Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door w.rusman »

simpelste en goedkoopste onderdeeltje kan je thermostaat wel eens zijn.
Naast dat deze vaak als defect heeft dat hij open blijft staan kan deze namelijk ook dicht blijven staan waardoor je hele radiator en slangen worden buitengesloten van het circuit
Nissan micra K12
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Net naar de garage geweest, ook daar blijft ie zijn water uitkotsen wat lijkt te duiden op geen circulatie. Koppakking is niet lek, dat konden ze me wel vertellen.

Thermostaat is net vervangen en er ook al even uit geweest om te testen.

Ik zou het liefste inderdaad alles op mijn gemak testen maar heb daar jammer genoeg te weinig tijd voor, vandaar dat ik al snel over vervangen praat.

Morgen eerst nieuwe autotje halen, kan ik in alle rust aan de Volvo werken (nu kom ik thuis om 7, eten, aan de auto werken tot de zon onder is). Daarna de radiateur er maar eens uithalen en alles goed spoelen (hopen dat het daar aan ligt :think :think ), ook handig om een tuin slang in de motor te gooien om alles goed uit te spoelen?

Indien het de radiateur is, nieuwe zoeken, anders wordt het nieuwe riem+waterpomp. Bij garage waar ik was zou het +/- 500 euro kosten, is dat een redelijk bedrag?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Als je 2e hands haalt (radiator) op een sloop ben je goedkoper uit en het is zelf te doen.

Als je db riem net 50.000 gele vervangen is (met alle rollen neem ik aan) dan alleen een riem en waterpomp.

Afhankelijk van waar je woont kan ik het ook voor je doen. Zit je alleen aan onderdeel kosten en wat hobby kosten :)

Maar 500 euro is ook niet echt gek (voor een garage)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Woon zelf in Venlo, niet erg om de hoek. Maar super bedankt voor het aanbod.

Nieuw plan, dit weekend radiator schoonmaken, motor doorspoelen.

Maandag met de B Kadett naar het werk en dinsdag nieuwe distributie MET waterpomp. Dan in de avond de remblokken en veerpoten achter. Dan volgende week maar de blokken voor en hopen er weer X duizend KM tegenaan te kunnen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Hmm heb mijn woonplaats nog niet gewijzigd, woon in Tilburg namelijk
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Radiateur is het niet. Water liep er goed en snel door. Daarna koelvloeistof aangevuld, motor gestart en toen zakte het reservoir pijl ook niet.

Hopen dat het de pomp is, morgen weet ik het
DDC
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 09 sep 2015, 10:01
8
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door DDC »

Waterpomp was de boosdoener. Hij draaide niet meer, nogal wiedes dat ie te warm wordt.

500 euro lichter, maar een blij man!
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Ik heb sinds kort weer probleem met koeling. Door het koude weer lijkt het of de motor niet warm wordt, vooral als ik op de snelweg rij, dan bijft de temp. meter ver in de nul staan. De kachel wordt ook niet warm, beetje lastig als het vriest:(
Wat ik al vervangen heb:
- waterpomp
- temp. sensor
- thermostaat
Iemand een idee?
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ronker »

Als de temperatuur wel langzaam stijgt als je de auto stationair laat draaien voor een kwartiertje ofzo dan is het 100 procent de thermostaat.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ikbat »

Komt er druk in je koelleiding.
En je thermostaat zou je kunnen controleren door hem er uit te halen en in een pannetje water te leggen met water dat tegen de kook aan zit.
Dan zou je moeten zien dat hij open springen.

Dat je kachel in de auto niet warm word is een duidelijk teken dat er geen koelvloeistof door heel je systeem gepompt word.
Vaak een teken ook van een lekke koppakking.

Het kan ook zijn dat er een grote luchtbel in je systeem zit. Heb je je systeem de kans gegeven te ontluchten?
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ikbat »

Begin maar eens eerst met een koude motor de dop van je koelvloeistof reservoir er af te draaien. Start je motor en laat m dan maar rustig een 10 tot 15 min draaien. Dat hij de kans krijgt om warm te worden. En rond te pompen zonder druk op te bouwen. Je van zal ook aan slaan dan kun je kijken hoe het echt zit met je koelvloeistof peil
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door texaco »

Verwarming aanzetten ook, dat uit dat systeem ook lucht wegkan

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ronker »

Onze auto's hebben voor zover ik weet geen kachelkraan, er is continu flow van koelvloeistof door de kachelradiateur en de temperatuur wordt met een luchtklep geregeld. Kachel aan of uit maakt daarom geen verschil bij ontluchten. Bij bijvoorbeeld BMW is het wel een vereiste. :tumbup
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door texaco »

Ah ok, wist ik niet
Laatste keer dat ik koelsysteem ontlucht heb was op men 164

Verstuurd vanaf mijn slimme telefoon met Tapatalk
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door volvoS40 »

Er zit wel een ontluchtingsnippel op de dikke buis van radiator naar het blok toe ter hoogte van de versnellingsbak. Wel uitkijken, ding is van plastic
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Top, ga t ontluchten proberen. Zal welgek zijn als t de thermostaat is als deze net vervangen is? Bedankt voor jullie tips:)
Volvo v40 1999 1.8 autom.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door Marnixjee »

draai die nippel inderdaad NIET te strak aan gewoon handvast ronddraaien dicht is dicht bij mij ligt ie er namelijk al naast terwijl ik niet heel veel kracht gebruikte, zal wel al half zwak zijn geweest.
Gebruikersavatar
marcelossendrijver
Idle
Idle
Berichten: 85
Lid geworden op: do 14 apr 2016, 10:36
7
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: amersfoort

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door marcelossendrijver »

Beste allemaal, ik heb het systeem proberen te ontluchten, auto bij koude motor stationair laten lopen, totdat de fan aanslaat, maar geen verbetering:( Ik heb geen luchtbellen gezien in t reservoir, wel kwam t koelvloeistof omhoog. Wat nu, toch thermostaat vervangen die ik al recentelijk heb vervangen (orig. volvo)

Misschien belangrijk om te weten, ik heb van de zomer op vakantie wel een koelprobleem gehad, zwaar beladen auto de berg op in de file, de temp. liep zo hoog op dat hij vloeistof eruit spuugde bij de reservoirdop. Tijdje stilgestaan om af te laten koelen. Kan dat ook iets te maken hebben met de kachel? Heb toen vaak de kachel voluit gedaan om de temp. van de motor kwijt te kunnen, want die liep steeds op.
Volvo v40 1999 1.8 autom.
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ikbat »

Het kunnen eigelijk maar een paar dingen zijn nog.

De pomp
De thermostaat
Een kappotte koppakking
Een blokkage in het koelsysteem

En dat is nu ook een beetje de volgorde van logica

We weten zeker dat de koelvloeistof niet helemaal rond gaat. (Evt wel de kleine ronde maar zeker niet de grote)

De thermostaat is het makkelijkste te controleren.

Haal hem voorzichtig er uit dat je de pakking niet beschadigd en zet een pannetje water op het fornuis.
Laat het net niet koken. En gooi de themostaat er in.
Je ziet hem dan meteen open ploppen als hij werkt.
En haal je hem er uit dan gaat hij langzaam aan dicht.

Is dit het niet. Dan word het echt sleutelen.
En met de waterpomp is het makkelijkste gelijk de distributie aan te pakken.

Een waterpomp gaat gemiddeld net zo lang mee als een distributieriem. Maar ook hier kun je eens pech mee hebben.
Heb zelf ook wel eens gehad dat er 1 met kunststof vinnen weg gesleten was tot de as.

Dan zal er ook niets rond gepompt worden en word je interieur ook niet warm.

De laatste is de mindt voor de hand liggende. Dat is een kappotte koppakking.
Hierbij zou je vaak meer zien, en bij het ontluchten zal dan vaak blijken dat je veel koelvloeistof moet bijvullen, en evt witte rook uit de uitlaat of vocht bij de olie,

Dus ik zou eerst de thermostaat controleren (of het moet zijn dat de distributie al aan de beurt is)
ikbat
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:57
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over motor temperatuur; temp sensor, temp meter, thermostaat ventilator enz

Bericht door ikbat »

Dat je de kachel vol open hebt gezet, kan absoluut geen kwaad voor de kachel. En daarmee heb je waarschijnlijk meer schade aan je motor voorkomen.

De hoge themperatuur heeft natuurlijk wel effect kunnen hebben op je waterpomp, thermostaat, leidingwerk, radiator en meters.

Het is moeilijk van een afstand te bepalen of het echt oververhit is geweest. Met echte oververhitting komt die koppakking wel weer een stapje na voren
Plaats reactie