Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
david
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 18:23
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Noord Brabant

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door david »

Komt goed. :-D

vervolg: ik heb de theromostaat inmiddels vervangen ( appeltje,eitje dankzij jully now how)
meter loopt nu in de stad op tot bijna horizontaal. wel wat meer dus!
was 15 euro kwijt, en 15 minuten werk.
:tumbup
Afbeelding
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Motortemperatuur

Bericht door marcelT4 »

Afgelopen december een v40 T4 gekocht.
Rijdt heerlijk, maar als ik een tijdje met de pk's gespeeld heb loopt de motortemperatuur bij stationair draaien op naar 100 graden, vervolgens doet de koelvin zijn werk weer en loopt het vlot terug naar 83 graden.
Is het normaal dat de temp zo snel naar 100 loopt? Tenslotte is de buitentemperatuur nu niet zo hoog, ben bang wat er in de zomer gebeurt bij 30 graden buitentemperatuur.

Ik hoor graag!
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Motortemperatuur

Bericht door Wouter »

Misschien een restrictie in het koeling circuit, bijvoorbeeld :
- de thermostaat gaat niet ver genoeg open voor voldoende aanvoer van koelvloeistof
- slechte doorstroming van je radiateur
- slechte koeling door geblokeerde lamellen van radiateur
- luchtbel in het circuit
anders,
- onlastklep in de dop defect
- slechte temperatuur sensor

Wees er op tijd bij, overdruk veroorzaakt door een te warme motor kan je koppaking, waterpomp of andere vervelende defecten geven.

Groetjes Wouter
Firegirl

Olietemperatuur blijft laag

Bericht door Firegirl »

Sinds enige tijd blijft de temperatuur van m'n olie erg laag. Vooral bij snelweg rijden is dit erg te merken. Motortemperatuur komt wel mooi omhoog. Mijn 1e gedachte was de thermostaat en ik heb deze dan ook vervangen. Helaas nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb de oude thermostaat getest en deze werkte prima. Mijn conclusie: het ligt niet aan de thermostaat. Welke oorzaken kunnen er nog meer zijn?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B/G Olietemperatuur blijft laag

Bericht door Wouter »

Praat je hier echt over de olie temperatuur?
Ik denk namelijk de koelvloeistof temperatuur, gezien je over de thermostaat praat.

- Je hebt geen lucht in het systeem?
- Alles wordt netjes warm?
- Thermostaat pakking ook vervangen?
- Sensoren van koelvloeistof temperatuur, bij thermostaat (pendelt tussen 85 en 95) en boven versnellings bak (pendelt tussen 95 en 105) uitlezen met diagnose apparatuur. Dit voor vergelijking.

Groetjes Wouter
Firegirl

Re: B/G Olietemperatuur blijft laag

Bericht door Firegirl »

De boordcomputer geeft aan dat de olie temperatuur laag is. Ik zal de punten eens nalopen die je hebt genoemd.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: B/G Olietemperatuur blijft laag

Bericht door krismazur »

Anders flink wat hoge toeren rijden, gaat best raap na paar km met 5000 á 6000 toeren. Word olie nog niet warm, dan misschien sensor kapot?
Just call me Kris

Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B/G Olietemperatuur blijft laag

Bericht door Wouter »

Als de boordcomputer dit zegt heeft het totaal niets met de thermostaat te maken, maar met de temperatuur sensor voor op de motor.

Trek de stekker van deze sensor en controleer of er corrosie op de contactpunten zit, reinig preventief met contactspray.

VADIS ohmse referentie waardes zijn voor deze sensor :

Conditie te lage weerstand

-Resistance in oil temperature sensor circuit falls below 10.7 Ω for over 80 ms.

Possible source

-Short-circuit to ground in signal cable.
-Defective oil temperature sensor.

Fault symptom
-Oil temperature warning lamp flashes red continuously and trip computer display flashes STOP continuously.
-Trip computer displays an increasing value until STOP is displayed.

Conditie te hoge weerstand

-Resistance in oil temperature sensor circuit exceeds approx. 11.9 kΩ for over 80 ms.

Possible source

-Short-circuit to supply voltage in signal cable.
-Open-circuit in signal cable or ground lead.
-Contact resistance in terminals.
-Defective oil temperature sensor.

Fault symptom
-Trip computer displays falling value and stops at COLD or displays COLD continuously.

Groetjes Wouter
sdirkx

B Motorstoring (update: vervangen van thermostaat > solved!)

Bericht door sdirkx »

Eind 2002 V40 2.0T (getuned):

Ik krijg een check engine lampje, die ik heb laten uitlezen en veroorzaakt wordt door de temperatuur sensor (aldus de garage). De sensor is doorgemeten, maar niet defect. De reset die is uitgevoerd heeft 5 dagen gewerkt, maar nu is het lampje 'terug'.
De werking van thermostaat lijkt OK (meter loopt op van 0 naar het midden). Ventilator slaat ook aan.
De garage wil alsnog de temperatuur sensor vervangen, maar ik ben nu zelf ook een beetje aan het uitzoeken of dit probleem zich vaker voordoet. Op s40concepts staan wel het een en ander (samen met thermostaat vervangen wordt aangeraden bijv.), maar zit nog wel met wat vragen.

-Ik heb nog gevraagd of het om de koelvloeistof sensor ging, en dat zou inderdaad zo zijn. Maar is weet niet exact welke code zij nu kregen. Er schijnt ook een motor temp.sensor te zijn. Wie weet hoe dat nu precies zit? Wat doen ze allebei? In Haynes staat wel wat over: Bij turbomotoren wordt de koelvl.temp.meter aangestuurd door de motor.temp.sensor. De motor temp.sensor zou dan bij onjuiste werking een soort noodloop moeten instellen (via ECU), maar de prestaties en de motorloopvan mijn V40 zijn gewoon normaal/OK.

-Waar zou de wijzer van de koelvl.temp.meter bij en warme motor moeten staan? In het midden?

Het probleem zou toch de koelvl.temp.sensor moeten zijn, omdat dit niet via de meter te controleren is (zie stukje uit Haynes) en omdat de foutcode hierop wijst. Gewoon (laten) vervangen dus...?
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 07 jun 2010, 08:37, 3 keer totaal gewijzigd.
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door volvov4020t »

deze storing had ik ik ook,zou aan de voeler moeten liggen onder de thermostaat,maar is na resetten niet meer teruggekomen
sdirkx

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door sdirkx »

Voeler? Is dat onderdeel van de thermostaat?

Kan iemand bevestigen dat bij turbomotoren de koelvl.temp.sensor en de thermostaat zich bij elkaar bevinden? Misschien dan toch maar beiden laten vervangen.
Verder zou ik graag horen of iemand die motor temp.sensor bekend is..?
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door volvov4020t »

net ff gekeken,bij mij zit net onder de thermostaat een voeler,2.0t,die zou t moeten zijn
sdirkx

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door sdirkx »

Oh je bedoelt dat DAT de koelvl. temp. sensor is. :-D
Misschien laat ik voor de zekerheid ook de thermostaat vervangen. Zie topic op s40concepts:
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... #msg_76616
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... 0&count=15
http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_147187
etc...
Laatst gewijzigd door sdirkx op ma 24 mei 2010, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door volvov4020t »

zeg niet dat t daar aanligt,maar dat was bij mij de storing
sdirkx

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door sdirkx »

Ja, de foutcode (temp.sensor) wijst ook daarop, dus kan best dan :)
Vergelijkbare problemen met het check engine lampje en die code kom ik op s40concepts echt heel vaak tegen. Vreemd dat er hier nog amper over is gepost...
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door Dimitri »

Tis ook makkelijk zelf te doen hoor, zeker die thermostaat en wat ik zo gauw zag in vadis zijn die sensoren ook goed zelf te doen :D
sdirkx

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door sdirkx »

Maar kan niet de foutcode resetten, dus dat kost dan toch al zo-ie-zo een tientje of 3 :tumbdown
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door Wouter »

Ik zou hem eerst realtime laten uitlezen wat de sensor voor waarden geeft.

Temperatuur sensor motormanagement zit onder de thermostaat.
Thermostaat dicht temperatuur loopt op tot ongeveer 100 graden.
Thermostaat open temperatuur zakt terug naar 85 graden en gaat hier tussen pendelen.

Als de thermostaat te langzaam reageert gaat het slinger gedrag omhoog, dus boven de 100 en onder de 85 graden. Met als resultaat ventilator aan etc.
Of de thermostaat gaat onvoldoende open, met als gevolg temperatuur wordt te warm.
Of de thermostaat gaat teveel open, met als gevolg temperatuur wordt te laag.

De temperatuur die het instrumentenpaneel laat zien is de sensor links op het blok, deze waarde is stabieler en zal tussen de 90 en 95 graden pendelen.

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door sdirkx »

Realtime..Weet niet hoe de garage het heeft gemeten, maar volgens hen was de sensor niet kapot. Wouter, jij bent volgend weekend toevallig niet bij de detailmeeting? Of kun jij ook niet realtime meten?
Het is overigens ook een beetje vreemd als ik de garage instructies ga geven voor het ze de diagnose moeten uitvoeren oid... :-D
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: B Motorstoring (temperatuur sensor?)

Bericht door Wouter »

Ik kan realtime meten, maar ik weet niet of daar tijd voor is bij de detail meeting.

Stekkers heb je voor de zekerheid gecontroleerd?

Groetjes Wouter
Plaats reactie