Turbo druk te hoog , te laag of geen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Turbo druk aan de hoge kant

Bericht door myalexx »

Even Volvo bellen en vragen, dat lijkt mij de makkelijkste en snelste manier :-D
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Turbo druk aan de hoge kant

Bericht door dindja »

Klopt net gedaan, maar die zeiden dat het niet los te bestellen is.
Of als ik een onderdeelnummer heb dan kunnen ze het wel bestellen. in het systeem konden ze niks vinden ja een complete turbo.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2492
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Rob
Locatie: Venray

Re: Turbo druk aan de hoge kant

Bericht door Rob »

Contact dan even Marc van ET in Moergestel....misschien dat die wat kan betekenen www.europeantuning.nl

Of rij even naar een (Volvo)sloop?
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Turbo druk aan de hoge kant

Bericht door dindja »

Zo alles vervangen, druk blijft steken op 0.8 bar. alleen wat me op val is als ik vol gas geef wil hij afentoe richting de 1.5 bar gaan terwijl hij soms afblaas bij 1.1 bar en som als ik rustig gas geef bij +/- 0.7 dus nu maar is uit gaan zoeken waar dit dan weer aan lig. Ik merk ook als ik van 5 terug naar 4 schakel en ik ga vol op het gas staan dat hij dan makkelijk 1.5 bar haal zonder de wastegate open te duwen of dit na een tijd wel gebeurt weet ik niet want ik stop meteen met gas geven dan. ook merk ik dat ik afentoe de druk zie opbouwen en afbouwen terwijl ik volgas geef.
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

te weinig turbodruk....

Bericht door Paulusje »

Hallo allen .ik heb gisteren m'n turbo vervangen omdat deze was heen gegaan en nu heb ik dus te weinig turbodruk. Snap nog ff niet hoe dat kan heb alles het zelfde aangesloten en geen lekkages kunnen vinden. Nou vond ik haar dus niet goed trekken als je wat meer op toeren komt. Blijkt dat ze maar 0, 5 0, 6 bar levert nu. Verder doet ze het goed. Rijdt als een trein als je maar niet te ver doortrekt. Graag hoor ik wat jullie mening is. Gr Paulus

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
10.5 op 100
sdirkx

Re: te weinig turbodruk....

Bericht door sdirkx »

Wat haalde je eerst? Als de TCV goed is, is deze goed aangesloten?
Anders mogelijk de wastegate actuator of een boostlek.... Tsja, niet zo eenvoudig te zeggen dus.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Paulusje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Brummen gld

Re: te weinig turbodruk....

Bericht door Paulusje »

Wat ik eerst had weet ik niet maar wat zeker is is dat als ik gas gaf met ouwe turbo dat ie in de 2 e versn met spinnende wielen ging en das nu niet het geval :swear ga morgen even een tav kastje ruilen om te proberen en heb nog een paar meter gewapende slang liggen dus maar ff vacuüm uitsluiten zeg maar
10.5 op 100
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

turbodruk verlies helpende hand nodig

Bericht door beginner »

v40 T4 sept. 2002

Ik heb van het weekend een turbodrukmeter aangesloten en kom tot de conclusie dat ie niet genoeg druk levert max 0,6 bar. Ik heb nu de actuator tot het max aangedraaid en dit geeft geen verschil.
Slangen nagezien.
Iemand nog opties?
evt iemand bereid om mee te kijken en evt onderdelen te testen?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: turbodruk verlies helpende hand nodig

Bericht door myalexx »

- Tcv nog goed ?
- intercooler lek dicht ?
- overdruk klep in je blok dicht ( veer sterk genoeg )?
- druk test al gedaan ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: turbodruk verlies helpende hand nodig

Bericht door sdirkx »

Actuator mag je niet zomaar verdraaien.
Probeer eerst eens de TCV. Hou wel de max druk in de gaten ivm het verdraaien vd actuator! Te hoge turbodruk is schadelijk zonder aangepaste tuning!
beginner
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: turbodruk verlies helpende hand nodig

Bericht door beginner »

overdruk klep in je blok dicht? wat is dat?
Ik heb net de TCV losgekoppeld van de actuator ( actuator was nog steeds op max aangedraaid 0,6 bar max) en wat een vermogen :O Ik heb gelukkig niet gelijk volgas gegeven en goed op de drukmeter gelet maar gaat gelijk over de 1 bar.
Dus zometeen gelijk weer het slangetje aan de TCV koppelen. Mijn vrouw rijd ermee he :vertag
Maar wat is er nu dan aan de hand? actuator niet meer goed? Of de TCV kapot?
Iemand die evt in de buurt woont de TCV effe gebruiken?

En ja de foto's gaan morgen komen want dan ben ik hopelijk wat eerder vrij dan snel een wasbeurt geven en dan klikken als een gek :tumbup
sdirkx

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door sdirkx »

Zal de TCV dan zijn. Die gaat wel 's kapot.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

turbo druk (meter)

Bericht door Sanderkelder »

Hallo allen, ik heb vandaag een turbo druk meter op mijn auto geplaatst. alles goed gegaan. netjes op het forum gekeken waar de slangen aan moesten en de meter springt netjes op -0.9 bar als de motor stationair loopt en -0.7 wanneer hij warm is en stationair. geef ik gas springt de meter meteen naar de 0 bar toe zoals hoort omdat je de motor uit zijn vacuum haalt. als ik daarna gas geef zie je de meter oplopen tot ongeveer 0.2 bar en daar blijft hij hangen. trap ik hem echt goed door dan voel je een soort zet, zie je de meter naar 0.5 springen en meteen weer afzakken naar de 0.2. ik heb dus het vermoeden dat er ergens een lek zit. ik dacht altijd dat die zet de turbo was die insprong maar nu zie ik dus dat het een zet is en dat hij daarna weer afzakt. zouden dit de one way valves kunnen zijn die er op zitten ? (2 stuks) of moet ik groter denken met een waste gate die lek is of een tcv die niet meer werkt ? iemand die hetzelfde probleem heeft gehad ? het gaat btw om een volvo v40 2.0t uit 2000.

alvast bedankt voor de tips :tumbup :tumbup :tumbup
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Sanderkelder »

https://www.youtube.com/watch?v=5Ir6QPN3pH8

bij deze ook het beeld bij het verhaal.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Marnixjee »

is inderdaad wat laag, heb je hem wel goed aangesloten? zoja hoe als ik zo vrij mag zijn :whistle
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Sanderkelder »

zit met een t stukje tussen de slang die vanaf de luchtinlaat komt. als je naar de plaatjes kijkt die gepost zijn hier is het de slang links achter. ik heb net even met de waste gate arm zitten spelen. hij is heel erg verroest en lijkt wat stoefjes te lopen. net de arm iets strakker afgesteld en de druk loopt nu op naar 0.3 ipv 0.2. ik denk dat dus mijn waste gate veer rot is en te snel ingedrukt word. ik kan hem zo als hij afgekoeld is nog 1 of 2 slagen strakker zetten en kijken of dit het gewenste drukvermogen levert.

hij staat nu helemaal ingedraaid en hij komt niet boven de 0.3 uit. (helemaal ingedraaid was nog een halve slag) en hij kan nu niet verder ivm de aandraai bout die er nog achter hangt. die zou ik er nog af kunnen halen en kijken of dat nog wat uitmaakt maar volgens mij geeft dit aan dat mijn waste gate verrot is. of zou het nogsteeds aan de tcv kunnen liggen ?

een keer getest zonder de gele slang naar de tcv en dit was meteen dik merkbaar. meter niet boven de 1 bar laten gaan maar wat een raket was het, niet normaal. ik had nog een andere tcv liggen en heb die vervangen met degene in de auto. met de nieuwe tcv zie ik hem af en toe oplopen naar de 0.8 bar en dan weer terugzakken naar de 0.5 / 0.6 bar. lijkt er dus op dat ik een defecte tcv had. voor nu vind ik de druk hoog genoeg want ik vertrouw de slang naar mijn druk meter ook niet helemaal (china). hier zet ik eerst een betere slang op zodat ik zeker weet dat de meting klopt maar voor nu tevreden. de waste gate actuator ziet er alsnog heel erg verroest uit en niet echt betrouwbaar dus die staat op de verlanglijst om te vervangen. iemand een goed adres om er 1 te kopen ? imitatie is ook goed zolang het maar beter is dan een verroest stangetje wat de klep hoort te openen.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Marnixjee »

wastegate gewoon nieuw kopen wissel je de hele module is wel verrot plekje om bij te komen dus dan kom je denk ik de turbo eruit te halen, ik zou wel de wastegate die er nu inzit weer terug te draaien deze is de iets hogere boost niet gewend en kan daardoor kapot gaan, is zoals je zegt namelijk al aardig aangetast.
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Sanderkelder »

ik zag ook wat waste gates op ebay staan maar kan niet duidelijk zien of het de goede is. http://www.ebay.com/itm/Actuator-TD04L- ... ck&vxp=mtr past deze op mijn volvo v40 2.0t uit 2000 ? prijs is wel mooi. bouten waren idd lastig om bij te komen maar moet wel lukken zonder de hele turbo te demonteren.
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 577
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
7
Model: S60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Marnix
Locatie: Lelystad

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Marnixjee »

lijkt de goeie te zijn, maar let wel op dat je geen rommel koopt, op turbo onderdelen wil je niet besparen. :vertag
Sanderkelder
Idle
Idle
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 16 mei 2016, 21:12
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Helmond

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Sanderkelder »

https://youtu.be/GvVt56bK698 zo is het nu. Jullie mening ?
Plaats reactie