Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
maxdownload
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 29 jul 2009, 22:40

Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door maxdownload » vr 07 aug 2009, 20:09

Mijn Volvo V40 T4 wordt als deze met draaiende motor stilstaat 102 graden. De ventilator springt ook aan...is dit een normale gang van zaken? De temperatuur daalt dan wel weer langzaam.

Mvrgr.

Willem K

Sed
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52

Re: Bedrijfstemperatuur V40 T4 - 1998

Bericht door Sed » vr 07 aug 2009, 21:08

Toevallig heb ik dit laatst opgezocht en de koelvin moet bij 102 graden aanslaan, dus is perfect. Zeker met de temperaturen van de afgelopen dagen kan de koelvloeistof temperatuur aardig oplopen. De maximale temperatuur is volgens mij 110 graden celsius voor de koelvloeistof.

Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Bedrijfstemperatuur V40 T4 - 1998

Bericht door DirkT4 » vr 07 aug 2009, 21:21

Helemaal goed!
Als je twijfelt kun je ook altijd nog een nieuwe thermostaat erin zetten en je koelvloeistof vervangen. Kost ook niet de wereld!
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.

danyt4
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:46
Locatie: Axel

B wat is de motortemperatuur, wanneer hoort ventilator aan?

Bericht door danyt4 » zo 16 aug 2009, 12:36

Het valt me op dat de ventilator bij de radiator vrij vroeg (60 graden) aanspringt, deze hoort toch pas bij +/_ 90 graden te gaan draaien?

Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6093
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
Model: XC90
Bouwjaar: 2005
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: bij welke temp hoort je ventilator aan te gaan

Bericht door corhog » zo 16 aug 2009, 14:55

Als de airco aanstaat kan de fan wel eerder aanslaan hoor,maar net onder de 100 zou standaard moeten zijn
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek , Hyves

Image
Afbeelding

Remco
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 12:59
Locatie: Zaandam

B Ventilator gaat uit bij contact uit

Bericht door Remco » do 27 aug 2009, 21:21

Als ik een tijdje gemanouvreerd heb, bij inparkeren, slaat de ventilator van de radiateur aan. Dit is allemaal vrij logisch. Maar nu komt het volgende. Als ik dan mijn motor uit zet en het contact ook (dus sleutel eruit, zeg maar) dan gaat de ventilator uit (terwijl die motor nog bloedjeheet is, zeg maar). Als ik hem dan weer op contact zet, dan gaat de ventilator wel weer aan.
Het is toch normaal dat die ventilator blijft draaien als de motor heet is? Ook al staat het contact/de motor uit? Kan me voorstellen dat er schade kan ontstaan zo... :tumbdown
Iemand een idee?
Volvo S40 2.0T Exclusive-line, Black metallic, 24-mrt-1998

Afbeelding

Mijn Webdagboek

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9138
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit

Bericht door MarcO » do 27 aug 2009, 21:53

Ik heb hetzelfde.
Ik laat meestal de motor even doordraaien totdat de fan uit is.
Ik laat zowiezo ff draaien om de turbo te koelen.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit

Bericht door beginner » vr 28 aug 2009, 14:41

zodra je je ventilator hoort aanslaan nooit de motor uitzetten!
En als de ventilator wel zo aanblijven dan hebben we er nog niks aan want wij hebben geen electrische pompen voor de olie en water en kan dus nooit afkoelen.
Daarom is het zeker belangrijk bij een turbo motor dat je hem nog laat draaien.

Mijn neefje heeft een audi s3 en die kan je wel gelijk uitzetten, maar had er laatst een nieuwe turbo opgezet omdat ie versleten was.
Nu kan ie weer een nieuwe opzetten omdat hij niet wist dat zijn electrische waterpomp het niet meer deed!

Dus blijf dan maar even wat langer in je auto zitten zodat je zeker weet dat het goed gaat.

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: B Ventilator gaat uit bij contact uit

Bericht door Tijs » vr 28 aug 2009, 19:55

De mijne gaat ook uit met contact, maar met echt heet weer, na een lange (snelle) rit, blijft hij wel nadraaien als de sleutel eruit is.
Gebeurt bijna nooit, ik heb het nu 2 keer gehad.

Gr Tijs

Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4842
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Hazerswoude Z-H

BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door Dimitri » za 24 okt 2009, 19:15

Vraagje is het normaal dat de meter zo laag staat (zie foto)

Afbeelding

Dit was na ongeveer 250 snelweg kilometers,verder geen problemen ofzo de kachel doet het nammelijk ook goed maar ik vind het wel vaag. Als iemand iets weet hoor ik het wel.

Gebruikersavatar
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1014
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
Model: Andere
Bouwjaar: 2006
Locatie: Groningen

Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat

Bericht door peukiemon » za 24 okt 2009, 20:25

Kan ook zijn dat de thermostaat kapot is en open blijft staan. Dit was bij mijn vorige V ook het geval.
Bleef ook ver onder het midden staan maar als ik een stuk had gereden en ik stond b.v. in de file liep hij
wel omhoog, krijg je geen luchtkoeling meer.
Ging ik weer rijden op de snelweg zakte hij weer naar beneden.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06

Koen is Sleeping
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
Locatie: Etten-Leur

Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat

Bericht door Koen is Sleeping » za 24 okt 2009, 20:39

peukiemon schreef:Kan ook zijn dat de thermostaat kapot is en open blijft staan..
Inderdaad, je thermostaat is kapot. Zit in de bovenste dikke slang tpv de overgang naar je motorblok.
Kost een tientje, 200ml koelvloeistof en 10 minuten werk.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub

Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6093
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
Model: XC90
Bouwjaar: 2005
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Is het normaal dat de temperatuurmeter zo laag staat

Bericht door corhog » zo 25 okt 2009, 09:38

Thermostaat zit hier onder
Image
hier dus
Image
Ja op deze plek
Image
Oude en nieuwe thermostaat
Image
Laatst gewijzigd door corhog op zo 25 okt 2009, 10:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek , Hyves

Image
Afbeelding

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Misschien thermostaat stuk?

Bericht door schaefer » za 02 jan 2010, 18:53

is de thermostaat. Gegarandeerd, en makkelijk te vervangen.
De 4 torx bouten van de kap losdraaien die op de motor zit. Dan zie je links vooraan een grote dikke koelslang dat op een metalen 'geval' zit. Deze zit met 2 imbusbouten vast in het blok en hieronder zit de thermostaat. Zodra de boel los is kun je de thermostaat er zo los uitpakken en de andere erin leggen. Gebruik kunststof klemmen op alle koelslangen om zo min mogelijk koelvloeistof te verspillen of maak van de gelegenheid gebruik en vervang de koelvloeistof in zijn geheel.
Wel goed ontluchten hierna. Kosten van originele thermostaat bij de dealer is 20 euro incl...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

DenMen
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 15:05
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zoetermeer

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door DenMen » za 09 jan 2010, 15:16

Ik heb net ook een poging gedaan om me thermostaat te vervangen, maar ik krijg die schroeven die in dat metalen ding zitten met geen mogelijkheid los.
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt :tumbdown
Volvo V40 1.8 / 04-1999 / 244 CLASSIC GREEN / DARK GREEN

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door Wouter » za 09 jan 2010, 16:00

DenMen schreef:Ik heb net ook een poging gedaan om me thermostaat te vervangen, maar ik krijg die schroeven die in dat metalen ding zitten met geen mogelijkheid los.
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt :tumbdown
Probeer het eens met een warm motorblok en dan alleen om de schroeven te lossen. (metaal zet uit als het warm wordt en krimpt als het koud wordt)
Voor een betere kracht overbrenging, gebruik een ratel set met torx bit. Druk dan goed op het centrale gedeelte om de bit goed in de schroef te houden.
Je kunt ook een slagschroevedraaier gebruiker, waarmee je door er op te tikken de schroef los schrikt (LET OP: doe dit voorzichtig ivm aluminium kop, instelbare pneumatische ratel is beter).

Dan moet het lukken.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 23 dec 2010, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2217
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
Model: V70
Bouwjaar: 2000

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door Wouter » do 21 jan 2010, 12:12

Wat er gebeurd:
Als de thermostaat een beetje open blijft staan, blijft de koelvloeistof via de radiateur zijn omloop maken.
Als je rijd wordt door de motor aangedreven waterpomp de koelvloeistof dan ook sneller rond gepompt en koelt deze daardoor sneller af dan stationair voor het stoplicht.

Als de thermostaat dicht blijft staan, blijft de koelvloeistof in de motor circuleren. Dit gaat goed zolang deze niet te heet wordt, anders onstaat er te veel druk (denk aan fluitketel met kokend water) waardoor pakkingen en afdichtingen het kunnen begeven.

De thermostaat moet alleen opengaan boven de 90 graden en weer sluiten als de koelvloeistof onder de 90 graden komt. Dit om de motor op zijn ideale temperatuur te houden en de druk beheersbaar.

Misschien een mooie aanvulling op : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=34&t=1719

Samen met :
Wouter schreef:
DenMen schreef:Ik heb net ook een poging gedaan om me thermostaat te vervangen, maar ik krijg die schroeven die in dat metalen ding zitten met geen mogelijkheid los.
Heeft iemand een tip of een suggestie?
Ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt :tumbdown
Probeer het eens met een warm motorblok en dan alleen om de schroeven te lossen. (metaal zet uit als het warm wordt en krimpt als het koud wordt)
Voor een betere kracht overbrenging, gebruik een ratel set met torx bit. Druk dan goed op het centrale gedeelte om de bit goed in de schroef te houden.
Je kunt ook een slagschroevedraaier gebruiker, waarmee je door er op te tikken de schroef los schrikt.

Dan moet het lukken.

Groetjes Wouter
Bij diagnose rijd je een rondje:
Motor ECU : temperatuur (wordt gemeten bij thermostaat) 90 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.
Instrumenten ECU : temperatuur (wordt gemeten linkerkant motorblok boven versnellingsbak) 100 graden +/- 5 graden ivm openen en sluiten thermostaat.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 21 jan 2010, 22:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Dodo-tje
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 469
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amersfoort

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door Dodo-tje » vr 22 jan 2010, 08:49

Gisteravond inderdaad maar snel de thermostaat vervangen en dat scheeld zeker!

Temp blijft nu rond eind 80 maar gaat zeker niet over de 90 heen.
Klus was zo geklaard maar de koelvloeistof lekte wel overal naartoe, in het half donker is het ook lastig!

`t weekend maak ik even een detail foto van de thermostaat!

Edit:

oja, hij rijdt veeeel lekkerder dan vd week!
en nog iets: Dank je wel allemaal, met name wouter voor de verheldering.

Firegirl

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door Firegirl » vr 22 jan 2010, 12:29

Wouter schreef:
Firegirl schreef:Misschien aan de howto toevoegen dat je een thermostaat eenvoudig kan testen door hem in een pannetje koud water te gooien. Dan pannetje verwarmen en op een gegeven moment moet hij open gaan staan (voordat het water gaat koken). Als het water afkoelt, moet hij weer helemaal dicht gaan. Doet hij dit niet, dan is-ie stuk.
Deze methode zegt helaas niet alles.
Mijn thermostaat functioneerde prima, maar ging open en weer dicht op de verkeerde temperatuur.
Namelijk bij 70 graden. Op het instrumenten paneel was dit te zien doordat de naald ietsjes onder horizontaal stond, wat gelijk bij diagnose 20 graden verschil opleverde.

Het is wel leuk en interessant om de werking van de themostaat te zien.

Groetjes Wouter
Ik leg d'r zelf altijd een thermometer bij, maar niet iedereen heeft een thermometer die daar geschikt voor is.

david
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 18:23
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Noord Brabant

Re: BGD Temperatuurmeter staat laag, thermostaat vervangen?

Bericht door david » do 04 feb 2010, 20:34

Ik lees dit nu en zat te denken:
Mijn warmte meter loopt vrij snel (+5 min) naar ongeveer 25% van het streepje, en blijft daar dan opstaan. Ongeacht de rij omstandigheden. Verder ook geen probleemen met rijden. En ik heb de fan eigenlijk ook nog nooit aan horen gaan of gezien.
Heb ik welicht ook een probleempje met de thermostaat?
Afbeelding

Plaats reactie