Wastegate actuator - Ratelen rateltje achter de motor (bij turbo)

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Wastegate actuator - Ratelen rateltje achter de motor (bij turbo)

Bericht door stefmen »

Nou.. Op het oude forum had ik een topic aangemaakt over het ratelen van mijn motor (of in ieder geval iets in de buurt). Ben zojuist naar een garage geweest en deze wist me eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat de turbo kapot was... :swear De man leek erg zeker van zijn zaak. Hij legde mij uit dat het de schoepen waren die tegen de zijkant aankwamen.

Ik ben echt WOEDEND!.. GRIEP handelaars! Maar die is nog niet van mij af!
Laatst gewijzigd door stefmen op do 27 aug 2009, 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
14
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: Ratelen motor

Bericht door Yskonyn »

Help me even herinneren. Je had de auto net of niet? Gekocht zonder garantie?
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Jep.. Heb m nu een paar weken. Gekocht zonder garantie, maar die kerel zei wel dat hij verplicht was om een goede auto te verkopen en als er iets aankwam binnen een maand/anderhalve maand dat ik dan terug kon komen om te kijken of t onder garantie viel.. Zal wel niet dus..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
dmc
Idle
Idle
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:04
14
Locatie: weurt

Re: Ratelen motor

Bericht door dmc »

die vent is gewoon je een reparatie verschuldigd , is hij aangesloten bij de bovag ? of iets dergelijks...

hoe dan ook , al koop je een auto via marktplaats en de verkoper zegt dat ie goed is , heeft hij al die verplichting :vertag

dus als je iets koopt of verkoopt kun je altijd beter een koopcontractje opstellen dat je weet waar je aan toe bent

kijk anders op een consumentensite

suc6
Geef toch GASSSSS.........
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Helaas is hij niet (meer) aangesloten bij BOVAG.. Ben benieuwd wat dit gaat geven...
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door The Real Master »

Alleen als jij kunt aantonen dat het een gebrek is dat hij ook wist, je kan toch ook iets verkopen en dat het euvel daarna optreedt, dan heb je zonder garantie geen poot om op te staan.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Als ik www.consuwijzer.nl erop nalees zit het iets anders in elkaar. Maar nogmaals, het zal afwachten worden hoe dit gaat aflopen. Op ConsuWijzer staat hetvolgende:

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. U hebt met de verkoper namelijk een koopovereenkomst gesloten. Dat betekent dat hij volgens de wet een goed product moet leveren. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn.

Rechten (zijn ze niet allemaal, maar heb even de interessante geplakt):
- Gaat het product binnen zes maanden kapot, of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

- Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U hebt er dan recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.

Kortom: Als ik het zo lees zou hij aanmoeten tonen dat ik het kapot gemaakt heb. Dit zal hem nooit lukken, aangezien ik het euvel direct na de koop al gemeld heb en heb ik dus recht op vervanging of reparatie van de turbo.

Bron ConsuWijzer.nl
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door The Real Master »

Niet om gelijk of ongelijk te krijgen hoor, maar meer om jou voorbereid op die verkoper/handelaar af te stuuren.
Heeft consuwijzer het over nieuwe producten of valt 2e hands hier ook onder ?

Ik wens je zeker succes met het verhaal haalen en hopelijk word het fatsoenlijk opgelost, het is en blijft altijd moeilijk.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Dat snap ik ;-) Is alleen maar goed.. Hier is nog een artikel dat het ook heeft over 2e hands auto's.. Ik hoor morgen van hem, als hij niet overgaat tot repareren schakel ik rechtsbijstand in. We zullen het wel zien..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Zoals verwacht wil hij niet meebetalen aan de reparatie. Hij zegt dat het niet onder de garantie valt. Heeft hij ook gelijk in, maar dat maakt niet uit want het is een verborgen gebrek.

Ik heb hem verteld dat ik hier verder mee ga en zijn reactie daarop was: "Prima!". Ik heb wel het idee dat hij het wist van die turbo, want hij zei niet eens dat hij hem eens na wou kijken of wat dan ook maar direct dat hij er niks aan kon doen :tumbdown

Ben benieuwd hoe het gaat aflopen.. Hou jullie op de hoogte!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Snowy

Re: Ratelen motor

Bericht door Snowy »

Volgens mij heb jij gewoon recht op herstel van de schade. En anders misschien rechtsbijstand inschakelen
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ik heb het al gemeld bij rechtsbijstand. Ze zouden binnen 3 tot 5 werkdagen contact met me opnemen.

Vandaag is de aangetekende brief de deur uit gegaan (Damn.. Wat zijn die krengen duur trouwens :P). Ben benieuwd!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Stylo Kicking
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 00:39
14

Re: Ratelen motor

Bericht door Stylo Kicking »

zorg dat je iets zwart op wit hebt staan dat er een gebrek aan de auto is. De kapotte turbo dus.
met een datum!! lijkt mij heel handig!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Inderdaad een goede tip! Bedankt! Heb direct gemaild naar de garage die de diagnose heeft gedaan.

Stefan.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Yskonyn
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:58
14
Model: V60
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Robin

Re: Ratelen motor

Bericht door Yskonyn »

Het maakt volgens mij weinig uit of het een 2e hands of een nieuw product is. Het is alleen wel aan jou om te bewijzen dat het euvel er al was toen je hem kocht en daarnaast dat hij het heeft nagelaten jou te vertellen van het defect.
Wist hij niet van het defect dan krijg je te maken met 'ter goede trouw' of 'naar beste weten' en wordt de zaak erg lastig en vraag ik me inderdaad af of je een zaak hebt helaas. :tumbdown

Het is zijn woord tegen het jouwe en dat win je niet. Het enige dat er in zou hebben gezeten is een regeling met hem persoonlijk, maar het lijkt dat hij daar niet aan wil meewerken...

Wacht je rechtsbijstand nog even af zou ik zeggen.
Yskonyn -
Volvo V40 LSE 1.9D 116pk (140pk/340nm nu!), Black Sapphire Metallic, 17" Arcadia's (155.000km t/m 426.500km)
Volvo V60 T3 2.0T Polar+ Dynamic (2018), Onyx Black Metallic, 17" Rodinia velgen. (66.000 t/m heden)
Webdagboek!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Dat is geloof ik niet helemaal waar.. Overal op internet lees ik het volgende:
Artikel op [url=http://www.occasionadvies.nl/handboek/Verborgen_gebreken_Wat_nu?page=3]http://www.occasionadvies.nl[/url] schreef:Neem contact op met de verkoper en leg uw probleem voor. Geef aan dat u niet om garantie vraagt, maar herstel wilt van een verborgen gebrek die al voor de aankoop aanwezig was. Betwist de verkoper dit, dan geeft u hem de mogelijkheid om dit met bewijzen aan te tonen. Argumenten op basis van aannames zijn geen bewijs! Vergeet ook niet dat de bewijslast in deze zaak bij de verkoper ligt.
Ik ga inderdaad afwachten wat de rechtsbijstand zegt. Hou jullie op de hoogte.

Heb trouwens de offerte voor het vervangen van de turbo bij een officiële Volvo dealer binnen: 1250 euro inclusief BTW en arbeid. Valt me eigenlijk nog wel mee... (voor een Turbo).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Rechtsbijstand belde net.. Na nog eens even het hele verhaal verteld te hebben kon de mevrouw van Centraal Beheer ook concluderen dat ik weldegelijk een goede zaak had. Zeker omdat het 'defect' al zo kort na aanschaf optrad en gemeld is mag je ervan uit gaan dat dit al aanwezig was tijdens de aanschaf.

De aangetekende brief is gisteren de deur uit gegaan. Dus nu 10 werkdagen wachten op een eventuele reactie van de handelaar, en mocht die reactie negatief zijn of helemaal niet komen dan kan ik de turbo ergens anders laten maken en de kosten gaan verhalen op hem.

Wel blij om te horen dat rechtsbijstand in ieder geval denkt dat ik in mijn recht sta!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
Hinse
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 02:17
14
Model: S60
Bouwjaar: 2007
Roepnaam: Hinse

Re: Ratelen motor

Bericht door Hinse »

Goed nieuws man! Succes ermee!
VOLVO S40 2.0T 2001 RHD 300.000 and gone! NU: S60 D5 Summum 2007
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Danke :P Maar ik juich nog niet totdat de nieuwe turbo erin zit zonder al te veel kosten..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Raoul
Idle
Idle
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44
14

Re: Ratelen motor

Bericht door Raoul »

GRIEP zeg, net een nieuwe auto en dan meteen problemen ik kan heel slecht tegen dat soort tegenvallers.
Kan je er nog wel mee rijden of moet je nu alles op de fiets doen?

Mag ik vragen bij welke handelaar je hem hebt gekocht, dan weet ik in iedergeval welke in moet mijden.

Sterkte en ik hoop dat de rechtsbijstand gaat ingrijpen.

Raoul
Plaats reactie