Turbo druk te hoog , te laag of geen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door dindja »

Hoi misschien dat er iemand is die weet hoe dit kan.
laatst turbo vervangen en nu wou ik dus een paar dagen geleden een keer lekker gas geven voor het eerst. Blijkt hij amper op te trekken. Na een hoop zoeken trok ik het slangetje van de waste gate af en ging een proefrondje rijden. Nou dat was een verschil eindelijk vermogen. Maar ja dat is alleen om te testen, want kan nooit goed zijn om zo te blijven rijden. Maar met slangetje rijdt hij dus echt verrot en zonder perfect ik snap het nu even niet meer.
sdirkx

Re: geen turbo druk

Bericht door sdirkx »

Tcv vermoed ik.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: geen turbo druk

Bericht door myalexx »

99% zeker
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Heel goed mogelijk dat de tcv kapot is nog niet over nagedacht. wat ik wel weet is dat er een heel klein beetje olie uit kom gewoon vettigheid. misschien is dit nog van de oude turbo die was lek als een zeef. misschien dat daardoor ook de tcv kapot. Ook de nieuwe turbo zweet een beetje bij de luchtinlaat als ik de slang van jet luchtfilterhuis haal zweet er wat olie bij het schoepewiel. Neem aan dat dat normaal is.
sdirkx

Re: geen turbo druk

Bericht door sdirkx »

Dun olielaagje kun je in je inlaat wel tegenkomen. Is zover ik weet inderdaad wel normaal.
TCV kan ook voor verminderde turbodruk zorgen. Kwam zelf eerst tot 0,6 ipv bijna 1 bar (na remap). Zonder turbodrukmeter zou je niet eens weten dat je je turbodruk niet haalt. Alleen dat ie wat minder snel is :-D
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Zo tcv is besteld, dan maar even zonder dat ding en rustig aan doen.

Nu alleen nog even kijken waarom hij afentoe zo snel is en dan weer niet, van de week was hij weer eens langzaam hij starte ook slecht moest even door starten, wat me toen opviel is dat als ik opnieuw start en hij meteen aan slaat dat hij dan perfect rijd. Ook was hij weer snel ik lag haast in de kofferbak (H) .

Misschien toch die brandstof pomp , eerst maar eens kijken of dat het ook echt is, ik hoor hem wel als ik contact aan zet, zet ik hem dan uit en meteen weer aan hoor ik hem niet maar wacht ik +/- een halve minuut dan hoor ik hem wel weer , ik weet niet of dit normaal is aangezien bij mijn mondeo ik hem altijd hoor ongeacht of ik contact lang of kort uit zet.
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

zojuist de gasklep schoongemaakt. nu is het starten en lopen.

Alleen nog steeds t4 zonder de t, zodra hij druk op gaat bouwen en er aan wil gaan sleuren dan merkt je dat hij wel wil maar niet kan :(
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Klopt maar vorige keer met slangetje los reed hij perfect en dat is dus ook weg. morgen de tcv binnen en dan weet ik dat het nog niet is opgelost
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

sdirkx schreef:Hoezo weet je nu al dat de TCV het niet is? Dat duidt toch juist op de TCV die niet normaal meer aanstuurt?
Ok ik ga het morgen testen maar vorige keer toen ik het slangetje van de tcv richting wastegate loshaalde reed hij super, maar als ik dat nu doe ook niet meer nu rijd hij zo als voordat ik het slangetje loshaalde maar dan met slang los.

tcv zorgt er toch voor dat die wastegate opengaat, en die is nu dus losgekoppelt.
het goede starten was ook iets te voorbarig, dat was 2x en nu start hij weer hetzelfde of ik moet hem een tijd laten staan
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: geen turbo druk

Bericht door myalexx »

Als je TCV continu eraf hebt gaat je motor op een gegeven moment in noodloop omdat je dan teveel turbo druk opbouwt wat hij dus niet meer kwijt kan :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Zojuist nieuw tcv eropgezet, wat blijkt het is weer drie keer niks, alle snelheid is er nu echt uit waarschijnlijk was de andere gewoon nog goed.

Begin me nu toch wel aftevragen wat het nu echt is dan. haal ik het slangetje los is er heel wat verbetering slangetje erop weg turbo.
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

vandaag de turbo demonteren, en kijken wat er mee aan de hand is, ik denk dat de wastegate niet goed is en dat deze open blijf staan of dat de turbo niet goed is , al deze wel nieuw is. of misschien actuator kapot, is er nog iets waar aan ik kan zien dat de actuator kapot is? als hij stationair draait en ik geef ik gas dan dan zie ik hem wel open gaan , maar het gedeelte op de wastegate wat door de actuator bediend wordt zit los van die bus waar hij op zit dus even kijken of dit zo hoort. want kan die bus rond draaien.

zal wel een paar fotos maken.

toch jammer voor de 40 euro voor een nieuwe tcv.
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Ik ben er achter complete klep van wastegate was gebroken. hij lag los in het huis. gelukkig garantie. helaas ook de koelslang gescheurd. iemand een idee wat deze kost? Het is d slang van de waterpomp
sdirkx

Re: geen turbo druk

Bericht door sdirkx »

Wow. Hoe krijg je dat voor elkaar. Dan doet n TCV of actuator ook niks.
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Ja foutje in het metaal ofzo, het zat er net onder dus kon er weinig aan doen. Actuator deed het wel zonder klep als wat gas gaf gaat hij al open.

wastegate is vervangen, ook heb ik het slangetje van af hetboven op het blok naar de brandstofdruk regelaar vervangen.

weer nieuwe banjo bouten en pakkingen gemonteerd vandaag.

Alleen weer geen turbo druk dus denk nu dat het de actuator is. ik heb alle slangen nagekeken deze waren goed , alleen is nu het probleem dat ik me papiertje kwijt ben waar ik het op heb gezet waar welke kleur op moet van af de tcv. kan iemand mij mischien even vertellen waar deze moeten. helaas had de nieuwe tcv dus ook geen nut maar ik mag aan nemen dat als een slang niet goed is de actuator helemaal niet werkt dus hij maximaal druk heeft net als dat je de slang los trekt?
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Op het stangetje van de wastegate zal toch spanning op moeten staan? En niet zo er recht op en recht af kunnen als fe klep dicht zit? Waarschijnlijk afstellen?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: geen turbo druk

Bericht door myalexx »

Afstellen alleen doen icm een turbo druk meter :vertag
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
sdirkx

Re: geen turbo druk

Bericht door sdirkx »

Komt best nauw inderdaad!
dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: geen turbo druk

Bericht door dindja »

Ok morgen even halen :tumbup Maar hoe kan ik dat het best doen? Welke versnelling en hoeveel mag hij max geven ?
Plaats reactie