Turbo druk te hoog , te laag of geen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Marnixjee »

Zou goed moeten zijn.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Hoi allemaal,

Sinds ik m'n v40 2.0t 163pk heb speelt dit al, heb hem nu ca 2,5 Jr.
2 Jr Geleden merkte ik in Duitsland voor 't eerst dat hij soms na ff gas los ineens beter trekt op hoge snelheden
Ik had altijd al het gevoel dat hij de ene keer beter wil optrekken als de andere keer.
Nu heb ik ca 2 maanden geleden m'n tcv vervangen voor een andere, dit leek verbetering te geven, de turbo was beter te horen dan eerst en ook vermogen leek weer ok te zijn, alleen al snel af en toe weer 't gevoel dat het er niet was.
Nu heb ik hierop een boost meter ingebouwd zodat het af te lezen is wat hij doet, nu rijd ik weinig kms met de auto in Nederland dus goed testen is wat lastig, ook omdat 't een automaat is rijd je zelden langdurig max vermogen in 4/5

Na een rit naar vakantie van 1000 km dus wel goed kunnen testen, en inderdaad hij bouwd de ene keer meer turbo druk op dan de ander keer.
In Duitsland kan je goed testen doordat je goed kan sleuren in 4/5 en daar valt het dan ook erg op.

Als ik bv 160km/h rijd en het pedaal verder in trap tot aan kickdown blijft hij net onder de 0,5 bar hangen in z'n 4 en 5 na opschakelen.
Als ik daarintegen bij 160km/h even gas los en dan met een vlotte voet gelijk flink gas geef gaat de druk netjes naar 0,6 /0,7 bar.
Je voelt ook duidelijk verschil en je hoort 't ook aan de motor die voller klinkt bij het versnellen.
Bij de lagere druk gaat hij met moeite naar de 200km/h terwijl als de druk goed is de auto lekker vlot over de 200km/h grens loopt zoals ook past bij deze auto.

Vraag is nu, wat is het juiste stappenplan om te kijken wat er loos is. Het maakt dus verschil hoe ik 't gas bedien of de turbo druk juist wordt opgebouwd.

Hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

Gr Rolf
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door rejaatje »

Ik lees even mee, ik heb dan wel geen turbodrukmeter, maar de 'problemen' die je omschrijft herken ik.
Volvo for life
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

De V heeft geen vacuüm gestuurde motorsteun toch? Ik las elders iets over een v70 of 850 met een soortgelijk euvel wat kwam door een vacuüm lek van de motorsteun welke via vacuüm gestuurd werd waardoor tijdens 't gasgeven een vacuüm lek ontstond.
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Arie »

Dat is waarschijnlijk niet gerelateerd aan een motorsteun, maar aan een lekkage in het vacuüm systeem in het algemeen.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Nou 't verhaal stond op amt forum, die motorsteun werd blijkbaar via vacuüm gestuurd bij (vol) gas geven, hierdoor viel dus bij 't gasgeven 't vacuüm weg en dus de turbo druk.

Garage kwam er niet uit hoe 't kwam, oplossing zat dus in een lekkage van dat ene deel.
Kan een vacuüm lek alleen aan de slangen zitten, waar moet je 't zoeken, slangen zijn voor zover ik kan zien allemaal in uitstekende staat.

Kan je met compressor bijvoorbeeld het hele systeem onder druk zetten en dan met sopje alle aansluitingen controleren?
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Arie »

Wat ik ermee bedoel is dat die motorsteun een onderdeel van het vacuümsysteem is en er waarschijnlijk meer onderdelen op aangesloten zitten die op zichzelf ook lek kunnen zijn. Zou ook zomaar en ordinaire slang of aansluiting kunnen zijn.
Ik weet niet of je het vacuüm systeem onder druk kan of mag brengen, maar als dat kan/mag zou ik er toch een fietspomp voor gebruiken. Een compressor geeft toch al snel 6 tot 8bar druk.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Vandaag even alle slangen die ik kon vinden nagekeken voor zover ik kon, heb er geen foto van kunnen maken maar vond vlakbij de gasklep een vacuüm slang waar twee grijze klepjes tussen zitten en een 't stukje waar een scheurtje in zat in de haakse bocht. Heb hem nu ingekort en er lijkt wel verschil te zijn maar heb alleen een klein proefritje kunnen maken naar 't restaurant en terug dus nog even kijken wat de max druk wordt nu.

Ik houd jullie op de hoogte
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Die druk kan je wel gewoon instellen vanaf 0,1 bar hoor met een goede regulator.
Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
8
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ronald
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door ronker »

Die twee grijze klepjes en het bijbehorende slangenwerk is wel zo'n beetje het belangrijkste gedeelte van je vacuümsysteem. Vaak gaan de klepjes zelf lekken na verloop van tijd, maar als je een scheur in één vd slangen hebt zitten krijg je de symptomen zoals je schetste. Een nogal variabele boost af en toe, beetje schommelend vermogen enz.

Ik denk dat je het euvel wel gevonden hebt (als de klepjes zelf nog goed zijn natuurlijk)
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

't leek mij inderdaad ook een essentieel ding inderdaad, heb hem nu een stukje ingekort en het 't stuk met een tiewrap even naar de gasklep getrokken zodat er geen druk op de' bocht ' meer staat, na vakantie ga ik al die stukjes slang gelijk vervangen.

De boost meter leek nu wat rustiger z'n werk te doen bij gas los viel hij eerst als een rakket naar beneden, op de snelweg knipperde de meter steeds als een soort fout signaaltje bij gas los laten. Dit lijkt nu beter te zijn. Van de week nog even een berg opblazen hier en 's kijken wat hij doet.

Maar 't leek me ook wel logisch dat er ergens een vacuüm lekje zat waardoor er niet genoeg druk was bij rustig gas opbouwen
GlennS4020T
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 jul 2018, 00:14
5
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door GlennS4020T »

Goedenavond allemaal zal me even gauw voorstellen , ik ben glenn nieuw lid hier op t forum , ik heb ook een probleem met mijn fase 1 2.0T uit 1998, vorige week een nieuwe turbo gemonteerd , ga ik een proefrit rijden ,komt de druk niet verder als 0.2 bar, alles gecheckt en nagelopen, geen lekkages , slangetjes goed aangesloten, nieuwe tcv van de sloop erop gezet (meerdere meegenomen voor de zekerheid ) niks werkt , ja zodra het rode slangetje er af is blaast ie weer als een gek , maar dat kan niet de bedoeling zijn,rijdt wel goed zonder slangetje , maar op een gegeven moment gaat ie hokken en stoten, niet goed dus, ik ben ten einde raad wie kan mij helpen 😅😅
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Wat was de reden dat er een nieuwe op moest?.
Heb je hem compleet met wastegate vervangen?
Ik zou beginnen met de afstelling van de wastegate te controleren met een druk meter.
NilsV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Nils
Locatie: Delft

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door NilsV40 »

Ik merk ook dezelfde problemen als Redv40 bij mijn V40.
Met een bluetooth ODB scanner en Torque voor Android kan ik zien wat de turbodruk is. Mijn vraag is of deze waarde accuraat is, of dat ik toch beter een drukmeter kan aansluiten? Hij geeft meestal max 0,5 bar aan dus er klopt iets niet.
Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
8
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 »

Heb ook een obd Bluetooth stekker besteld dan kan ik hem eens verifiëren met de boost meter die ik heb.

Gedufel is bij mij nog niet opgelost overigens, heb er in de winter niks mee gedaan en hij rijd verder prima.
Heb ook op 't volvo forum een topic gestart maar niemand heeft er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Zit er zelf over te denken om eens een ipd tcv te proberen maarja dat is wel weer een investering.
Eerst nog maar eens kijken of ik nog ergens een vacuüm lekje heb misschien.
HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
5
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2000
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door HJ2 »

Wastegate al gecheckt inmiddels?
Je symptomen klinken als een wastegate die niet (helemaal) doet wat hij moet doen. (iig vanuit mijn ervaring met mijn Lotus, maar de techniek verschilt niet zo veel))
Chrisvlug2000
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 08:35
3
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Volvo V40 T4 houd onregelmatig in

Bericht door Chrisvlug2000 »

Goede morgen
ik heb een probleem waar ik en de garage niet uit komen. Wat het probleem is dat de auto onregelmatig inhoud bij vollast. Is een beetje lastig te beschrijven maar je moet het zo zien boven de 3800 toeren dus wanneer de nokkenas omschakelt naar hogere toeren stand vol je de auto ineens enorm trekken en dit gaat ongeveer 2 seconden goed en houd ie weer 1 seconde in en dan gaat ie weer ff. Wat mij wel opvalt is dat je de turbo bij volgas even echt goed hoort opspoelen en dan gaat de auto ook echt als een noodgang en als ie begint intehounden hoor je de turbo ook minder Dus ik heb al een aantal dingen vervangen en geprobeerd. Zo heb ik al een grote uitgevoerd aan de motor alle filters inclusief brandstoffilter en bougie, bougiekabels (schijnt nog wel eens een kwaaltje te zijn van deze motoren, hierdoor liep de motor wel wat beter maar het probleem was nog niet weg. Toen heb ik de nokkenas poelie inclusief distributie laten vervangen aangezien deze lekte. Toen dit vervangen was is het probleem een stuk minder maar nog steeds aanwezig verder is de auto nu wel sneller en verbruikt ligt lager. Wat mij wel opvalt is dat de auto een beetje stinkt naar verbrand rubber wat naar maten wel minder wordt, er is 2,7 ton vrij rustig met de auto gereden dus daar kan dat ook aanleggen.
Volgens de map sensor is de turbodruk 185 kPa en bij motor uit 100 kPa dus die lijkt ook goed te werken. Het enige wat ik nog vermoed is dat de brandstofpomp niet genoeg brandstof kan aanleveren van vollast maar dan zou de motor arm moeten gaan lopen zou je denken en er ook een foutcode op geven of word er geen mengsel controle uitgevoerd bij vollast
De brandstofpomp hoor je bij stationair wel hele hoge toon wat mij redelijk normaal lijkt maar wel meer lawaai als mijn oude Volvo v40 1.8

Ook heb ik in een eerder topic gelezen dat er slechte ecu's zijn maar zou daarom de turbodruk kunnen schommelen.

Bij uitlezen is er alleen vastgesteld dat de nokkenas versteller niet werkte (deze storing is nu weg na vervangen van de nokkenas poelie) voor de rest geen foutcodes is door Volvo dealer uitgelezen.
Gegevens
Volvo V40 T4 2002 Motorcode 4204t5 Automaat
Verder ik tank altijd bp ultimate 98
Laatst gewijzigd door Chrisvlug2000 op ma 18 mei 2020, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Volvo V40 T4 houd onregelmatig in

Bericht door rejaatje »

Heb je al gezocht naar een bestaand onderwerp binnen het forum? Wellicht staat hier informatie in waar je wat aan hebt:

Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz

Inhouden stotteren motor (als je door wil trekken enz)

Volvo T4 niet vooruit te branden!

Weinig vermogen boven 3000 rpm
Volvo for life
Chrisvlug2000
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 08 mei 2020, 08:35
3
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Volvo V40 T4 houd onregelmatig in

Bericht door Chrisvlug2000 »

Jazeker ben al een heel tijdje aan het zoeken maar helaas het probleem niet kunnen vinden
Gebruikersavatar
JaDaWa
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: di 10 dec 2019, 15:19
4
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: JanDavid

Re: Volvo V40 T4 houd onregelmatig in

Bericht door JaDaWa »

Hallo Chris,

Voor een deel is je probleem voor mij herkenbaar.
Heb zelf de nodige moeten doorstaan met een niet goed functionerende brandstof pomp. (inmiddels mijn 3de)
- Naast de nodige filters die je al schoongemaakt hebt zit er onder de pomp in de benzine tank een zeef
Als je tank voor i/4 de nog vol is zuigt de pomp via de onderzijde en deze zeef de benzine aan.
Deze zeef zat bij mij nagenoeg dicht met een groene smurrie. Jammer dat dit te laat aan het licht kwam, De pomp van drie jaar oud wat toen bij mij reeds versleten.
Dit merkt je vooral bij hoge snelheid en nagenoeg lege tank. Bij volle tank niets aan de hand. Het gewicht van het benzine volume helpt de pomp als het ware nog een beetje.
Mbt je verbrand rubber lucht . kan het zijn dat je olie langs de klepstelen lekt? Deze verouderen heb ik begrepen en bij een kick down heb je een rookwolk. En inderdaad je uitlaatgas ruikt wat raar chemisch.
Nog een project voor me om dat aan te laten pakken zeker omdat de tubo het niet leuk vind.

In kort
bij benzine tank 1/4 vol inhouden en onregelmatig lopen en vermogen verlies
Pomp doet ze werk maar kan niet meer voldoende druk opbouwen
De zeef onder de pomp was ernstig vervuild ( oorzaak versnelde slijtage )
Volvo V40 2.0 T2 - 1998
Plaats reactie