Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Ik ben net weer thuis van de auto ophalen.

Ik weet nog niet zo goed wat ik er van moet vinden. Bij de koude start bij de garage startte hij heel moeilijk. Toen hij eenmaal startte kon ik eigenlijk geen gas geven tot hij een beetje warm was. Wanneer ik gas gaf, zakte het toerental helemaal in.

Na een poosje was dat over en kon ik "gewoon" wegrijden. Alleen nu loopt hij stationair nog niet regelmatig. De ene keer draait hij op 1000tpm, de andere keer op bijna 1800 en het schommelt nog wat. Ik heb wel het idee dat hij nu wat beter rijdt dan toen ik daar net weg reed.

Zometeen ga ik even een flink stuk rijden om te kijken of dat iets helpt.

Ze hebben de auto ook meteen voor de APK gekeurd (geldig tot 5 december), en helaas moeten daar ook een paar kleine dingen voor gebeuren, maar niets wat ik niet zelf kan doen gelukkig.

Ik hou jullie op de hoogte!
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door w.rusman »

of als een distributieriem die er een tandje naast staat :O

Ik herken dit aan een garage die dit ook eens had gedaan bij een kennis van me, we kwamen er toen zelf achter dat de timing niet klopte...
Veel roken, slecht starten en geen kracht in de motor...
Nissan micra K12
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Gisteren ongeveer 140 km gereden met de auto (ik moest m'n ouders toch even van Schiphol ophalen...). De heen en terugreis reed hij prima, maar starten ging erg moeilijk. Toen ik 's avonds weer weg reed bij mijn ouders werd het alleen maar beroerder. De auto startte nog moeilijker, en elke keer dat ik moest stoppen sloeg de auto af. Soms alleen al als ik de koppeling in trapte. Erg irritant en gevaarlijk! Daarnaast is het motormanagement lampje weer gaan branden... :tumbdown

Wat me ook opviel: het aanzuigen van de turbo en de wastegate zijn veel duidelijker hoorbaar. Hoorde ik voorheen de wastegate ver op de achtergrond, nu hoor je hem duidelijk afblazen, bijna alsof ik een dumpvalve gemonteerd heb. Mijn eerste ingeving is dan dat er valse lucht wordt aangezogen. Straks ga ik dus eerst het inlaattraject goed bekijken en kijken of alles daar goed aangesloten is.

De timing van de distributieriem zou goed staan. Dat was namelijk één van de dingen waar de garage ook aan gedacht had toen hij niet goed liep bij hun en dat hebben ze nog eens dubbel gecontroleerd volgens hun.

Ik baal echt als een stekker nu. Nu mijn ouders weer terug zijn van vakantie heb ik geen auto meer tot mijn beschikking. We kunnen onze dochter nu alleen lopend naar het kinderdagverblijf brengen (gelukkig niet ver, maar als het regent is dat toch geen pretje...), mijn vrouw moet met het OV naar haar werk (niet echt een fijn traject), laat staan de overige zaken waar je de auto dagelijks voor gebruikt.

Bottom line: de auto moet zsm weer goed rijden, anders moet ik een goedkoop barreltje gaan kopen en daar heb ik eigenlijk het geld nu niet voor. Echt alles komt nu tegelijk: huis gekocht (1 december krijgen we de sleutel), keuken moet aanbetaald worden (€1000,-) en er zijn nog een paar grote rekeningen zoals het kdv en dergelijke die we deze maand moeten betalen. Financieel is het dus ook nog eens een flinke strop en ik begin nu toch wel te twijfelen of het een goed plan was om de auto te fixen. Maarja, nu ik er eenmaal aan begonnen ben kan ik eigenlijk niet meer terug...

Dus: iemand nog tips? Iemand tijd om mij te helpen? Ik kan nu echt alle hulp gebruiken...
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Ik snap niet helemaal dat een garage je auto zo teruggeeft..? Wat is er nu precies inmiddels aan gedaan?
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Nee, ik begrijp het ook niet. De werkplaatschef zei letterlijk: ik wou dat we er nooit aan begonnen waren. Da's toch raar voor een zgn vakgarage, rdw erkend, etc etc. Nu denk ik: ze hebben gewoon de kennis niet in huis om een auto goed te repareren. Ik bedoel, ik breng hem juist naar hun, omdat ik zelf bang was dat ik het niet kon. Maar als ze het zelf niet eens goed kunnen...

Ze hebben het volgende gedaan:
- Kop vervangen door gereviceerde kop (zelf aangeleverd) en olie en koelvloeistof ververst
- Bobines, bougies, kabels vervangen
- APK keuring (staat los van dit verhaal)

Maarja, toen bleek dus dat hij niet goed liep en daar konden zij niet uit komen. Alleen waren ze ook erg vaag, waar ik uit opmerk dat ze het gewoon niet snappen. Gelukkig hebben ze mij alleen de uren doorberekend die zij besteed hebben aan het vervangen van de kop en niet van het uitzoeken waar de storing nu in zat (zit).

Ik ga hem ook niet meer terug brengen naar deze garage, want dan ben ik hem waarschijnlijk nog langer kwijt en ik ben bang dat er dan nog steeds geen oplossing komt.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Nou, ik heb misschien het probleem al gevonden... Zie hier de inlaatslang:

Afbeelding

Alle symptomen kloppen. Als dit het probleem oplost, dan heb ik een aardig appeltje te schillen met dat garagebedrijf... :swear

Ik heb nu de accu los hangen, want het motormanagementlampje brandde nog. Ik denk dat hij in noodloop stond nog, dus even de auto helemaal resetten en kijken of het straks opgelost is.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Mijn oom heeft een OBD2 lezer, waarmee je foutcodes kan uitlezen en kan wissen. Dus ik ben even naar hem toe gereden en merkte tijdens het rijden dat hij al beter begon te lopen. Bij hem uitgelezen en daar kwam uit dat er alleen nog de foutmelding "motor loopt arm" in stond. Dat klopt ook, door de valse lucht die hij aanzoog, was de ratio lucht/benzine natuurlijk compleet van slag. Deze foutmelding gewist en alles gereset en de auto gestart. En hij liep perfect!

Dus meteen een proefrit gemaakt en hij rijdt nu weer als voorheen, met één verschil: hij draait stationair op ongeveer 1200rpm. Maar geen foutmeldingen meer, starten in 1x en niet meer inhouden.

Ik vind het een grote schande van de garage dat ze dit niet hebben gezien en ga zeker morgen met ze praten hierover. Aan de ene kant hebben ze natuurlijk wel veel werk in de auto gestoken, de kop hebben ze immers vervangen. Maar als ze zo iets over het hoofd gezien hebben, ben ik haast bang dat ik alles wel na kan gaan lopen. Ze mogen me tenminste tegemoet komen met iets, alleen excuses is nu niet op zijn plek vind ik.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Nog even een vraagje: is het stationair toerental af te stellen op de een of andere manier? Hij loopt stationair dus wat hoog, en het zou mooi zijn om dat weer op normaal niveau te krijgen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door volvoS40 »

Nee, is niet af te stellen.
Stationair , koude motor 1100 toeren .
Warme motor 700 toeren.

Je zou de stationairklep kunnen nakijken / schoonmaken .
Onkosten = uurtje poetsen en smeren en 1 pakking van 2 a 3 euro.

Er is een how to van aanwezig
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Zit wel een stelschroef op, maar die is meer bedoeld om de gaskabel af te stellen, zodat ie strak staat.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door myalexx »

de auto liep zover mij bekend is daarvoor wel goed??

dus zou eerst even het een en ander schoonmaken alvorens te gaan stellen?

bij mij en ivar heeft het veel gescheeld.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door volvoS40 »

Er valt niets te stellen.
Misschien hooguit in het systeem van de motormanagement.

Als je de kabel strakker zet, zet je de gasklep een beetje open, en jaag je de toeren zelf hoger.
En maak je de kabel geheel los... blijft deze bij koude 1100 lopen en bij warme motor 700 toeren.
Laatst gewijzigd door volvoS40 op ma 07 nov 2011, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Zaterdag ga ik het even schoonmaken en kijken of de stelschroef aangedraaid is.
Waar zit de schroef precies en wat is de juiste (normale) stand?
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Heb je 'm wel goed warm laten draaien? Anders is het normaal dat ie nog wat boven de 1000rpm zit. Daarna komt ie zo op 750-850.

Het is een inbusschroefje tegen het glasklepmechanisme aan. Heb er zo geen duidelijke foto van.
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Afhankelijk van 't seizoen (tis nu nog niet koud) begint ie wat hoger, maar als ie warm is zou ie toch wel rond de 800 rpm moeten draaien.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Na een half uur rijden moet hij toch wel warm zijn volgens mij (A)
Voorheen draaide hij zelfs koud amper boven de 1000, en zakte hij altijd snel terug naar ongeveer 750. Vandaar dat het nu zo opvalt.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door myalexx »

In deze tijd van het jaar hoort dat ook nog zo ( met uitzondering van leden die al nachtvorst hebben )
bij mij draait hij inderdaad ook amper rond de 1000rpm en meteen lager.

Maar blijft hij dus warm ook continu 1000rpm - 1100rpm? dus een vast toerental?
want als dat zo is staat hij hoger afgesteld.

Blijft hij ook schommelen, dan is er "wellicht ook" wat anders mis.

Dan is je stationair regelklep op of vervuild.

Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Zo, net even het gasklephuis los gehad en schoongemaakt. Was aardig vies, dus kon zeker geen kwaad. Bij het demonteren zag ik al dat de gaskabel iets strakker stond afgesteld. Na het monteren van het gasklephuis de kabel ook iets losser gedraaid en met starten (motor was nog warm) bleef hij netjes op ongeveer 700tpm draaien.

Afbeelding

Kortom, de motor loopt weer helemaal zoals het hoort. Voor mijn gevoel loopt hij veel soepeler en verfijnder dan voorheen. Hij houdt op geen enkel moment meer in, wat hij voorheen toch af en toe nog deed.

Nu nog even de puntjes op de i voor de APK. En dan ook nog een keer binnenkort de winterwielen er onder.

Ik ben weer helemaal happy!
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Toch nog een klein probleempje met het stationair toerental.
Bij een echte koude start schommelt hij wat stationair en soms komt hij dan te laag waardoor hij uitvalt.
Ik heb het gasklephuis nu schoongemaakt. Is er nog iets wat ik schoon zou kunnen maken of naar zou kunnen kijken om dit te kunnen verhelpen? Na een minuut of twee aan, draait hij stationair helemaal perfect.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door myalexx »

Stationair regelaar kan niet voldoende meer werken.. of je brandstofdrukregelaar werkt niet meer zoals het hoort.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Plaats reactie