Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Tijs » wo 27 mar 2013, 21:13

Fotootje lijkt mij makkelijker......

Gr Tijs

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » wo 27 mar 2013, 21:42

Tijs schreef:Fotootje lijkt mij makkelijker......

Gr Tijs

Beetje donker nu, maar het is als je zeg maar voor de auto staat links op de zijkant van het inlaatspruitstuk. er zit er maar 1 en het is een vacuumslang mischien dat deze achter het spruitstuk door loopt naar de slang van het luchtfilter naar turbo misschien dat het ook iets te maken heeft met carter ventilatie. ben heel benieuwd wat dit slangetje doet

sdirkx

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door sdirkx » wo 27 mar 2013, 22:46

Vooral rechts zitten slangetjes (H) Foto werkt beter inderdaad.

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » wo 27 mar 2013, 23:11

sdirkx schreef:Vooral rechts zitten slangetjes (H) Foto werkt beter inderdaad.
Klopt aan de linkerkant zit maar 1 vacuum slang en ik debk dat deze met een andere slang samen naar het luchtfilterslang gaat net naast d turbo

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » di 02 apr 2013, 01:14

dindja schreef:
sdirkx schreef:Vooral rechts zitten slangetjes (H) Foto werkt beter inderdaad.
Klopt aan de linkerkant zit maar 1 vacuum slang en ik debk dat deze met een andere slang samen naar het luchtfilterslang gaat net naast d turbo

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Bovenstaande klopt,

Ik heb de carterventilatie schoongemaakt. slangen vervangen maar druk is niet minder, alleen met koude motor ligt de dop er stil op maar met warme motor trilt hij dus. en als ik gas geef dan blijft hij liggen. Haha iemand die dit snapt??

Er kwam trouwens heel wat witte prut uit het potje van de carterventilatie en bij de aan sluiting naar het blok, het liep er echt uit.

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Rob » di 02 apr 2013, 08:05

Potje vernieuwen is altijd het beste! Slangen kun je nog al eens schoonmaken, maar ook deze vernieuwen is het beste.
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » di 02 apr 2013, 12:52

Rob schreef:Potje vernieuwen is altijd het beste! Slangen kun je nog al eens schoonmaken, maar ook deze vernieuwen is het beste.
sorry ik zal even wat duidelijker zijn.



Potje is 2000 km geleden vervangen, de witte sludge kwam niet alleen uit het potje dacht ik maar liep ook bij het blok eruit.

potje is nu helemaal schoon weer zat ook niet vol ofzo.

Waar ik wel achter ben en misschien is dat de reden van de sludge. mijn motor temperatuur word niet hoger dan 76/78 graden tijdens het rijden is me opgevallen. Dus moet sowieso een nieuwe thermostaat zetten.


en ben nog steeds benieuwd hoe het bij andere mensen is als ze de dopt test doen, met koude motor blijft die van mij dus netjes liggen wat hij niet zou doen als de zuigerveren versleten zijn want dan heb je meteen druk, bij warme motor danst hij en zodra ik gas geef lig hij er stil op

Rob
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 2558
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Venray

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Rob » di 02 apr 2013, 14:39

Ah zo!

Motortemperatuur MOET 87-90 graden halen. Dan gaat ook pas je hele koelsysteem open.
Dus als je dit enkele maanden hebt gehad met dito kilometers kan dit de majo verklaren.
Nieuwe thermosstaat en een ritje door Duitsland met een gemiddelde van 120 kmh zal de wagen goed doen!
(En even een keertje olie wisselen tussendoor?).
Afbeelding
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » di 02 apr 2013, 14:43

Rob schreef:Ah zo!

Motortemperatuur MOET 87-90 graden halen. Dan gaat ook pas je hele koelsysteem open.
Dus als je dit enkele maanden hebt gehad met dito kilometers kan dit de majo verklaren.
Nieuwe thermosstaat en een ritje door Duitsland met een gemiddelde van 120 kmh zal de wagen goed doen!
(En even een keertje olie wisselen tussendoor?).
dit was ik dus ook van plan. alleen vraag me nog steeds af hoe het zit met de druk onder de olie dop mrt warme motor en stationair toerental het is niet dat de dop weg geblazen wordt maar hij danst wel

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » ma 08 apr 2013, 10:49

Helaas de motor eeft gewonnen van mij. carterdruk blijft, uitlaat gassen uit peilstok en olievuldop. denk dat ik nu de motor eruit ga halen en de schade opnemen. En zo nodig ga ik hem reviseren

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvoS40 » do 18 apr 2013, 01:03

Alex zijn olie dop.. danst ook als een bezetene...

Er ligt ook wat olie op zijn blok.
Nu is zijn carterventielatie nog never vervangen....
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Tijs » do 18 apr 2013, 22:39

In hoeverre kan een verstopte carterventilatie de prestaties van je motor naar beneden halen. Oftewel wat voor een vermogensverlies.

Heb het idee dat dit behoorlijk veel is. Aangezien m'n auto na vervanging echt een stuk beter loopt en ook veel krachtiger aanvoelt, loopt veel gretiger door naar hogere toeren.
Nu is dit wel icm nieuwe bougies+kabels en lambdasonde, dus misschien een combinatie van...

Wie kan er meer vertellen?

Gr Tijs

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvoS40 » do 18 apr 2013, 22:50

Tijs schreef:In hoeverre kan een verstopte carterventilatie de prestaties van je motor naar beneden halen. Oftewel wat voor een vermogensverlies.

Heb het idee dat dit behoorlijk veel is. Aangezien m'n auto na vervanging echt een stuk beter loopt en ook veel krachtiger aanvoelt, loopt veel gretiger door naar hogere toeren.
Nu is dit wel icm nieuwe bougies+kabels en lambdasonde, dus misschien een combinatie van...

Wie kan er meer vertellen?

Gr Tijs
Dat is ook idd behoorlijk veel.
Heb zelf ook de bougie's en kabels vervangen en een hagelnieuwe carterventielatie (incl leidingen) geplaatst.
En wat je zegt (ook beschreven in mijn wdb) , de motor loopt veel gretiger door en is een stuk pittiger dan voortheen.

Code: Selecteer alles

Carterventilatie


(Opengewerkte) carterventilatie van een vrachtauto: de rubber slang hangt in de rijwind en zorgt voor onderdruk, het labyrint geeft de oliedampen de tijd om af te koelen, te condenseren en terug te vloeien in de motor
Carterventilatie is een systeem bij viertaktmotoren om dampen in het carter af te voeren.
Deze dampen ontstaan voornamelijk doordat er tijdens de compressie- en arbeidsslag van een viertaktmotor benzine\lucht mengsel of verbrandingsgas langs de zuigerveren lekt en onder de zuiger(s) in het carter terecht komt, vooral bij oudere motoren. Deze dampen bestaan uit onverbrande koolwaterstoffen (benzine), koolmonoxide, stikstofoxiden, lucht, olie- en waterdamp (door condensatie in een koude motor). Zonder goede carterventilatie kan zich ook black sludge vormen in de motor.
Doordat er steeds meer damp in het carter komt, ontstaat een overdruk, die uiteindelijk een weg zou zoeken langs oliekeerringen en pakkingen waarbij olielekkage zou kunnen ontstaan. Om overdruk te voorkomen, worden de dampen afgezogen. Dit gebeurde lange tijd door een open pijp en de rijwind.

Code: Selecteer alles

Om emissies naar de atmosfeer te beperken is dit systeem later gesloten uitgevoerd waarbij verse lucht wordt aangezogen via het luchtfilter en de onderdruk in het inlaatspruitstuk. De carterdamp wordt verbrand in de motor. Dit heet 'positieve-' of 'geforceerde carterventilatie', of, in het Engels, Positive Crankcase Ventilation (PCV).
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8795
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvoS40 » do 18 apr 2013, 22:55

Code: Selecteer alles

Problemen met Carterventilatie:

Verstopte carterventilatie:
Er wordt nu een hoge druk opgebouwd in het carter, en belemmerd de werking van 
de motor. Door de moderne motoren wordt dit herkend, en gaat er een motorlampje 
branden.

Bij motoren met heel erg veel white sludge (olieresten met vocht, afkomstig door 
altijd korte stukjes rijden waarbij de motor nooit op temperatuur komt, of door 
een defecte thermostaat) kan de carterontluchting volledig verstopt raken. De 
slangen zitten dan vol met sludge, en kunnen in de winter bevriezen (omdat white 
sludge veelal uit vocht bestaat). Als dit gebeurd, kunnen de slangen spontaan 
uit elkaar klappen.

-Gescheurde slangen:
Olie tast rubber aan. In carterdampen zitten olieresten, en de slangen naar de 
inlaat zijn vaak van rubber. Als deze slangen ouder worden, scheuren ze vaak. 
Deze slangen voelen van te voren vaak al aan als kauwgom, en kunnen voortijdig 
al vervangen worden.
Een gescheurde carterventilatieslang kan een onaangename olielucht in de 
motorruimte veroorzaken (dat in het interieur waargenomen kan worden als 
olielekkage) en de motor zuigt daar door valse lucht aan (omdat de slang 
gekoppeld is met het inlaattraject van de motor). De motor kan onregelmatig gaan 
lopen, meer verbruiken, en het motorlampje kan gaan branden.

- Vervuiling van de motor: 
Door dat er carterdampen, dus ook olieresten in het inlaattraject van de motor 
terecht komen, kunnen motoronderdelen zoals het gasklephuis en de inlaatkleppen, 
vervuild raken.

Vaak met rustig rijden (met lage belasting en een laag toerental) is de motor 
niet in staat de vervuiling tegen te gaan, waardoor het aankoekt.
Dit kan storingen veroorzaken, zoals een verstopt inlaattraject, een vervuilde 
gasklep, vervuilde kleppen. Het ergste wat er kan gebeuren is, dat er een 
inlaatklep zo vervuild is, dat deze niet meer sluit op de klepzitting. Het vuil 
zit er immers tussen.
De klep kan zo zijn warmte niet meer kwijt, en kan verbranden.
Dit zijn vervelende dingen, en zal bij een motor die onder normale 
omstandigheden draait (lange ritten, vaak warm, af en toe wat hogere 
toerentallen), niet snel gebeuren.
Bij vervuiling zijn er wel speciale reinigingsmiddelen die het vuil losweken van 
de desbetreffende onderdelen. Deze zijn bij automaterialenzaken verkrijgbaar.

-Verhoogde carterdruk: 

Dit is geen probleem met de carterventilatie zelf, maar wel via de ontluchting 
te merken.
Wanneer er erg veel lucht door de carterventilatie heen geblazen wordt, kan het 
zijn dat één of meerdere (compressie)zuigerveren niet meer in orde zijn. Het 
mengsel wordt gecomprimeerd, en in plaats van druk op te bouwen, lekt het langs 
de zuigerveren zo het carter in.
Om zeker te weten of dat de oorzaak bij de zuigerveren te vinden is, moet er een 
compressietest gedaan worden.
Elke garage heeft wel een compressiemeter.
Bron
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Tijs » do 18 apr 2013, 23:07

Kijk!! Da's een zeer waardevolle aanvulling!!

Gr Tijs

dindja
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 mei 2012, 14:49
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Etten Leur

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door dindja » vr 19 apr 2013, 12:21

Maar een comopressietest zeg niet alles hoor bij mij was deze ook goed. maar op het momnt dat de olieschraapveer niet goed is heb je toch een goede compressie, en geen 1 zuigerveer is honderd procent dicht dat kan niet. wil je je compressie veren uitsluiten meet je compressie koud en daarna met wat olie op de zuiger mocht de compressie dan omhoog gaan weet je zeker dat je compressie veren niet goed zijn

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Gebruikersavatar
volvonick
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 656
Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
Model: V70
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leiden

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvonick » ma 24 jul 2017, 16:59

FF met een bezem het stof weghalen hoor. :jerry

Afgelopen weekend samen met Dinant de carter ventilatie op mijn V70R vervangen. Ik was erg nieuwsgierig hoe de pot eruit zou zien. Dus ik heb dat ding open gezaagd.

Geen idee hoe oud die is, maar deze kwam eraf bij ongeveer 401.000 km:
Afbeelding

En deze 2 plekken gaan dus dicht zitten:
Afbeelding
Afbeelding

Een dikke laag aangekoekte motorolie zat erin.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km

Stefan0223
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: za 08 jul 2017, 09:00
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Anna Paulowna

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Stefan0223 » ma 24 jul 2017, 20:03

Ziet er lekker uit nick! Ik heb gister ook toevallig me carterventilatie systeem vervangen, alleen heb alles zo in de container gemieterd, mijne heeft maar 2ton maar misschien moet ik mijne ook eens open maken. Wat een werk nog trouwens die inlaat van een t4, dat had ik een beetje onderschat..

Plaats reactie