T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Heren,
gisteren reed ik achteruit en hoorde een plop, slang met een kunstof koppeling los/gebroken , dit is als je voor de auto staat links, bovenzijde radiator.
Blok heeft beslist niet gekookt en ca 100m gereden achteruit. Wagen weg laten slepen en naar de dealer laten brengen.
Vandaag nieuwe slang erop laten zetten en wagen opgehaald, starte direct zeer slecht en liep rommelig deed hij daarvoor niet.
Als die loopt draait hij ca 1200 rpm, olie is nog steeds schoon, maar ik kan m,n gaspedaal ca. 3 cm induwen en begint dan gelijk zeer zwaar in te houden, overslaan en slaat zelfs af.
Benzine krijgt ie genoeg wil niet te lang starten ivm cat.
Temp. meter vliegt omhoog en omlaag, ruik geen koelvloeistof en kachel wordt warm, ik denk dat dit een kwestie van ontluchten is
Stationair en met een beetje gas hoor/merk ik niets vreemds en draait dan gewoon netjes.
Ik krijg hem wel op toeren 5000+ maar met weinig gas, geef ik dan gas dan hoor je dat"bwoap"geluid
en zeer hard schokken/stoten .
Waar moet ik beginnen behalve bougies+kabels en de bobines?
Voor de slangbreuk viel mij wel op dat ie ipv ca 750rpm normaal nu ca 1000rpm draaide en er lang overdeed om weer terug te zakken naar 750 rpm.
Nou was weer een lekkere dag zo
Nou eerst een borrel
Wie van de T4 mannen weet wat............of moet ie in onderdelen weg..........en dat wil ik dus niet
Btw, bij uitlezen wat ik niet kon zien, had de monteur over een evap/ecap of zo iets
EDIT:
Of weet iemand een monteur/vakman/garage die niet 10u a 65,- ex gaat "zoeken"?
gisteren reed ik achteruit en hoorde een plop, slang met een kunstof koppeling los/gebroken , dit is als je voor de auto staat links, bovenzijde radiator.
Blok heeft beslist niet gekookt en ca 100m gereden achteruit. Wagen weg laten slepen en naar de dealer laten brengen.
Vandaag nieuwe slang erop laten zetten en wagen opgehaald, starte direct zeer slecht en liep rommelig deed hij daarvoor niet.
Als die loopt draait hij ca 1200 rpm, olie is nog steeds schoon, maar ik kan m,n gaspedaal ca. 3 cm induwen en begint dan gelijk zeer zwaar in te houden, overslaan en slaat zelfs af.
Benzine krijgt ie genoeg wil niet te lang starten ivm cat.
Temp. meter vliegt omhoog en omlaag, ruik geen koelvloeistof en kachel wordt warm, ik denk dat dit een kwestie van ontluchten is
Stationair en met een beetje gas hoor/merk ik niets vreemds en draait dan gewoon netjes.
Ik krijg hem wel op toeren 5000+ maar met weinig gas, geef ik dan gas dan hoor je dat"bwoap"geluid
en zeer hard schokken/stoten .
Waar moet ik beginnen behalve bougies+kabels en de bobines?
Voor de slangbreuk viel mij wel op dat ie ipv ca 750rpm normaal nu ca 1000rpm draaide en er lang overdeed om weer terug te zakken naar 750 rpm.
Nou was weer een lekkere dag zo
Nou eerst een borrel
Wie van de T4 mannen weet wat............of moet ie in onderdelen weg..........en dat wil ik dus niet
Btw, bij uitlezen wat ik niet kon zien, had de monteur over een evap/ecap of zo iets
EDIT:
Of weet iemand een monteur/vakman/garage die niet 10u a 65,- ex gaat "zoeken"?
Let the Moose go loose
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Je moet het denk ik toch meer in het koelsysteem zoeken en nog belangrijker een goede stage 0 van je turbo- en IC-randdelen.
Vernieuw ook je thermostaat eens...kun je makkelijk zelf en kost niet al te veel!
Hoe is de staat van je radiator...die kunnen wel eens op zijn na al die jaren....bij mij scheelde dat erg veel in motortemperatuur...vooral bij ineens vollast!
Turbo en IC:
- check vacuumslangen...bij twijfel vernieuwen
- scheurtjes in de IC-slangen zie je vaak niet bij statonair draaien of vol toeren bij stilstand...bij twijfel alle slangen vervangen!
Geen olie bij koelvloeistof of andersom?
Vernieuw ook je thermostaat eens...kun je makkelijk zelf en kost niet al te veel!
Hoe is de staat van je radiator...die kunnen wel eens op zijn na al die jaren....bij mij scheelde dat erg veel in motortemperatuur...vooral bij ineens vollast!
Turbo en IC:
- check vacuumslangen...bij twijfel vernieuwen
- scheurtjes in de IC-slangen zie je vaak niet bij statonair draaien of vol toeren bij stilstand...bij twijfel alle slangen vervangen!
Geen olie bij koelvloeistof of andersom?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Rob,
hartelijk dank voor je antwoord, volgende week ga ik alles stap voor stap nalopen, geen water in carter of kop gelukkig, ik vermoed dat er idd iets van een sensor naar z,n grootje is.
Thermostaat en temp sensor ca. 4 mnd geleden vernieuwd.
De garage (Volvo) had het over een : Evap/Evac of zoiets dergelijks, schoonmaken en controleren,enig idee waar dat zit?
Hou je op de hoogte,
Prettig weekeinde!
hartelijk dank voor je antwoord, volgende week ga ik alles stap voor stap nalopen, geen water in carter of kop gelukkig, ik vermoed dat er idd iets van een sensor naar z,n grootje is.
Thermostaat en temp sensor ca. 4 mnd geleden vernieuwd.
De garage (Volvo) had het over een : Evap/Evac of zoiets dergelijks, schoonmaken en controleren,enig idee waar dat zit?
Hou je op de hoogte,
Prettig weekeinde!
Let the Moose go loose
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Evap zit op je spruitstuk...regelt een deel van het stationaire toerental. En is verbonden met een vacuumslangetje aan je inlaatspruitstuk (rechts bij de inlaatklep). Kan het inderdaad zijn. Vaak zie je dan dat het toerental stationair te hoog is.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Heb je de bougies er al uit gehaald?
Zijn deze nat, zwart, wit of normaal grijs?
Bougies nog een mooie scherpe punt?
Preventief vervangen eventueel.
Brandstofdruk controle.
Brandstofdruk regelaar controle, komt er brandstof uit het vacuum gedeelte van de regelaar?
Bedrading nog overal goed, connectoren schoon geen corrosie en goed vast.
Lucht in de koelingslang van thermostaat naar radiateur, kun je lucht pompen als deze nog koud is en is deze hard als het warm is?
Vacuum lekkage ergens, hoorbaar?
Veel succes Wouter
Zijn deze nat, zwart, wit of normaal grijs?
Bougies nog een mooie scherpe punt?
Preventief vervangen eventueel.
Brandstofdruk controle.
Brandstofdruk regelaar controle, komt er brandstof uit het vacuum gedeelte van de regelaar?
Bedrading nog overal goed, connectoren schoon geen corrosie en goed vast.
Lucht in de koelingslang van thermostaat naar radiateur, kun je lucht pompen als deze nog koud is en is deze hard als het warm is?
Vacuum lekkage ergens, hoorbaar?
Veel succes Wouter
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Wouter,
ik ga idd ook eerst alle bedradingen doorlopen hij heeft natuurlijk alle vloeistof eruit geperst.
Kan zo maar zijn dat alles kletsnat is geworden.
Deze week een aanvang maken, druk enzo,
Dank voor de antwoorden,
Gr. Hans
ik ga idd ook eerst alle bedradingen doorlopen hij heeft natuurlijk alle vloeistof eruit geperst.
Kan zo maar zijn dat alles kletsnat is geworden.
Deze week een aanvang maken, druk enzo,
Dank voor de antwoorden,
Gr. Hans
Let the Moose go loose
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
We zijn benieuwd! Veel suc6!
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Rob,
Bougies,kabels, vervangen, nog geen echte verbetering, v.week bobines bestellen, Vadis nummer iemand?
Dan evap reinigen, dan temp.sensor, luchtmassameter reinigen, bdpsensor nog en dan...... daarna breng ik hem naar Halsteren.
Mijn kennis is beperkt wat dat betreft.
Morgen eerst m,n boot weer vaarklaar maken, voel me zolangzaam aan een automonteur
Dank voor de belangstelling
Gr. Hans
Bougies,kabels, vervangen, nog geen echte verbetering, v.week bobines bestellen, Vadis nummer iemand?
Dan evap reinigen, dan temp.sensor, luchtmassameter reinigen, bdpsensor nog en dan...... daarna breng ik hem naar Halsteren.
Mijn kennis is beperkt wat dat betreft.
Morgen eerst m,n boot weer vaarklaar maken, voel me zolangzaam aan een automonteur
Dank voor de belangstelling
Gr. Hans
Let the Moose go loose
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Als het een B4204T is;
Ignition coil; 1275602 (2 stuks nodig)
Ignition coil; 1275602 (2 stuks nodig)
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Hartelijk dank Marc,
EDIT:
Ik heb een B1894T volgens mij, einde 1998 zijn deze dan ook goed?
En hoevvel te bieden, wat is gangbaar?
EDIT:
Ik heb een B1894T volgens mij, einde 1998 zijn deze dan ook goed?
En hoevvel te bieden, wat is gangbaar?
Let the Moose go loose
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: T4, koelslang af geknald, loopt nu slecht
Voor een B4194T is het dezelfde.
Als ik jou was zou ik eerste even bij de dealer informeren wat ze origineel nieuw kosten.
Mijn type vroegen ze op Marktplaats, tweedehands, € 30,-- p/s.
Nieuw heb ik ze toen voor € 42,-- p/s bij de dealer gekocht.
Voor dat geringe prijsverschil heb ik ze liever nieuw.
Van een tweedehandse weet je nooit de geschiedenis en hoelang ze het nog volhouden.
Als ik jou was zou ik eerste even bij de dealer informeren wat ze origineel nieuw kosten.
Mijn type vroegen ze op Marktplaats, tweedehands, € 30,-- p/s.
Nieuw heb ik ze toen voor € 42,-- p/s bij de dealer gekocht.
Voor dat geringe prijsverschil heb ik ze liever nieuw.
Van een tweedehandse weet je nooit de geschiedenis en hoelang ze het nog volhouden.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008