden tot de bodem in, tenzij het echt nodig is (te korte invoegstrook). In het begin deed ik dat wel wat meer.

Ik rijd tegenwoordig wel meer dan 100 km per dag met de auto waardoor ik hem na een kilometer of 45 (snelweg) ook geregeld hoog in de toeren gooi om hem schoon te maken.
Gebruikersavatar
JandeVries
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: za 21 dec 2013, 14:19
10
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jan
Locatie: Winschoten

Re: Maximum toeren koude motor

Bericht door JandeVries »

Op een koude motor trap ik hem niet verder dan ongeveer 3000 toeren.
Ik weet niet wat de motor kan hebben misschien wel 4000 maar iig geen 6500 op een koude motor.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9389
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Maximum toeren koude motor

Bericht door volvoS40 »

Doe je normale ding zoals je altijd doet, de blokken van Volvo kunnen heel wat hebben.
Je auto starten en wegrijden zoals gewoonlijk (niet stationair laten draaien een half uur).

En bij de snelweg op de gebruikelijke manier optrekken zoals je ooit 100.10000 jaar gele geleerd hebt bij de rijlessen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
Solaire
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 693
Lid geworden op: do 17 jul 2014, 18:14
9
Model: V40new
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Peter
Locatie: Breda

Re: Maximum toeren koude motor

Bericht door Solaire »

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik wist inderdaad wel dat de blokken veel kunnen hebben en als het geen gigantische slijtage achterlaat is het wel fijn om af en toe wat meer toeren te maken (< 4000) op een koude motor.

En wat betreft optrekken op de snelweg, van mijn instructeur moest ik hem altijd planken, 80 in zijn vierde versnelling gaan rijden op de invoegstrook en dan vol gas invoegen om vervolgens door te schakelen naar zijn 5. :whistle
Plaats reactie