(zelf) Turbo vervangen / revisie / inbouwen, waar op te letten enz

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door beginner »

Nou ik ben ook bij ET geweest vandaag en ben daar boulliet en myalexx tegen gekomen :D

Nadat ze bij alex klaar waren ging de mijne aan de comp. en test ritten maken.

Lambdawaarde was uitstekend, maar turbodruk niet.
Bij mijn autostyle drukmeter gaf ie dezelfde waardes aan als bij die van ET dus zo slecht is ie niet :P

Waarschijnlijk is de actuator het probleem, mark zei dat het niet een was die erbij hoorde en had er ook nog nooit zo een gezien.
Zijn collega is zonder slang op actuator gaan rijden en toen kwam de druk wel uit op 1 tot 1,1 bar. Hij hoeft toen uiteraard geen volgas gegeven want dat is erg gevaarlijk!!!
Het ging er meer om of ie die druk wel kon opbouwen.
Toen een TCV van ET erop gezet en die regelde druk een stuk beter.
Maar tot 0,5 0,55 bar gaat ie snel en daarna langzaam naar 0,75 bar.
Dus een grote kans dat de actuator te vroeg open gaat, op 0,5 bar maar door de opspoeling slaagt ie er toch nog in een hogere druk te geven dan dat de wastegate kan afvoeren.

Dus meest aannemelijke is dat de actuator open gaat en dus niet goed is, heb mijn oude nog liggen en ga die er dan maar opsleutelen, mark achtte de kans groot dat dan het probleem verholpen zou zijn.

Echt een top zaak die European tuning!

Heb trouwens ook een PLX devices gekocht bij hem, kan je aansluiten op je obd en uitlezen ook realtime uiteraard en ook foutcodes wissen.

Maar weet iemand hoe je de apps die je via android market ( tegenwoordig google) kan kopen kan betalen dan een andere manier via creditcard want die heb ik namelijk niet :'(
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door TijnSV40 »

Bij inspectie van mijn turbo kwam ik er achter dat er waarschijnlijk een scheurtje in het huis van de uitlaat kant zit. Er zit ook een wittige aanslag omheen, dus ik denk dat het door en door is.

Nu is het de uitlaat kant, dus druk bouwt hij wel op, maar ik heb het idee dat het niet alles is wat het moet zijn. (Moet nog een druk meter monteren, hoeveel bar moet een standaard T4 leveren ? 0,7 bar ?)

Maar nu lees ik over jou revisie van je turbo bij european tuning (moet ik denk ik ook maar langs), mijn vraag was, wat doen ze bij revisie ? Kunnen ze ook de huizen vervangen ? of alleen interne zaken ?

In het bovenstaande opzicht, die foto's en beschrijving van het demontere/monteren van de turbo zou best welkom zijn :D
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door beginner »

TijnS40

De revisie heb ik niet bij E T gedaan maar bij Turboworld in Amersfoort.
Bij revisie vervangen ze niet een gescheurd huis, het word dan een nieuwe turbo voor je.

Ik beveel je wel aan om een nieuwe dan te kopen bij E T omdat zij rechtstreeks bij Mitsubishi inkopen zijn zij het goedkoopst, geloof 700 euro.
Revisie bij Turboworld kost je 470 euro maar dan moet ie uiteraard niet gescheurd zijn.

Druk bij T4 is ongeveer 0,8-0,9 Bar volgen E T
Druk verlies je wel door die scheur maar is minimaal want je hebt een interne wastegateklep die als het goed is bij de juiste druk vanzelf open gaat om overdruk te voorkomen.

Evt kan je mijn oude Turbo overnemen om die te laten reviseren. En ben je alsnog 130 euro goedkoper uit.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door beginner »

Mijn how to loopt effe vertraging op wegens omstandigheden. Maar wat in vat zit verzuurd niet he :vertag

Evt kan ik je wel een handje helpen met vervangen.

Maar ik adviseer dan wel het een en ander gelijk te vervangen:

olie aanvoerleiding, oliekeering retourleiding, pakking retourleiding, alle (4 ) banjobouten met ringen, uitlaatpakking ( tussen bocht en downpipe, pakking tussen bocht en turbo aanschaffen want die zit er orgineel niet op, pakking turbo naar uitlaatspruitstuk, slangenklemmen voor de slangetjes op de turbo, 6 liter koelvloeistof, olie, oliefilter, nieuwe bouten en moeren van bocht naar downpipe, nieuwe bouten en moeren van turbo naar bocht, nieuwe moeren en bouten van turbo naar uitlaatspruitstuk, slangenklemmen voor luchtinlaat naar turbo en van turbo naar intercooler.

Dat was het denk ik, iemand nog iets?
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door TijnSV40 »

De scheur zit niet in het uitlaat spruitstuk, maar echt in het turbine huis. Ik zal er eens een foto van maken. Maar ik ben er zeker van dat het niet het uitlaat spruitstuk is.

Voor 700 een nieuwe turbo.. Ik heb de auto voor 1100 gekocht :D dan is een nieuwe turbo misschien een beetje veel van het goede, maar ik ga er toch ff hard over na denken.

Jou oude turbo overnemen voor revisie is misschien wel een optie nog. Voorlopig wil ik heel even maar gewoon blijven rijden met hoe die nu is. Op zich moet ik zeggen dat ie voor 15 jaar oud nog redelijk hard van zijn plek gaat. Zelfs bij 160 het gas erop resulteert in redelijk goed hard optrekken nog, dus voor nu ben ik nog even tevreden...
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
sdirkx

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door sdirkx »

Beginner:
Druk verlies je wel door die scheur maar is minimaal want je hebt een interne wastegateklep die als het goed is bij de juiste druk vanzelf open gaat om overdruk te voorkomen.

Hmm, als je een lek hebt dan kan je wastegateklep wellicht niet eens overdruk voorkomen omdat je die niet eens haalt, dus die redenering volg ik niet.
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door beginner »

Scheur is wit en minimaal, heb je wel eens zonder actuator gereden?

Dan weet je dat de turbodruk vele malen hoger kan zijn. Als je dan een klein beetje toeren laat opkomen zit je al gauw over de 1 bar heen.
Had bij mijn eerste turbo ook een scheurtje en nog 2 extra gratis erbij en hij kwam alsnog mooi op druk.
Dus lijkt me sterk dat een minuscuul scheurtje veroorzaakt dat je niet op druk komt.
Trouwens, myalexx had nog meer scheuren en die kwam nog met te hoge druk.

Dus dat was mijn redenering, gevolgd?

Maar ja feiten zijn feiten als je het meet doorvmiddel van drukmeter he.
Dus nogmaals: ik zou me er niet druk om maken.

En van het spruitstuk bedoel ik ook niet, je turbo bestaat uit 2 delen en jij bedoelt het gietijzer gedeelte toch? die sluit aan op je uitlaatspruitstuk en op je uitlaatbocht.
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door TijnSV40 »

Beginner, das een beste lijst wat je aanraadt om te vervangen, maar inderdaad, als je dan toch wat doet, kan je het beter goed aanpakken.

Gelukkig kan ik hulp krijgen bij het vervangen van dit alles, ik zit alleen met de uitlaat spruitstuk bouten e.d. Die zitten met mijn geluk natuurlijk allemaal rete vast gerot. Dat zal een hoop busjes WD40 gaan worden ben ik bang..
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door volvoS40 »

TijnSV40 schreef:ik zit alleen met de uitlaat spruitstuk bouten e.d. Die zitten met mijn geluk natuurlijk allemaal rete vast gerot. Dat zal een hoop busjes WD40 gaan worden ben ik bang..
hoe weet je dat zeker ? al gekeken ?
paar dagen geleden een uitlaatspruitstuk verwijderd van 15 jaar oud (non turbo), ging prima.
deze hier

morgen eens kijken naar myalexx zijn spruitstuk (turbo), die trekken we er zaterdag verder er van af (2 maal gescheurd)
ook daar verwacht ik ondanks dat de auto 13 / 14 jaar is niet heel veel problemen mee.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door TijnSV40 »

Hoe ik dat weet ?

ik weet het niet, heel eerlijk gezegd, maar iets wat al 15 jaar vast zit, zal best vast zitten zeg maar.. Natuurlijk kunnen zaken makkelijker los komen dan je denkt, maar dat valt nog te bezien. Van te voren zie je niks, achteraf kijk je een koe in zijn kont.. Tis nu gewoon gissen of het echt vast zit of niet.

Tegen de tijd dat ik een kapotte 14T heb gevonden waarvan het turbine huis nog goed is, wil ik de zaak echt wel een keer gaan vervangen. Ik denk dat ik dan voor dat ik er werkelijk aan ga beginnen, minimaal een week van tevoren iedere dag maar even een half busje WD40 op de tape eindjes spuit om de zaak wat makkelijker los te gaan krijgen..
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
EdT4
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 409
Lid geworden op: di 02 apr 2013, 11:37
10
Model: V40
Type: T4
Locatie: Eindhoven

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door EdT4 »

Gasbrander doet soms ook wonderen ;)
Renault Laguna 3.0 V6 24v handgeschakeld
Volvo V40 T4
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door volvoS40 »

Ze gaan zo los, bij alex zijne waren ze ook in no time los. (T4 automaat)
Wel verstandig is, om (voor de zekerheid) bij de dealer nieuwe moeren te halen, en niet alleen de moeren maar ook uh.. die staafjes schroefdraad die in je blok zijn gedraaid. Die draai je er namelijk er zo mee uit :-D

Van non-turbo's heb ik ook al diverse los gehaald, ook deze gaan vrij snel los.

Waarom gaan die gingen snel los.... Aanhaal moment is al heel weinig, dit omdat de bouten/moeren uitzetten als het blok warmer word en zichzelf vast zetten.

als je blok koud is... trek je de hele handel zo los.


Edit : Ding zit vast met 25Nm
En de steun van het uitlaatspruitstuk 24Nm

hand vast is dat.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
sdirkx

Re: zelf turbo vervangen, jazeker je leest het goed.

Bericht door sdirkx »

Die plekken krijgen normaal gesproken helemaal geen kans om vast te rotten, omdat ze regelmatig goed heet worden en er niet al te veel vocht dus langdurig op kan staan. Dus daarom kan het meevallen.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Turbo inbouwen

Bericht door RobinBluebird »

Weet iemand een goed en betrouwbaar adres voor het inbouwen van een turbo. Graag omgeving van Rotterdam

Gr

Robin
S40 T4
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen

Bericht door volvoS40 »

Bij mij

Je kan het zelfs zelf, even wat werk maar prima makkelijk zelf te doen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
RobinBluebird
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
9
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1999

Re: Turbo inbouwen

Bericht door RobinBluebird »

Okee,

Bouten moeten dacht ik een dag van te voren in de wd40 gezet worden ivm breken? Dan zit ik nog met 1 dingetje. Ik heb een standaard turbo erop, ik heb nu de twinscroll, moet ik dan zeker de pakking daarvan nemen? die is neem ik aan bij de dealer te bestellen?
S40 T4
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen

Bericht door volvoS40 »

Alle pakingen meenemen.
Niet gaan lopen wringen aan de olieretourleiding, anders word ie ovaal ipv rond (zit net als je pijlstokbuis los in je blok met een afdicht ringetje)
Anders kan je die ook nieuw bestellen en ben je nog een 60 euro lichter.

Alle leidingen loshalen.
Op uitlaatspruitstuk naar turbo 4 moeren.
Onder de turbo 2x torx (olieretourleiding)
En een lading banjonetbouten (water/olie)

Overal is makkelijk bij te komen, behalve de onderste torx

Veel plezier.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
WKR
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 13:27
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: (zelf) Turbo vervangen / inbouwen, waar op te letten enz

Bericht door WKR »

Hallo, ben nu bezig met het vervangen van de turbo. Moet ik de koperen ringen van de banjobouten ook vervangen? Waar zijn deze te krijgen? Alvast dank!
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: (zelf) Turbo vervangen / inbouwen, waar op te letten enz

Bericht door Marnixjee »

koperen ring altijd vervangen of heet stoken en dan in de blote lucht af laten koelen(niet met water).
of bij Brezan/Volvo dealer ringetjes halen van dezelfde maat, bij Brezan kan je een verzamel doos halen voor ~20,- ben je de eerste 20 jaar klaar aan ringetjes.
WKR
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 20 jun 2016, 13:27
7
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: (zelf) Turbo vervangen / inbouwen, waar op te letten enz

Bericht door WKR »

Bedankt voor het antwoord!
Plaats reactie