Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Onze T4 heeft sinds kort een probleem. Zoals in de titel te zien is, verliest hij dus olie. Er ligt olie op de parkeerplaats, maar dan sludge-achtig. Is niet echt veel, maar toch elke keer een paar druppels/klodders.
Aan de peilstok zit ook sludge. Nu heb ik pas de ringetjes van de peilstok vervangen want ik dacht dat het daar aan lag. Motor onder de vuldop is mooi bruin van kleur. Koelvloeistof niveau daalt ook, maar is wel mooi helder. Paar weken geleden aangevuld en nu niveau halverwege de tank. Heb geen hoorbaar luchtdrukverschil bij openen koelvloeistoftank of oliedop.
Hebben vandaag de onderkant van de auto schoon proberen te maken om eventueel te kunnen zien waar de lekkage vandaan komt, maar er zit aardig wat olie, dus is eigenlijk niet te doen.
Zou dit kunnen duiden op een lekke koppakking of kan het ook iets anders zijn? Graag jullie antwoord.
Aan de peilstok zit ook sludge. Nu heb ik pas de ringetjes van de peilstok vervangen want ik dacht dat het daar aan lag. Motor onder de vuldop is mooi bruin van kleur. Koelvloeistof niveau daalt ook, maar is wel mooi helder. Paar weken geleden aangevuld en nu niveau halverwege de tank. Heb geen hoorbaar luchtdrukverschil bij openen koelvloeistoftank of oliedop.
Hebben vandaag de onderkant van de auto schoon proberen te maken om eventueel te kunnen zien waar de lekkage vandaan komt, maar er zit aardig wat olie, dus is eigenlijk niet te doen.
Zou dit kunnen duiden op een lekke koppakking of kan het ook iets anders zijn? Graag jullie antwoord.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10694
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Meestal heb je bij een lekke koppakking water in de olie of andersom.
Mijn T4 verbruikt ook wl olie maar dat is normaal volgens mij.
Heb je geen lek in je radiateur zitten?
Sludge krijg je door veel korte afstanden te rijden. Je moe veel lange afstanden rijden om dat weg te krijgen. Dit is vocht in de motor.
Het kan zijn dat je carterontluchting verstopt zit.
Mijn T4 verbruikt ook wl olie maar dat is normaal volgens mij.
Heb je geen lek in je radiateur zitten?
Sludge krijg je door veel korte afstanden te rijden. Je moe veel lange afstanden rijden om dat weg te krijgen. Dit is vocht in de motor.
Het kan zijn dat je carterontluchting verstopt zit.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Er worden eigenlijk alleen maar grotere afstanden mee gereden. 50+ km. enkele reis. De auto gebruikt weinig olie, maar verliest het wel via de onderkant, ergens. Radiator lijkt niet lek te zijn. Zie ook geen koelvloeistof op de parkeerplaats liggen.
Krijg je door carterontluchting dan olieverlies ?
Ik dacht eigenlijk door de sludge-achtige olie die de auto verliest, dat er koelvloeistof bij de olie terecht komt, alleen dan niet in de motor. Ik weet niet of dit kan, want van techniek heb ik weinig kaar gegeten.
Krijg je door carterontluchting dan olieverlies ?
Ik dacht eigenlijk door de sludge-achtige olie die de auto verliest, dat er koelvloeistof bij de olie terecht komt, alleen dan niet in de motor. Ik weet niet of dit kan, want van techniek heb ik weinig kaar gegeten.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10694
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Ik heb er ook niet veel kaas van gegeten, maar kan me wel indenken als de druk in motor niet weg kan dat ie de olie ergens eruit drukt.
Sludge krijg je meestal door vocht in de motor van het stilstaan en kan niet verdampen door korte ritten. Maar omdat je redelijke afstanden rijdt zou het zomaar kunnen dat je ergens koelvloeistof lekt naar de olie.....dit kan op een lekke koppakking duiden. Ook omdat je geen druk hebt in je koelsysteem.
Iemand die dit kan bevestigen?
Sludge krijg je meestal door vocht in de motor van het stilstaan en kan niet verdampen door korte ritten. Maar omdat je redelijke afstanden rijdt zou het zomaar kunnen dat je ergens koelvloeistof lekt naar de olie.....dit kan op een lekke koppakking duiden. Ook omdat je geen druk hebt in je koelsysteem.
Iemand die dit kan bevestigen?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 400
- Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
- 12
- Model: S60
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Als de carter ontluchting verstopt zit kan de olie langs alle keeringen lopen, zou een mogelijkheid kunnen zijn dus.
Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten, kan ook mogelijk een lekke koppakking zijn.
De Volvo-Specialist vertelde mij wel eens dat sludge sneller ontstaat bij goedkope olie, weet niet wat je er in hebt gegooid?
Als het blok koud is wordt er relatief veel condens afgezet, vandaar dat sludge snel ontstaat bij veel korte ritten, kan ook mogelijk een lekke koppakking zijn.
De Volvo-Specialist vertelde mij wel eens dat sludge sneller ontstaat bij goedkope olie, weet niet wat je er in hebt gegooid?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Het is toch juist zo dat je druk op het koelvloeistofsysteem krijgt als de kopppakking lek is? Tenminste, dat heb ik op dit forum meerdere malen gelezen. Bij onze V is dat dus niet het geval. En ook geen druk op de vuldop voor de olie.
Laatst gewijzigd door marikeklein op zo 04 mar 2012, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10694
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Als je het blok afspuit en checke de lekkage waar die vandaan komt.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
koelvloeistoftankje is een Volvo x40 vooral T4 probleem.
Ik werd hier door een ander forumlid op gewezen.
kwam ook van mijn tank loopt wel snel leeg...
hij zo trek hem er eens uit ( naar boven schuif je hem er zo uit )
en ja hoor achterkant een scheur erin en er sijpelt dus beetje voor beetje vocht uit
edit: morgen dealer bellen, wat het eigenlijk kost ( volgens hem 30€ nieuw tankje excl dop )
Ik werd hier door een ander forumlid op gewezen.
kwam ook van mijn tank loopt wel snel leeg...
hij zo trek hem er eens uit ( naar boven schuif je hem er zo uit )
en ja hoor achterkant een scheur erin en er sijpelt dus beetje voor beetje vocht uit
edit: morgen dealer bellen, wat het eigenlijk kost ( volgens hem 30€ nieuw tankje excl dop )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
houd er trouwens rekening mee dat aan je carter ventilatie gebeuren ook waterkoeling zit ( wellicht om hem te koelen ofzo )
als dat niet goed zit kan ook water of ongein in je blok, wat zeg ik in je carter komen
dus daarom onder in je blok meuk en niet bovenin..
sludge veroorzaakt ook dikke schade aan turbo's
4 seconde geen olie = dood
als dat niet goed zit kan ook water of ongein in je blok, wat zeg ik in je carter komen
dus daarom onder in je blok meuk en niet bovenin..
sludge veroorzaakt ook dikke schade aan turbo's
4 seconde geen olie = dood
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Ik heb eerder het idee dat er toch ergens koelvloeistof bij de olie terecht komt, omdat hij ook sludge lekt (dus vocht in de olie). Het vreemde is, dat de olie en koelvloeistof gewoon mooi schoon zijn. De auto geeft ook geen witte rook, tenminste, heb het nog niet kunnen ontdekken. Zal er morgen eens goed op letten.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9391
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
dus...
tankje lek, kvs weg
carterventielatie niet goed, en daar door olie pleite.
of pakking naar z'n mallejaggies.
Lekker naar de garage gaan, horen we het ergens deze week wel weer wat de uitslag was.
succes.
tankje lek, kvs weg
carterventielatie niet goed, en daar door olie pleite.
of pakking naar z'n mallejaggies.
Lekker naar de garage gaan, horen we het ergens deze week wel weer wat de uitslag was.
succes.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Zoals beloofd, hier even de oplossing voor het olieverlies. Vandaag naar de garage gereden ( mijn vriend) en de auto na laten kijken. Het blijkt een keerring te zijn. Auto wordt morgen gemaakt voor €100,- bij officiele volvo garage. Is dus geen geld. Weet niet welke keerring het is. Aan de prijs te zien moeten ze er erg makkelijk bij kunnen. Als ik de rekening heb gezien, zal ik nog vermelden om welke keerring het gaat.
Voor de koelvloeistof moeten we nog even gaan zoeken.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.
Nogmaals bedankt voor het meedenken. Gelukkig valt het achteraf allemaal mee en is het geen lekke koppakking of, zoals de buurman dacht een kapotte krukaskeerring.
Voor de koelvloeistof moeten we nog even gaan zoeken.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost.
Nogmaals bedankt voor het meedenken. Gelukkig valt het achteraf allemaal mee en is het geen lekke koppakking of, zoals de buurman dacht een kapotte krukaskeerring.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Daarom, kan niet moeilijk zijn om het te vervangen. Maar goed, zelf kunnen we het lastig doen omdat we geen brug ter beschikking hebben. Hopelijk is dit het euvel, anders kunnen we gewoon weer terug naar de garage.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Meest makkelijke keerring is die van de olieretourleiding vanaf je turbo
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
En die zit achter je blok.
Voor het water; wat ik al zei KVS tankje omhoog eruit schuiven. Vaak zit er een kleine scheur in!
Even goed bekijken dus ?!
Voor het water; wat ik al zei KVS tankje omhoog eruit schuiven. Vaak zit er een kleine scheur in!
Even goed bekijken dus ?!
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Vandaag eindelijk de tijd gehad om naar het koelvloeistofreservoir te kijken. Er zit inderdaad een klein scheurtje in. Dus maar een nieuwe bestellen. Heeft iemand enig idee waar deze te bestellen zijn? Ik heb al gekeken bij artaparts en carpartsdirect, maar die hebben hem niet te koop.
Ook de rekening gekregen van het vervangen van de afdichtring. €157,78 . Het ging dus om de ring van de achterste nokkenas.
Eigenlijk is het dus eind goed, al goed, gelukkig.
Ook de rekening gekregen van het vervangen van de afdichtring. €157,78 . Het ging dus om de ring van de achterste nokkenas.
Eigenlijk is het dus eind goed, al goed, gelukkig.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 671
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: ooltgensplaat of all places
Re: Probleem : olielekkage en koelvloeistof verdwijnt
Vanochtend het koelvloeistofreservoir van Kris zijn V geinstalleerd en hij lekt niet meer. Zo leeft Kris zijn V nog voort in andere Volvo's. Thanks, Kris.