Wastegate actuator - Ratelen rateltje achter de motor (bij turbo)

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

IK BEN BLIJ :-D :-D

Zojuist heeft de Volvo Dealer in Maastricht mij gebeld. Ze waren blij dat hun zelf ook nog diagnose konden stellen aan de auto en niet zondermeer uit zijn gegaan van de diagnose van de Volvo Dealer in Geleen.
De turbo is helemaal niet defect, maar er zat een scheur in het wastegatestangetje. Dit wordt dus vervangen.

Tevens had ik aangegeven dat mijn auto slecht startte. Dit kwam omdat de bobine gescheurd was. Die vervangen + nieuwe bougiekabels en het zou volgens hun opgelost moeten zijn.

Totale kosten: 600 euro inclusief BTW en Arbeid :vertag. Nog steeds veel geld, maar al stukken beter als 1200 euro voor alleen een turbo!

Auto wordt morgen opgehaald!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Zojuist pas met de auto kunnen rijden.. Helaas niet helemaal opgelost. De ratel is wel stukken minder geworden, maar bij het intrappen van de koppeling (boven de 2500 toeren) is deze toch wel degelijk nog even hoorbaar. Stukken korter dan eerst, dat wel. Het artikel wat ze hebben vervangen is de Wastegate-klep (artikelnr: 9471539 - 179 euro + arbeid). Morgen dus maar even terug...

Start probleem is ook nog niet opgelost, maar daarover in een ander topic meer.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Nou.. Gisteren auto teruggebracht naar de dealer. Kreeg net een belletje met geen goed nieuws.. :tumbdown

Dat het ratelen terugkomt merkte hun ook. De monteur had er nog eens naar gekeken, en volgens deze was de Turbo toch kapot......

Het start probleem hadden ze ook nog niet opgelost. Ze hadden nieuwe bougies erin gezet (deze waren volgens hun helemaal op), maar het aanslaan duurde nog steeds te lang.

Ze hielden hem nu daar in het weekend.. Ben benieuwd.

Hou jullie op de hoogte!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Ratelen motor

Bericht door schaefer »

balen..... suc6 dermee. zal iig flink in de papieren lopen bij de dealer.. :vertag :tumbdown
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Danke! Ja.. Daar ben ik ook bang voor.. :(

Leuke vent is dat.. Eerst zeggen dat de turbo niet kapot is.. Dan wastegateklep vervangen en dan zeggen dat de turbo toch kapot is!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Nou, ik ga de auto dalijk ophalen.. Het geratel is nog niet gemaakt, maar ze hebben me gezegd dat ik gerust kan rijden met de auto.

Ik heb in ieder geval met ze afgesproken dat er geen arbeidsuren meer verrekend worden bij het monteren van een turbo. Ze zijn aan het kijken of ze ergens een goede (eventueel gebruikte) turbo vandaan kunnen halen zodat de kosten lager uitvallen. Helaas is ze dit tot nu toe nog niet gelukt. Als iemand nog een turbo voor een 2.0T heeft, hou ik mij aanbevolen ;-)

Het geratel komt dus echt van het stangetje van de wastegate wat speling heeft. Blijkbaar valt dit niet te repareren, en moet hiervoor echt de hele turbo vervangen worden..? Of denken jullie dat er bedrijven zijn die dit wel repareren?

In ieder geval bedankt voor alle tips/reacties! Heb er veel van geleerd!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
geeke
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 18:06
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Spaubeek

Re: Ratelen motor

Bericht door geeke »

Hoho, even rustig aan !!!
Op het moment dat het schoepenrad tegen de zijkant van de turbo aan gaat lopen en met het aantal toeren die die dingen draaien lijkt het mij sterk dat hij nog uberhaupt blijft doorlopen en dat het hele ding niet aan diggelen ligt.
Is dit een dealer conclusie of een garagehouder die "meent" dat het een kapotte turbo is en die even snel geld wil maken op die manier?
Ik zou even meerdere garages/specialisten afgaan en als dan de conclusie is dat de turbo kapot is tja......dan zal dat best zo zijn.
Maar al met al een slecht begin voor je met deze wagen en dat is jammer.
geeke
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 18:06
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2003
Locatie: Spaubeek

Re: Ratelen motor

Bericht door geeke »

Oeps fout van mijn kant ik heb niet je hele lijst met commentaren doorgenomen en heb dus ook niet gezien dat je al bij 2 dealers "in behandeling" bent die er zo te zien ook niet helemaal uitkomen.
Ik zie dat je in Geleen en in Maastricht bent geweest bij de dealers maar er zitten in de regio ook nog specialisten zoals Veders in Sittard of Klein in Heerlen.
Wellicht dat die nog andere lichten kunnen laten schijnen op de zaak want van het soort verhalen van eerste wastegate vervangen en dan alsnog de gehele turbo daar wordt ik niet geheel vrolijk van evenals je beurs.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Hey,

Bedankt voor je reactie. Veders in sittard doet geen onderhoud meer aan auto's lees ik op hun website.. De Volvo Dealer in Heerlen ben ik ook al geweest, maar ook hun konden geen goede diagnose stellen..

Ik laat Biermans in Maastricht (hun hebben wij tot nu toe heel goed geholpen) maar zoeken naar een goede (2e hands) turbo en laat deze maar monteren. Ik ga wel goede afspraken maken m.b.t. de prijs aangezien hun de wastegateklep al vervangen hebben wat eigenlijk helemaal niet nodig bleek. Gelukkig zeggen ze al uit zichzelf dat er geen arbeidsloon bijkomt (en dit hebben ze al waar gemaakt met een ander probleem).
Wat ik alleen raar vind is dat zo'n wastegate stangetje niet vervangen kan worden..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: Ratelen motor

Bericht door napperd »

Je bedoeld de actuatorstang?

Ik moet wel lachen.. Want een wastegateklep kan je alleen vervangen als je gaat slijpen en lassen (Heb ikzelf ook gedaan zie: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=37&t=748

Ik weet zeker dat ze dat niet doen bij de garage. Misschien dat ze de gehele wastegate(adaptor met klep erin) vervangen hebben.

De actuator met stang is gewoon los van de turbo te vervangen. CHeck even ebay, zoek dan naar een wastegate actuator voor een Turbo TD04L-12T / 49377-0605X. Op marktplaats staat ook vaak zat een vent uit Rotterdam die in 2de hands turbo's handeld (Ook die jij nodig hebt) gemiddeld 300,= Euro voor een Turbo, via Ebay importeer je een nieuwe voor 100,- extra. Je kan ook de cassette van je turbo vervangen. Dat is het deel met as en vinnen in het turbohuis zelf, mocht het uiteindelijk toch aan de turbo zelf liggen (dat denk ik niet).

Ik heb wastegate actuators gezien op ebay en marktplaats. 30,- en je kan hem zelf makkelijk vervangen!

Succes, laat weten hoe het gaat.

Gr.
Jan
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Hmm.. Hier heb ik niet zo erg veel verstand van. Ik zal binnenkort nog eens vragen wat er nu precies kapot aan is.

Op de factuur van Volvo staat het volgende: Wastegate-klep vervangen (9471539 REPARATIESET). 179,00 euro. Ik vermoed dat het een complete set is wat ze vervangen hebben, aangezien onderstaand onderdeeltje (de foto is gewoon van google geplukt) weer als nieuw blinkt als ik onder de motorkap kijk.
Afbeelding

Ik zie alleen volledige turbo's staan voor rond de 600 dollar. Hier bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Turbocha ... .m20.l1116

Ik vind het echt jammer dat ik niet kan meepraten op een iets hoger niveau over de werking van een turbo. Het enigste wat ik weet is dat de garage nu een diagnose gesteld hebben door het 'wastegatestangetje' (zo blijven hun het steeds noemen, maar dit zou ook goed de actuatorstang kunnen zijn..) vast te houden en dan gas te geven. En dan hoorden ze de ratel niet meer. Nogmaals, dit verteld de baliemedewerker mij, dus het zou best kunnen dat het niet helemaal 100% klopt, of dat ze het bewust eenvoudiger vertellen aangezien ik niet het grootste technisch wonder ben wat er rondloopt :P

Hun zijn nu in ieder geval op zoek naar een revisiebedrijf wat dat gedeelte van de turbo kan repareren voor mij. Het volledig vervangen van de turbo kan natuurlijk ook, maar dat is natuurlijk een stuk duurder.

Edit: Ik heb de Volvo garage eens gemaild of ze mij terug kunnen mailen met de precieze omschrijving wat er nu precies mis is met de auto. Hopelijk dat het dan wat duidelijker wordt.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: Ratelen motor

Bericht door napperd »

521,55 USD / 1,4 = 372,55 Euro voor een gloednieuwe.. Dat vind ik niet verkeerd. Er zijn er best nog wel wat 2de hands te vinden.

Ja die afbeelding is van een actuator.

Probeer anders eerst je actuator op te pompen met een fietspomp... Als dit niet lukt dan is je actuator kapot.
Hieronder quote ik Wolson:
it is very easy to check actuator.

Plug off a hose from actuator (yellow colour should be on hose) and plug in there a hand pump with preasure manometer (bar scale).
Start pumping actuator and watch the manometer. You should pump it till 1,5 bar - don't pump more!
If during pumping boost will go down - actuator is crashed, membrane inside is just damaged.
If you will be able to pump till 1,5 bar without any loss of preasure - actuator is OK.

Of course you have to do it on cold engine, and engine has to be turned off.
Had je zelf ook al aan het stangetje gevoeld, terwijl er iemand gas geeft?

Deze vent handeld in 2de hands turbo's voor 300,-, mail hem even of tie een TD04L-12T / 49377-0605X heeft.

Link

Link even ingekort. :-D

Je kan ook een Turbo van een T4 gebruiken maar dan dien je wel wat aan te passen.
Laatst gewijzigd door René op ma 24 aug 2009, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: [url=hier komt de link]de beschrijving[/url]
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Bedankt voor je reactie. De turbo wat ik op ebay zag staan is overigens geen TD04L-12T / 49377-0605X, maar een TD04L-12T 49377-06250. 372,55 euro is inderdaad niet verkeerd voor een nieuwe turbo. Mocht dit echt noodzakelijk zijn (ik hoop nog steeds op reparatie) zal ik dit zeker overwegen. Hier komen uiteraard wel nog montagekosten bij.
Ik heb zo gauw even geen fietspomp met meter bij de hand, maar ik ga er even vanuit dat hun dit goed vervangen hebben. De auto rijdt verder overigens prima en trekt op als een 2.0T (denk ik :P).

Ik heb zelf niet aan het stangetje gevoeld.. Ik heb niet eens een idee waar ik zou moeten zoeken als ik hieraan zou willen voelen?

Bedankt voor de tip over de verkoper op marktplaats. Ik had al gezocht op een 2.0 turbo maar daar had ik hem niet onder gevonden. Ik heb hem nu een mailtje gestuurd of hij toevallig een turbo voor een 2.0T heeft liggen (TD04L-12T / 49377-0605X). Al moet ik wel zeggen dat wanneer ik kan kiezen tussen een nieuwe voor 380 euro en een 2e hands voor 300 euro mijn voorkeur uitgaat naar een nieuwe, of heeft dat nog nadelen?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Ik heb reactie gehad van de garage. Onderstaand plaatje hebben ze mij toegezonden:
Er staat dus: Speling op lager van wastegateklep in turbo.

Afbeelding

Begrijpen jullie het? :P
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: Ratelen motor

Bericht door napperd »

Je ziet daar een moertje aan het stangetje... dat is de fijnaftelling van de actuatorstang. Borgclip eraf, stangkop van het palletje afhalen de kop aan het stangetje iets naar buiten draaien totdat deze staks de klep tegen het gat aandrukt (kan je voelen), daarna de borgmoer ertegenaan schroeven
Hiermee moet je de speling eruit krijgen. Tenzij de lagerbus van je wastegate(adaptor) is versleten.. Dan moet er een nieuwe wastegate(adaptor) opgezet worden. Want die vervangen ze niet.. Zie erder artikel over losslijpen en lassen van nieuwe klep.


Je kan er NU WEL vanuit gaan dat ze je hebben genept met een nieuwe wastegate zogenaamd (dan kan die lagerbus nooit versleten zijn).
Of ze hebben de actuatorstang niet goed afgestelt bij de vervanging. Om het even ga der mee terug en laat ze deze afstellen. En vraag dan gelijk welke klep ze hebben vervangen, blijft een wazig verhaal.

Gr
Jan
V40 2.0T Exclusive 1998
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Bedankt voor de reactie! Ik ga voor de zekerheid er maar niet zelf mee rommelen (daar heb ik gewoonweg niet genoeg kennis voor), maar ik heb het wel doorgestuurd naar de garage-man. Maar kan het niet zijn dat ze die wastegateklep vervangen hebben, maar dat er ook nog een gedeelte in de turbo zelf zit waar ze niet bij kunnen (of zeg ik nu iets heel doms..?)?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:03
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Elsloo LB
Contacteer:

Re: Ratelen motor

Bericht door stefmen »

Dit is de reactie van de dealer:
Meneer heeft de lagerbus versleten van (zoals zij beschrijven) de wasegate(adaptor). Want de fijn afstelling hadden wij strak gezet bij het vervangen van de vacuümdoos (daarna was de resonantie ook even weg) Maar het probleem voor ons is dat wij de lagerbus niet los kunnen bestellen maar is ook niet los te vervangen (door ons).
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - Cruise Control - Stoelverwarming - Blokjesgrille - 264.000
Voorstel Topic - Webdagboek - Wie is Wie
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: [B] Wastegate - Ratelen motor

Bericht door napperd »

Ze hebben de klep dus niet vervangen, want dan ben je ook bij het lager. Deze meneer zegt ook dat de vacuumdoos is vervangen, dus niet de wastegate of klep. Het klopt dat geen enkele garage die vervangt want dan moeten ze slijpen en lassen en dat is duurder dan ff een nieuwe wastegate(adaptor) erin zetten.
Kan je zelf niet ff het stangetje losmaken en aan het hefboompje van de wastegate wrikken? ff checken of de speling echt is... Als dat het geval is, moet er een nieuwe in. (Hadden ze misschien ook wel kunnen voelen bij het afstellen van het actuatorstangetje?) Als je geen speling voelt zou ik voor een second opinion gaan. Ps doe dit wel met koude motor.

(Ik als leek begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe deze versleten kan raken. Dit is een erg dik en lang glijlager. Het is ook geen zwaar belaste glijlager... Daarom zeg ik "haal die borgpen eruit en voel ff zelf of er voelbare speling op zit")


Ik ben erg benieuwd naar de kosten van de reparatie.

Of je rijd er nog ff mee door. (H)
V40 2.0T Exclusive 1998
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door Geert T4 »

Speling op het wastegate asje kan zeer zeker wel. Bij mijn oude turbo zat er ook speling op. Alleen valt het te betwijfelen of daar gerammel van komt. Dat was bij mij zeker niet het geval. Vervangen van het klepje en asje kun je niet zelf en het is te betwijfelen of dat zinvol is. Je kunt misschien beter voor 2e handse of nieuwe kijken.
Hou er wel even rekening mee dat op ebay ook verzendkosten en invoerrecht en btw betaald mag worden.
Het is dan nog wel steeds voordelig om uit de states te importeren trouwens.
Op ebay heb je een verkoper 'nickelsport' uit Japan, maar verzend vanuit US .
Daar heb ik een nieuwe gekocht en zeer goede ervaringen mee (snel, correct en turbo voor lager bedrag aangegeven als 'sample' wat een hoop douanekosten scheelde)

Heb je nou het actuatorstangetje als eens wat strakker gezet? Daarmee zou ik zeker beginnen als ie voor de rest goed loopt en geen rare geluiden maakt behalve wat ratelen..Dit kun je echt zelf als je een moersleutel en een schroevendraaier vast kunt houden. Begin gewoon met steeds een halve slag strakker en dan proberen.
Gebruikersavatar
napperd
Idle
Idle
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 11:45
14

Re: B Wastegate - Ratelen motor

Bericht door napperd »

Hoi,
Er werd al gezegd dat ze dat asje met klep en lager niet vervangen omdat je dan moet slijpen en lassen, het is wel mogelijk want ik heb het zelf wel gedaan. :vertag

Het actuatorstangetje is strak afgestelt door de monteur, Stefman sleuteld niks zelf :vertag

Als je uit de USA importeerd laat er dan GIFT op zetten, zo haal ik mn spullen altijd hierheen en heb nog geen btw en invoerrechten hoeven te betalen. Invoerrechten is echt een minimaal bedrag btw is 19%, maar zoals gezegd niet nodig. Vorige week nog 2 videokaarten twv 900USD hierheen gehaald op deze manier en importeer maandelijks wel iets uit de USA. :tumbup
V40 2.0T Exclusive 1998
Plaats reactie