Turbo druk te hoog , te laag of geen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Marnixjee
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 561
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
Model: V40new
Type: T4
Bouwjaar: 2018
Locatie: Lelystad

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Marnixjee » di 30 mei 2017, 22:13

Zou goed moeten zijn.

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » di 24 jul 2018, 16:11

Hoi allemaal,

Sinds ik m'n v40 2.0t 163pk heb speelt dit al, heb hem nu ca 2,5 Jr.
2 Jr Geleden merkte ik in Duitsland voor 't eerst dat hij soms na ff gas los ineens beter trekt op hoge snelheden
Ik had altijd al het gevoel dat hij de ene keer beter wil optrekken als de andere keer.
Nu heb ik ca 2 maanden geleden m'n tcv vervangen voor een andere, dit leek verbetering te geven, de turbo was beter te horen dan eerst en ook vermogen leek weer ok te zijn, alleen al snel af en toe weer 't gevoel dat het er niet was.
Nu heb ik hierop een boost meter ingebouwd zodat het af te lezen is wat hij doet, nu rijd ik weinig kms met de auto in Nederland dus goed testen is wat lastig, ook omdat 't een automaat is rijd je zelden langdurig max vermogen in 4/5

Na een rit naar vakantie van 1000 km dus wel goed kunnen testen, en inderdaad hij bouwd de ene keer meer turbo druk op dan de ander keer.
In Duitsland kan je goed testen doordat je goed kan sleuren in 4/5 en daar valt het dan ook erg op.

Als ik bv 160km/h rijd en het pedaal verder in trap tot aan kickdown blijft hij net onder de 0,5 bar hangen in z'n 4 en 5 na opschakelen.
Als ik daarintegen bij 160km/h even gas los en dan met een vlotte voet gelijk flink gas geef gaat de druk netjes naar 0,6 /0,7 bar.
Je voelt ook duidelijk verschil en je hoort 't ook aan de motor die voller klinkt bij het versnellen.
Bij de lagere druk gaat hij met moeite naar de 200km/h terwijl als de druk goed is de auto lekker vlot over de 200km/h grens loopt zoals ook past bij deze auto.

Vraag is nu, wat is het juiste stappenplan om te kijken wat er loos is. Het maakt dus verschil hoe ik 't gas bedien of de turbo druk juist wordt opgebouwd.

Hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

Gr Rolf

Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door rejaatje » di 24 jul 2018, 16:37

Ik lees even mee, ik heb dan wel geen turbodrukmeter, maar de 'problemen' die je omschrijft herken ik.

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » wo 25 jul 2018, 08:13

De V heeft geen vacuüm gestuurde motorsteun toch? Ik las elders iets over een v70 of 850 met een soortgelijk euvel wat kwam door een vacuüm lek van de motorsteun welke via vacuüm gestuurd werd waardoor tijdens 't gasgeven een vacuüm lek ontstond.

Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 4120
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Arie » wo 25 jul 2018, 09:45

Dat is waarschijnlijk niet gerelateerd aan een motorsteun, maar aan een lekkage in het vacuüm systeem in het algemeen.
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » wo 25 jul 2018, 14:10

Nou 't verhaal stond op amt forum, die motorsteun werd blijkbaar via vacuüm gestuurd bij (vol) gas geven, hierdoor viel dus bij 't gasgeven 't vacuüm weg en dus de turbo druk.

Garage kwam er niet uit hoe 't kwam, oplossing zat dus in een lekkage van dat ene deel.
Kan een vacuüm lek alleen aan de slangen zitten, waar moet je 't zoeken, slangen zijn voor zover ik kan zien allemaal in uitstekende staat.

Kan je met compressor bijvoorbeeld het hele systeem onder druk zetten en dan met sopje alle aansluitingen controleren?

Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 4120
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Arie » wo 25 jul 2018, 14:34

Wat ik ermee bedoel is dat die motorsteun een onderdeel van het vacuümsysteem is en er waarschijnlijk meer onderdelen op aangesloten zitten die op zichzelf ook lek kunnen zijn. Zou ook zomaar en ordinaire slang of aansluiting kunnen zijn.
Ik weet niet of je het vacuüm systeem onder druk kan of mag brengen, maar als dat kan/mag zou ik er toch een fietspomp voor gebruiken. Een compressor geeft toch al snel 6 tot 8bar druk.
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » wo 25 jul 2018, 21:22

Vandaag even alle slangen die ik kon vinden nagekeken voor zover ik kon, heb er geen foto van kunnen maken maar vond vlakbij de gasklep een vacuüm slang waar twee grijze klepjes tussen zitten en een 't stukje waar een scheurtje in zat in de haakse bocht. Heb hem nu ingekort en er lijkt wel verschil te zijn maar heb alleen een klein proefritje kunnen maken naar 't restaurant en terug dus nog even kijken wat de max druk wordt nu.

Ik houd jullie op de hoogte

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » do 26 jul 2018, 10:45

Die druk kan je wel gewoon instellen vanaf 0,1 bar hoor met een goede regulator.

Gebruikersavatar
ronker
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Tiel

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door ronker » do 26 jul 2018, 12:40

Die twee grijze klepjes en het bijbehorende slangenwerk is wel zo'n beetje het belangrijkste gedeelte van je vacuümsysteem. Vaak gaan de klepjes zelf lekken na verloop van tijd, maar als je een scheur in één vd slangen hebt zitten krijg je de symptomen zoals je schetste. Een nogal variabele boost af en toe, beetje schommelend vermogen enz.

Ik denk dat je het euvel wel gevonden hebt (als de klepjes zelf nog goed zijn natuurlijk)
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (iets kleiner als Truus en Suus en Groen) =S40 T4
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » do 26 jul 2018, 14:25

't leek mij inderdaad ook een essentieel ding inderdaad, heb hem nu een stukje ingekort en het 't stuk met een tiewrap even naar de gasklep getrokken zodat er geen druk op de' bocht ' meer staat, na vakantie ga ik al die stukjes slang gelijk vervangen.

De boost meter leek nu wat rustiger z'n werk te doen bij gas los viel hij eerst als een rakket naar beneden, op de snelweg knipperde de meter steeds als een soort fout signaaltje bij gas los laten. Dit lijkt nu beter te zijn. Van de week nog even een berg opblazen hier en 's kijken wat hij doet.

Maar 't leek me ook wel logisch dat er ergens een vacuüm lekje zat waardoor er niet genoeg druk was bij rustig gas opbouwen

GlennS4020T
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: di 31 jul 2018, 00:14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1998

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door GlennS4020T » di 31 jul 2018, 22:12

Goedenavond allemaal zal me even gauw voorstellen , ik ben glenn nieuw lid hier op t forum , ik heb ook een probleem met mijn fase 1 2.0T uit 1998, vorige week een nieuwe turbo gemonteerd , ga ik een proefrit rijden ,komt de druk niet verder als 0.2 bar, alles gecheckt en nagelopen, geen lekkages , slangetjes goed aangesloten, nieuwe tcv van de sloop erop gezet (meerdere meegenomen voor de zekerheid ) niks werkt , ja zodra het rode slangetje er af is blaast ie weer als een gek , maar dat kan niet de bedoeling zijn,rijdt wel goed zonder slangetje , maar op een gegeven moment gaat ie hokken en stoten, niet goed dus, ik ben ten einde raad wie kan mij helpen 😅😅

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » vr 03 aug 2018, 08:04

Wat was de reden dat er een nieuwe op moest?.
Heb je hem compleet met wastegate vervangen?
Ik zou beginnen met de afstelling van de wastegate te controleren met een druk meter.

NilsV40
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delft

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door NilsV40 » di 19 feb 2019, 22:59

Ik merk ook dezelfde problemen als Redv40 bij mijn V40.
Met een bluetooth ODB scanner en Torque voor Android kan ik zien wat de turbodruk is. Mijn vraag is of deze waarde accuraat is, of dat ik toch beter een drukmeter kan aansluiten? Hij geeft meestal max 0,5 bar aan dus er klopt iets niet.

Redv40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 18:45
Model: V40
Bouwjaar: 2002

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door Redv40 » ma 04 mar 2019, 13:36

Heb ook een obd Bluetooth stekker besteld dan kan ik hem eens verifiëren met de boost meter die ik heb.

Gedufel is bij mij nog niet opgelost overigens, heb er in de winter niks mee gedaan en hij rijd verder prima.
Heb ook op 't volvo forum een topic gestart maar niemand heeft er iets zinnigs over kunnen zeggen.

Zit er zelf over te denken om eens een ipd tcv te proberen maarja dat is wel weer een investering.
Eerst nog maar eens kijken of ik nog ergens een vacuüm lekje heb misschien.

HJ2
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 21:09
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delluf "Shire"

Re: Turbo druk te hoog , te laag of geen

Bericht door HJ2 » ma 04 mar 2019, 13:57

Wastegate al gecheckt inmiddels?
Je symptomen klinken als een wastegate die niet (helemaal) doet wat hij moet doen. (iig vanuit mijn ervaring met mijn Lotus, maar de techniek verschilt niet zo veel))

Plaats reactie