Wastegate actuator - Ratelen rateltje achter de motor (bij turbo)

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Hey,

Bedankt voor je reactie. Die truuc met dat 'GIFT' ken ik inderdaad. Heb ik ook al een aantal keren gedaan, werkt prima ja :-D

Ik sleutel inderdaad niks zelf, maar misschien wil ik het nog wel eens proberen. Ik zal morgen even een foto plaatsen van 'under the hood' en als dan iemand zo vriendelijk wil zijn om het even te omcirkelen waar ik precies moet zoeken, want ik zie zosnel niet iets wat ik strakker kan zetten. Sorry, maar ik ben als het op auto's aankomt totaal niet-handig en elke keer als ik iets probeer gaat erg iets kapot :P

De dealer had gemaild en hij had waarschijnlijk een turbo voor me had. Of dat betekend dat hij een bedrijf heeft gevonden die dit doet repareren (waar ik steeds meer de indruk van krijg dat dit het probleem waarschijnlijk niet gaat verhelpen, zie ik dat goed?), of dat hij ergens een nieuwe turbo vandaan heeft weten te halen. We gaan het zien.

Nogmaals dank voor alle reacties, ik leer veel! Hou jullie op de hoogte.


Edit: Ik bedenk me net iets.. Ze hebben die fijnafstelling al eens goed gezet zoals de monteur ook aangeeft(bij het vervangen van de vacuümdoos). Het geluid is toen wel even weggeweest (dit heb ik gehoord, er was inderdaad bijna niks meer te horen), maar het geluid kwam binnen een aantal dagen weer terug. Dit betekend dus dat dit al uitgesloten kan worden:
Geert T4 schreef:Heb je nou het actuatorstangetje als eens wat strakker gezet? Daarmee zou ik zeker beginnen als ie voor de rest goed loopt en geen rare geluiden maakt behalve wat ratelen..
Ik neem aan dat de fijnafstelling waar de monteur het over heeft in eerder genoemde mail hetzelfde is als het actuatorstangetje? Als dit zo is, dan kan het hier dus niet aan liggen aangezien ze deze al aangedraaid hadden (en dat klopt ook, want het geluid is even weggeweest), maar kwam niet lang daarna terug.. Volgen jullie mijn logica een beetje? :D
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door napperd »

Als jejezelf over je motorblok heen buigt, zie je een afschermkapje (soort van hitteschild 3 Boutjes en los). Aan de rechterkant van dat hitteschild zie je het stangetje onder het hitteschild verdwijnen.

Het zou dus best kunnen dat dehet lagerbus versleten is, maar dan heb je geen hele turbo nodig. Alleen de wastegate. Bel anders wat sloopbedrijven voor een wastegate. Ik had hier op het forum een wastegate gevonden en was al met al 56,25 kwijt. Voor een hele onnodige turbo betaal je natuurlijk veel meer.
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ik kan een moertje zien zitten (vlak voor die metalen kap). Deze kan ik denk ik wel aandraaien zonder die kap los te halen. Als ik dat doe (halve slag per keer), zou het dan minder moeten worden? En hoe vaak mag ik draaien?

[Edit] Foto van de moer:
Afbeelding
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Geert T4 »

Op de foto van mijn turbo zie je een gebogen stangetje van rechts komen. Daar zit een borgmoertje op die je losdraait sleutel 10. Dan maak je het borgclipje los (wegschuiven met een tangetje) en haal je het stangetje los van het ampje waar die aan vast zit. Draai het uiteinde van het stangetje een halve slag in en doe hem terug op het ampje. Borgmoertje weer vast en borgclipje er weer op en proberen maar. Misschien nog eens een half slagje extra proberen, maar als je onder het rijden merkt dat de turbodruk echt veel hoger is geworden dan terugdraaien en is er toch wat anders aan de hand.
Oja, bij de foto van mijn turbo is het hitteschidje wat erboven zit verwijdert, het werkt het handigst als je dit ook even weg haalt.

Ik zou dit zeker even proberen..
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Geert T4 op vr 28 aug 2009, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Geert T4 »

stefmen schreef:Ik kan een moertje zien zitten (vlak voor die metalen kap). Deze kan ik denk ik wel aandraaien zonder die kap los te halen. Als ik dat doe (halve slag per keer), zou het dan minder moeten worden? En hoe vaak mag ik draaien?

[Edit] Foto van de moer:
Afbeelding
Het moertje wat jij laat zien is het borgmoertje wat je juist los moet draaien om het gedeelte wat net niet in het zicht zit een halve slag IN te geven, dus korter te maken. Hitteschildje dus even los halen, dan kun je er zo bij..
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door napperd »

Voordat je het gaffeltje een slag indraaid en weer monteerd, ff voelen hoe het zit met die speling.

Succes!
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ik heb nog geen tijd gehad om het te proberen...

Ben wel nog dit tegen gekomen op het internet: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_160075

Voor de mensen die de wastegate bij willen stellen hier is een foto tutorial: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_137941
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door The Real Master »

Zou wel oppassen met het aandraaien van die moertjes en boutjes, elke heele slag is 1 bar turbodruk erbij :vertag
Dus niet teveel draaien :-D
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ja.. Dat idee had ik ook al.. Ik heb hem 1x helemaal rond gedraaid en het ratelen is wel stukken minder geworden.

Nu is de vraag... Blijft het zo of word het naar verloop van tijd weer erger?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Geert T4 »

The Real Master schreef:Zou wel oppassen met het aandraaien van die moertjes en boutjes, elke heele slag is 1 bar turbodruk erbij :vertag
Dus niet teveel draaien :-D
Zolang je nog niet merkt dat je turbodruk hoger wordt, gewoon nog weer half slagje doordraaien, kan verder niks gebeuren zolang de druk niet veel te hoog wordt, maar dat merk je wel :-D . Voorzichtig proberen.
Misschien verdwijnt het dan helemaal..
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Heb net even in de auto gereden. Je hoort bij het optrekken toch nog wel een ratelend geluid en bij het gas los laten hoor je de ratel heel even erg goed, maar is daarna wel meteen weg. Dus ook bij het schakelen rond de 3000 toeren hoor je de ratel. De turbodruk is volgens mij niet veel hoger geworden (in de 2 had ik wel het gevoel dat ik de turbo wat meer hoorde 'blazen' als normaal).. Hij trok in ieder geval niet veel sneller op.

Op dat engelse forum zegt iemand dat je in het ergste geval de wastegate actuator moet vervangen..(Ja, ik ben even aan het vreemdgaan op een ander forum :P) Is dit dat ding wat ze al bij mij vervangen hebben?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Geert T4 »

Ja, die is bij jou al vervangen..
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Okee, ik ga deze week het stangetje nog iets verder aandraaien.. Kijken of het dan minder wordt. Ik laat jullie mijn bevindingen weten!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door napperd »

Gewoon aandraaien totdat de speling weg is. De druk gaat niet 1 bar per slag omhoog. De klep gaat normaal open bij een bepaalde druk. (het is geen stappenregelaar). Gaat de klep niet meer open? Dan heb je een regelschoef op de actuator zitten om deze bij te stellen. Al denk ik niet dat dat nodig is. Wat natuurlijk wel kan is dat de klep niet meer helemaal open gedraaid word omdat de slag ingekort is van de actuatorstang, bij het teveel aandraaien. Misschien ook wel handig om een turbodrukmetertje te installeren. Heb ik ook gedaan om de turbo visueel te controleren.
Deze metertjes heb je vanaf 10 euro tot wel 200 euro. Uiteraard zijn de duurdere wat precieser in de drukweergave. Ikzelf heb er 1 van 20,- en het wijzertje staat niet helemaal op de nul bij motor uit. Maar ik kan zo wel zien of mijn turbodruk dezelfde waardes blijft geven.
Onze lowpressure turbo heeft een onderdruk van -1 bar en een bovendruk van +0,6 bar. Als de druk te hoog wordt gaat niet gelijk je blok naar de mallemoer, eerder de turbo zelf. Er zijn mensen die een 14T turbo op dit blok monteren en deze heeft een bovendruk van 1,5 bar....

Succes
Jan
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Okee, bedankt voor je reactie.

Ik heb hem weer 1 slag aangedraaid, en moet zeggen dat de ratel weer minder geworden is. Hij is er wel nog, maar niet meer in de lage toeren ( < 3500 RPM). Ik laat hem zo eens lopen en dan zie ik wel of de ratel terugkomt en ik alsnog iets moet gaan vervangen. Eerlijk gezegd heb ik het even gehad met het geld uitgeven hieraan.. Het heeft me al genoeg tijd en geld gekost.

Ik vraag me wel nog af of hierdoor te auto minder trekkracht kan hebben, en dan voornamelijk in de lage toeren. Ik hoor van iedereen dat de 2.0T zijn maximale koppel al gereed zou moeten hebben bij 1800 toeren, maar dit is bij mij zeker niet het geval. De auto trekt wel behoorlijk vanaf 3000 toeren, maar krijg niet eens een duw in de rug..?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
Blanks
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: do 24 sep 2009, 23:07
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Blanks »

stefmen schreef:Nou.. Op het oude forum had ik een topic aangemaakt over het ratelen van mijn motor (of in ieder geval iets in de buurt). Ben zojuist naar een garage geweest en deze wist me eigenlijk wel met zekerheid te zeggen dat de turbo kapot was... :swear De man leek erg zeker van zijn zaak. Hij legde mij uit dat het de schoepen waren die tegen de zijkant aankwamen.

Ik ben echt WOEDEND!.. GRIEP handelaars! Maar die is nog niet van mij af!
Hoor je het geluid ook bij stationair draaien verderop lees ik dat als je gas geeft het weg is bij mijne hoor ik stationair draaiend een terugkerend rateltje maar als ik ga rijden hoor ik niets. En dat is bij mijn waarschijnlijk mijn nokkenasverstelling greetz Joost
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Nee, het is ook wel een beetje hoorbaar als ik gasgeef hoor.. Maar het is de wastegate, want het wordt minder als het stangetje strakker draai..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Sed
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Sed »

Gisteren ook maar eens de handen vies gemaakt. (En verbrand aan de gloeiend hete turbo :swear )
Een paar slaagjes gemaakt en de turbo is weer helemaal blij, evenals ik. Afgelopen week liep de turbodruk tot een maximum van 0,7 bar. Gisteren na de ingreep tussen de 1,0 en 1,1 :tumbup :tumbup :tumbup
Weer een echte stamp in mijn rug. Echt de afgelopen maanden met een "lekkende" turbo gereden, wat een zonde!!!
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ja, die turbo was bij mij na 30 seconden stationair lopen ook al vrij warm ;-)

Hoe vaak heb je hem bijgedraaid? Ik krijg ook niet echt een stamp in mijn rug, maar ik durf hem niet echt goed verder te draaien.. Ben bang dat ik iets kapot maak :P

Hoor graag van je!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Sed
Idle
Idle
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:52
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Sed »

Ik heb een turbodrukmeter in mijn a-stijl, dus het kan eigenlijk niet fout gaan. Gewoon een slag aandraaien en een stukje rijden om te controleren of de druk niet boven je max van 1,1bar uitkomt.
Zonder turbodrukmeter durfde ik het nog niet aan, vandaar dat ik een half jaar met ratel heb gereden.

Als je een meter hebt liggen zou ik die in ieder geval aansluiten, gewone manometer kan ook volgens mij. Anders ergens een lenen of eentje aanschaffen. Ik heb een meter van HPRaid, is echt niet duur maar doet het perfect.
Plaats reactie