Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door dannyw »

Er zal hier vast iemand zijn die hier een schema van heeft. Of deze al heeft vervangen.
Topruler
Idle
Idle
Berichten: 82
Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
8
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door Topruler »

dannyw schreef:Zou dus kunnen dat er 1 sensor kapot is, dit verklaard dan ook het nadragen van de fan bij contact uit.
Deze blijft nadraaien tot de temperatuur gezakt is.
Maar dat doet hij niet. Hij gaat altijd direct met het uitzetten van de motor uit.

Edit: wellicht dat nu mijn vraag door elkaar gaat lopen met degene voor mij in dit topic die andere problemen heeft met zijn auto.
S40 T4 1998
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Wouter schreef:Ik zou hem eerst realtime laten uitlezen wat de sensor voor waarden geeft.

Temperatuur sensor motormanagement zit onder de thermostaat.
Thermostaat dicht temperatuur loopt op tot ongeveer 100 graden.
Thermostaat open temperatuur zakt terug naar 85 graden en gaat hier tussen pendelen.

Als de thermostaat te langzaam reageert gaat het slinger gedrag omhoog, dus boven de 100 en onder de 85 graden. Met als resultaat ventilator aan etc.
Of de thermostaat gaat onvoldoende open, met als gevolg temperatuur wordt te warm.
Of de thermostaat gaat teveel open, met als gevolg temperatuur wordt te laag.

De temperatuur die het instrumentenpaneel laat zien is de sensor links op het blok, deze waarde is stabieler en zal tussen de 90 en 95 graden pendelen.

Groetjes Wouter
Je kunt de sensor bij je thermostaat ff loskoppelen. De fan gaat direct hard draaien en je toerental hoger zijn. Dan is waarschijnlijk je sensor kapot.

Realtime uitlezen geeft meer duidelijkheid over wat er aan de hand is.
De fan heeft 2 standen, hoog en laag. Kan zo snel ff niet de waardes vinden wanneer ze aanslaan.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar »

Heren, ik ben op zoek naar een probleem met mijn airco, maar om dat op te kunnen lossen moet ik eerst precies weten hoe de temperatuur geregeld wordt, want:

Heeft de temperatuurindicator op het dashboard (phase 2 V40 2002) een eigen koelvloeistof sensor, want als ik bij koude motor de sensor onder de thermostaat los trek gaan beide fans aan (wat ook zou moeten), maar mijn indicator op het dashboard geeft dan nog een koude motor aan.

Als ik nu tijdens het opwarmen van een koude motor naar stationair warm verschillende keren de koelvloeistof sensor onder de thermostaat los en weer inplug; het lijkt de indicator op mijn dashboard niets uit te maken; die geeft een net, geleidelijk verloop van een klimmende temperatuur naar het midden van de schaal (nee niet die van de boordcomputer, echt die meter naast de brandstofmeter).

De reden dat ik dit vraag is omdat mijn airco bij warme motor en stilstaan uitschakeld. de Airoc in en uitschakelen werkt niet, maar als ik dan opnieuw de auto start doet ie het weer. Rijdt ik gewoon rond dat doet ie het altijd, bijv een 200km lange rit op de snelweg, ook handmatig inschakelen en uitschakelen werkt, dus ik de magneetkoppeling is nog goed.

Ik vermoed dat er wellicht iets niet helemaal lekker is met de koelvloeistofsensor, maar ik vind het frappant dat de meter op het dashboard individueel lijkt te werken. Ja de sensor kost maar 20 ekkies dus kan ik preventief vervangen, maar ik wil eigenlijk precies weten waar de temperatuur sensor van mijn dashboard de temperatuur vandaan haalt. Daarnaast heb ik niet echt het idee dat de sensor kapot is, omdat de koelfan wel aan slaat als de motor warm is en stilstaat; m.a.w. hij reageert op de temperatuur van de koelvloeistof :(.

Iemand wat achtergrond info?
Ripley
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 101
Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2004
Locatie: Veenendaal

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Ripley »

De meter op je dashboard heeft inderdaad zijn eigen sensor. Dus dat verklaart waarom het metertje netjes oploopt. Kennelijk is de thermostaat ook goed.

Dat de airco uitschakelt, heeft waarschijnlijk te maken met een extreme situatie die de ECU detecteert. Ik gok een hoge koelvloeistoftemperatuur. Dat zou betekenen dat de sensor bij de thermostaat defect is.
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Als dit topic doorleest zie je dat er 2 sensoren zitten.
Ik denk zelf dat je airco probleem niets te maken heeft met je watertemperatuur, maar in je ECC zelf.

Je kunt ook je watertemperatuur realtime uitlezen met een OBD Tool of iemand met een Dice.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar »

Thanks voor de reacties;

je hebt gelijk Marc0, de ECT doet wat verwwacht wordt en bij bedrijfs temperatuur netjes 250-300 ohm.

Ik heb een OBD/Dice want ik probeer al een tijdje de foutcodes uit te lezen, maar die krijg ik met geen mogenlijkheid aan de praat bij deze auto (werkt zonder problemen met een 2002 S60 en 2005 S40 met dezelfde module + software/laptop)......nu ben ik uitgebreid naar een firmware update voor dice aan het zoeken om te kijken of dit helpt, maar de links op Volvotechinfo zijn deaud...althans ik kan de file 5.6.1 niet downloaden :(....maar goed, dat is voor een ander draadje.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Je zou even kunnen zoeken wie er bij jou in de buurt woont om je te helpen desnoods uit te lezen. http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=13276
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Caesar »

Het is opgelost, maar thanks voor alle input;

uiteindelijk was het TOCH de clutch van de aircopomp; ik had die maar uit ververveling na gemeten en het gat was te groot. Ik heb de welbekende 'bread clip' fix gedaan, maar dan ipv goedkope broodclipjes, heb ik een paar RVS ringetjes ertussen gezet.

ondanks dat de koppeling betrouwbaar leek, was het warme weer en stilstaan toch genoeg 'backpressure' voor een slippende/niet werkende koppeling als de boel niet goed gekoeld werd.


Nu doet het de airco het gehele tijd!

Nogmaals, Thanks!
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Zelf ook een vreemd probleem.

Vorige week ging de temperatuur van de auto plots in het rood. Maandag thermostaat eruit, 3 keer spoelen met water-soda-water, kwam geen vies water uit. Nieuwe thermostaat erin, nieuwe koelvloeistof. Maar toch sprong ie weer naar rood na een rondje rijden. Ook werkt de kachel niet meer.

Gisteren ochtend, was het koolstof reservoir redelijk leeg. Aangevuld, naar mijn werk, niks aan de hand. Fan ging wel draaien maar het is ook best warm.
Terug reis was anders. Eerste half uur 80 gereden met airco aan, niks aan de hand.
Toen de snelweg op en toen naar de 140kmpu, airco aan en temp naar rood =(. Zag toen ook witte rook achter mijn auto, alsof ie al zijn koelvloeistof had uitgekotst. 80kmpu in zijn 4 ging net om thuis te komen.

Wat is handig om nu te vervangen? De koelvloeistof reservoir dop? En wat kan ik doen om de kachel te laten werken, hoe moet ik die ontluchten
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Ontluchten

- Vul het systeem bij, laat de dop er even af of lis erop.
- Start de auto en laat deze stationair warm worden. (+\- 15 min)
- Als de motor warm genoeg is, en het systeem zijn werk doet, borreld er vanzelf lucht via het tankje eruit.
- vul het systeem bij tot het niet meer borreld en draai de dop er weer vast op.

Mocht het niveau nog dalen, check dan of het tankje niet lek is, dit wil nog wel eens ergens scheuren/barsten door ouderdom. Vloeistof kunnen op hete delen komen en roken.
Eventueel de rubberen leidingen checken op lekkages.

Kijk of er geen vocht bij de distributieriem ergens weg sijpeld, dan is je waterpomp overleden

Blijft het nergens, en de auto rookt, check of je Motor olie nog goed is en geen koelvloeistof in gemixed zit, is dit wel het geval is je koppakking stuk. Nieuwe koppakking of ander blok (of andere auto)

Succes
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Op die manier al ontlucht inderdaad, maar toch wil het niet werken. Ga vanavond proberen lucht via de kachelleiding te bleeden.

Olie is 5dkm geleden vervangen, geen witte smurrie.
Gebruikersavatar
svdheijden
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Budel

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door svdheijden »

Vul je koelvloeistof reservoir eens, dop er op draaien. Motor starten en kijken of er geen belletjes omhoog komen in je reservoir. Die combinatie witte rook uit je uitlaat + magisch verdwijnende koelvloeistof doet een beetje aan je koppakking denken.
S60 2.4 170pk
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Witte rook was echt alleen toen ik hem flink op zijn staart trapte, daarna overhitte hij ook. Vandaag op de heen weg en net in de pauze niks aan de hand. Hopen dat het met goed ontluchten opgelost is. Als straks om half 6 er weer koelvloeistof weg is ga ik me flink zorgen maken
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Op de leiding van radiator naar blok (dikke slang bij de bak in de buurt) zit ook nog een (plasticen) ontluchtings nippel.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Ik zie op die slang geen niple jammer genoeg . Vanochtend overigens geen probleem. Nu tijdens te terug rit naar huis weer wel.

Overigens valt me op dat de onderste slang, van de radiator naar het blok ook niet warm wordt. Waterpomp stuk?

Edit:

Sterker nog, bij bochten naar links gaat 'ie over verhitten en word de kachel kouder

Bochten naar rechts en de kachel word warmer en temp gaat naar normaal
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

als deze nog nooit vervangen is geweest, is dat mogelijk, hetgeen dat nog niet verklaard waar de koelvloeistof blijft. Wat ik al eerder vroeg, je kunt achter de kappen van de distributieriem kijken of het daar nat is.

Nadeel van een waterpomp vervangen is..... de distributieriem, spanrollen, en meeloop rollen zullen dan ook mee vervangen moeten worden, tenzij dit onlangs gedaan is.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Of je radiator verstopt.
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Yes, lijstje is nu:

- Tijdelijke auto kopen
- radiateur vervangen
- waterpomp met distributieriem (ook al is die pas 50dkm oud)

Past een diesel radiateur ook op de 1.8 benzine? Staat er 1 nieuw op marktplaats voor 100 euro
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door MarcO »

Ik zou wel eerst dingen gaan uitsluiten voordat je dingen zomaar gaat vervangen.
Als je pomp kapot is heb je geen druk op je koelvloeistof.
Heb je wel druk dan zou je een slang klem los kunnen draaien aan de onderzijde van je radiator om te kijken of die niet verstopt zit.
En zo terug gaan richting je thermostaat. Ook de dingen van Ivar even na checken.
Plaats reactie