Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door marcveen »

Weet iemand wat de aanhaalmomenten moeten zijn voor de z.g.n. "Engine Bracket" (nummer 26 op onderstaande tekening) aan de rechterzijde op de motor (type B4184S).
Deze kan ik namelijk nergens terugvinden in VIDA 2010.
Beide bouten zijn van het type M10x1.25, dezelfde diameter en draad als de bouten waarmee het motorophangpunt op dit bracket vast zit.
Het aanhaalmoment van die bouten is 76Nm, dus ik vermoed dat het ongeveer dezelfde waarde zal zijn maar wil het toch even zeker weten.
Hieronder de afbeelding uit VIDA en het gaat om de bouten met nummer 28 en 29.
Image
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door marcveen »

Ik was toch weer te snel............... :wall
Het stond onder "Replacing timing belt/mechanical tensioner pulley".
Image
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door myalexx »

Gelukkig zit de multisnaar er niet aanvast of wat dan ook :D

Alleen 35nm + 75 graden ??

die snap ik niet echt :sleeping
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door marcveen »

Ik denk dat de vertikale krachten opgevangen worden door de z.g.n. "mounting pin" en niet door de bouten.
De bouten houden hem 'alleen maar' op z'n plaats, vandaar de lagere aanhaalmomenten.

Alleen één van de rollen van de multiriem moet eraf, die zit op het bracket vast.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door myalexx »

Zie nergens op de bracket een wiel die langs je snaar loopt ( of zit dit erachter ?)

Ik bedoel te zeggen, wat betekent die 75 graden ?

35nm spreekt voor zich.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door marcveen »

Helemaal onderaan zit een rol van de multiriem vast met een bout in dit bracket, maar die staat niet op vorige tekening.
Op onderstaande tekening is het de grijze rol. Die moet je dus overzetten.
V.w.b. het aantrekken van de bouten, je gaat eerst naar 35 Nm en dan draai je hem nog 75 graden door.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door myalexx »

Is bijv 37 of 40 nm niet handigere aanduiding ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
marcveen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 460
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door marcveen »

Ja wel, maar door een draaihoek aan te geven i.p.v. een momentwaarde sluit je de weerstand van de schroefdraad uit. En het is belangrijk dat je de hoekverdraaiing in één beweging doet zonder te stoppen.
Vaak zie je deze manier van vastzetten ook bij cilinderkopbouten.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek

Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
quincy
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
13
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Tjalleberd

Re: Rechter "Engine Bracket", aanhaalmomenten bouten.

Bericht door quincy »

wat marcveen zegt, dit kom je veel meer tegen bij hogere momenten.

je zou evt kunnen berekenen hoeveel Nm het vast moet, maar iets met grades te verdraaien is gewoon precieser.
ook vaak om een bepaalde rek in de bout te verkrijgen.
Plaats reactie