Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
ExportZeeuw
Idle
Idle
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 19:54
6
Model: S40
Type: 1.6
Bouwjaar: 1997

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door ExportZeeuw »

Iemand enig idee hoe dit met een 1997 Volvo S40 zit met een 1.6 motor?
En welke olie gebruiken? Castrol SAE 5W30?
1997 Volvo S40 1.6 Basis.
Verbruik Afbeelding
Gebruikersavatar
Vurnality
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 19:41
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jarmo

Volvo V40 2.0 t4 2001 veel carterdruk olie via pijlstok eruit

Bericht door Vurnality »

Goedemiddag,

Mijn 2 weken geleden aangeschafte volvo V40 2.0 turbo(t4 blok) uit 2001(36-GP-PD) heeft veel carterdruk. Ik had pijlstok steeds omhoog en overal op het blok de olie.

Had de pijlstok vastgemaakt maar die is door de druk in 2 stukken. 1 pijlstok en een handvat ervan haha.

Ik heb gisteren het inlaatspruitstuk gedemonteerd, nieuwe pakking(lastig te vinden bij materialen zaken trouwens) en de carter ventilatie pot heb ik losgemaakt. Deze zag er vrij schoon uit toen ik met de werkkamp erin scheen vanuit alle gaten. Lucht met luchtspuit ging ook heel soepel en zonder moeite overal was open. Heb hem toch even gespoeld met remmenreiniger en direct goed droog gespoten met lucht. en gespoeld met water toen laten drogen en gemonteerd.

Alle slangen die eraan zaten heb ik ook gereinigd maar in alle gevallen weinig sludge en goede doorstroming van lucht.

Maar nu heb ik nog steeds na even doortrappen zodra de motor warm is dat olie via pijlstok eruit schiet en ik weer paar liter olie kan vullen. Kost klauwen vol geld nu.

Straks compressietest jaar geleden was die 12 bar gaf vorige eigenaar aan. Dus zal het straks even plaatsen wat eruit komt.

Compressietest uitslag:
Vanaf links naar rechts 1 2 3 4 als je ervoor staat kijkend naar de auto

1: 14 bar, wel met wat moeite maar niet ernstig.
2: 14 bar
3: 14 bar
4: 14 bar
Oliedop eraf En er op de kop op dan danst ie... alsof hij meedoet aan 'so you think you can dance'

En hoe kan ik het beste de motor schoonmaken. Heb geen zin om alles op te deppen eerlijk gezegd. Alles zit eronder inmiddels.

Video van oliedop:
Laatst gewijzigd door Vurnality op di 22 dec 2020, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse Volvo v40 t4 rijder met een t15 turbo en een schroefset voor extra wegligging ;)
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Volvo V40 2.0 t4 2001 veel carterdruk olie via pijlstok eruit

Bericht door texaco »

Zou haast durven zeggen dat er toch een piston ring (of meerdere) niet fris meer is/zijn, en er zo druk naar de carter ontstaat.
Die druk zoekt de makkelijkste uitweg, en dat is dan de oliepijlstok die er maar losjes in zit.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Vurnality
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 19:41
4
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Jarmo

Re: Volvo V40 2.0 t4 2001 veel carterdruk olie via pijlstok eruit

Bericht door Vurnality »

Is dat uit te sluiten met de compressietest?

Uitslag compressietest in topic gezet.

Van links naar rechts als je voor de auto staat kijkend naar het motorblok 1 2 3 4:
1: 14 bar maar iets meer moeite dan de rest
2: 14 bar
3: 14 bar
4: 14 bar

Ik heb nu stationair wel overdruk maar boven 1000 toeren niet meer dan zuigt een plastic zakje aan via vulopening.
Maar heb wel weer peilstok die omhoog schiet.
Trotse Volvo v40 t4 rijder met een t15 turbo en een schroefset voor extra wegligging ;)
Erwin1977
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 17:20
5
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Locatie: Wormerveer

Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door Erwin1977 »

Ik heb 2500 km geleden mijn carterventilatie vervangen omdat hij dicht zat
De reparatie was geluk carterdruk was weer goed maar nu na 2500 km zit hij weer dicht iemand een idee hoe dat kan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door BlackSaphire »

Ik heb zelf een vermoeden van carteroverdruk, maar hij ligt momenteel al uit elkaar dus kan dat pas weer goed testen als de motor weer loopt. Je post was 2 jaar geleden, ben je er ooit nog achter gekomen?
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door BlackSaphire »

Ik lees hier verschillende dingen over carterventilatieproblemen en de vuldoptest/handschoentest. Eigen garagist (universeel) is van mening dat een minimaal vibreren van de dop als je hem los op de opening legt voor veel auto's normaal is.

Wat jullie? Hoe erg mag de dop nu 'dansen'? En is hier vanuit Volvo zelf iets over bekend?

Ook heb ik de technische voorschriften van Volvo vergeleken met wat hier gezegd wordt over oliesysteem. Zij geven aan dat bij sludge niet alleen de carterventilatiepot en slangen, maar ook de pan moet worden vervangen (of grondig gereinigd) evenals alle kanalen in het blok zelf gereinigd moeten, daarbij moet de kop los en uiteraard van nieuwe pakking voorzien. Ik lees echter her en der dat dit overkill zou zijn. Hoe weet je hoe erg het is? Als er dergelijke vervuiling is zal die het met nieuwe pot en slangen waarschijnlijk wel weer even goed doen, maar na verloop van tijd mogelijk weer verstoppen.

Kun je adhv de oude pot vaststellen hoe erg het met de rest van de motor gesteld is?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door volvoS40 »

Hoe krijg je sludge.. veelal afstandjes rijden van plus minus 15 min of minder.

Vocht komt niet goed het blok uit, mengt zich met olie en je krijgt meurie.

Regelmatig olie verversen (lees boekje om de hoeveel kilometer.

Verder heb je boven en onder druk.
Als de olie je pijlstok uitkomt, word her de zuiger ringen controleren, druk verdwijnt dan wel heel drastisch de verkeerde kant op.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door BlackSaphire »

Ik rijd de auto sinds ik hem heb altijd minimaal 25 minuten, meestal langer en zelden of nooit minder dan dat. Dat komt misschien één keer in de maand voor. Ben er mee bekend dat korte stukken slecht zijn voor een motor in het algemeen. Ik weet ook nog niet of er sludge in zit, maar omdat die olievuldop wel aardig danste naar mijn idee houdt ik maar rekening met vervuiling in carter en mogelijk ook sludge. Ik vond in de informatie van volvo alleen een algemene beschrijving van olieproblematiek, daarbij raden ze dus net als hier op het forum aan om carterventilatiepot en slangen te vervangen, maar ook om het blok en de pan te reinigen. Heb wel het idee dat dat gelijk het meest zwarte scenario is wat ze daar beschrijven. Ze noemen ook voornamelijk diagnosepunten die ik niet heb:
- oliedruklampje;
- slecht lopende motor,
- onregelmatig stationair,
- tikken door te lage oliedruk.
- fluitend geluid dat wijkt als de oliedop wordt losgehaald,
- olielekkage wegens carterventilatieverstopping
Het laatste heb als enige dan mogelijk wel, had een lekkende nokkenaskeerring, maar is dus niet zeker of dat door carterventilatieverstopping of sludge of iets anders komt.
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door V40special »

Een dansende olievuldop is totaal geen goed controlepunt op carterventilatie. Alle olievuldoppen zullen ietwat dansen, behalve die van een Nissan Leaf..

Ook dat handschoen/plastic zakjes verhaal is maar ten dele een sluitende test. Tuurlijk, als het meteen een ballon wordt: Foute boel. Maar er zijn zat auto's die netjes vacuüm hebben en tóch een verstopte carterventilatie hebben.. Vaak zie je dat de auto ineens (flink) olie gaat verbruiken. Dat je een lekke keerring hebt gehad is zeker een aanwijzing. Maar keerringen worden ook gewoon oud en kunnen daardoor gaan lekken..
Eén van de beste manieren om het te testen is je peilstok uitnemen en het slangetje boven op je blok (bij de bobines) loshalen en daarin blazen. Kun je gewoon blazen en komt er lucht uit de peilstokbuis is er niets aan de hand. Moet je enorm hard blazen en er komt geen zuchtje lucht uit, dan ben je aan de beurt.

Maar twijfel je en heb je geen idee wanneer het gedaan is, is de beste remedie gewoon vervangen. Zijn gewoon kitjes voor te krijgen. Half werk moet je inderdaad niet doen, netjes alle slangetjes etc meepakken en de kanaaltjes daarvan schoonmaken. De kop lichten is dan weer overkill idd. Je carter eens lichten is zeker een goed idee. Daar gaat de meeste zooi vaak zitten.
BlackSaphire
Engine off
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 18 jul 2021, 12:23
2
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004

Re: Carter druk en ventilatie Carterdruk carterventilatie

Bericht door BlackSaphire »

Heel erg bedankt voor je uitgebreide duidelijke reactie, hier kan je wat mee.
Plaats reactie