How to: Motor warm rijden en inrijden

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

How to: Motor warm rijden en inrijden

Bericht door ChrisV40 »

Edit: Even wat verduidelijking op sommige punten... :vertag

Na het lezen van wat start en wegrij gewoonten uit het verbruiks topic kreeg ik het idee dat er wat verkeerde gewoontes bestaan ten aanzien van het starten en warmrijden van de auto.

Nou heb ik recentelijk een gevorderden cursus motortechniek gevolgd voor de Harley die gegeven werd door een ex ANWB instructeur. De dingen die ik daar leerde zijn 1:1 van toepassing op auto motoren in het algemeen t.a.v het warmrijden van de motor. Daarom dacht ik, misschien doe ik iemand een plezier door het eens op te schrijven.

Om duidelijk te maken wat er precies van invloed is op het goed warmrijden van je motor moet ik eerst een aantal dingen afzonderlijk uitleggen. Daarna worden ze gecombineerd om tot het totaal plaatje te komen, dus lees effe stug door...

Allereerst moet ik iets gaan vertellen over het ontwerp van een motor. Motoren zijn ontworpen om op bedrijfstemperatuur optimaal te functioneren. Dit betekend dat alle onderdelen zo gecontrueerd worden dat ze op bedrijfstemperatuur (80-90 graden zo ongeveer?) optimaal passen. Dit impliceert meteen ook dat wanneer een motor koud is de onderdelen niet de juiste afmetingen hebben en daardoor gevoeliger zijn voor slijtage. Als (belangrijkste) voorbeeld noem ik de zuigers. Zuigers gaan met een rotgang door de cylinders heen als de motor loopt. Voor een Harley hebben ze op hun snelste punt een snelheid van over de 200 km/h. Je kunt dus wel stellen dat zuigers in motoren aan enorme versnellingskrachten blootstaan en dus bijzonder sterk moeten zijn. Tegelijkertijd moeten ze ook bijzonder licht zijn om snel te kunnen bewegen.

Dit zijn twee tegenstrijdige eigenschappen. Daarom is er in de meeste zuigerontwerpen voor gekozen om de zuigers zo dun mogelijk te laten en alleen op de plek waar de zuigerpen in de zuiger zit een verdikking te maken voor de sterkte. Een zuiger is daardoor dus niet rotatie symetrisch, maar heeft verschillende wanddiktes die niet allemaal even veel krimpen en uitzetten. Dit heeft tot gevolg dat wanneer de zuiger koud is deze ovaal is (hij is immers ontworpen om op bedrijfstemperatuur rond te zijn.) Hierdoor slijt een motor dus extreem als hij koud is. De zuiger en de cylinder passen namelijk niet goed in elkaar!

Ten tweede is het zo dat wanneer je een motor start, en deze stationair loopt, de oliepomp maar weinig druk opbouwt en de smering van de motor dus slecht is. Dit komt doordat de olie koud en dus dik is, en de pomp er dus meer moeite mee heeft de olie rond te pompen. Daarbij heeft een koude motor alle olie onderin het carter liggen en de rest van de motor is dus nog droog, dus heeft de motor niet meteen smering bij een koude start. Een stationair lopende motor warmt bovendien ook maar zeer langzaam op, dus de temperatuur blijft relatief lang laag.

Combineren we nu deze twee zaken dan kunnen we het volgende zeggen:

Wat moet je vooral niet doen:
Je koude motor starten en eerst een kopje koffie zuipen of je ramen krabben tot ie warm s. Zoals we net geleerd hebben is de cylinder ovaal en slijt als een tiet en bovendien is de smering slecht dus slijt ie nog veel harder. Bovendien warmt ie niet echt snel op, dus de slijtage gaat langer door. Komt nog bij dat de motor op dit moment ook veel vervuilender is dan wanneer deze op temperatuur is. Niet goed dus! :tumbdown

Wat moet je dus vooral wel doen:
Start je motor. Nadat je merkt dat de motor goed loopt rij je rustig weg. Het is nu zaak om de motor met geringe belasting zo snel mogelijk warm te rijden. Dit doe je door niet te veel toeren te maken en ook niet te weinig. In je boekje staat welke toerentallen dit moeten zijn. :tumbup

Wanneer is de motor warm?
De motor is warm en klaar voor volledige belasting zodra alle onderdelen op bedrijfstemperatuur zijn. Dit is dus niet zodra je watertemperatuur op normaal staat. Voor een Harley geldt dat dit na zo'n 40 km is!!! Het zou me niet verbazen als voor een Volvo een soorgelijke afstand geldt.

Nog iets:
In advertenties zie je wel eens staan dat een wagen alleen snelweg kilometers gemaakt heeft. Waarom is dit gunstig? Veel snelweg kilometers zegt eigenlijk dat de motor in zijn leven een hoge gemiddelde bedrijfstemperatuur heeft gezien. Dit in tegenstelling tot een motor die alleen korte stukjes rijdt. Deze heeft dus een lage gemiddelde bedrijfstemperatuur met alle slijtage van dien.

Nou, ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Mochten er vragen zijn of onduidelijkheden dan hoor ik het graag.

m.v.g.

Chris
Laatst gewijzigd door ChrisV40 op di 04 mei 2010, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door The Real Master »

Chris ik vind dit een top post, super duidelijk.

Ook heb ik in mijnverleden geleerd en ervaren dat een auto dat altijd rustig en langzaam is gereden.
Dat als deze auto door een sportieve rijder word overgenomen er binnen de kortste keren een koelvloeistoflekkage opkomt (slangscheur meestal).
Als je een auto koopt dat rustig is bereden en alleen maar in de stad is gereden voor korte stukjes, kan je zonder slangscheuren op te lopen dit langzaam opbouwend wel goed krijgen.

Dit is gebaseerd op puur eigen ervaring :vertag

Ik vind dit zo belangrijk dat ik er een sticky van maak, als er voldoende informatie is zal ik hem plaatsen in de how to topic :tumbup

Nogmaals bedankt Chris :tumbup
sibi
Idle
Idle
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:21
14

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door sibi »

40 km warmrijden vind ik wel héél lang ! :O Met mijn 1.8 vind ik 't O.K. om na ca. 8-10 km 't kot eens open te trekken als ik daar zin/nood aan heb. Meer zelfs, ik heb al ettelijke aanhangwagens puinafval getrokken toen de motor nog koud stond. Ik vond toen dat dat wel moest kunnen.
Echt, je koopt toch een Volvo voor iets, neem ik aan ? Als zelfs Volvo-motoren 't moeilijk zouden krijgen als je ze hard labeur laat verrichten nog voordat ze warm staan... welke kan je 't dan wél laten doen ?

Al denk ik wel dat je met de 1.6/1.8/2.0 't meest betrouwbare spul van toen hebt binnengehaald, spul dat enorm veel kan verdragen. Moest ik hetzelfde doen met een GDI of Renault-reuteltje, 'k zou misschien niet zo makkelijk de 275.000 km gehaald hebben die ik nu heb. Diesel loopt sowieso al minder vlug warm dan benzine, en de GDI's van Mitsubishi zijn (lijken me vooral, eigenlijk) wat minder robuust/onderhoudsvriendelijk dan de Volvo-motoren.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door ChrisV40 »

Tja, wat ik heb aangegeven is een ideaal plaatje. Betekend niet dat als je er van afwijkt dat je motor meteen stuk is, maar wel dat je meer slijtage hebt dan volgens het ideaal plaatje mogelijk zou zijn.

Algemeen is de stelregel dat hoe meer je er van afwijkt, hoe meer slijtage er te verwachten valt en hoe korter de levensduur van de motor.

Uiteraard zijn er nog veel meer zaken die de levensduur van de motor beinvloeden, maar ik heb me hier beperkt tot het warmrijden.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door stefmen »

Heel duidelijk en nuttig. Heb je toevallig ook ervaring hoe het zit met het warmrijden van een turbo / laten afkoelen?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door ChrisV40 »

Tja zo'n expert ben ik nou ook weer niet, maar lijkt mij dat in ieder geval warmrijden gelijk is aan wat ik eerder beschreef.

Ten aanzien van het afkoelen kan ik me voorstellen dat doordat de turbo in de uitlaat zit deze erg heet kan worden. Als je hem dan snel laat afkoelen kunnen er misschien spanningen in het materiaal komen die schade kunnen geven. Langzaam en gelijkmatig laten afkoelen door het laatste stuk rustig te rijden zou dat moeten kunnen ondervangen. Maar misschien dat iemand me daar zou kunnen aanvullen?

Wat ik wel zeker weet is het volgende: De turbo draait met een zeer hoog toerental (>20.000 rpm) waardoor de turbo-as niet in een kogellager kan draaien. De as van de turbine van de turbo is gelagerd in een dun olie filmpje voor smering. Als je nou thuis komt of bij de benzinepomp en je gooit in een keer de motor uit dan kun je slijtage aan je lagering / as krijgen doordat de turbo nog niet uitgedraait is (oliepomp gaat uit, olie druk is weg, olie filmpje is weg en de as maakt metaal op metaal contact met het lager). Zorg er dus altijd voor dat je je turbo niet te zwaar gebruikt het laatste stukje en laat de motor nog eventjes stationair draaien tot de turbo uitgedraait is.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
obispoil
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jul 2009, 15:46
14

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door obispoil »

je mag ook niet vergeten dat de toerentallen en vermogens bij motorfietsen een pak hoger ligt dan bij autos. die ovaliteit is veel kleiner bij gewone autocilinders... na pakweg 10 km is een motor zeker en vast warm bij normale temperaturen. Als je echt zeker wil zijn moet je zoals hierboven beschreven een olietemperatuur meter installeren, dan ben je zeker dat de olie voldoende warm is...
Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door Crazy Cavan »

Volgens mij was een soortgelijk topic ook al op het oude forum. Wat ik altijd doe bij een koude motor is het volgende:
De eerste 5 minuten rijd ik niet harder dan 60 in z'n 5. Zodra ik de snelweg opdraai rijd ik vervolgens 5 minuten niet harder dan 100. Vervolgens versnel ik naar 120/130. Ben ik op 5 minuten van de plaats van bestemming, dan doe ik het gehele ritueel maar dan andersom. Als ik op de plaats van bestemming ben dan laat ik de motor nog zo'n 30 sec. stationair draaien.
De laatste handeling (+/- 30 stationair laten draaien) doe ik zelfs met bedrijfsvoertuigen en machines die op diesel lopen.
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.
dirk30
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:25
14
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: scherpenheuvel

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door dirk30 »

60 in zen 5 ? is dit wel goed ? ik heb gehoord dat, het waar is weet ik niet, als je in te lage versnelling rijdt dat dat ook niet goed is omdat de moter dan teveel moeite moet doen om voorruit te raken en dat hoor je ook.
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9660
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door R.O.B »

ChrisV40 schreef:Ten tweede is het zo dat wanneer je een motor start, en deze stationair loopt, de oliepomp niet voldoende druk kan opbouwen en de smering van de motor dus slecht is. Daarbij komt dat een stationair lopende motor slechts zeer langzaam opwarmt.

Start je motor. Nadat je merkt dat de motor goed loopt rij je rustig weg. Het is nu zaak om de motor met geringe belasting zo snel mogelijk warm te rijden. Dit doe je door niet te veel toeren te maken en ook niet te weinig.
Ik kan me hier wel iets van voorstellen. Alleen lijkt het me dat dit nou ook niet zo erg is. De motor wordt namelijk niet belast. Bij wegrijden moet de motor toch ook nog voldoende smering gaan krijgen en dan wordt deze wel belast.
Niet voldoende druk weet ik niet, ik mag toch aannemen dat wanneer men een motor maakt en wanneer deze stationair draait ook voldoende smering krijgt?
Gebruikersavatar
Crazy Cavan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 11:12
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Westfriesland

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door Crazy Cavan »

buuntje schreef:
Crazy Cavan schreef: De eerste 5 minuten rijd ik niet harder dan 60 in z'n 5.
dan zit ie toch maar op 1200 a 1400 tr/min?
als je op die toerentallen optrekt moet je het gaspedaal veel dieper induwen waardoor er veel ingespoten waardoor het verbruik stijgt.
Geen idee buuntje, ik kijk nooit naar toerentellers. Ik heb 8 jaar lang geen toerenteller gehad in mijn Berlingo...Het traject wat ik 's morgens om 5 uur rij is uitgestorven op dat tijdstip, binnen de bebouwde kom zonder stoplichten en een rechte weg. Optrekken doe ik dus alleen bij het wegrijden.

Edit* Ik draai niet meteen de snelweg op, op 500mtr van de snelweg staat een verkeerslicht. Voordat ik de snelweg opdraai moet ik ook nog een haakse bocht maken, een bocht die je in z´n 2 moet maken. Pas daarna versnel ik naar 100km/u of harder (als ik last van haast heb).
dirk30 schreef: 60 in zen 5 ? is dit wel goed ? ik heb gehoord dat, het waar is weet ik niet, als je in te lage versnelling rijdt dat dat ook niet goed is omdat de moter dan teveel moeite moet doen om voorruit te raken en dat hoor je ook.
60 in zen 5 voor een diesel is toch niet zo raar? Of het goed is weet ik niet, zolang als ik diesel rijd, en dat is al vrij lang, doe ik dat bij een koude motor. Ik heb nog nooit problemen gehad met vooruit komen. Als een auto rolt dan rolt 'ie.
Vraag even aan je bron of hij eea kan verifieëren, hetgeen wat jij zegt.
Huawei Ascend P2 i.c.m. een AKG K450.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door ChrisV40 »

buuntje schreef:
R.O.B schreef: Niet voldoende druk weet ik niet, ik mag toch aannemen dat wanneer men een motor maakt en wanneer deze stationair draait ook voldoende smering krijgt?
dat is zeker voldoende, er zouden er anders al veel kapot gedraaid zijn in de file.
Een verschil is wel dat een koude motor alle olie nog in het carter heeft liggen. Bovendien is de koude olie veel dikker dan warme olie. De pomp heeft dus echt veel meer moeite om een goede smering tot stand te brengen op een stationair toerental. Dus is het zaak om meer toeren te gaan draaien en daardoor meer olie rond t pompen door gewoon weg te rijden.

In de file is de olie meestal al warm en verdeeld over het blok. Dus daar zal ie dr minder moeite mee hebben.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9660
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door R.O.B »

Ja ok, dat klopt wel. Maar is koude olie echt veel dikker dan warme olie? Bij ons staat er gewoon olie in de garage waar ook de auto staat. Wanneer er een beetje olie bij moet, dan komt dit er gewoon als frisdrank zeg maar :D uit. Het lijkt mij dat het wel meevalt dat een pomp er dan moeite mee heeft.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt tussen even warmdraaien (1 min bv) waarbij de motor niet belast wordt en tussen meteen wegrijden waarbij de motor wel belast wordt.
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door ChrisV40 »

Hey, ik geef alleen maar aan wat mij geleerd is. Wat iedereen daar van vindt en mee doet dat moet je uiteindelijk zelf weten :P
Ik rij in elk geval meteen weg (staat ook in de handleiding van Volvo zelf trouwens). :vertag
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: How to: Motor warm rijden.

Bericht door Tijs »

Warm diezelfde olie maar eens een beetje op en kijk dan maar eens hoeveel vloeibaarder hij wordt, weet zeker dat je overtuigd bent.

Gr Tijs
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: BDG How to: Motor warm rijden.

Bericht door Dodo-tje »

Goed om eindelijk eens bevestigd te zien dat warm draaien tijdens het krabben in de winter helemaal zo goed niet is! Sterker nog, beter van niet!!!

Ik vind het een aanvulling op het forum Chris, dank je wel!

btw, ik ging zoeken naar aanvulling over het opwarmen/afkoelen vd turbo, ik dacht dat daar een appart topic over was. René heeft in het duplicaat van dit topic daar al wat over gezegd, zag ik tijdens mijn zoektocht.
Deze info moet wel even worden over gezet voordat er op delete wordt geklikt!

->hier<- staat een discussie over een turbo timer voor het afkoelen
MikeT6
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 20:41
12
Model: S80
Locatie: Leersum
Contacteer:

Myth : Treu or False

Bericht door MikeT6 »

Luitjes,

Ik had pas met Ruubje een gesprek ( toen ik mijn eerste volvo nog had ) over koppakking en sportief rij gedrag.

Het ging er om dat ik tweede eigenaar was van de auto, eerste eigenaar was een oude man die waarschijnlijk de auto altijd rond de 1500 a 2000 toeren hield met rijden.

Klopt de bewering dat als je gelijk wat sportiever gaat rijden je de koppakking er uit trapt?

Erg benieuwd naar de reacties...
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31994
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door René »

Ligt er wel aan hoeveel sportiever je gaat rijden.
Bij echt trappen? ... hmmm, ja, ik denk het wel.
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
MikeT6
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: za 19 nov 2011, 20:41
12
Model: S80
Locatie: Leersum
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door MikeT6 »

Ja, is het echt bewezen Rene? We doen de aanname dat het zo is.

Stel je gaat 3500 toeren draaien hoe groot is de kans?
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31994
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Myth : Treu or False

Bericht door René »

Ik denk niet dat je het zo uit kunt drukken.
Ook niet dat het zal gebeuren maar zie het meer dat de kans groter is.
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Plaats reactie