Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Bedankt voor jullie snelle meedenken. De waterpomp is vervangen, zie eerder mijn vragen in deze topic. Had altijd al koelproblemen van het begin gehad. Toen de hele mikmak vervangen, pomp, distributie set, thermostaat, plus sensoren. Het is toen goed gegaan een poos, alleen nu het koud is, heb ik weer problemen met de kachel. Zou niet weten waar ik nu verder naar moet zoeken. Koppakking kan het ook niet zijn, geen olie in reservoir of smudge in t blok. Verdere opties?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Je hebt ook geen lucht meer in je kachel gedeelte? Weet je zeker dat de motor temperatuur niet omhoog komt?
Koelproblemen of slecht warm worden is meestal sensor of thermostaat of lucht in het systeem.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Ik lees dat de koelvloeistof omhoogkomt bij je ontluchtings procedure.

Kan dan toch op een luchtbel wijzen of dat er druk in je systeem opgebouwd word.
marcelossendrijver schreef:Beste allemaal, ik heb het systeem proberen te ontluchten, auto bij koude motor stationair laten lopen, totdat de fan aanslaat, maar geen verbetering:( Ik heb geen luchtbellen gezien in t reservoir, wel kwam t koelvloeistof omhoog.

Gezien het feit dat je ook alles al eens vervangen hebt lijkt het mij geen gek idee om bij de garage langs te gaan en daar alles eens te laten controleren. Er kan een verstopping ergens aanwezig zijn, lekkage maar ook dat de kanalen in het blok niet meer zijn wat het is geweest en welligt een koppakking toch stuk.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Als t de koppakking is dan had ik dat toch wel allang gemerkt?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ikbat »

De koppakking kan op diverse manieren lekken, de koelvloeistof kan lekken of na de olie of na de cylinder.
Lekt hij alleen op de cylinder dan heb je luchtdruk opbouw in je koelvloeistof, en loopt er een beetje koelvloeistof je cylinder in.

Hoeft niet eens veel te zijn, maar voldoende om problemen te geven.

Je zou je bougies eens goed kunnen bekijken, en als he de mogelijkheid hebt een compressie meting doen op je cylinders.

Het zou zeker in het verhaal passen,
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Beste leden, vandaag de volvo ter reparatie voor t koelprobleem gehad, de hele thermostaat was afgebroken. Vreemd verhaal want hij was pas vernieuwd (orig.) Maar goed, kachel doet het weer, motor weer top op temp:) Ik blij auto blij! Dank voor jullie hulp.
Volvo v40 1999 1.8 autom.
okapi
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 16:05
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003

Motor temperatuurmeter doet het niet

Bericht door okapi »

L.S.,
Bij onze net aangeschafte V40 2.0T Nordic Aut, ligt de naald van de motor temperatuurmeter keurig in de rustpositie. Probleem is dat ie daar blijft gedurende de hele rit.
Heb eerst een nieuwe sensor los aangesloten en deze, met lopende motor, in een pan water gezet van 90 graden C.
De naald van de meter komt nog steeds niet van zijn plaats.
De benzinemeter functioneert wel goed.
Iemand een goed idee?
vast bedankt.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Motor temperatuurmeter doet het niet

Bericht door EnigmaEll »

Lijkt op een mechanisch probleem dan.
Ik heb, toen ik de tellerplaat verving ook een naaldje gesloopt. Dit is het palletje wat erop zit.
Dus ik zou toch even checken hoe het zit.
poeskat
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 22:47
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Venlo

Re: Motor temperatuurmeter doet het niet

Bericht door poeskat »

Hoe heb je die sensor dan los aangesloten. De ECT sensor zit in het thermostaathuis geschroefd. Als je die eruit laat loopt je koelvloeistof eruit. Oh okay, je kunt hem uiteraard aan de connector leggen en dan meten. Weet wel dat de sensor pas de naald laat stijgen bij meer dan 90 graden. Dus de motor goed warm laten worden.
Je kunt ook de oude sensor testen op weerstand waarden in ohm bij temperatuurmeting. Daar zijn standaarden voor.
Zie de bijlage voor mijn Volvo v40 benzine uit 2002.



Afbeelding
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Dag, mijn t4 doet het niet meer. De motor slaat niet aan en verzuipt volledig. Trek je de 4 stekkers los van de 4 injecteren dan kun je de motor starten door volgas te geven en dan een vriend de stekkers terug aan te laten sluiten. De motor loopt dan weer mooi stationair. Op het moment dat je gas geeft verzuipt de motor meteen weer en is niet te starten. Het enige wat helpt is dus het bovenstaande. De koelvloeistof temp meter geeft STOP aan. Eerder gaf hij een veel te lage waarde aan. Kan het zijn dan de koelvloeistoftemperatuursensor een waarde aangeeft waardoor de motor zo ernstig verzuipt?

Dit was met warme motor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Dit was met warme motor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door volvoS40 »

Uit laten lezen.
Brand er geen storings lampje ? Groen 3 hoekje ?
Lambda of luchtmassa meter die kapot is.
Deze hebben oa te maken met lucht/benzine toevoer.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door MarcO »

Of je sensor kapot.. en je motor gaat in noodloop?
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Nou ja deze loopt helemaal niet dus. Althans hij loopt perfect stationair zolang je geen gas geeft. Morgenavond weet ik meer. Dan ga ik beginnen sensors los te trekken om te kijken welke de motor laat verzuipen. Ik was op zoek naar de eobd stekker aansluiting maar deze kan ik niet vinden. Ik heb zelf een EOBD reader. Het is een 1997 V40 T4.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Had ik inderdaad al gedaan maar de werking van de koelvloeistoftemperatuursensor komt niet echt naar voren, althans ik vermoed dat de motor verzuipt bij warme motor en niet te starten is door een slecht functionerende sensor.

Ja ik weet, kan 'm ook laten uitlezen maar ik wil het zo even proberen te analyseren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door volvoS40 »

Obd zit links naast midden console ter hoogte van de kachelmondjes van de voeten.

WiFi en bluethoot obd werken niet op de oude modellen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Ik had de eobd nog niet gevonden. Dus ik ben begonnen sensoren los te trekken. De auto is enigzins rijdbaar met de koelvloeistof sensor los gekoppeld en start alleen met koude motor. De motor regeert dan matig op het gas maar met de sensor vast verzuipt deze meteen. Ik mag aannemen dat deze voor totaal verkeerde waarden zorgt? ik verdenk ook nog de gaskleppositiesensor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Ik denk dat dit ongeveer hetzelfde beeld weergeeft:

http://www.tiepie-automotive.com/nl/Art ... _not_start

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Reinoudk
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 01:12
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1996
Locatie: Amsterdam

Re: T4 verzuipt na rare waarden op de koelvloeistof temp meter.

Bericht door Reinoudk »

Hij doet het weer! Het was de koelvloeistoftemperatuur sensor. 15 euro van eBay. :) De motor loopt nu ook veel krachtiger als voorheen! Ik heb nu flink wielspin als ik m intrap in zijn 2.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar »

Om ook mijn 2 centen in het duitje te doen;

voor het eerst liet mijn 2002 T4 me 3 maal staan; eerste 2 maal was afkoelen genoeg zodat de motor weer aansloeg, maar 3e keer ben ik afgesleept door mijn vriendin's C30 (altijd pijnlijk om door een D2 met 120pk afgesleept te worden; zij natuurlijk beretrots dat haar wagen mij wel even wegsleept).

Probleem is dat de auto niet wou aanslaan; startmotor doet het, draait gewoon, maar slaat niet aan, ook niet beetje of ' bijna' . Ook tijdens de rit, voorgaand toen de auto me liet staan, merkte ik dat de auto zelf gas gaf. Koppeling ingedrukt gaf me +/- 3000 toeren, maar er was ook koppel want als je in de versnelling reed, accelereerde de auto.

Ik heb toen de stationair motor nagekeken omdat ik dacht dat dat het probleem zou zijn, maar die werkt (wat goed werkt is auto laten draaien en dan de stationair klep/stappenmotor los trekken; als hij dan afslaat betekent dat de klep niet vast zit omdat hij dan dicht gaat omdat de stekker los getrokken wordt).

Na de 3e keer tijdens afslepen, maar nog wel warme motor, viel me op dat op mijn instrumenten cluster de koelvloeistof op maximaal stond, en dan weer plotseling op minimum. Loskoppelen van de koelvloeistof sensor net onder de thermostaat resulteerde raar genoeg in een juiste indicatie van de temperatuur (+/- 90 graden).

In de dagen daarvoor had ik al zo nu en dan een DSA melding (oranje lampje met antislip logo); blijkbaar een voorbode dat de auto herkent dat een van de sensoren niet doet wat de wagen verwacht.

I.i.g nieuwe sensor gekocht en vandaag geïnstalleerd en auto loopt weer als een zonnetje.

M.a.w. als je een van bovenstaande klachten herkent, maar niet persé afwijkingen in je koelvloeistof ziet (al die tijd was bij warme motor de indicatie netjes in het midden), dan is het wellicht de moeite om die sensor te vervangen; dus klachten:

-motor zelf gas geven
-DSA lampje aan, of soms aan (bij mij kwam hij in de 2 weken ervoor 4 maal aan)
-eventueel onzinnige temperatuur indicatie op je dashboard (bij mij pas bij 3e keer toen hij helemaal niet meer aansloeg)
-stationair klep werkt (loskoppelen = uitvallen van de auto = bewijs dat de klep zijn werk doet als de stekker wel aangesloten is)


Om de sensor te vervangen, is het bij de T4 motor het handigst om het 90 graden pijpje die op het themostaat huis (met de 2 torx schroeven) gemonteerd is los te halen; anders kun je niet bij de sensor, met een (ik meen) 19mm steeksleutel.

Het verdient dan aanbeveling om te checken of de thermostaat zelf in goede staat is (die is dan blootgelegd) en anders meteen te vervangen. Als deze wel in goede staat is, dan wel even nieuwe pakking/ring die om de krans/flens van de thermostaat gaat kopen. Die kun je los bij de dealer kopen (<2 euro). Dan bespaar je geld voor een gehele thermostaat maar weet je wel zeker dat de boel weer waterdicht is bij het terugschroeven van de slangaansluiting.
Plaats reactie