Kleur Rook uit de uitlaat (motor rookt) blauw wit grijs enz
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Motor rookt.
Als dit kapot is krijgt hij allemaal verkeerde waardes en regelt je ecu je vermogen naar beneden.
verder moet de turbo / intercooler slang uitzetten bij gas geven niet vacuumzuigen
verder moet de turbo / intercooler slang uitzetten bij gas geven niet vacuumzuigen
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Het is ook niet dat hij meteen helemaal vacuüm zuigt maar zodra je abrupt gas geeft zie je de slang een klein beetje dicht klappen en dan weer normaal.
Maar dat haakse nippeltje is dus wel belangrijk, maar dat hij dan zo langzaam wordt is toch wel raar.
Kan het daardoor ook zijn dat hij minder start als hij warm is.
Maar dat haakse nippeltje is dus wel belangrijk, maar dat hij dan zo langzaam wordt is toch wel raar.
Kan het daardoor ook zijn dat hij minder start als hij warm is.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Motor rookt.
Bij mij was hij ook kapot, dat ding zit aan je MAP sensor en deze sensor stelt je gehele ontstekings tijd, inspuiting en alles af.
heb je btw wel genoeg turbo druk ?
is je lucht / brandstof verhouding ( AFR ) goed ?
goeie bougies, goeie brandstof pomp, geen lekke uitlaat of spruitstuk, turbo control unit goed ?
etc etc
check mijn wdb maar eens, mijn auto heb ik na 2 jaar pas goed gekregen
heel veel lezen, leren en sleutelen en vooral de geldboom plukken
en geloof me koop alles origineel, imitatie van volvo ben ik nu echt vanaf gestapt wat een slechte meuk..
heb je btw wel genoeg turbo druk ?
is je lucht / brandstof verhouding ( AFR ) goed ?
goeie bougies, goeie brandstof pomp, geen lekke uitlaat of spruitstuk, turbo control unit goed ?
etc etc
check mijn wdb maar eens, mijn auto heb ik na 2 jaar pas goed gekregen
heel veel lezen, leren en sleutelen en vooral de geldboom plukken
en geloof me koop alles origineel, imitatie van volvo ben ik nu echt vanaf gestapt wat een slechte meuk..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Je hebt twee van die nippels zitten op je inlaat . bij mij is degene het dichtst bij het luchtfilterhuis kapot.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Eerst dit maar eens vervangen. koelslangen . vloeistof. olie filter .olie is al gedaan.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Motor rookt.
Wat hebben je koelslangen met je turbo druk te maken
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Evenveel als bougies en brandstofpomp zoals je zei. het was maar ter info .
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Motor rookt.
Koelslangen zijn voor het koelen van de motor en de rand delen .. is de motor continu op goeie temp zal dit voor nu geen slimme uitgave zijn..
ik heb geen koelslangen genoeg zover ik weet
ik heb geen koelslangen genoeg zover ik weet
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9391
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Motor rookt.
Meneer zegt het ter info.
Daarnaast gaf je in het bovenste bericht aan om koeling, bougies etc ook te vervangen.
olie, bougies, kabels,
loop dan alle buizen/slangen ook gelijk na, rob gaf ook al eens aan om alles na te kijken en alles wat met je turbo te maken heeft (leidingen / slangen) ook tzt te vervangen, voor het zelfde zit er ergens een lek of een buis verstopt zodat deze vacuüm trekt.
Daarnaast gaf je in het bovenste bericht aan om koeling, bougies etc ook te vervangen.
Het kan totaal geen kwaad om deze te vervangen, helemaal als die motor zo vreselijk heeft gelopen met een kapotte turbo.myalexx schreef:heb je btw wel genoeg turbo druk ?
is je lucht / brandstof verhouding ( AFR ) goed ?
goeie bougies, goeie brandstof pomp, geen lekke uitlaat of spruitstuk, turbo control unit goed ?
etc etc
olie, bougies, kabels,
loop dan alle buizen/slangen ook gelijk na, rob gaf ook al eens aan om alles na te kijken en alles wat met je turbo te maken heeft (leidingen / slangen) ook tzt te vervangen, voor het zelfde zit er ergens een lek of een buis verstopt zodat deze vacuüm trekt.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Tjalleberd
Re: Motor rookt.
even over je inlaat slang.
wanneer bouwt een turbo druk op?? (vergelijk dit met een compressor).
Een turbo moet eerst warmte/uitlaatgassen krijgen; dan gaat die harder draaien en dan wordt er pas druk opgebouwt (turbo lag). daarom zal je slang heel even samen knijpen, en dan nog onbelast bouw jij amper druk op.
wanneer bouwt een turbo druk op?? (vergelijk dit met een compressor).
Een turbo moet eerst warmte/uitlaatgassen krijgen; dan gaat die harder draaien en dan wordt er pas druk opgebouwt (turbo lag). daarom zal je slang heel even samen knijpen, en dan nog onbelast bouw jij amper druk op.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Motor rookt.
Als ik stationair een dot gas geef word hij toch echt iets groter ( druk = uitzetten )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Motor rookt.
Goed werk zeg! Moet goedkomen hier.
Weet niet of het al gezegd is maar check ook even je TCV (turbocontrolvalve). Dus is er wel voldoende turbodruk voorhanden? Standaard max. 1,1 bij vollast moet je langdurig halen in z'n 3e of 4e (en 5e) versnelling. Meten in 3e of 4e.
Het lastige hiervan is dat je geen tcv hebt liggen om te testen of je huidige defect is. Ik zou een nieuwe kopen en dan weet je iig dat het hier niet aan kan liggen. Kost ergens rond de 40-50 euro.
Weet niet of het al gezegd is maar check ook even je TCV (turbocontrolvalve). Dus is er wel voldoende turbodruk voorhanden? Standaard max. 1,1 bij vollast moet je langdurig halen in z'n 3e of 4e (en 5e) versnelling. Meten in 3e of 4e.
Het lastige hiervan is dat je geen tcv hebt liggen om te testen of je huidige defect is. Ik zou een nieuwe kopen en dan weet je iig dat het hier niet aan kan liggen. Kost ergens rond de 40-50 euro.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Etten Leur
Re: Motor rookt.
Soms is hij ziekelijk snel en soms niet.
vacuum slangen heb ik nagekeken, deze zijn goed nu.
Maar het lijkt net dat hij hoger in toeren geen druk hebt. nu verdenk ik misschien toch ook de brandstof pomp, deze hoor je met contact aan zetten, maar behoor je die altijd tijd te horen als je contact aan uit zet ?
vacuum slangen heb ik nagekeken, deze zijn goed nu.
Maar het lijkt net dat hij hoger in toeren geen druk hebt. nu verdenk ik misschien toch ook de brandstof pomp, deze hoor je met contact aan zetten, maar behoor je die altijd tijd te horen als je contact aan uit zet ?
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Motor rookt.
Of de brandstofdrukverdeler.....kan sowieso goed zijn de oude brandstofpomp te vernieuwen....lekker OEM Volvo pakken trouwens.
Kan idd dat de ecu de boel terugregeld.
Uiteraard RON98 erin he!
TCV vernieuwd of plannen?
Kan idd dat de ecu de boel terugregeld.
Uiteraard RON98 erin he!
TCV vernieuwd of plannen?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Constant rokende/stinkende uitlaat
Ik heb nu al een tijdje last van een constant behoorlijk rokende en stinkende V40 T4 uit 2001.
Dit is na een olieverversingsbeurt gaan opspelen die ik door de dealer heb laten uitvoeren.
Dacht eerst aan misschien teveel olie of verkeerde (te dunne) olie, dus heb dat gechecked en zelf de olie nogmaals vervangen voor 5W-40 maar dit mocht niet baten.
De auto is ook uitgelezen en er kwam alleen een melding over de nokkenassensor naar boven dus die ook maar vervangen maar maakt geen verschil...
Even de bougies er uit gedraaid en die zien er prima uit, niet vet geslagen ofzo en de motor loopt ook eigenlijk prima.
Koelvloeistof kan het niet zijn want dat verbruikt ie niet en de rook is blauwachtig.
Uiteraard wel olieverbruik maar ook niet heel gek veel eigenlijk....
Er lekt ook geen olie uit de turbo op de downpipe dus kan het dan wellicht iets in de cilinderkop zijn of dat de turbo inwendig lekt aan de uitlaatkant?
Wie kan me hier bij helpen?
Groet, Coen
Dit is na een olieverversingsbeurt gaan opspelen die ik door de dealer heb laten uitvoeren.
Dacht eerst aan misschien teveel olie of verkeerde (te dunne) olie, dus heb dat gechecked en zelf de olie nogmaals vervangen voor 5W-40 maar dit mocht niet baten.
De auto is ook uitgelezen en er kwam alleen een melding over de nokkenassensor naar boven dus die ook maar vervangen maar maakt geen verschil...
Even de bougies er uit gedraaid en die zien er prima uit, niet vet geslagen ofzo en de motor loopt ook eigenlijk prima.
Koelvloeistof kan het niet zijn want dat verbruikt ie niet en de rook is blauwachtig.
Uiteraard wel olieverbruik maar ook niet heel gek veel eigenlijk....
Er lekt ook geen olie uit de turbo op de downpipe dus kan het dan wellicht iets in de cilinderkop zijn of dat de turbo inwendig lekt aan de uitlaatkant?
Wie kan me hier bij helpen?
Groet, Coen
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Hij begint te roken als de motor warm is.
Dan rookt ie bij stationair en als je volgas geeft komt er helemaal een pluim uit zetten.
Het is een heel vervelend penentrant luchtje, beetje chemisch.
Dan rookt ie bij stationair en als je volgas geeft komt er helemaal een pluim uit zetten.
Het is een heel vervelend penentrant luchtje, beetje chemisch.
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Dus als de carterventilatie verstopt zit gaat ie uit de uitlaat roken...?sdirkx schreef:Je zou moeten kijken hoeveel je olieverbruik. Moet je wel een paar duizend km voor rijden eigenlijk. Al het echt te hoog is (verbruik zelf max 1:10.000, wat best weinig is), zou 't ook de carterventilatie kunnen zijn. Of turbo...
Perst ie het dan ergens anders uit ofzo?
Kan het probleem ook in de cilinderkop zitten? Ondanks dat alle verbrandingsruimtes en bougies mooi droog zijn?
De rook komt echt uit de uitlaat en niet van onder de auto vandaan.
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Heb de olie vandaag nog vervangen en er zit precies genoeg in, bovenste randje van het vlak op de peilstok.Roffel-Patje schreef:Misschien een hele stomme vraag, maar zit er niet veel te veel olie in?
Net geen 5 liter.
My ride: V40 T4 2001
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:33
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Hey Hans,Hansje schreef:Maak de Evap pot ook maar schoon, baat het niet dan schaadt het niet.
Kreng zorgt stiekum ook foor een hoop ellende.
Gr.Hans
De Evap pot... wat moet ik me daar precies bij voorstellen, en waar zit ie?
My ride: V40 T4 2001
Re: Constant rokende/stinkende uitlaat
Bedoelt denk ik de olieafscheider. Carterventilatie waar ik t over had. Zoek even dat topic hier op.