Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Waar zou dat door kunnen komen, dat er geen druk meer is? Verstopte radiator? Want als de motor koud is, is t koelvloeistof reservoir helemaal gedaald, laat ik hem warm lopen, komt het omhoog. Radiator word ook niet warm.
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Nou de waterpomp is dan wel een verdachte. Maar voordat je dingen zomaar los gaat halen kun je beter eerst dingen uitsluiten. Dat de vloeistof uitzet bij warmte is normaal. Is de wagen bij het vervangen van de thermostaat wel goed ontlucht? Maak een slang iets los en bij druk komt het water wel als de pomp goed is.
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Bedankt voor je reply. Ik heb de thermostaat vervangen en de auto daarna met de dop van t koelvloeistof reservoir eraf laten ontluchten. Weet niet hoelang dat moet? Het rare is dat de temp stabiel blijft en opeens omhoog gaat, en dan weer stabiel. Hij blijft schommelen, plus de kachel vol aan op zn heetst doet het niet meer. Wanneer kan je zien dat de waterpomp kapot is?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door ronker »

Ik weet niet of dit bij onze auto's speelt maar ik weet van diverse merken, BMW, Alfa, Fiat, enz. dat het schoepenwiel los kan komen te zitten op het asje waardoor er soms wel flow is en soms niet. Daar kan je dit soort klachten van krijgen, soms wel koeling soms niet, wel warmte uit de kachel, soms niet, enz.

Vaak gaat het bij lage toeren nog goed en bij hoger toerental slipt het asje door en valt de flow weg.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Zoals hierboven al gezegd als je pomp niet goed werkt heb je ook geen druk. Druk kun je simpel testen.
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door volvov4020t »

Als de pomp kapot is komt er uit t zwarte slangetje geen koelw
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Was inderdaad de pomp, meteen riem, en rollen vervangen. Alleen t probleem nu is dat de koelvin door blijft lopen :tumbdown :swear Iemand suggesties?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Hansje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
13
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Middelharnis

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Hansje »

Koelwatersensor, schuin onder het thermostaathuis al vervangen?
Let the Moose go loose
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Is vervangen ja
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door ronker »

Gelukkig heb je het probleem gevonden, maar wazig van die koelfan :think

Het is niet toevallig zo dat je airco aanstaat en dat de fan daarom draait? Of blijft ie draaien als de motor uit staat?
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Ja blijft draaien als de motor uitstaat, net zolang totdat de accu leeg is:(
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door texaco »

Die koelfan is gestuurd met een sensor ook, kijk die ffe na.
Thermostatisch contactje geloof ik.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

En waar zit die dan? De sensor aan de bakzijde? Die is pas vervangen. En relais in de zekeringkast?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Topruler »

Even een vraagje tussendoor: Wanneer hoort de koelfan bij de radiateur aan te slaan?

Het valt mij namelijk op dat na een ritje van 35km snelweg als ik dan voor een stoplicht stop vaak de fan begint te draaien. Vrij snel nadat ik gestopt ben. Ook zonder zon en toen het nog 5-10 graden was buiten. Als hij eenmaal aangegaan is gaat hij wel bij rijden weer uit maar springt als ik stop ook weer aan. Als ik parkeer en de motor stop gaat hij wel altijd met de motor uit. Verder voor zover ik weet geen problemen met koeling of verwarming oid. Metertje blijft strak horizontaal staan op het midden.

Bij mijn vorige auto sprong de fan aan bij 90°C. Ik weet niet of dat bij een S40 ook het geval is. In dat geval zit die dan dus veel sneller op de 90°C.

(Ik rij redelijk normaal op de snelweg. Het zijn allemaal 100kmpu snelwegen dus 100-120kmph en allemaal netjes in zijn 5 tussen de 2500-3000 toeren. Met misschien af en toe een uitschieter naar 3000-3500 toeren om in te halen).
S40 T4 1998
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

WEet je zeker dat het niet de fan is van je airco?
Bij mij weten gaat de fan pas aan bij +/- 100 graden (Bij een T4 in ieder geval). Alles kan natuurlijk na 35km.
Je kan die temperatuur op een simpele manier uitlezen met een OBD2 tool.
Volgens mij zit er geen verschil tussen de wagens.
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Topruler »

Springt de fan van de airco aan als je de airco niet gebruikt? In dat geval weet ik het niet zeker. Als de airco fan het sowieso niet doet als de airco uitstaat dan weet ik zeker dat het niet de fan van de airco is. Ik gebruik de airco namelijk bijna nooit. Sinds ik hem heb (5-4-2016) heb ik de airco een keer of 6 gebruikt. Dat de fan aanspringt is dagelijks.
MarcO schreef: Bij mij weten gaat de fan pas aan bij +/- 100 graden (Bij een T4 in ieder geval). Alles kan natuurlijk na 35km.
Je kan die temperatuur op een simpele manier uitlezen met een OBD2 tool.
Volgens mij zit er geen verschil tussen de wagens.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de motor 100°C is als de fan aanspringt. Of deze motor word heel snel (te) warm. Ik heb het bij geen enkele van mijn auto's gehad dat de fan zo snel aanspringt. Lijkt mij eerder een sensortje/thermostaat die niet goed werkt
S40 T4 1998
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door dannyw »

Thermostaat die dicht blijft staan misschien?
Hierdoor loopt temperatuur op. Maar dit zou dan ook op de meter te zien moeten zijn
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Topruler »

Als ik wegrij loopt het metertje langzaam naar halverwege. Daar blijft hij strak staan. Is nog nooit boven halverwege gekomen. Maar volgens mij is het geen meter die de temperatuur aangeeft of hij is heel onnauwkeurig. Bij mijn broers Volvo's deden die meters hetzelfde: Met koude motor langzaam van 0 naar halverwege lopen en dan strak onvermurwbaar halverwege blijven staan. Mijn broer zei dat die meters gewoon 3 standen hebben:
0= koud
Halverwege= normaal
Boven halverwege= Er gaat iets niet goed

Maar gezien die meter bij mij ook niet meebeweegt met de temperatuur van mijn motor vermoed ik dat hij gewoon een paar standen heeft of maar een paar temperaturen aangeeft.
S40 T4 1998
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door svdheijden »

Zitten er niet 2 temperatuur-sensoren op? 1 voor de meter, en 1 voor de ecu? Meen dit eens ergens tegen te zijn gekomen... :think
S60 2.4 170pk
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door dannyw »

Ben niet zo heel bekend met de benzine uitvoeringen, echter op mijn diesel zitten er ook twee op.

Zou dus kunnen dat er 1 sensor kapot is, dit verklaard dan ook het nadragen van de fan bij contact uit.
Deze blijft nadraaien tot de temperatuur gezakt is.
Plaats reactie